پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۱۳۱۰
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۴
اين روزها در حالي شاهد افزايش آمار طلاق و خشونت‌هاي خياباني و خانگي و کاهش سن شروع اعتياد در ميان زنان جامعه هستيم که سال‌هاست کسي در مورد پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي صحبت به عمل نمي‌آورد و حداقل اقدام موثري در اين رابطه صورت نمي‌گيرد، اما آموزش مهارت‌هاي اجتماعي به فرزندانمان را نديده مي‌گيريم.
شعار سال:اين روزها در حالي شاهد افزايش آمار طلاق و خشونت‌هاي خياباني و خانگي و کاهش سن شروع اعتياد در ميان زنان جامعه هستيم که سال‌هاست کسي در مورد پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي صحبت به عمل نمي‌آورد و حداقل اقدام موثري در اين رابطه صورت نمي‌گيرد، هرچند که مسائلي مانند فقر، بيکاري، مهاجرت ناشي از مشکلات معيشتي و ... بر سر جامعه ما سايه افکنده، اما آموزش مهارت‌هاي اجتماعي به فرزندانمان را نديده مي‌گيريم.

به بيان ديگر بايد فرزندان ما توان مقابله با پيچيدگي‌هاي مسائل جامعه را داشته باشند. اينکه صرفا به خانمي چرخ خياطي بدهيم، او را توانمند نکرده‌ايم. بايد زنان در دوران مهدکودک، مدرسه و دانشگاه توانمند شوند، به گونه‌اي که خود و جامعه را بشناسند و از کمبودها و کاستي‌هاي خود باخبر شوند. بايد زنان جامعه بدانند که مي‌توانند با توانايي‌هايشان چه کارهايي را انجام دهند.

بنابراين ما اگر پيشگيري سطح يک را داشته باشيم مي‌توانيم کمک کنيم که جوانان ما رفتارهاي مناسب اجتماعي داشته باشند. ما پيشگيري سطح دو را هم نداريم. يکي از مسائلي که بسيار کمک‌کننده است، حضور مددکار اجتماعي در مدارس است. اينکه اگر کودکي پرخاشگر و گوشه‌گير است و تفاوت‌هايي دارد، بايد مسائل او از همان دوران کودکي ديده شود.

از اين رو مددکاران اجتماعي به دليل تجربه و تخصصي که دارند مي‌توانند مداخلات مناسبي در خانواده و در ارتباط با کودک داشته باشند و او را به مراکز خدماتي و حمايتي و درماني ارجاع دهند، اما ما در اين زمينه خلاهايي داريم. پيشگيري سطح سه هم که به اندازه کافي نيست.مساله زنان و کودکان جدا از هم نيست.

وقتي دختري در سن 13 سال مطابق قانون مجلس مي‌تواند ازدواج کند، مسئوليت کيفري داشته باشد و نقش مادري و همسري را بر عهده بگيرد، طبيعي است که نمي‌توانيم اين دو گروه را از هم جدا کنيم.

اگر ما امروز راهکارهايي براي کمک به زنان آسيب‌ديده داشته باشيم، کار مناسب و پاسخگويي نيست. به دليل اينکه عقبه و تجربيات نامناسب هنوز وجود دارند. وقتي که شادي و نشاط به اندازه کافي در جامعه وجود ندارد، به نوعي به آسيب‌هاي اجتماعي دامن مي‌زند. وقتي خروج زن با اجازه همسري است که او را ترک کرده است.

وقتي اجازه همسر براي عمل جراحي لازم است. وقتي قرار است دختر جوان کافه برود و فوتبال ببيند، او را محروم مي‌کنند. در واقع ما نتوانستيم طي اين سال‌ها امکاناتي را براي زنان فراهم کنيم و کاستي‌هايي را در اين حوزه ببينيم. يکي از مسائلي که امروز افزايش پيدا کرده زگيل تناسلي است.

آيا براي رفع آن فکري شده است؟ آيا اين امکان وجود دارد که دختران نوجوان ما عليه اين ويروس واکسينه شوند؟ بنابراين دوباره تاکيد مي‌کنم ما نمي‌توانيم حوزه کودکان و زنان را جدا از هم ببينيم.

تاکنون اينها را جدا از هم ديديم که آسيب‌هاي اجتماعي افزايش يافته‌اند. بايد زيرساخت‌ها را درست کنيم تا دختران در چارچوب‌هاي مناسبي رشد کنند. اگر اين مورد را لحاظ نکنيم و يک دفعه به پيشگيري سطح سه برسيم، آسيب‌هاي اجتماعي در ايران افزايش پيدا مي‌کنند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری سلامت نیوز،تاریخ انتشار:2آبان1398،کد خبر:283513،www.salamatnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین