پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 17
کد خبر: ۲۴۱۰۵
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۹
معاون اول رییس جمهور، در جلسه کارگروه ملی گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی شرکت کرد.

شعارسال: جلسه کارگروه ملی گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی، با حضور "اسحاق جهانگیری" معاون اول رییس جمهور برگزار شد.

وی در اين جلسه با تأكيد بر اينكه برای اجرای برنامه‌های مهم نيازمند مشاركت جدی مردم هستيم، گفت: در سياست‌های كلی اقتصاد مقاومتی، موضوعات و محورهایی وجود دارد كه برای اجرای برنامه‌های متناسب با آن‌ها نيازمند مشاركت جدی مردم هستيم و در غير اينصورت، به اهداف مورد نظر دست نخواهيم يافت.

معاون اول رييس جمهور افزود: اقتصاد مقاومتی بايد به عنوان يك گفتمان عمومی در جامعه حاكم شود تا شاهد همراهی و مشاركت مردم در اجرای اين برنامه مهم و تأثيرگذار باشيم.

وی افزود: اگرچه برخی از كارها و برنامه‌ها بيش از آنكه با مردم مرتبط باشد، موضوعاتی اجرايی و مرتبط با وظايف سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرايی است اما با اين وجود نمی‌توان از نقش مردم در اجراي مناسب اين برنامه‌ها غافل شد. ضمن آنكه نقش مردم در برخی از برنامه‌ها همانند افزايش بهره‌وری بسيار پررنگ‌تر است و از درون يك خانواده گرفته تا سطح جامعه، نقش و سهم مردم در رسيدن به اهداف مورد نظر، تعيين كننده و پراهميت است؛ از اين‌رو جلب مشاركت مردم در تحقق برنامه‌های مهم نظير اقتصاد مقاومتی، اهميت دو چندان دارد.

جهانگيري با بيان اينكه متأسفانه هنوز برخی منتقدين دولت حتی يك بار هم سياست‌های 24 گانه اقتصاد مقاومتی را مطالعه هم نكرده‌اند، خاطرنشان كرد: اين افراد بر اساس ديدگاه خود در خصوص اقتصاد مقاومتی اظهارنظر می‌كنند و دولت را به عدم پيگيری اقتصاد مقاومتی متهم می‌سازند.

وی اضافه كرد: به رغم انتقاد برخی از افراد اما خوشبختانه سياست های اقتصاد مقاومتی به گونه‌ای تنظيم شده است كه اغلب اقتصاددانان كشور با گرايش‌های مختلف درباره اين سياست‌ها اتفاق نظر دارند.

معاون اول رييس جمهور با تأكيد بر لزوم برگزاری مرتب و مستمر جلسات كارگروه ملی گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی اقتصاد مقاومتی تصريح كرد: انتظار ما از سازمان صدا و سيما به عنوان رييس اين كارگروه ملی اين است كه برای گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی با مشاركت نخبگان و محققان كشور، كارهای تحقيقاتی و پژوهشی انجام دهد تا بتواند اين موضوع را به عنوان يك گفتمان در ميان آحاد جامعه حاكم كند.

وی همچنين با تأكيد بر لزوم راه‌اندازی توليد و حمايت از توليدكنندگان داخلی افزود: از مردم انتظار نداريم كه اگر كالايی در داخل كشور توليد می‌شود و از كيفيت مناسب برخوردار نيست، حتماً از آن استفاده كنند بلكه انتظار ما اين است كه توجه به توليدات با كيفيت داخلی به يك فرهنگ در ميان مردم تبديل شود و اين گونه نباشد كه برخی از خانواده‌ها خريد كالاهای خارجی را به عنوان افتخار و برتری اجتماعی تلقی كنند.

جهانگيري در ادامه با تأكيد بر اينكه اقتصاد مقاومتی برنامه‌ای بلندمدت است، گفت: نبايد انتظار داشت كه اقتصاد مقاومتی در كوتاه‌مدت و به طور كامل اجرا شود چراكه اجرای بندهای مختلف آن نيازمند بسترسازی و فراهم شدن مقدمات است كه يكی از اين مقدمات اين است كه اقتصاد مقاومتی به يك باور و گفتمان عمومی تبديل شود.

معاون اول رييس جمهور ادامه داد: اقتصاد مقاومتی، سياست‌هايی است كه نه تنها در مقطع فعلی می‌تواند اقتصاد كشور را نجات دهد بلكه در سال‌های آينده نيز فارغ از آنكه نامگذاری برای هر سال چگونه باشد، اقتصاد مقاومتی بايد همچنان اولويت اول كشور باشد.

وی با تأكيد بر اينكه گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی موضوعی بسيار پر اهميت است كه بخش اعظم آن به عهده سازمان صدا و سيما و نهادهای فرهنگی كشور گذاشته شده است، گفت: صدا و سيما به عنوان رييس كارگروه ملی گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی بايد با استفاده از نظرات و ديدگاه‌های مشاورين و صاحبنظران، زمينه را براي تبديل اقتصاد مقاومتی به يك باور و گفتمان عمومی فراهم كند تا شاهد نتايج مثبت آن باشيم.

گفتنی است در اين جلسه، رييس سازمان صدا و سيما نيز با تأكيد بر اينكه صدا و سيما بايد تبديل به يك رسانه توسعه محور شود، گفت: صدا و سيما برای كمك به راه‌اندازی بخش توليد و اقتصاد كشور برنامه‌ريزی دقيقی انجام داده است و قرار است رسانه ملی به معرفی واحدهای توليدی كوچك و متوسط بپردازد تا از اين طريق اين واحدها به مردم معرفی و برای توليدكنندگان كالاهای ايرانی بازارهای جديد پيدا شود.

وی همچنين با تأكيد بر اهميت برنامه گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی اقتصاد مقاومتی و نقش رسانه ملی در اجرای اين برنامه گفت: صدا و سيما برای اجرای اقتصاد مقاومتی انگيزه كافی دارد و معتقد هستيم اقتصاد مقاومتی از جنس دفاع مقدس است كه بايد همه برای آن بسيج شويم تا بتوانيم اقتصاد كشور را در برابر فشارهای دشمنان مقاوم كنيم.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي هم در اين نشست، گزارشی از اقدامات اين وزارتخانه در حوزه كتاب و ساير توليدات فرهنگي ارائه كرد و گفت: اين وزارتخانه بر موضوعاتی نظير توليد ملی، بهره‌وری، برانگيختن وجدان كاری در جامعه، مقابله با تجمل‌گرايی، بهرهگيری از آيات قرآنی و معارف اسلامی و ارائه الگوی صحيح مصرف تمركز دارد.

جنتی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه سينمايی نيز از كارهايی كه بر اساس اين محورها توليد شود، حمايت می‌كند و در هنرهای نمايشی، تجسمی، نقاشی و خوشنويسی هم بايد اينگونه جهت‌گيری‌ها وجود داشته باشد.

وی با تأكيد بر اينكه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، موضوع چابك‌سازی و كاهش فرآيندها را دنبال می‌كند، گفت: اين وزارتخانه، مسئول شورای فرهنگ عمومی كشور است و در جلسات اين شورا همواره موضوع اقتصاد مقاومتی مورد تأكيد بوده است.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنين بر لزوم داشتن تعريف و درك مشترك از اقتصاد مقاومتی تأكيد كرد و گفت: در اين وزارتخانه به دنبال بررسی شيوه‌ها و راهكارهايی هستيم تا بتوانيم اقتصاد مقاومتی را به يك گفتمان غالب در سطح جامعه تبديل كنيم.

وی افزود: خوشبختانه تقسيم كار مناسبی در ميان دستگاه‌های مرتبط صورت گرفته و تا كنون دانشگاه آزاد اسلامی، بسيج و آموزش و پرورش گزارشی از عملكرد خود در اين زمينه ارائه كردند.

جنتی بر اهميت نقش صدا و سيما در تبديل اقتصاد مقاومتی به يك گفتمان عمومی تأكيد كرد و گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی دارد همكاری لازم را با سازمان صدا و سيما برای هرچه فعال‌تر شدن كارگروه ملی گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی اقتصاد مقاومتی انجام دهد.

رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملی نيز در اين جلسه با تأكيد بر اينكه اقتصاد مقاومتی نبايد فقط به شكل شعار دنبال شود، گفت: شعار در ميان افراد انگيزه ايجاد می‌كند اما نمی‌تواند باور لازم را در ميان مردم به وجود آورد. عمر شعار كوتاه است اما اگر اقتصاد مقاومتی به گفتمان و باور تبديل شود، آثار و پيامدهای مثبت آن در درازمدت بيشتر روشن خواهد شد.

در اين جلسه كه رييس سازمان تبليغات اسلامی نيز حضور داشت، نماينده سازمان صدا و سيما گزارشی از جلسات گذشته كارگروه ملی گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی ارائه كرد.

وی در اين گزارش به تشريح برنامه‌های چهارگانه برنامه ملی گفتمان‌سازی پرداخت و گفت: رسانه ملی در سال جاری در حوزه اقدام و عمل، سه محور اصلی را به طور ويژه دنبال می‌كند كه عبارتند از: سياست‌های كلی 24 گانه اقتصاد مقاومتی، اقدامات اساسی ده‌گانه مورد تأكيد رهبر معظم انقلاب در نوروز سال 95 و پروژه‌های مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی.

در اين جلسه همچنين مقرر شد كه از اين پس، جلسات كارگروه ملی گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی به رياست رييس سازمان صدا و سيما و مشاركت جدی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های ذیربط به طور مستمر تشكيل و گزارش پيشرفت برنامه‌های چهارگانه برنامه ملی گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی به دبيرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی جهت طرح در ستاد ارائه شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 11مرداد1395، کدخبر: 5717278: www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین