پایگاه خبری تحلیلی شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۰۳۶۰
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۶
دبیر انجمن خودروسازان به سخنان روز گذشته عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: اگر صنعت خودرو از بین برود سالیانه بین ۱۲ تا ۱۵ میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو هزینه خواهد شد.
شعارسال: احمد نعمت بخش در نشست خبری در توضیح شرایط کنونی صنعت خودرو گفت: این که داریم زیان می دهیم، به خاطر این است که مواد اولیه تولید گران شده است.

وی افزود: حمل کالاها از اول ۹۷ تاکنون ۳ برابر شده است، مواد اولیه کاتالیست به طور عجیب گران شده است. قطعه‌ساز هم تا یک حدی توان دارند، در این شرایط قطعه‌ساز یا باید تعطیل کند یا از کیفیت بزند.

دبیر انجمن خودروسازان با بیان این که فکر نکنید ما درخواست افزایش تعرفه نداریم، تصریح کرد: اول تعرفه را کاهش دهید و خودروسازان را از قیمت‌گذاری معاف کنید.نعمت بخش با اشاره به کاهش ۳۵ درصدی تولید خودرو در نیمه نخست امسال گفت: در این مدت شاهد افت ۲۶ درصدی تولید خودروی سواری بودیم که این افت به قیمت گذاری دستوری باز می‌گردد.

وی با بیان این که در سال گذشته قیمت گذاری خودرو به سازمان حمایت و کمیته خودرو واگذار شد، افزود: سازمان حمایت با استخراج هزینه ها و ارایه ان در کمیته خودرو نشان داد همه خودروها با زیان به فروش می رسند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: اما با این وجود به دلیل عقب افتادن تعهدات، به دستور وزیر صمت خودروها با قیمت قبل به فروش رسید و این امر منجر به سرکوب مالی و زیان ۸ هزار میلیارد تومانی هرکدام از خودروسازان شد این در حالیست که در نیمه نخست امسال نیز هریک از خودروسازان در حدود ۵ هزار میلیارد زیان دیدند که این رقم معادل بدهی آن ها به قطعه سازان است.

وی با اشاره به ماده ۹۰ اصل۴۴قانون اساسی گفت: براساس این ماده دولت باید نسبت به پرداخت کمک زیان ناشی از قیمت گذاری به خودروساز پرداخت کند اما این امر در حالیست که رییس کل بانک مرکزی در تازه ترین اظهارنظر اعلام کرده که خودروسازان هر روز افزایش قیمت دارند. در این شرایط این پرسش از وی مطرح می شود در صورت تعطیلی صنعت خودرو باید ۱۲ تا ۱۵میلیارد دلار خودرو وارد شود که در این شرایط امکان اداره بانک مرکزی با شرایط فعلی وجود دارد؟

میراث احمدی‌نژاد برای خودروسازان

در ادامه این نشست،داوود میرخانی رشتی، مشاور انجمن خودروسازان نیز گفت: در دولت احمدی نژاد سیستم قیمت گذاری حذف و به سازمان حمایت واگذار شد و در آنجا زیر قیمت، قیمت ها تعیین شود.

وی افزود: این قدر زیان خودروسازان افزایش یافت که کار به رییس جمهور رسید و قرار شد تسهیلات بانکی در اختیار خودروسازان قرار گیرد و قیمت ها در حاشیه بازار تعیین شود. دو ماه نگذشته بود که احمدی نژاد آمد پشت تریبون گفت پراید کیلویی چند و طوفان به پا کرد.مشاور انجمن خودروسازان با بیان این که آمار سازمان بهره وری نشان می دهد که بهره وری در ایران در حد صفر بوده است، تصریح کرد: وقتی یک خودروسازان مازاد نیروی انسانی دارد و نمی تواند تعدیل نیرو کند، چطور می تواند بهره وری داشته باشد.میرخانی رشتی با اشاره به تحریم ها و محدودیت های بین المللی، تصریح کرد: با توجه به این مسایل که سودی برای خودروساز و قطعه ساز نمی ماند که این سود را در جهت ارتقای کیفیت کند، زیان می بیند و دچار زیان انباشته می شود.

وی عنوان کرد: وقتی خودروسازان ۲۰ هزار میلیارد تومان بدهی به قطعه ساز دارند، یعنی این پول از خودروسازان به دست دلالان رفته است. با این شیوه اداره کردن، به طور طبیعی صنعت خودرو دچار مشکل می شود.

مشاور انجمن خودروسازان متذکر شد: این شیوه قیمت گذاری همچنان اداره می شود و کجای دنیا را می شود پیدا کرد که زیر قیمت تمام شده، فروش داشته باشد.میرخانی رشتی در واکنش به اظهارات اخیر رییس کل بانک مرکزی گفت: چرا همتی، رییس کل بانک مرکزی می گوید صنعت خودرو فشل است؟ مگر بانک مرکزی فشل نیست؟ مگر نقدینگی به شدت بالا نرفته است.وی افزود: متاسفانه سخنرانی دیروز همتی بسیار غیرکارشناسی و عوام گرایانه بود. با وجود این که از شیوه قیمت گذاری اطلاع دارند، اما باز هم می گوید هر روز خودروسازان قیمت ها را بالا می برند.

منت می گذارند جلوی واردات خودرو را گرفتیم

شاپور سامعی ، نایب رییس انجمن قطعه سازان در این نشست گفت : مسایلی که در حوزه گمرکی و بانکی وحود دارد، فشار زیادی به ما وارد کرده است.

وی افزود: در حوزه گمرک با تحریم ها، مسوولان دستوراتی را به گمرک ابلاغ گردند و قرار شد از تسهیلات خاص استفاده کنید. در نتیجه این موضوع کمک به ما شد و در حوزه گمرک توانستیم سرمان را از آب در آوریم.نایب رییس انجمن قطعه سازان تصریح کرد: خواهش امروز ما از مسوولان گمرک این است که تا شرایط نرمال شود، بتوانیم اجناس خود را ترخیص کنیم.

صانعی عنوان کرد: در مورد بحث ارزی، دو ارز شاخص نیما و اشخاص وجود دارد. هر دو از نظر قیمت تمام شده، مطابق ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان با ارز آزاد فاصله دارد. در حقیقت قیمت ها با ارز آزاد تفاوتی ندارد.

وی متذکر شد: اصولا صنعت همیشه از نظر دریافت ارز شامل سوبسید بوده، اما الان چنین شرایطی وجود ندارد.نایب رییس انجمن قطعه سازان گفت: با توجه به این که قطعه سازی زنجیره تامین تولید خودرو است، زمان بسیار طولانی‌ای دریافت ارز می برد که باعث افت تولید می شود.

صانعی افزود: ما بارها پیشنهاد کردیم که منت می گذارند جلوی واردات خودرو را گرفتیم، شما با هر درصدی می خواهید واردات خودرو را آزاد کنید. خودروهای داخلی می‌توانند از خودشان دفاع کنند.اگر ارز را برای تولیدکننده آزاد کنید، زمان کوتاه می شود و مشکلات تولید کاهش می یابد.

بانک مرکزی چه کرد؟ ما چه کردیم؟

همچنین مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه سازان در نشست خبری در واکنش با اظهارات اخیر رییس کل بانک مرکزی گفت: در این فضایی که الان هست و این قدر مشکلات داریم، صلاح نمی دانیم چنین برخوردی با خودروسازی شود.

وی افزود: عباراتی در رابطه با خودروسازی مطرح شد. ما به جای این که توپ را به زمین یکدیگر بیاندازیم، باید به کار خود هم دقت کنیم.

بانک مرکزی باید ارزش پول ملی را حفظ می کرد و نقدینگی را کنترل می کرد. همچنین یکی از کارهایی که بانک مرکزی باید انجام می داد، وصول مطالبات خارجی است. من فکر می کردم این که خودمان را در جایگاه قاضی قرار دهیم، نیاز به صبوری و کار کارشناسی بیشتر است.

دبیر انجمن خودروسازان تصریح کرد: متاسفانه دستورالعملی که بانک مرکزی به بانک های عامل داده به گونه ای بوده که خودروسازان توان دریافت ارز را نداشتند.

بیگلو متذکر شد: خودروسازان برای دریافت ارز اقدام کردند، اما بانک های عامل این ارز را ندادند. این یک قضاوتی است که یک تنه در جایی انجام شد که خودروساز و قطعه ساز نبود.وی خاطرنشان کرد: ما استقبال می کنیم در رسانه در حضور مردم در خدمت مردم باشیم و ببینیم بانک مرکزی چه کرده است و ما چه کرده ایم.

بیگلو یادآور شد: فرق صنعت قطعه سازی و خودروسازی با سایر صنایع این است که چاره آن را هم می گوییم. تا زمانی که قیمت گذاری دستوری وجود داشته باشد، قاچاق و دلالی هم وجود دارد. هر منطقی درباره بنزین هست، درباره خودرو هم هست. ما برای این که این داستان را حل کنیم، باید قیمت گذاری دستوری در حوزه تودرو را برداریم.

زمانی که خودروساز و قطعه ساز به سودآوری رسید، مشکل حل خواهد شد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری خبرآنلاین ، تاریخ انتشار: 29 مهر 1398 ، کدخبر: 1312846 ، www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha:
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین