پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۶۱۵۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸
یک هفته از ماجرای سهمیه بنزین و افزایش نرخ آن می‌گذرد. در ابتدا اولین مسئله‌ای که به وجود آمد، نگرانی در خصوص افزایش قیمت کالا‌های اساسی بود. در همان زمان مسئولان از عدم افزایش نرخ کالا‌های مصرفی اطمینان خاطر دادند، اما بحث گرانی همچنان نقل محافل بود.
شعار سال: یک هفته از ماجرای سهمیه بنزین و افزایش نرخ آن می‌گذرد. در ابتدا اولین مسئله‌ای که به وجود آمد، نگرانی در خصوص افزایش قیمت کالا‌های اساسی بود. در همان زمان مسئولان از عدم افزایش نرخ کالا‌های مصرفی اطمینان خاطر دادند، اما بحث گرانی همچنان نقل محافل بود. در این میان دولت همانطور که وعده داده بود نظارت بر قیمت کالا‌های اساسی را تشدید کرد و مانع گران شدن کالا‌های اساسی به بهانه افزایش نرخ بنزین شد. با این حال بازار علی‌رغم تشدید نظارت‌ها شاهد گرانی برخی از اقلام مصرفی بود.

یک روز پیاز گران می‌شود و روز بعد افزایش قیمت نان بر سر زبان‌ها می‌افتد، اما حالا قرعه به نام گوجه‏ فرنگی افتاده و این ماجرا سر و صدای زیادی را به پا کرده است. در این میان هر یک از افراد دلیلی را برای این افزایش قیمت مطرح می‌کنند که در بین دلایل تغییر نرخ بنزین پررنگ‌تر بوده، اما نظر مسئولان کمی متفاوت‌تر از عامه مردم است. وقتی حرف از افزایش قیمت‌ها به میان می‌آید عده‌ای معتقدند که قیمت کالا‌هایی که تعیین نرخ آن‌ها در اختیار دولت بوده تا کنون تغییری نداشته، این در حالی است که کالا‌ها و خدماتی که خارج از اختیار دولت است طی یک هفته گذشته با افزایش قیمت همراه بوده‌اند. این افزایش قیمت‌ها شامل برخی از انواع لبنیات، تخم‌مرغ، گوشت قرمز، گوجه‏فرنگی و... بوده است. اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که گرانی گوجه بیش از هر کالای دیگر مورد توجه قرار گرفت. در این راستا هنگامی که صحبت از گرانی این محصول به میان می‌آمد، مسئولان مربوطه دلایل متفاوتی را برای آن عنوان می‌کردند. برخی‌ها افزایش قیمت گوجه‏فرنگی را به دلیل تغییرات فصلی و سرما می‌دانستند. آن‌ها تغییر فصل و کاهش تولید محصول و برودت هوا را عواملی برای افزایش قیمت چشمگیر این محصول دانشته و این مشکل را مقطعی می‌بینند.

البته به گفته برخی‌ها، جو روانی ایجادشده ناشی از افزایش نرخ بنزین را نمی‌توان نادیده گرفت و در همین راستا بسیاری از مردم این افزایش قیمت را با افزایش قیمت بنزین مرتبط می‌دانند. در مقابل بودند کسانی که ناتوانی دولت در تنظیم بازار را دلیل اصلی گرانی‌های اخیر بیان می‌کردند. از سوی دیگر برخی‌ها هم افزایش صادرات را عامل دیگری برای گرانی‌ها می‌دانند و معتقدند با اینکه کشور در فصل سرما با کمبود این محصول مواجه بوده، اما صادرات از سر گرفته شده و مشکلات را دوچندان کرده است. این افراد معتقدند هنگامی که تجربه نشان داده است که در فصل سرما بازار با کبود این محصول روبه‌رو می‌شود، دولت باید با ذخیره‌سازی مانع هر نوع نوسان قیمت و برهم‏خوردن بازار شود. اما و اگر‌ها در حالی به وجود آمد که از همان ابتدا بخش‌های مختلف بار‌ها گفتند که هیچ افزایش قیمتی به بهانه اصلاح قیمت بنزین پذیرفته نیست و نهاد‌های نظارتی با جدیت بازار را رصد خواهد کرد تا مانع از افزایش قیمت کالا‌های اساسی شود. اما بازار در روز‌های اخیر شاهد گرانی برخی از اقلام مصرفی بود و همین مسئله نگرانی مصرف‌کنندگان را تشدید می‌کند، هرچند که مسئولان مربوطه دلیل افزایش قیمت کالایی همچون گوجه‏فرنگی را کمبود این محصول در بازار‌های داخلی عنوان می‌کنند و معتقدند که نباید نگرانی در این‌باره وجود داشته باشد، چراکه اگر عرضه افزایش یابد قیمت این محصول متعادل‌تر خواهد شد. در این راستا اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران با اشاره به دلیل گرانی اخیر گوجه‏فرنگی به «ابتکار» گفت: در این فصل طبیعی است که قیمت گوجه‏فرنگی افزایش پیدا کند چراکه به دلیل تغییر فصل و سرد شدن هوا برداشت گوجه‌فرنگی از شهر‌های اطراف تهران همچون ورامین، کرج و قزوین به اتمام رسیده و در نتیجه با کاهش عرضه از این مناطق مواجه هستیم، این در حالی است که اکنون تنها بوشهر تامین‌کننده اصلی گوجه‌فرنگی کشور بوده و هنگامی که محصولات استان فارس عمل بیاید مشکلات درخصوص قیمت نیز حل خواهد شد.

رئیس اتحادیه میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران در ادامه افزود: ما باید توجه داشته باشیم که یک خلاء بین فصل ایجاد شده و گذر از یک فصل به فصلی دیگر ماجرای گرانی را در پی خواهد داشت، بنابراین طبیعی است که چنین نوساناتی را در بازار داشته باشیم. این روز‌ها عرضه محصول گوجه‌فرنگی کم بوده و تقاضای بسیاری برای این محصول از سمت مصرف‌کننده وجود داشته، که این عوامل موجب افزایش قیمت آن شده است و نباید نگرانی در این‌باره داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به مقطعی بودن این افزایش قیمت اشاره کرد و در این‌باره گفت: افزایش قیمت این محصول مقطعی و در کوتاه‌مدت است چراکه اگر محصولات استان فارس عمل بیاید دیگر این محصول تامین شده و ما مشکلات گرانی را نخواهیم داشت.

رئیس اتحادیه میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران تاکید کرد: با مساعد شدن شرایط آب‌وهوایی، قطعا عرضه این محصول افزایش خواهد یافت و قیمت گوجه‌فرنگی شکسته و در حد قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

به گفته رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار، در حال حاضر در میدان اصلی میوه و تره‌بار گوجه‌فرنگی بوته‌ای درجه یک به قیمت ۱۰ تا ۱۱ هزار و گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای درجه یک ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان عرضه می‌شود که با توجه به سود حدود ۳۰ درصدی خرده‌فروشان، قیمت گوجه‌فرنگی معمولی و گلخانه‌ای درجه یک در سطح شهر به ترتیب حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ و ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان است.

کارگر در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا تغییر نرخ بنزین در گرانی‌های گوجه ‏فرنگی موثر بوده است یا خیر، گفت: اینکه گفته می‌شود جو روانی ناشی از تغییر نرخ بنزین باعث گرانی گوجه‏ فرنگی بوده، صحیح نیست. اگر قرار بر این بود که تغییر نرخ بنزین در قیمت گوجه‏ فرنگی تاثیر داشته باشد باید تمام کالا‌های اساسی این افزایش قیمت را تجربه می‌کردند. اما می‌بینیم که اینگونه نبود و ما شاهد گرانی تمام محصولات نیستیم و تغییرات فصلی تنها عامل گرانی‌های اخیر است. گوجه‌فرنگی در بازار کمیاب نیست و نهایتا تا دو هفته دیگر خلاء ایجاد شده در بازار به دلیل تغییر فصل برطرف شده و قیمت‌ها کاهش خواهد یافت.

کارگر در بخش دیگری از صحبت‌ها به امکان تاثیر اصلاح قیمت بنزین روی هزینه‌های حمل‌ونقل اشاره کرد: ما باید توجه داشته باشیم که تاثیر اصلاح قیمت بنزین روی هزینه‌های حمل‌ونقل، در حد نیم تا یک دهم ‏درصد است و تاثیر چندانی در نرخ بار نخواهد داشت‎.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ابتکار، تاریخ انتشار: 3 آذر 1398، کدخبر: 147893 ، www.ebtekarnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
0
0
هر چیزی که جزو کالاهای پر مصرف میشه گرونش می کنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین