پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۲۷۷۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳
روز چهارشنبه ۸ آبان‌ماه استان کرمان میزبان سفرای کشورهای انگلستان، تاجیکستان، افغانستان، آفریقای جنوبی، قرقیزستان، بلاروس و رایزن‌های اقتصادی کشورهای دانمارک، گرجستان، قزاقستان، روسیه، ونزوئلا، اتریش، پاکستان، کره شمالی و بلژیک بود.
شعارسال: 27 نماینده کشورهای مختلف دنیا سفر ۳ روزه خود به استان کرمان را از شهرستان سیرجان آغاز و در ابتدا از کارخانه فرآوری پسته جلال آباد سیرجان و سپس از روستای دارستان دهکده جهانی گلیم شیرکی پیچ بازدید و در شامگاه ۸ آبان‌ماه در جشنواره پسته و گلیم سیرجان شرکت کردند.

روز دوم با بازدید از مجموعه گل‌گهر، گهرزمین و مجتمع فولاد سیرجان آغاز و پس از بازدید از موزه آیت‌الله هاشمی رفسنجان و خانه حاج آقای رفسنجان در جشن پسته این شهرستان رفسنجان شرکت کردند. پایان بخش سفر این سفرا و رایزنان اقتصادی به استان کرمان نشست با فعالان اقتصادی استان و بازدید از بازار گنجعلیخان، کاروانسرا، حمام وکیل و باغ شاهزاده کرمان بود. اما آن چیزی که برای همگان مطرح بود نتایج چنین سفرهایی است...

این گونه برنامه‌ها، فرصتی مناسب برای معرفی ظرفیت‌های فرهنگی، گردشگری و اقتصادی استان به جهان

"فریدون فعالی" مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان این گونه برنامه‌ها را فرصت مناسبی برای معرفی ظرفیت‌های فرهنگی، گردشگری و اقتصادی استان به جهان دانست و در ادامه به ایسنا گفت: سفرا در کشورها برای برقراری مبادلات مختلف اقتصادی، فرهنگی و گردشگری ماموریت دارند و اگر استانی بتواند این ارتباط را با آنها برقرار کند مسلما می‌تواند بخش‌های مختلف اقتصادی خودش را رونق ببخشد.

وی ادامه داد: وقتی حدود ۳۰ نماینده از ۱۷ کشور (دو کشور نتوانست در این مراسم شرکت کند) اعلام آمادگی برای حضور در برنامه‌های مختلف یک استان می‌کنند، نشان‌دهنده ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار خوب آن منطقه است لذا تمایل این تعداد تمایل برای حضور در برنامه‌های ما، نشان دهنده قوت استان کرمان بوده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان با یادآوری برنامه‌ها و بازدیدهای که این مهمانان در استان کرمان شرکت کرده‌اند، معتقد است: این یک فرصت بسیار خوبی بود که ۱۵ کشور از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان آگاه شوند و با وجود آنکه برنامه‌ها فشرده و بعد مسافت زیادی را طی کردند اما در نهایت همگی از این سفر راضی و احساس خستگی نکردند و حتی اظهار تمایل کردند که پرونده این سفر بسته نشود.

این حکایت باز است...

وی با اشاره به صحبت‌های معاون اقتصادی وزیر امور خارجه در این سفر و قول مساعد وی در پیگیری‌های وزارت امور خارجه برای معرفی ظرفیت ها و کالاهای استان کرمان به دنیا اظهار کرد: این حکایت باز است و قطعا با پیگیری های صورت گرفته، مراودات و مکاتبات را در ادامه با این کشورها خواهیم داشت ضمن آنکه این کشورها نیز اعلام آمادگی برای انجام و یا افزایش مراودات اقتصادی و گردشگری با استان کرمان را داشتند که امیدواریم این مورد مسیر راه توسعه استان کرمان شود.

فعالی با بیان این مطلب که این سفرا و رایزن‌های اقتصادی در پایان سفر خود از ظرفیت‌های گردشگری استان کرمان به نیکی یاد کردند، تصریح کرد: ما از این همه داشته‌هایی که داریم، باید به خود بالیدیم و ما نیز در این دیدارها اعلام آمادگی خود را برای اتصال بخش خصوصی گردشگری استان کرمان با بخش های خصوصی و دولتی این کشورها اعلام کرده تا بتوانیم تورهای مشترک گردشگری را میان استان کرمان و این کشورها برگزار کنیم.

وی عنوان کرد: در مجموع بنده این سفر را خوب ارزیابی کردم ضمن آنکه آنها نیز اظهار رضایت کردند و ما به آنها گفتیم که در این فرصت کم نمی‌توانیم همه جاذبه‌های گردشگری استان را به آنها نشان دهیم و این قول را از آنها گرفتیم که سفرهای بعدی به استان داشته باشند و در قالب تورهای گردشگری که برگزار می‌شود از همه ظرفیت‌های گردشگری استان بازدید کنند.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان در پاسخ به این سوال که آیا چنین برنامه‌ای در آینده در استان خواهیم داشت؟ اظهار کرد: باید از کوچکترین فرصت برای شناساندن ظرفیت‌های استان در همه بخش‌ها استفاده کرد. برای تبلیغ ظرفیت‌های گردشگری استان کرمان باید تورهای زیادی برگزار کنیم و این یکی از ابزارهای تاثیرگذار تبلیغ ظرفیت‌های گردشگری در دنیا است و به دنبال این هستیم که از همه فرصت‌ها برای معرفی استان استفاده کنیم.

این هزینه کردها، در آینده به نفع استان خواهد بود

وی با بیان این مطلب که با شرکت در برنامه‌های فرهنگی، استفاده از ظرفیت‌های کمیسیون‌های گردشگری مجلس شورای اسلامی و سایر کمیسیون‌های گردشگری، دعوت از سفر و ... می‌توان استان کرمان را بهتر به جهان شناخت، مطرح کرد: با برنامه‌ریزی اصولی می‌توانیم سهم استان کرمان را در صنعت گردشگری کشور افزایش داد و این خطه را به جایگاه اصلی خودش رساند. باید در جشنواره‌هایی که در استان برگزار می‌شود مهمانانی خارجی یا از سایر استانهای کشور دعوت کرده زیرا این موضوع کمک شایانی به معرفی استان کرمان خواهد داشت.

فعالی در خصوص برخی اظهارنظرهای مطرح شده پیرامون هزینه‌های این برنامه و اینکه می توان با این نوع هزینه کردها، یکی از بناهای تاریخی کرمان را احیاء کرد، گفت: ما هم اعتقاد داریم اولین بخش در حوزه گردشگری توانمندسازی محیط است اما این میزبانی هیچ منافاتی با آن مورد ندارد. برگزاری این چنین برنامه‌هایی در همه جای دنیا و کشور وجود دارد، به‌طور مثال جشنواره فرهنگ اقوام زمین در ۲۱ آبان در گلستان به مدت ۱۷ سال برگزار می‌شود و سفرای زیادی در این جشنوار شرکت می‌کنند لذا این هزینه کردها حتما در آینده به نفع استان خواهد بود.

جنوب و شمال استان برای ما فرقی ندارد

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه در جنوب استان کرمان نیز آثار تاریخی و گردشگری غنی وجود دارد آیا برگزاری چنین برنامه‌های برای جنوب استان برای معرفی آن به جهان در دستور کار قرار دارد؟ به ایسنا گفت: حتما چنین برنامه هایی را برای جنوب استان کرمان نیز خواهیم داشت. جنوب و شمال استان برای ما فرقی ندارد و همه ظرفیت استان را معرفی خواهیم کرد. ارگ بم افتخار ماست، تمدن ۹ هزار ساله جیرفت افتخار بزرگ کشور است و برای هر کدام از این آثار فاخر استان و ایران برنامه هایی را ترتیب خواهیم داد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان ادامه داد: اگر جنوب استان برای ما اهمیت نداشت، بزرگترین موزه جنوب شرق کشور با اعتباری در حدود ۹۶ میلیارد تومان را در جیرفت احداث نمی کردیم به طوری که حتی بیشترین اعتبارات این اداره را امسال در بخش موزه جیرفت هزینه خواهیم کرد و حدود ۹ میلیارد تومان در سال جاری به آن اختصاص داده‌ایم..

دکتر "جعفر رودری" رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان نیز در این خصوص به ایسنا می‌گوید: استان کرمان دارای ظرفیت‌های اقتصادی بسیار خوبی است که مهمترین آنها در بخش های کشاورزی و معدنی و به طور ویژه، پسته است که در این سفر، سفرا و رایزن‌های اقتصادی ۱۵ کشور دنیا از برخی مناطقی که خواستگاه این محصول در استان کرمان بودند، بازدید کردند.

وی ادامه داد: وجود صنایع مادر و اساسی همچون مس و آهن اگر به درستی مدیریت شوند، می‌تواند از طریق زنجیره‌های تولید و فرآوری بخش‌های مربوط به این صنایع؛ مشکل ایجاد اشتغال را در استان رفع و باعث رونق تولید و رشد اقتصادی استان و به دنبال آن کشور شود.

یکی از حلقه‌های مفقوده اقتصاد ما، عدم توجه به صنایع پایین دستی است

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان با اشاره به مطالعات طرح آمایش سرزمینی استان کرمان عنوان کرد: یکی از حلقه‌های مفقوده اقتصاد ما، عدم توجه به صنایع پایین دستی همچون فولاد است تا از این طریق درصد سهم ارزش افزوده آفرینی در کل تولید استان را افزایش دهیم. متاسفانه آثار ناشی از وجود بنگاه‌های اقتصادی بزرگ به طور ملموس در کرمان نمود نداشته است اما نمی‌توان منکر توسعه اشتغال در برخی مناطق استان (رفسنجان، سیرجان، زرند و ...) از طریق این بنگاه‌های اقتصادی شد اما این صنایع زمانی می توانند تاثیر توسعه اقتصادی بالاتری داشته باشند که به سمت گسترش صنایع پایین دستی سوق پیدا کنند.

وی افزود: اگر حضور سفرا و رایزن‌های اقتصادی در کشور مدیریت و یکپارچگی در جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی ایجاد شود ما در استان کرمان طرح‌های تعریف شده‌ای داریم که نیازمند سرمایه‌گذاری به ویژه در بعد خارجی هستند و عملا تنها مشکل اجرای این پروژه‌ها نبود سرمایه‌گذار و مباحث تامین مالی است.

رودری گردشگری را یکی دیگر از ظرفیت‌های استان کرمان برشمرد و عنوان کرد: با نشان دادن صنایع دستی منحصر به‌فرد و همچنین آثار تاریخی و طبیعی استان کرمان در این چند روز به سفرا و رایزن‌ها می‌توانیم به جذب گردشگر خارجی بیشتری در آینده امیدوار باشیم.

این مقام مسئول بیان کرد: برخی از استان‌های کشور با اینکه ظرفیت گردشگری و صنایع دستی آنها بسیار کمتر از کرمان است، اما خودشان را توانسته‌اند وارد دالان‌ها و محورهای گردشگری کشور و دنیا کنند و امروز سهم بالاتری در گردشگری مخصوصا گردشگر خارجی نسبت به استان پر ظرفیت کرمان دارند، بنابراین این بازدیدها و شناخت نمایندگان کشورهای خارجی از استان کرمان به رونق صنعت گردشگری استان کمک خواهد کرد.

اظهارنظرها نباید خارج از فرایند علمی باشد؛ دستاوردهای این سفر در آینده مشخص می‌شود

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان در ادامه در خصوص برخی اظهار نظرها که هزینه این سفر بیشتر از منافع آن بوده است، تصریح کرد: متاسفانه در بیشتر مواقع اظهارنظرها خارج از فرایند علمی انجام می‌شود. نقد در نگاه علمی متکی به یکسری آمار و اطلاعات است بنابراین استنباط بنده این است که در شرایطی که ما نیاز به تعامل و همکاری بیشتر و ارایه فرصت‌های سرمایه‌گذاری خارجی داریم به نظر می‌رسد این رویکرد، یک رویکرد درست بوده ضمن آنکه مطابق برنامه‌های استان نیز است.

وی اضافه کرد: معتقدم که این اظهار نظرها تا این لحظه نمی‌تواند علمی باشد زیرا دستاوردهای این سفر در آینده مشخص می‌شود. بله اگر در چند سال آینده هیچگونه سرمایه‌گذاری خارجی مطابق این سفر در کرمان نبینیم و عملا در توسعه استان هیچ نقشی نداشته باشند، آن زمان قاطع‌تر می‌توان اظهار نظر کرد اما اکنون در آستانه خروج این مسافران هستیم.

نفع این برنامه‌ها در آینده به همه مردم استان خواهد رسید

روردی بیان کرد: خوشبختانه چشم‌اندازها و برنامه‌ریزی‌های خوبی برای توسعه استان انجام شده اما برای تحقق این برنامه‌ها نیاز به وفاق و همراهی متناسب با منافع عمومی استان را داریم. باید امروز اظهار نظرها معطوف به کمک کردن اجرای این برنامه‌ها باشند و قطعا نفع این برنامه‌ها به همه مردم خواهد رسید و در حال حاضر که تحریم‌ها برای ما مشکلاتی ایجاد کرده لذا همدلی دستگاهای اجرایی، مردم، بخش خصوصی و ... بسیاری از مشکلات را برطرف خواهد کرد.

"مهدی طبیب‌زاده" رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با بیان این مطلب که با وجود تحریم‌های حاکم بر کشور و فضای منفی ایجاد شده اما حضور این تعداد سفرا و رایزنان اقتصادی دنیا به استان کرمان بسیار خوب بود به ایسنا می‌گوید: توسعه بازار استان کرمان به بازارهای بین‌المللی یکی از استراتژی‌های استان و اتاق بازرگانی کرمان است، زیرا استان کرمان از لحاظ کمی و کیفی در کالاهای تولیدی از شرایطی برخوردار است که می‌تواند کالاهای تولیدی خود را صادر کند.

وی میزان صادرات استان کرمان را حدود ۲.۳ میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: با توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های استان کرمان این حجم از صادرات بسیار اندک است. وقتی می‌توانیم مدعی شویم که صادراتمان پایدار است که کالای صنعتی را با تکنولوژی بالا صادر کنیم که در این راستا باید ضمن افزایش کمییت و کیفیت کالاها، به سمت صادرات پایدار حرکت کنیم.

اولویت اول صادرات استان کرمان، کشورهای همسایه است

رییس اتاق کرمان ادامه داد: باید بازارهای جدید کشف و بازارهای قدیمی را توسعه دهیم که در این راستا اولویت اول ما کشورهای همسایه است و به نوعی با کشورهای که در این چند روز در استان حضور داشتند، صادرات داشته‌ایم و این نشان دهنده این است که بازاریابی در این کشورها شده اما باید مراودات تجاری خود را در این کشورها توسعه دهیم.

وی اعلام کرد: آنچه که در این چند روز اتفاق افتاد ادامه خواهد یافت به‌طوری‌که در هفته آینده با سفرا و کنسول‌های چند کشور دیگر از جمله دانمارک در کرمان ملاقات خواهیم داشت و این سیاست مستمر خواهد بود تا بتوانیم از ظرفیت‌های خارج از کشور استفاده کرده و کشورهای دیگر را با پتانسیل‌های استان آشنا کنیم.

طبیب‌زاده بیان کرد: با توجه به صحبت‌های سفرا و رایزن‌های اقتصادی ۱۵ کشور حاضر در این سفر، برداشت بنده از این برنامه بسیار مثبت است ضمن آنکه تاکید می کنیم که این حضورها به همین‌جا اکتفا نخواهد یافت و مذاکرات اقتصادی با آنها را خواهیم داشت و امیدواریم با این اقدامات میزان صادرات استان را حداقل به ۵ برابر صادرات فعلی در آینده برسانیم.

استان کرمان دیپلماسی اقتصادی فعالی را کلید زده است

وی با اعلام این خبر که استان کرمان دیپلماسی اقتصادی فعالی را کلید زده و این مهم ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: آثار این دیپلماسی را در افزایش صادرات، افزایش ارزش افزوده و انتقال تکنولوژی خواهیم دید و نتیجه ملموس آن نیز قطعا افزایش رفاه و معیشت مردم کرمان و رونق تولید در این استان خواهد بود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان ادامه داد: در شرایط فعلی تحریم‌ها و نبود ارز حاصل از نفت، صادرات کالاها با ارزش افزوده یک کار جهادی تلقی می‌شود.

این مقام مسئول در خصوص معرفی ظرفیت‌های و پتانسیل‌های جنوب استان کرمان نیز به ایسنا گفت: در سال قبل هیات‌هایی از کشورهای مختلف به جنوب استان سفر کرده بودند و ما نیز در ادامه برای مناطق جنوب و شرق استان کرمان برنامه های خوبی خواهیم داشت و متناسب با بازار و سلیقه، سفرای کشورهای مختلف را به این مناطق دعوت می‌کنیم و به گونه ای برنامه ریزی خواهیم کرد که بتوانیم همه استان را پوشش دهیم که در گام بعدی برای جنوب استان برنامه هایی در دستور کار قرار داده ایم اما تمرکز فعلی ما بر ساختارسازی زیربناهای توسعه صادرات جنوب است.

آثار این سفر زود بازده نیست

طبیب‌زاده با اشاره به توییت‌های سفرا و رایزن‌های اقتصادی که این چند روز به استان کرمان سفر کرده بودند، افزود: با توجه به صحبت‌های آنها، کاملا مهمان‌نوازی مردم کرمان برای این افراد قابل لمس بود ضمن آنکه پتانسیل اقتصادی، تنوع اقلیم، نظم و برنامه‌ریزی استان نیز بسیار مورد توجه این سفر قرار گرفته بود به طوری که حتی در ملاقات‌های خصوصی همه به نوعی اظهار تعجب می‌کردند و انتظار نداشتند که در این سطح با آنها برخورد شود و همچنین انتظار وجود این همه توانمندی در استان کرمان را نیز نداشتند.

وی در خصوص برخی انتقادها به این سفر نمایندگان کشورهای خارجی به استان کرمان به خبرنگار ایسنا می‌گوید: آثار این سفر زود بازده نیست. باید مدنظر داشت که جریان توسعه بازار یک جریان طولانی و دیر اثر خواهد بود و به حوصله، برنامه، سرمایه‌گذاری و ... نیاز دارد و دوستانی که بیان می‌کنند خروجی این برنامه کمتر از هزینه‌هایش بود باید عنوان کنند که براساس کدام تحلیل و آمار این اظهار نظر را کرده‌اند؟

رییس اتاق کرمان اضافه کرد: استان کرمان در سال ۹۶، ۱۸ میلیون دلار صادرات به کشور افغانستان داشته که امسال این میزان صاردات به ۱۲ میلیون دلار رسیده. باید نگاه کرد که سهم ما از کشوری که ۳ میلیارد دلار کالا از ایران می‌برد کجاست؟ بیش از ۱.۵ میلیارد دلار صادرات به افغانستان از استان خراسان رضوی است اما سهم استان کرمان از این حجم صادرات در حالت خوشبینانه امروز فقط ۱۸ میلیون دلار است که جای بسیار تاسف دارد. برنامه داریم که این سهم ناچیز استان را به ۲۰۰ میلیون دلار برسانیم اما قطعا رسیدن به این چشم‌انداز زمان‌بر خواهد بود.

این هزینه‌های جزیی در قبال انتظاری که ما از آنها داشتیم ناچیز است

وی ادامه داد: سفیران کشورهای خارجی به یک استان ثروتمندی سفر کرده‌اند و ما در شان و منزلت مهمان رفتار کردیم ضمن آنکه کرمانی‌ها به مهمان نوازی مشهورند و این هزینه‌های جزیی در قبال انتظاری که ما از آنها داشتیم ناچیز است.

طبیب‌زاده در باره این پیشنهاد ایسنا که یک رویدادی در تقویم استان گذاشته شود تا هر ساله استان کرمان میزبان سفرا و مهمانانی از خارج از استان و کشور باشد گفت: پیشنهاد خیلی خوبی است و ما در استان آئین‌های همچون جشنواره های گل محمدی، خرما، پسته، گلیم، سیب و گلابی و ... داریم لذا می‌توانیم متناسب به علاقه هر کشوری آنها برای این آئین‌ها دعوت کنیم.

آغاز راه است..

وی با بیان این مطلب که این آغاز راه است و در خصوص فرضیه مطرح شده مبنی براینکه جیرفت خواستگاه تمدن بشری است، بیان کرد: فرضیه این مهم مطرح و شواهدی نیز وجود دارد و گروه باستان شناسی قوی در حال بررسی این موضوع هستند و ما نیز اتاق کرمان به عنوان معین شهرستان جیرفت به آنها کمک خواهیم کرد تا به این هدف دست پیدا کنند و اگر این فرضیه ثابت شود که خواستگاه خط و تمدن از این منطقه است سیل گردشگران خارجی به استان سرازیر خواهد شد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان تاکید کرد: استان باید به سمت توسعه صادرات برود و تنها راه نجات تولید در شرایط فعلی، صادرات است. کشور و استان به ارز نیاز دارد لذا باید همه تلاش کنیم فرهنگ تولید کالای صادراتی را بالا برده و کالاهایی با کیفیت صادراتی تولید کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بازار داخلی در شرایط فعلی کشش انبوه تولید رانخواهد داشت و تنها راه نجات اقتصاد کشور و رونق تولید، صادرات است. تلاش می‌خواهد تا کالای با کیفیت بالا تولید کنیم لذا برای این فرهنگسازی رسانه‌های باید به میدان بیایند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار: ۱۲ آبان 1398 ، کدخبر: 98081206342 ، www.isna.ir.

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
0
0
جای جای ایران پر از زیبایی و عجایبه که واقعا باید به توسعه گردشگری کل کشور فکر کنیم بسیار قوی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین