پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۳۳۶
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۹
در حدیثی از پیامبر (ص)آمده است که فرمود:نعم الولد البنات ، ملطفات ، مجهزات ، مونسات مفلیات چه فرزندى خوب است دختر! هم پر محبت است و هم کمک کار، هم مونس است و هم پاک و پاک کننده.

شعار سال: مطابق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی اول ذیعقده هر سال روز تولد حضرت معصومه (س) به نام «روز ملی دختران » نامگذاری شده است این نامگذاری، منشأ ارزشمندی برای توجه، تفکر، تصمیم سازی و اقدامات پرخیر و برکت برای این بخش مهم و سرنوشت ساز از جامعه ما می باشد.

در طول تاریخ شخصیت های بزرگی محور حرکت های عظیمی بوده اند که یکی از برترین این افراد حضرت معصومه(س) است.این بانوی بزرگوار از همان آغاز، در محیطی پرورش یافت که پدر و مادر و فرزندان، همه به فضایل اخلاقی آراسته بودند. ویژگی هایی چون عبادت و زهد، پارسایی و تقوا، راستگویی و بردباری، استقامت در برابر ناملایمات، بخشندگی و پاکدامنی و نیز یاد خدادر رفتار و اعمال ایشان نمونه هایی از یک دختر مسلمان و یک الگوی ناب می باشد. رفتاری که بعد از قرن ها زیارت مرقدشان را برابر با واجب شدن بهشت قرار داده است و این نتیجه تقوا و حرکت در مسیر خداست.

با توجه به سیره اخلاقی حضرت معصومه(س) شاخصه هایی چون معرفت و شناخت نسبت به خداوند متعال ، تعمل به تکالیف الهی ، اطاعت محض از ذات باریتعالی و اطاعت از ولی زمان را می توان بعنوان مشخصه های اصلی دختر مسلمان برشمرد که تضمین کننده حجاب و عفاف و حیا در دختران است.

نباید فراموش کنیم مقام و منزلت حضرت معصومه (س) بصورت اکتسابی بوده است چرا که ایشان معصوم نبودند اما در پرتو ایمان و تقوا به مرحله ای رسیدند که جزء مقربین قرار گرفتند و ایشان نمونه کامل و الگویی شایسته برای دختران جوان مسلمان است.

دین مبین اسلام بالاترین منزلت را برای زنان و دختران در مقایسه با سایر ادیان قائل شده است چرا که خداوند مبنای خلقت هستی را در گرو خلقت بهترین بانوی دو عالم حضرت زهرا (س) قرار داد آنجا که در حدیثی قدسی فرمود: " یا محمد(ص) ...لو لا فاطمه ما خلقتکما" . اسلام این ارزش را برای زنان قائل شده است چرا که از دامن زن مرد به معراج می رود .

اسلام ظهور کرد تا با خرافه ننگ بودن تولد دختر در ابعاد مختلفش سرسختانه بجنگد و تولد دختر را بعنوان گشوده شدن ناودانى از رحمت خدا به خانواده معرفى کند. ارزش و اهمیت دختر همین اندازه بس که خود پیامبر (ص)احترام ویژه ای به دخترشان قائل بودند تا جایی که مردم تعجب مى کردند، با تمام مقامى که داشت ، دست دخترش را مى بوسید، و هنگام مراجعت از سفر نخستین کسى را که دیدار مى کرد، دخترش فاطمه (س) بود، و به عکس ‍ هنگامى که مى خواست سفر برود آخرین خانه اى را که خداحافظى مى کرد، باز خانه فاطمه علیهاالسلام بود.

و همه اینها نشان دهنده ارزش و اهمیت دختر را نشان می دهد.

در حدیثی از پیامبر (ص)آمده است که فرمود:نعم الولد البنات ، ملطفات ، مجهزات ، مونسات مفلیات

چه فرزندى خوب است دختر! هم پر محبت است و هم کمک کار، هم مونس است و هم پاک و پاک کننده.

در حدیث دیگرى از پیامبر (ص)مى خوانیم :من دخل السوق فاشترى تحفة فحملها الى عالیه کان کحامل الصدقة الى قوم محاویج و لیبدء بالاناث قبل الذکور، فانه من فرح ابنته فکانما اعتق رقبة من ولد اسماعیل .

کسى که بازار مى رود و تحفه اى براى خانواده خود مى خرد همچون کسى است که مى خواهد به نیازمندانى کمک کند (همان پاداش را دارد) و هنگامى که مى خواهد تحفه اى را تقسیم کند نخست باید به دختر و بعد به پسران بدهد، چرا که دخترش را شاد و مسرور کند چنان است که گویى کسى از فرزندان اسماعیل علیه السلام را آزاد کرده باشد.

نکته دیگر این که خداوند سوره ای به نام زن نازل فرمود و هیچ جاى اسلام به کمتر بودن زن اشاره اى نشده است بلکه بالصراحه بعضى مردان را افضل و برخى زنان را افضل معرفى مى فرماید و در مذهب شیعه عصمت براى زن نیز که دختر رسول الله باشد اصلى مسلم است که زن هم مى تواند در موضعى باشد که گناه و آلودگى به آن سرایت نکند

همه این نکات نشان می دهد که الگوی یک دختر و بانوی مسلمان شخصیتهای برجسته ای چون حضرت زهرا (س) است که به مدارجی راه یافتند که خداوند به وجودشان مباهات می کند و بهترین مخلوق عالم هستی یعنی حضرت پیامبر (ص) بر دستانشان بوسه می زند.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري فارس، تاریخ انتشار: 16 مرداد 1395، کد مطلب: 13950516000009:www. farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین