پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۲۴۶۸۸۴
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲
اغتشاشگران در هفته گذشته از شلیک مستقیم گلوله به مردم، تا غارت فروشگاه ها و آتش زدن قرآن و مراکز درمانی و بانک ها و اموال عمومی گرفته و به شهادت رساندن حافظان امنیت را انجام دادند.

شعارسال: شنبه ۲۵ آذرماه بود، که بارش برف در اکثر مناطق استان تهران آغاز شد و این بارش با اعتراضات آرام و مسالمت امیز عده ای از مردم به « اصلاح قیمت بنزین» در شهرستان هایی مانند شهریار، بهارستان، رباط کریم، قدس، دماوند و پردیس همراه شد، که در این تجمعات، مردم به سیاست های دولت در زمینه اصلاح قیمت بنزین انتقاد کردند.

از خالی کردن سنگ در بین مردم تا تهدید به خاموش کردن خودرو در محل تردد

خاموش کردن خودرو در خیابان ترافیک سنگینی را در یک روز برفی در دماوند، بومهن، شهریار و بسیاری دیگر از شهرستان های تهران ایجاد کرد، در این بین افرادی هم بودند، که جلوی خودروهای عبوری را گرفته و آن ها را با زور تهدید کرده و مجبور به خاموش کردن خودروها می کردند، ولی در مجموع جو آرامی برقرار بود و هم زمان با این ترافیک و اتفاقات ماموران شهرداری نیز به برف روبی و بازگشایی مسیر مشغول بودند.

شعارهایی مانند « ایرانی باغیرت حمایت حمایت » و « با ماه همراه شوید» از برخی از تجمعات مانند تجمع مردم دماوند در میدان جهاد این شهرستان شنیده می شد، اما رنگ و بوی شعارها به هیچ وجه سیاسی نبود و افراد تنها مطالبات اقتصادی را مطرح می کردند.

در این بین آرامش ماموران پلیس دیدنی بود، آن ها با خواهش و با رفتاری مناسب از معترضان می خواستند، راه مردم را باز کنند و آن ها را به آرامش دعوت می کردند.

در برخی از مسیرها مانند خیابان «کامیون داران» بومهن مشاهدات عینی خبرنگار مهر و نیز روایت های مردمی حکایت از خالی کردن کامیون ها و یا وانت هایی از سنگ میان مردم داشت، که عده ای نیز با تحریک افراد، از آن ها می خواستند، با پرتاب این سنگ ها به سوی نیروهای پلیس که به آرامی نظاره گر اعتراضات مردمی بودند و سعی در باز کردن مسیر داشتند، جو را ناآرام کنند، هماهنگی برای بار زدن سنگ و خالی کردن آن در میان معترضان حداقل نیاز به چندین ساعت زمان دارد و اجرای این سناریوها در ساعت ۱۰ صبح نشان دهنده آمادگی برخی سوء استفاده گران از روزها قبل داشت.

آشوبگران وابسته به منافقین و داعش بودند

اما ماجرا به همین جا ختم نشد و دیری نپایید، که عده ای آشوبگر و فرصت طلب که به گفته غلامرضا صادقی، دادستان عمومی و انقلاب بهارستان  از دسته منافقین و داعشی ها بوده اند، این اعتراضات آرام و مسالمت آمیز را به جنگ هایی مسلحانه در خیابان های شهرستان های استان تهران به ویژه غرب پایتخت تبدیل کردند.

آنها میلیاردها تومان خسارت تنها در یک شهرستان استان تهران وارد آوردند.، این افراد که هدف آن ها نه اعتراض به اصلاح قیمت بنزین، که ایجاد اغتشاش و ناامنی و برهم زدن آرامش در شهرهای مختلف استان تهران بود، عملکرد آن ها از برنامه ریزی قبلی و آمادگی آن ها برای یافتن فرصتی برای آشوب در کشور حکایت می کرد.

صاحب یک پمپ بنزین در شهریار دق کرد و مُرد

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران در این خصوص گفت: بررسی ها نشان می دهد، سر تیم های آشوب در خارج از کشور آموزش دیده و مترصد ایجاد فرصتی برای برهم زدن نظم عمومی و اجرای نقشه شوم خود بودند.

حجت الاسلام سید محسن محمودی اضافه کرد: این برنامه ریزی از دی ماه ۹۶ انجام شده بود و دشمنان و منافقین هر روز برای ایجاد اغتشاش آماده تر و با برنامه تر و آموزش دیده تر می شدند، تا بالاخره اصلاح قیمت بنزین و ضعف هایی که در اجرای این طرح داشت، بهانه را به این دشمنان داد.

بله، آن افرادی که نمی خواستند، ایران را به عنوان جزیره با ثبات و امن خاورمیانه ببینند، از شوکه شدن مردم در پی اصلاح قیمت بنزین بیشترین سوء استفاده را کردند و از شلوغی های اعتراضات مسالمت آمیز استفاده کرده و فروشگاه، پمپ بنزین، بانک، خانه ها و محل کار مردم و هر آن چه می دیدند، را آتش زدند، تا تنها در یک نمونه آن در شهریار صاحب یک پمپ بنزین از غصه به آتش کشیده شدن محل کسب و کار و سرمایه زندگی اش دق کند و جان خود را از دست بدهد.

اوج ناآرامی ها و شلوغی ها در اواخر شب شنبه بود، جایی که شهرستان های ملارد، قدس، شهریار، رباط کریم، بهارستان، اسلامشهر، قرچک، ورامین، دماوند و پردیس شاهد نا آرامی و اغتشاش بودند، اما صف آشوبگران با مردم عادی و معترضان به اصلاح قیمت بنزین یکشنبه صبح و پس از سخنان مهم وهوشمندانه مقام معظم رهبری در کلاس درس خارج فقه و اصول جدا شد.

جایی که رهبری عزیز ضمن تاکید به مسئولان اجرایی مبنی بر مراقبت از عدم افزایش قیمت ها، به شدت آشوبگری و برهم زدن نظم عمومی را تقبیج کردند، با این اوصاف یکشنبه شب شهرستان های کمتری درگیر آشوب بودند، اما در شهرستان هایی مانند ملارد، شهریار و قدس و بهارستان، اغتشاشگران از جمعیت زیاد این شهرستان ها سوء استفاده کرده و مجالی برای وارد آوردن خسارات چند ده میلیاردی به زیرساخت های این مناطق پیدا کردند و در این راه ۳ شهید بسیجی در شهرستان های ملارد و بهارستان تقدیم انقلاب اسلامی و حفاظت از امنیت وطن شد.

طفل ۳۸ روزه بی پدر شد

بر اساس اعلام سپاه سیدالشهداء(ع) استان تهران، سه بسیجی و پاسدار در راه حفظ امنیت کشور در مبارزه با اشرار و آشوبگران به شهادت رسیدند.شهید پاسدار مرتضی ابراهیمی - از اعضای گردان امام حسین(ع) شهرستان ملارد، که یک پسر حدودا ۵ الی ۶ ساله و یک فرزند ۳۸ روزه داشت و به شهادت نائل شد، دومی شهید بسیجی مجید شیخی، از بسیجیان شهرستان بهارستان و سومی شهید بسیجی مصطفی رضایی از بسیجیان و کارمند شهرداری ملارد، که اغتشاش‌گران با ایجاد کمین و حلقه محاصره، به‌وسیله سلاح سرد (چاقو و قمه) پاسداران امنیت را به شهادت رساندند.

آشوبگران نه تنها این ۳ پاسدار امنیت وطن را به شهادت رساندند، که با حمله به مصلی شهرستان قدس، قرآن ها را یک جا جمع کرده و در اقدامی وحشیانه به آتش کشیدند و نیز کتابخانه نفیس و با قدمتی را در شهریار یک جا در آتش سوزاندند و تعداد زیادی از مردم عادی را نیز به طور وحشیانه ای زخمی و مجروح کردند، شیشه بسیاری از مغازه ها را شکستند و خودروها را آتش زدند، تا جایی که همه مردم  به اتفاق با ناراحتی از آن ها سخن می گفتند و همه اقشار جامعه از این آشوبگران وحشی اعلام برائت می کردند.

پول های جیبم سرقت و خودم تهدید به مرگ شدم

یکی از افرادی که در زمان حمله وحشیانه به مصلی قدس از آن محل در حال عبور بود، در تشریح آن چه در این اقدام موهن گذشت،گفت: چند نفر از این آشوبگران به سوی من آمدند و در حالی که چهره خود را پوشانده بودند و سنگ و چاقو در دست داشتند، اصرار داشتند، که از نیروهای بسیج و پلیس هستم و می خواستند، به من آسیب بزنند.

وی افزود: تا به خود جنبیدم، دیدم در پشت سرمان در حال آتش زدن سطل زباله در وسط خیابان هستند و بالاخره با التماس از دستشان رها شدم، اصلا رحم نداشتند، حتی جیب های مرا گشتند و مقداری پول نقدم را دزدیدند و بردند، من مطمئنم این ها از تفاله های صهیونیسم و داعش بودند، چرا که هیچکس در هیچ اعتراضی به مردم عادی آسیب نمی زند، اما این افراد به معنای واقعی کلمه غارتگر بودند.

تخریب تنها مرکز دیالیز شهرقدس

اما حمله اشرار در شهر قدس، تنها به هجوم به مراکز دینی و مقدسات خلاصه نمی شد، اشرار در اقدامی وقیحانه به مرکز خیریه و درمانگاه امام علی‌(ع) به عنوان تنها مرکز دیالیز شهرقدس با ۶۰۰ هزار نفر جمعیت نیز حمله و آن را تخریب و دستگاه‌های تصفیه آب، اکسیژن ساز، نوار قلب و شوک و وسایل سرمایشی و گرمایشی، ماشین‌های لباسشویی، موتور یخچال‌ها و انواع داروهای دیالیز را سرقت کردند، تا بیماران دیالیزی این شهرستان برای بهبود و درمان خود مجبور باشند به تهران و یا شهرستان های اطراف بروند.

برخی برآوردها از وارد آمدن خسارت بیش از یک میلیارد تومانی به این مرکز دیالیز دارد.

 در شهرستان بهارستان نیز آشوبگران در شهرهای گلستان و نسیم شهر بانکی را سالم باقی نگذاشتند و علاوه بر آن نیز خسارات عمده ای به ساختمان شهرداری گلستان وارد آوردند.

شیوه عملکرد هسته اصلی خشونت نشان می‌داد که این افراد کاملا آموزش دیده بوده و بر خلاف بسیاری از مردم که از اصلاح ناگهانی بنزین غافلگیر شده‌اند، این افراد آماده چنین موقعیتی بوده‌اند، برآوردهای میدانی خبرنگار مهر از میزان اعتراضات بنزینی در روزهای گذشته از حجم خشونت گسترده وسازمان‌دهی‌شده حکایت دارد که به تصویر کشیدن آن بسیار دلخراش است، به عنوان نمونه در یکی از تلخ‌ترین حوادث شهر صالحیه در روزهای اخیر بعد از حمله اوباش به ساختمان شهرداری بود، به طوری که کل ساختمان دچار حریق شده و عده‌ای در پشت بام ساختمان محبوس شده‌ بودند که با جرثقیل نجات پیدا کردند، که در غیر این صورت شاهد وقوع فاجعه ای انسانی می بودیم.

۸ میلیارد تومان خسارت تنها به شهرداری صالحیه وارد شد

شهردار صالحیه با ابراز تاسف از این اقدام آشوبگرانه خواستار برخورد جدی دستگاه های مربوطه با این افراد شد و افزود: در برآورد اولیه پیش بینی می کنیم حدود ۸ میلیارد تومان به ساختمان شهرداری خسارت وارده شده است.

علیرضا قربانی با بیان این که ساختمان شهرداری صالحیه حجم گسترده تخریب قابل استفاده را از این ساختمان گرفته است، اظهار داشت: در کنار به آتش کشیدن این ساختمان بخش زیادی از لوازم اداری هم به سرقت رفته است.

به گفته وی فعلا تا بازسازی این ساختمان مجبوریم در مکانی دیگر مستقر شویم، پیش بینی می کنیم برای دوباره سازی این ساختمان نیازمند زمان باشیم، خوشبختانه اسناد و پرونده های مهم شهرداری در حوزه شهرسازی، اسناد مالی و.... از این آتش سوزی در امان بودند .

صحنه هایی پر از خشونت در شهریار

فرد دیگری که در ترافیک خیابان ولیعصر(عج) شهریار در شب های آشوب گیر کرده بود، در تشریح اوضاع آن شب ها  می گوید: من و همسرم سوار بر خودرو در حال تردد بودیم، که با ترافیک سنگین مواجه شدیم، پیاده شدم و جلو رفتم، تا ببینم علت ترافیک چیست، که با صحنه هایی پر از خشونت و آتش زدن و وارد کردن خسارت به اموال عمومی مواجه شدم، من ۶۰ سالم است و تاکنون این صحنه ها را ندیده بودم، شهریار جبهه جنگ مسلحانه علیه ملت ایران شده بود.

تلاش اغتشاشگران مسلح برای اشغال کلانتری ها و سپاه بهارستان

نماینده مردم شهرستان های رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی در تشریح وضعیت این ۲ شهرستان در اوج اغتشاشات اظهار داشت: عده ای آشوبگر در اوج اغتشاشات برای اشغال برخی کلانتری ها هجوم آوردند، کلانتری ناموس امنیت است و نباید اشغال شود، که خدا را شکر چنین اتفاقی نیفتاد.

حجت الاسلام حسن نوروزی گفت: بازجویی ها از سرگروه های اغتشاشات نشان می دهد، این افراد اغلب معتاد و آموزش دیده و دست پرورده خارج کشور بودند و می خواستند، در کمال گستاخی سپاه رباط کریم را خلع سلاح کنند، که با هوشیاری به موقع نیروهای ارزشی منطقه این اجازه به آن ها داده نشد.

به تمام بانک ها در رباط کریم آسیب وارد شد

استاندار تهران نیز در این خصوص گفت: هدف این آشوبگران آسیب رساندن به اموال عمومی و غارتگری و ایجاد ناامنی بود، البته در شهرستان های پیشوا، فیروزکوه و پاکدشت خساراتی نداشتیم، اما در ملارد، بهارستان، قدس و شهریار شاهد وارد شدن آسیب به جایگاه های پمپ بنزین، بانک ها، فروشگاه های زنجیره ای و ... بودیم.

انوشیروان محسنی بندپی افزود: به مسئولان مربوطه به سرعت اعلام کردیم، وارد صحنه شده و خسارت ها را جبران و رفع کنند، البته هنوز از میزان خسارات وارد شده آمار دقیقی نداریم و در حال بررسی هستیم.

وی گفت: البته در رباط کریم به همه بانک ها آسیب وارد شد، که از سیستم های سیار بانک ها در ملارد، رباط کریم و ... خواستیم، وارد عمل شده و از بروز اختلال در خدمت رسانی به مردم جلوگیری کنند.

وابستگی سرگروه های اغتشاش به خارج از کشور غیر قابل انکار است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و نماینده مردم شهرستان های ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی  گفت: در این حوادث، گروه های معاند و ضد انقلاب که سال ها قبل برنامه ریزی کرده و آموزش دیده بودند، از ظرفیت های خود بهره بردند و حضور نیروهای معاند سازمان یافته در حوادث اخیر به عنوان سر گروه ها و عاملان تحریک با تاکتیک ها و استراتژی های مشخص غیرقابل انکار است .

سید حسین نقوی حسینی گفت: سن و سال، میزان تحصیلات و گرایش های سیاسی آشوبگران به دقت بررسی شده و وابستگی آن ها به خارج از کشور و برخی کشورهای همسایه آشکار است.

وی گفت: عملکرد خوب مردم و نیز دستگاه های حافظ امنیت سبب شد، که تیر ضد انقلاب به سنگ بخورد و استان تهران از روز دوشنبه به طور کلی آرام شود.

بله، همان طور که این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت عمر این ناامنی ها بیش از ۴۸ ساعت نبود و به سرعت بساط اغتشاشگران جمع شد و پس از آن حضور مردم در مراسم با شکوه تشییع پیکر شهدا در ملارد و شهریار بودیم و نیز راهپیمایی های خود جوش مردمی برای اعلام برائت از آشوبگران به خوبی نشان دهنده انزجار مردم هوشمند استان تهران از آشوبگری و برهم زنندگان نظم عمومی بود.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 6آذر1398 ، کدخبر: 4781209: www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین