پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۱۴۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵
سرپرست هیات ایرانی باستان‌شناسی در محوطه تاریخی ریوی گفت: حدود 30 درصد از محوطه تاریخی«ریوی» به علت فعالیت کوره‌های آجرپزی تخریب شده است.

شعارسال: محمدجواد جعفری، سرپرست هیات ایرانی باستان‌شناسی در محوطه تاریخی ریوی در حاشیه بازید از محوطه تاریخی ریوی، با اشاره به این‌که وسعت محوطه تاریخی ریوی در شهرستان مانه و سملقان به 110 هکتار می‌رسد، افزود: این منطقه سه هزار و 700 سال گذشته مورد توجه و محل استقرار در دشت سملقان بوده است.

وی ادامه داد: مهمترین دوره زندگی در این محوطه تاریخی به دوره هخامنشی تا دوره ساسانی بعنی یک هزار و 700 تا دو هزار و 500 سال گذشته می‌رسد.

جعفری با بیان این‌که محوطه تاریخی ریوی در سال 1346 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و در سال 1356 مقدار مختصری میله‌گذاری و تعیین عرصه شد، اظهارکرد: قرار بر این بوده تا منطقه مورد محافظت قرار گیرد اما در دهه شصت دو کوره آجرپزی در دل محوطه تاریخی و یک کوره آجرپزی نیز در قسمت جنوبی محوطه مشغول بکار شده‌اند.

وی تصریح کرد: تاکنون با کمک باستان شناسان آلمانی هفت دوره کاوش در این منطقه انجام شده است و 700تا 800 فقره شی تاریخی از این محوطه کشف و 12 اسکلت انسان نیز از دل خاک بیرون آمده است.

سرپرست هیات ایرانی باستان‌شناسی در محوطه تاریخی ریوی گفت: قدیمی‌ترین بخش کشف شده در محوطه تاریخی ریوی، یک گورستان است که به سه هزار و 700 سال گذشته و به عصر مفرغ باز می‌گردد.

وی تصرح کرد: یکی از سندهایی که در ارتباط با این محوطه تاریخی می توان ارائه داد، نوشته است و زمانیکه بتوانیم نوشته‌هایی را از این محوطه کشف کنیم، آن وقت می‌توان گفت که نام این شهرچه بوده و حاکمان آن چه کسانی بوده است.

جعفری گفت: البته در هفتمین دوره کاوش گل مهره‌هایی کشف شده است.

وی در ارتباط با عوامل از بین برنده زندگی در این محوطه تاریخی نیز بیان کرد: تصور بر این است که عامل اصلی این امر انسانی یعنی حمله و تاخت‌وتازها بوده است.

سرپرست هیات ایرانی باستان‌شناسی در محوطه تاریخی ریوی در ادامه افزود: به دنبال آن هستیم تا محوطه تاریخی ریوی تبدیل به سایت موزه گردشگری شود و طرح سایت پلن آن نیز در حال تهیه است.

وی با بیان این‌که باید کاربری این منطقه نیز به کاربری گردشگری تغییر یابد، گفت: در حال حاضر کاربری این منطقه کشاورزی و صنعتی است.

جعفری افزود: در حال حاضر کوره‌ها خاک‌برداری نمی‌کند و با خاک دپوی شده خود فعالیت می کنند و از سوی دیگر این محوطه دارای 30 تا 40 مالک کشاورزی است.

وی با تاکید بر این‌که مسئولان برای ایجاد سایت موزه در این منطقه حمایت‌های لازم را انجام و زیرساخت‌های مورد نیاز را نیز فراهم کنند، ادامه داد: کوره‌های آجرپزی شاید بتواند فقط برای 120 نفر شغل ایجاد کند که شغل ایجاد شده نیز پایدار نخواهند بود این درحالیست که ایجاد سایت موزه ایجاد شغل پایدار را به دنبال خواهد داشت.

جعفری تاکیدکرد: علاوه بر ایجاد شغل پایدار، این محوطه تاریخی بحث هویت بخشی را نیز به دنبال خواهد داشت.

محوطه تاریخی ریوی در شهرستان مانه و سملقان در سال 1346 با شماره 720 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و یکی از مهم‌ترین استقرارهای تاریخی در شمال شرق کشور است که بقایای باستان‌شناسی از دوره‌های مفرغ، آهن، هخامنشی، اشکانی، ساسانی و اسلامی را در خود جا داده است. کاوش‌های این محوطه تاریخی با همکاری باستان‌شناسان آلمانی در حال انجام است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت اسکان نیوز، تاریخ انتشار: 2آبان1398 ، کدخبر: 23452: www.eskannews.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
0
0
اقشاری که تو این صنعت فعالیت میکنن اقشار ضعیفی هستن و نباید همین حداقل درامدشون نابود بشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین