پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۷۵۲۶
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹
استادیار پژوهشکده لیزر و پلاسمای دانشکده شهید بهشتی با اشاره به نقش بسزایی که رسانه‌ها در مخاطبان می‌توانند داشته باشند، تاکید کرد: برخی از افراد جامعه کمتر از رسانه‌های داخلی استفاده می‌کنند و این به خاطر تمایلاتی است که فرهنگ‌های غربی القاء می‌کنند و روشی است که برای تغییر فرهنگ دنبال می‌شود. به نظر می‌‌رسد رسانه‌های ما می‌توانند تأثیر زیادی در همگام کردن جامعه با فرهنگی که با آن قرین بوده‌اند و بر فرهنگ‌سازی شناختی داشته باشند.
شعارسال: عضو کمیته علمی کنفرانس علوم شناختی و رسانه با اشاره به تاثیر علوم شناختی بر رسانه‌ها گفت: رابطه متقابلی در بازخورد‌هایی که رسانه می‌تواند روی سیستم اجتماعی و شناختی افراد داشته باشد، وجود دارد.
 
محمد اسماعیل زیبایی استادیار پژوهشکده لیزر و پلاسمای دانشکده شهید بهشتی و عضو کمیته علمی کنفرانس علوم‌شناختی و رسانه خبرگزاری فارس، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، در تعریفی از علوم‌شناختی اظهار داشت: علوم‌شناختی درک و یافتن ارتباط بین مغز و تعاملات آن با محیط بیرون است که محیط بیرون می‌تواند جامعه محل زندگی یا اشیایی که با آن در تعامل هستیم، باشد.
 
وی ادامه داد: توصیف علوم‌شناختی در نگاه عامیانه شاید با علوم اعصاب یکی در نظرگرفته شود اما در علوم‌شناختی رابطه این رفتارها را از دیدگاه علوم اعصاب بررسی می‌کنیم.
 
 استادیار پژوهشکده لیزر و پلاسمای دانشکده شهید بهشتی در پاسخ به این سؤال که شاخه‌های علوم‌شناختی و ابعاد آن چیست؟ گفت: علوم‌شناختی در جامعه از گفتار شروع و تا تعاملات روزمره اقتصادی را در بر می‌گیرد. به عنوان مثال علوم شناختی از نئومارکتینگ، گفتاردرمانی، بخش‌های فرهنگی و رسانه را نیز شامل می‌شود.
 
زیبایی در ادامه در توصیف تأثیر علوم‌شناختی بر رسانه‌ها گفت: رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های تصویری و صدا در شکل‌گیری روابط اجتماعی و رابطه شناختی که بین افراد جامعه وجود دارد تأثیر بسزایی می‌توانند داشته باشند.به عنوان مثال اگر صبح فرد با یک موسیقی آرام و ملایم وارد محیط کار شود تا با یک موزیک پرتلاطم و غمگین، ناخودآگاه روی سیستم عصبی فرد تأثیر می‌گذارد و تا انتهای روز روی فرد تأثیرگذار است. در نتیجه رابطه متقابلی در بازخوردهایی که رسانه می‌تواند روی سیستم اجتماعی و شناختی افراد داشته باشد، وجود دارد.
 
*رابطه مستقیم علوم شناختی با رسانه‌ها
 
وی در ادامه با بیان اینکه رابطه علوم‌شناختی با رسانه‌ها رابطه‌ای مستقیم  است تا بتواند مطالعات شناختی را روی افراد بررسی یا القاء کند، افزود: به عنوان مثال در مورد القای یک رابطه شناختی در بخش نئومارکتینگ‌هایی که در رسانه‌ها تبلیغ می‌شود، در تبلیغ یک محصول، تبلیغی که برای کالا درست شده است در ذهن باقی می‌ماند و این فرد را ناخودآگاه ترغیب می‌کند که با دیدن آن کالا و بک‌گراند شناختی که آن  تصویر یا تبلیغ در وی ایجاد کرده است آن را خریداری کند. این یک نمونه اقتصادی بود که بعد رفتاری هم می‌تواند این خصوصیت را داشته باشد.
 
* تاثیر‌گذاری  رسانه بر فرهنگ سازی شناختی
 
استادیار پژوهشکده لیزر و پلاسمای دانشکده شهید بهشتی با اشاره به نقش بسزایی که رسانه‌ها در مخاطبان می‌توانند داشته باشند، تاکید کرد: برخی از افراد جامعه کمتر از رسانه‌های داخلی استفاده می‌کنند و این به خاطر تمایلاتی است که فرهنگ‌های غربی القاء می‌کنند و  روشی است که برای تغییر فرهنگ دنبال می‌شود. به نظر می‌‌رسد رسانه‌های ما می‌توانند تأثیر زیادی در همگام کردن جامعه با فرهنگی که با آن قرین بوده‌اند و بر فرهنگ‌سازی شناختی داشته باشند.
 
زیبایی در پاسخ به این پرسش که علوم شناختی چه نقشی در موفقیت رسانه‌ها دارد؟ خاطر نشان کرد: با تدوین برنامه‌هایی که کارشناسان و متخصصان علوم‌شناختی انجام می‌دهند برنامه‌سازان می‌توانند از این الگوها استفاده کنند. ولی پیاده‌سازی چنین الگوهایی توسط رسانه‌ها خیلی مورد استقبال واقع نمی‌شود. به نظر می‌رسد نیاز است زبان علوم‌شناختی از دیدگاه کارشناسان رسانه معرفی و شناخته شود.
 
*برگزاری همایش علوم شناختی و  رسانه عامل نزدیکی کارشناسان این دو حوزه
 
عضو کمیته علمی نخستین کنفرانس ملی علوم‌شناختی و رسانه خبرگزاری فارس، ادامه داد: در جامعه ما  بخش علوم‌شناختی و رسانه دو مقوله دو جدا هستند و فاصله زیادی بین آنها وجود دارد، به نظر می‌رسد برگزاری چنین هم‌اندیشی‌هایی بتواند رسانه و متخصصان علوم‌شناختی و اعصاب را به هم نزدیک کند که هدفی که علوم‌شناختی در رسانه دارد ایجاد شود.
 
وی در پایان  تأثیر بر سیاست، اقتصاد، روابط اجتماعی، تعاملات اجتماعی افراد در خانواده و اجتماع را از شرایطی که علوم‌شناختی می‌تواند برای کشور ایجاد کند،‌ دانست.
 
 
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  فارس ،تاریخ انتشار:    9  آذر 1398،کدخبر:  13980906000428  ،www.farsnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین