پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۲۹۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹
بعد از کنایه حسام‌الدین آشنا به دستگاه قضا مبنی‌بر انتشار اطلاعات مربوط به اقدامات قوه قضائیه برای ممانعت از تعطیلی ۵۰۰ کارگاه و مراکز تولیدی، این دستگاه در گزارشی به دفاع از عملکرد هفت‌ماهه اخیر خود پرداخته است.
شعار سال: بعد از کنایه حسام‌الدین آشنا به دستگاه قضا مبنی‌بر انتشار اطلاعات مربوط به اقدامات قوه قضائیه برای ممانعت از تعطیلی ۵۰۰ کارگاه و مراکز تولیدی، این دستگاه در گزارشی به دفاع از عملکرد هفت‌ماهه اخیر خود پرداخته است.

درباره جزئیات کارخانه‌هایی که با تلاش قوه قضائیه به چرخه تولید بازگشته‌اند در گزارشی که میزان منتشر کرده، نام کارخانه‌ها ذکر شده است. در این گزارش تأکید شده است که با ورود دادستانی کارخانه‌های بسیاری از تعطیلی نجات یافته‌اند ازجمله: ورود دادستانی به تعطیلی چند‌ساله کارخانه آسفالت سیریز زرند کرمان، ورود مدعی‌العموم به معوقات کارگران آبفای شادگان، بازگشت کارخانه لبنیات افتخار گلستان به چرخه تولید، جلوگیری از توقیف خط تولید شرکت تولید آجر سفال گرگان، رونق تولید در کارخانه فراوری زیتون در شهرک صنعتی مینودشت، احیای کارخانه آجر سفال گنبدکاووس با حمایت دستگاه قضائی، احیای ۲۸ واحد تولیدی و بازگشت ۱۲۷ کارگر به واحد‌های تولیدی در خراسان شمالی، تثبیت اشتغال ۸۵۰ نفر از کارگران یکی از بزرگ‌ترین زنجیره‌های تولید طیور، جلوگیری از بی‌کار‌شدن بیش از ۸۰۰ کارگر معدن زغال‌سنگ کوهبنان با ورود دستگاه قضائی، بازگشت تنها کشتارگاه استان ایلام به چرخه فعالیت، بررسی مشکلات معدن سنگ کرومیت در شهرستان کهنوج، احیای کارخانه تبریز کف و اشتغال به کار ۱۱۰ نفر از کارگران و پرسنل مجموعه، جلوگیری از تشکیل ۵۰۰ پرونده قضائی و تعطیلی کارخانجات فولاد شهرستان زرند، جلوگیری از تعطیلی کارخانه آجر با ۸۴ کارگر ثابت در دهدشت، از سرگرفته‌شدن فعالیت کارخانه سگمنت‌سازی با ۵۰۰ کارگر، جلوگیری از تعطیلی باغ‌وحش ارومیه به دلیل بدهی بانکی با ورود مدعی‌العموم، حل مشکلات کارخانه آرتاویل تایر اردبیل، بازگشت کارخانه لبنیات افتخار گلستان با ۷۰ کارگر به چرخه تولید، بررسی مشکلات سه واحد تولیدی در آذربایجان غربی، ورود دستگاه قضائی برای حل مشکلات کارگران کارخانه قند بردسیر، بازگشت شرکت ابهربافت به چرخه تولید، تصمیم‌گیری در‌خصوص رفع مشکلات سه شرکت و واحد تولیدی در سمنان، رونق دوباره تولید در کارخانه لبنیات مینودشت، حل مشکلات کارخانه روغن‌نباتی جهان، رونق تولید در کارخانه ماشین‌سازی تبریز، صدور دستورات لازم در‌خصوص حل مشکلات مبلمان و خودروی تبریز، ورود دستگاه قضائی برای رفع مشکلات تنها واحد نساجی خراسان شمالی، تصمیم‌گیری در زمینه حل مسائل مالی و حقوقی مرکز پرورش اسب امین، حل مشکلات کارخانه خودروسازان بم، بررسی مشکلات واحد تولیدی فولاد هیربد زرندیه، بازگشت کارخانه شمش منیزیم فردوس به چرخه تولید، حل مشکلات کارگران و کارکنان شرکت عمران مارون در شهرستان درگز، آغاز به کار مجدد کارخانه روزبهان پس از یک دهه تعطیلی.

بنا بر این گزارش، قوه قضائیه در هفت ماه گذشته توانسته است هزاران میلیارد تومان را به بیت‌المال بازگرداند، به‌طوری‌که اگر گزارش‌های مالی ارائه‌شده از سوی سخنگوی دستگاه قضا درباره بازگشت اموال به بیت‌المال جمع شود، به عدد ۴۹ هزار میلیارد تومان می‌رسیم که قوه قضائیه توانسته است به خزانه دولت و سازمان‌های مرتبط بازگرداند. این عدد ۱۶ برابر بدهی بابک زنجانی است.

سخنگوی قوه قضائیه در دوازدهمین نشست خبری خود به گزارشی از عملکرد دادسرای ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی در زمینه استرداد و بازگشت اموال محکومان و متهمان اشاره کرد و گفت: از این ناحیه، آن هم صرفا در ۹۱ فقره پرونده در مقام اجرای حکم، قریب به هفت هزار میلیارد تومان وجه نقد و جزای نقدی به خزانه دولت و بانک‌ها برگشت که رقم دقیق آن شش‌هزار و ۹۳۷ میلیارد و ۴۱۲ میلیون و ۲۴۴ هزار تومان وجه نقد است. وی ادامه داد: علاوه‌برآن ۸۷ میلیون و ۸۳۶ هزار و ۳۳۷ یورو به خزانه و بخش‌های ذی‌ربط عودت داده شد، ۱۲ میلیون و ۹۳ هزار و ۵۴۳ دلار استرداد شد و ۲۹۴ میلیون و ۳۰۳ هزار و ۱۴۷ درهم امارات ارز‌هایی است که توانسته‌ایم از متهمان و محکومان این پرونده‌ها وصول کنیم. سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: این‌ها بخش‌های وصول‌شده اجرای احکام در دادسرای ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی و صرفا از ۹۱ فقره پرونده از پرونده‌های این حوزه است.

همچنین اسماعیلی در یازدهمین نشست خبری خود (۹ مهر) نیز گفت: در مورد «اراضی ۸۵ هزارمتری در شهرک غرب» که اخیرا وزارت اطلاعات اعلام کرد، این تصمیم مقامات قضائی دادگستری استان تهران بود که باعث شد این اراضی که بخشی به پارک تبدیل شده بود و بخشی در اتوبان همت قرار داشت، با ارزش پنج هزار میلیارد تومان به دولت و شهرداری برگشت. اسناد مالکیت این اراضی ظرف امروز و فردا در اداره ثبت اسناد و املاک تهران نسبت به ۶۰ هزار متر آن صادر می‌شود و نسبت به مابقی نیز تا یکی، دو هفته آینده اقدام خواهد شد. وی ادامه داد: در پرونده دیگری در اراضی پلاک ۲۱۰۸ سنگان موسوم به سولقان، ۷۱ هکتار از اراضی دولتی از زمین‌خواران مسترد و تحویل راه و شهرسازی استان تهران شده است. اسماعیلی تصریح کرد: در منطقه ۱۸ تهران اراضی موسوم به تقی‌آباد که ۵۰ هکتار با ارزش هزار میلیارد تومان بود، رفع تصرف و به اداره اوقاف تحویل شد. سخنگوی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: پلاک ۷۹ سوهانک با مساحت ۱۵ هکتار و با ارزش ۳۰۰ میلیارد تومان، به اداره کل منابع طبیعی تحویل شد.

وی افزود: اراضی بوستان ولایت با عرصه هفت هکتار و ارزش ۴۰ میلیارد تومان، در اختیار شهرداری تهران قرار گرفت. اسماعیلی گفت: در اراضی شمیرانات، یک‌ونیم هکتار از اراضی با ارزش ۵۰ میلیارد تومان تحویل اداره منابع طبیعی استان تهران شد. سخنگوی قوه قضائیه یادآور شد: در بخش دیگری از اراضی سولقان، یک و شش‌دهم هکتار با ارزش ۲۵ میلیارد تومان تحویل اداره منابع طبیعی شهرستان تهران شد. اسماعیلی افزود: در حاشیه بلوار آفریقای تهران که یکی از نقاط ارزشمند شهر تهران است، سه هزار و ۶۰۰ متر زمین با ارزش ۳۶۰ میلیارد تومان تحویل شهرداری تهران شد. وی ادامه داد: در منطقه چیتگر، یک و سه‌دهم هکتار از اراضی به ارزش ۶۵ میلیارد تومان تحویل شهرداری شد.

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه بیش از ۳۵ مورد استرداد املاک را به بخش‌های مختلف منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، اوقاف و ... داشته‌ایم، گفت: در استان تهران بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان زمین از ید زمین‌خواران گرفته شد و عملا تحویل نهاد‌های متولی زمین و مسکن شد. اسماعیلی افزود: این موارد مربوط به استان تهران بود و اگر آنچه که در سایر استان‌ها هم هست بخواهیم به این میزان اضافه کنیم، تا الان در سال ۱۳۹۸ مجموعا ۱۶۷ هزار هکتار از اراضی ملی با تلاش و جدیت دستگاه قضائی از ید زمین‌خواران گرفته شده و به نهاد‌های متولی زمین و مسکن تحویل شده است. سخنگوی قوه قضائیه در دهمین نشست خبری خود نیز با اشاره به گزارش بخشی از اقدامات مثبت قوه قضائیه در اجرای احکام و بازگشت اموال به‌یغمارفته به خزانه کشور، دولت، بانک‌ها، شهرداری‌ها و مؤسسات خیریه گفت: اولین رقم اعلامی که بدون صدور حکم قضائی و با پیگیری بازرسی کل کشور و واحد‌های ذی‌ربط در حوزه قرار مالیاتی صورت گرفته، ۴۲ هزار و ۹۷۴ میلیارد و ۳۳۰ میلیون و ۳۷۸ هزار و ۶۵۱ ریال است که تنها در پنج‌ماهه نخست امسال این میزان مالیاتی که پرداخت نمی‌شد، وصول و به خزانه دولت واریز شد. سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: بالغ بر چهار هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی با پیگیری قوه قضائیه به صندوق بیت‌المال برگشت. این در حالی است که در سال ۹۷ هزار میلیارد تومان از فرار مالیاتی وصول شده بود؛ بنابراین در این پنج ماه نسبت به سال گذشته توانسته‌ایم شناسایی فرار مالیاتی را چهار برابر افزایش دهیم که بخشی که در معرض وصول است، ارقام بسیار درشت‌تری است. او تأکید کرد: در حوزه بازگشت اراضی به بخش‌های مختلف، نهاد‌های متولی زمین و مسکن (منابع طبیعی، راه و شهرسازی، شهرداری، محیط زیست، اوقاف و...) موفق شدیم در سال ۹۸ مساحتی بالغ بر ۱۷۸ هزار هکتار از اراضی تصرف‌شده توسط زمین‌خواران را درمورد ۲۰ استان به سازمان‌های متولی زمین و مسکن اعاده کنیم که رقم تقریبی آن بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد برآورد می‌شود، گزارش ۱۰ استان دیگر هنوز واصل نشده است. اسماعیلی گفت: در استان تهران نیز از ابتدای سال تاکنون بالغ بر هزار هکتار از اراضی تصرف‌شده توسط زمین‌خواران و سودجویان را به نهاد‌های متولی زمین و مسکن اعاده کردیم که ارزش تقریبی آن بیش از ۴۸ هزار میلیارد ریال بوده است، بخش برگشت اراضی اغلب در پرونده حوزه انفال و پرونده‌های حوزه قضائی انجام شده است.

سخنگوی قوه قضائیه درباره برخی پرونده‌هایی که آرای آن‌ها مربوط به قبل است، اما فرایند اجرایشان ادامه دارد، گفت: در پرونده امیرمنصور آریا تاکنون ۶۰۰ میلیارد تومان جزای نقدی واصل کردیم و هزارو ۷۰۰ میلیارد تومان رد مال به بانک‌ها را انجام دادیم، همچنین هزارو ۸۰۰ میلیارد تومان از اموال داخل کشور بابک زنجانی به وزارت نفت تحویل داده شده است. او درباره پرونده قربانعلی فرخ‌زاد که به‌تازگی در دادگاه محاکمه شد، گفت: در این پرونده تنها یک اقدام ما بازگشت ماشین‌سازی تبریز به دولت و سازمان خصوصی‌سازی بود که ارزش واگذاری و قیمت کارشناسی‌ای که آن‌ها برآورد کردند ۶۸۸ میلیارد تومان بوده است که با پیگیری انجام‌شده این واگذاری ابطال شد و به بیت‌المال اعاده شد. اسماعیلی درباره برخی پرونده‌های بانکی که در مرحله دادسرا قرار دارد گفت: در ماه گذشته در ارتباط با پرونده بانک ایران‌زمین و سینا ۶۰۰ میلیارد تومان از اموال متهم پرونده را که هنوز به دادگاه نرفته، به این دو بانک برگرداندیم و پیش‌بینی می‌شود درباره مطالباتی که بانک‌هایی مانند اقتصاد نوین دارند، در یکی، دو ماه آینده بیش از هزار میلیارد تومان به این بانک‌ها برگردانیم. وی افزود: در پرونده مربوط به آستان قدس رضوی و بیمارستان رضوی مشهد که فردی از مدیران سابق بیمارستان رضوی مشهد بیش از ۵۰ پلاک از اراضی و آپارتمان‌ها را به نفع خودش تصرف کرده بود، به نام آستان قدس برگشت داده شد. ارزش اموال بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان است که از متهم پرونده که محکوم شده و در حال تحمل حبس است، شناسایی شد و در یکی، دو ماه گذشته به نام آستان قدس رضوی برگشت.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار: 13 آبان 1398، کدخبر: 242235 ، www.sharghdaily.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
0
0
بیت المال باید به بیت المال باز گردانده بشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین