پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۳۲۳۲
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۸
رییس کل دادگستری تهران گفت: ۲ هزار پرونده طی چند ماه گذشته داریم که به دلیل اعزام نشدن زندانی به محاکم به دلیل کمبود امکانات لجستیکی تجدید وقت شده است.

شعارسال: محمدجواد حشمتی در مراسم تودیع و معارفه رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران که بعدازظهر روز (دوشنبه) در مجتمع قضائی امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به وضعیت فعلی و برنامه‌ تحولی که ریاست قوه ابلاغ کردند تکلیف داریم که به طور جدی رویکرد جدید بپردازیم تا مشکلات به حداقل برسد.

وی افزود:  درخواست همکاری از همکاران قضایی خود برای رفع دو معضل دارم که اولین مسئله که در دادگستری و به خصوص در استان تهران وجود دارد محرومیت های قابل توجهی است که علیرغم پایتخت بودن آن در بخش قضا است که باید با کمک همکاران اقدام جدی در این رابطه انجام دهیم.

حشمتی در رابطه با بحث اطاله دادرسی خاطرنشان کرد: این مسئله از دیرباز جریان داشته و حتی مرحوم بهشتی نیز به این موضوع اشاره کرده بودند. الان هم در تهران اطاله دادرسی  معضل جدی است که حجم پرونده‌ها و کیفیت آن قابل توجه است که با توجه به آمارهای نگران کننده عزم جدی را می‌طلبد.

 رئیس کل دادگستری تهران در ادامه گفت: بحث اطاله دادرسی دلایل فراوانی دارد که باید در وضعیت فعلی و برنامه جدید مجتمع قضایی دادسرا تکلیف خود را با این قضیه روشن کند.

وی در خصوص پرونده‌های معوق اظهار کرد: باید تکلیف این پرونده‌ها را روشن کنیم چون هیچ پرونده‌ای نیست که نتوان رسیدگی کرد. حمایت بنده به عنوان رئیس مجموعه این است که در خدمت دوستان هستم و در این زمینه تمهیداتی اندیشیده شده است.

حشمتی خطاب به همکاران خود گفت: ما هنوز کارمان را با شما شروع نکردیم و جدی پیگیری و مطالبه خواهیم کرد که برخی پرونده‌هایی که معطل مانده به خصوص پرونده‌هایی که هزار نفر شاکی دارد و مردم زندگی و سرمایه شان از بین رفته است رسیدگی شود. بنده در قبال این پرونده‌ها وظیفه دارن که انجام خواهم داد و دوستان نیز باید به روشن شدن تکلیف این پرونده‌ها توجه داشته باشند. در کنار اینها کارهای دیگری نیز لازم است که به ستاد دادگستری استان برمی‌گردد.

وی در خصوص تکریم ارباب رجوع اظهار کرد: خواهشم از  همکاران این است که در مراجعات مردم به حوزه‌های قضایی پاسخگو باشند چون به هر حال فرد زندگی اش را از دست داده و می‌خواهد خشم خود را روی افراد مجموعه خالی کند ولی با آنها مساعدت کنید تا  به دغدغه آنها رسیدگی شود.

رئیس کل دادگستری استان تهران به موضوع کاهش جمعیت کیفری زندانها اشاره کرد و گفت: خیلی وقت‌ها ما فقط حکم بازداشت صادر می کنیم و توجه نمی کنیم که فرد در چه شرایطی قرار دارد و بدون سند و مدرک فرد دستگیر شده و دو ساعت بعد آزاد می شود که این کار معنا ندارد.

وی افزود: در حال حاضر تعداد قابل توجهی از زندانیان داریم که خواهشم این است که به کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها توجه کنیم. در این راستا مراجعه همکاران به زندان‌ها در رسیدگی به مشکلات زندانیان تاثیر بسیاری بر کاهش جمعیت زندان‌ها دارد.

حشمتی خاطرنشان کرد: ۲ هزار پرونده طی چند ماه گذشته داریم که به دلیل اعزام نشدن زندانی به محاکم به دلیل کمبود امکانات لجستیکی تجدید وقت شده است. بنابراین خواهشی که از روسای مجتمع‌های قضایی دارم این است که نظارت بر زیرمجموعه و شعب استان را جدی بگیرند چون خیلی از موارد را می‌توان پیشگیری کرد و این کار شدنی است.

وی با تاکید بر اینکه باید کمک کنیم اعتماد مردم به قوه قضاییه بیشتر شود، گفت: اعمال نفوذ توسط افراد و به شکل‌های مختلف انجام می‌شود و مردم از این مساله ناراحت و نگران هستند. باید این مساله جدی گرفته شده و از آن جلوگیری کرد.

رئیس کل دادگستری استان تهران همچنین به ایجاد نظم در امور اشاره کرد و یادآور شد: گاهی پرونده از سر و کول شعبه بالا می‌رود اما مسئول ساعت ۹ یا ۱۰ سر کار می‌آید. همچنین اگر قاضی بخواهد شغل دیگری داشته باشد نمی‌تواند به وظیفه اصلی خود بپردازد که باید نظم در امور را در نظر گرفت.

وی ضمن آرزوی موفقیت برای رئیس کل جدید دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران گفت: در بحث کمک یک بخش از وظیفه مدیر کمک و مساعدت به همکاران است که باید این مساله نیز پیگیری شده و مشکلات آنها حل شود.

در پایان این مراسم از عباس پوریانی رئیس کل پیشین دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران تقدیر به عمل آمد.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 13آبان1398، کدخبر: 98081307971، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین