پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۱۲۴۲
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۳
با اعلام مدیرعامل سایپا، رسماً در تیر ماه سال ۹۹ باید از پراید خداحافظی کرد. جایگزینی محصولات در حال تولید سایپا به جای پراید، این فرصت را به این شرکت خودروساز می‌دهد تا محصولات جدید دیگر را با حوصله روی پلتفرم جدید تولید و معرفی کند.
شعارسال: پس از کش و قوس‌های فراوان مدیرعامل سایپا اعلام کرد که تولید پراید قطعاً متوقف می‌شود. او گفته که سه خودروی ساینا، تیبا و کوییک جانشین پراید می‌شوند. او همچنین گفته است به مرور محصولات جدید سایپا روی پلتفرم‌های جدید هم معرفی می‌شوند.

سلیمانی مدیرعامل سایپا گفته که تولید پراید مدل۱۳۲ تا پایان دی‌ماه ۹۸، پراید مدل۱۱۱ تا پایان اردیبهشت ۹۹ و پراید مدل۱۳۱ تا پایان تیرماه ۹۹ به پایان می‌رسد. تعیین این زمان بندی به دلیل تعداد خودرو‌های معوق و میزان تقاضای موجود در بازار برای هر یک از مدل‌های پراید است.

سلیمانی در مورد سرنوشت پراید می‌گوید: "پس از توقف تولید پراید در ایران، تجهیزات و خط تولید محصولات مختلف آن در کشور‌های دیگر به کارگیری می‌شود. این محصولات با قیمت ۷ هزار دلار به مشتریان خارجی عرضه می‌شود. "

دلیل توقف تولید پراید چیست؟

موضوع توقف تولید پراید برای اولین بار از زبان سردار سید‌کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور اعلام شد.

هادیانفر با بیان اینکه ۲۴ درصد جانباخته‌های تصادفات مربوط به پراید است، گفته است: «اجرای قانون در اولویت ما‌ست، اما باید به نفع مردم اجرایی شود، پلیس ایستاده تا خط تولید پراید از سال ۹۹ متوقف شود.»

آمار‌های پلیس نشان می‌دهد، در سال ۹۷ حدود ۱۷ هزار نفر جان خود را در جاده‌های ایران از دست داده‌اند که ۲۴ درصد آن حدود ۴ هزار و ۱۱۳ نفر می‌شود.

جانشین‌های پراید

با اعلام مدیرعامل سایپا، رسماً در تیر ماه سال ۹۹ باید از پراید خداحافظی کرد. جایگزینی محصولات در حال تولید سایپا به جای پراید، این فرصت را به این شرکت خودروساز می‌دهد تا محصولات جدید خود را با حوصله روی پلتفرم جدید تولید و معرفی کنند.

تیبا

تقریباً هشت سال از تولید اولین تیبا می‌گذرد. این خودرو که روی پلتفرم ارتقا یافته پراید سوار شده، اندازه آن‌ را می‌توان بین پراید و ریو در نظر گرفت. تیبا در بازار بین ۴۹ تا ۵۱ میلیون خرید و فروش می‌شود.

کیسه هوای سرنشین و راننده، سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر)، ترمز‌ (ABS)، مه‌شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، پخش MP3 و شیشه‌های برقی جلو از جمله امکانات تیبا است. البته علاوه‌بر این‌ها می‌توان موارد دیگری از قبیل: آینه‌های برقی، شیشه برقی عقب، کیت گازسوز و ... را نیز به صورت سفارشی به لیست امکانات آن افزود.

موتور ۱۵۰۳ سی‌سی تیبا در نسخه‌های اولیه توانایی تولید ۸۰ اسب بخار را داشت که اخیرا با بهینه‌سازی مجددی که روی آن صورت گرفته، این عدد به ۸۷ اسب افزایش یافته است.

مصرف سوخت این سدان کوچک در شهر حدود ۹.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بوده که این عدد در جاده به ۵.۷ لیتر نیز کاهش می‌یابد. در مجموع به‌طور میانگن مصرف ۷.۱ لیتری سوخت را به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر رانندگی برای تیبا در نظر گرفت.

ساینا

"ساینا" یکی دیگر از محصولات اقتصادی سایپاست که چند سال بعد از تیبا به بازار عرضه شد. البته در ابتدا از آن استقبال نشد. اما رفته رفته مشتریان این محصول را پذیرفتند. از نظر استقامت بدنه و اتاق در برابر تصادف، تفاوتی بین تیبا و ساینا وجود ندارد. در واقع ساینا را مدل اسپرت تیبا می‌دانند. ساینا دنده‌ای در بازار بین ۵۷ تا ۵۹ میلیون تومان خرید وفروش می‌شود.

مهم‌ترین امکانات ایمنی در ساینا، شامل ۲ کیسه هوا برای راننده و دیگر سرنشین جلو، سنسور پارک (حسگر برخورد با اجسام در پشت)، ترمز ضد قفل‌ (ABS) و ترمز کمکی (EBD) است.

رینگ‌های اسپرت ۱۴ اینچ، آینه‌های جانبی با قابلیت تنظیم برقی و شیشه‌های عقب دودی مجهز به گرمکن، چراغ‌های جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، مهم‌ترین امکانات تایبای استاندارد هستند.

این خودرو، در تیپ کامل (ساینا لوکس)، با نمایشگر لمسی ۷ اینچ، ناوبری ماهواره‌ای فارسی، درگاه USB و AUX، دوربین پارک، فرمان هیدرولیک همراه با کلید‌های کنترل سیستم صوتی، ۴ بلندگو، کروز کنترل، قابلیت ارتباط تماس تلفنی از طریق بلوتوث، کامپیوتر سفری، استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید و تهویه مطبوع نیمه‌اتوماتیک عرضه می‌شود. البته باید گفت که بسیاری از امکانات مدل لوکس، در تیپ استاندارد ساینا، وجود ندارد.

مصرف سوخت این سدان کوچک به‌صورت ترکیبی حدود ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که این عدد درمسیر‌های شهری به ۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر هم افزایش می‌یابد.

سایپا کوییک

اواخر سال ۹۵ شرکت سایپا از جدیدترین محصول خود به نام کوییک رونمایی کرد. سایپا کوییک اولین خودروی تمام اتوماتیک ایرانی به شمار می‌آمد. با این وجود انتظار می‌رفت نبض بازار را در دست بگیرد، اما با اعمال تحریم‌ها امکان تهیه گیربکس اتوماتیک امکان پذیر نبود. در حال حاضر تنها مدل دنده‌ای کوییک عرضه می‌شود. قیمت این محصول در بازار بین ۶۲ تا ۶۷ میلیون در نوسان است.

سایپا کوییک دنده‌ای را می‌توان خودرویی با ظاهر ترکیبی تیبا ۲ (تیبا هاچ بک) و ساینا دانست. در کوییک دنده‌ای دیگر خبری از کروز کنترل، سیستم صوتی و تصویری به روز، دوربین عقب و کامپیوتر سفری پیشرفته نیست و در اصل، کوییک همان نسخه‌ی هاچ بک کراس ساینا به حساب می‌آید.

مصرف سوخت ترکیبی کوییک دستی برابر با ۷ لیتر در هر صد کیلومتر است که نشان می‌دهد مشخصات کوییک شبیه ساینا است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی فرارو ، تاریخ انتشار: 3 آبان 1398 ، کدخبر: 416011 ، www.fararu.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین