پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۹۳۸۹
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۵
مدیر کل هماهنگی سازمان امور عشایری ایران از طرح ساماندهی ارائه ضوابط خدمات برای جامعه عشایری خبر داد و گفت: وزارت بهداشت مجری و متولی اصلی این کار مهم و ارزشمند در حوزه بهداشت جامعه عشایری می باشد ، اما متاسفانه این طرح هنوز ابلاغ نشده است.

شعارسال: مدیر کل هماهنگی سازمان امور عشایری ایران از طرح ساماندهی ارائه ضوابط خدمات برای جامعه عشایری خبر داد و گفت: وزارت بهداشت مجری و متولی اصلی این کار مهم و ارزشمند در حوزه بهداشت جامعه عشایری می باشد ، اما متاسفانه این طرح هنوز ابلاغ نشده است.
 
 سیاوش احمدی میرقائد صبح یکشنبه در دوره آموزشی ملی آیین نامه ساماندهی عشایر، جایگاه، اثرات، اقدامات و ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی با حضور مسئولان ساماندهی ا مور عشایر ۲۹ استان کشور در کرمان گفت: با پیاده کردن این طرح هیچ عشایری بدون تکلیف در حوزه پوشش بهداشتی در کشور وجود نخواهد داشت یعنی وضعیت عشایر تعیین تکلیف می شود که مربوط به کدام خانه بهداشت هست و خانه بهداشت نیز باید به آن ها برحسب وظیفه خدمات ارائه دهد.
 
وی تصریح کرد: بر اساس طرح ساماندهی ارائه خدمات، یک خانه بهداشت برای ۸۰ خانوار و یا ۳۰۰ نفر جمعیت تشکیل می شود و اگر خارج از آن باشد در حوزه اقماری و به صورت خدمات سیار ارائه می شود.
 
اخذ مجوز ۵۰۰پزشک از میان فرزندان تحصیلکرده عشایر
 
مدیرکل ساماندهی و هماهنگی امور عشایر کشور با اشاره به اخذ مجوز استخدام ۵۰۰ بهورز از بین فرزندان تحصیل کرده عشایر در وزارت بهداشت گفت: با اجرای این طرح  ۴۰۰ خانه بهداشت در مناطق عشایری دایر می شود و در جاهایی که نیز امکان بردن کانکس وجود نداشته باشد چادرهای مجهز و سیار استفاده می شود. 
 
احمدی میرقائد با اشاره به اهمیت سلامت عشایر و رضایتمندی آن ها گفت:  اجرای این طرح و در مجموع انجام این اقدامات موجبات افزایش رفاه در جامعه عشایر را در بر خواهد داشت و علاقمند می شوند در مناطقی که حضور دارند ماندگار شوند.
 
مدیرکل ساماندهی و هماهنگی امور عشایر کشور یکی از اهداف برگزاری این دوره را آسیب شناسی و تحلیل عملکردها و بازنگری کارکردها دانست و گفت: در این دوره باید از تجربیات استان هایی که خوب کار کرده اند استفاده کنیم و استان هایی که ضعیف کار کرده اند نیز تلاش کنند ضعف ها و نقاط قوت خود را شناسایی و خود را به سطح استان های موفق برسانند.
 
وی با اشاره به اینکه جامعه عشایری یک جامعه با ابعاد فرهنگی و سیاسی و اقتصادی است گفت: جامعه عشایری با گذشته تاریخی بسیار ارزشمند، همیشه در رشادت، سلحشوری، دفاع از کشور و  فرهنگ و مرزها موفق عمل کرده است. 
 
احمدی میرقائد با بیان اینکه جایگاه سیاسی و اجتماعی جامعه عشایری در حداقل صد سال گذشته با تغییرات سیاسی و اجتماعی ای که وجود داشته افول کرده است گفت: این جامعه در زمینه اقتصادی هنوز این توان را دارد که بتواند حرفی برای گفتن داشته باشد و ما نیز به عنوان اینکه خدمتگزار این جامعه هستیم باید تلاش کنیم که این جامعه را با حمایت هایمان توانمندسازتر کنیم.
 
رشد زیرساخت های عشایری از ۱۵به ۹۵درصد
 
وی دلیل ایجاد شورای عالی عشایر را ایجاد هماهنگی بین دستگاه های مختلف  برای ارائه خدمات به این جامعه عنوان کرد و گفت: از ابتدای انقلاب تا دهه اخیر عمده خدماتی نظام جمهوری اسلامی در زمینه زیربنایی متمرکز بوده  و این عرصه نسبت به حوزه اجتماعی و فرهنگی از وضعیت بهتری برخوردار است چنانچه میزان برخورداری عشایر در زمینه زیربنایی قبل از انقلاب ۱۵ درصد و هم اکنون ۹۵ درصد است.
 
احمدی میرقائد در رابطه با وضعیت سواد عشایر گفت: در قبل از انقلاب وضعیت سواد عشایر کمتر از ۲۰درصد و سال ۱۳۶۶ را ۲۶ درصد و در حال حاضر ۷۵ درصد  باسواد هستند .
 
مدیرکل ساماندهی و هماهنگی امور عشایر کشور بیان داشت: همچنین  در حال حاضر ۵۵ درصد عشایر  از آب آشامیدنی سالم برخوردار می باشند که پیش بینی می شود تا دو سال آینده بیش از ۷۰ درصد عشایر به آب آشامیدنی بهداشتی و سالم دسترسی خواهند داشت.
 
عشایر میراث شفاهی تاریخ کشور
 
احمدی میرقائد خاطرنشان کرد: با ایجاد مسائل حوزه زیربنایی است که می توانیم شاهد تغییرات فرهنگی و اجتماعی باشیم  و متاسفانه چندان پیشرفتی در این حوزه ها نداشته ایم و این در حالی است که عشایر میراث تاریخ شفاهی کشور ماست. 
 
وی افزود: با توجه و براساس قانون اساسی همه دستگاه ها در چهار و ۵ سال گذشته با استقرار دولت جدید و سیستم جدید در سازمان امور عشایر شرایطی فراهم شد که با هدف توانمندی حوزه عشایر و تمرکز بر حوزه اقتصاد که مهم ترین حوزه تمرکزی ماست توانستیم با تلاش گسترده در حوزه فرهنگی و اجتماعی اقدامات ارزشمندی را انجام دهیم.
 
مدیرکل ساماندهی و هماهنگی امور عشایر کشور با اشاره به اقدامات انجام شده در دولت تدبیر و امید گفت: در طول ۴ یا ۵ سال گذشته ۱۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات و اعتبارات ارزان قیمت در اختیار عشایر قرار گرفت که البته قبلا نیز اقدامات و تلاش هایی در این راستا صورت گرفته  اما اقدامات این چند سال اخیر از محل های مختلف چون یک درصد صندوق توسعه ملی و سایر منابع چون ۲۳۰ میلیارد تومان عاید این جامعه  شده که در نهایت پایداری این جامعه را در صحنه تولید به همراه داشته است. 
 
وی افزود: جامعه عشایر در حوزه ی ارزش افزوده بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار در دو سه سال گذشته که یک منبع جوشان و لایزال و ادامه دار است از آن بهره مند شده اند.
 
ریشه کنی بی سوادی در مناطق عشایری
 
مدیرکل ساماندهی و هماهنگی امور عشایر کشور همچنین از مصوبه ای که تا ۱۴۰۰ بیسوادی در جامعه عشایری را ریشه کن می کند نام برد و گفت: این طرح که مسئول آن نهضت سواد آموزی است همت مضاعفی را می طلبد و یقینا پیگیری شما مسئولان می تواند در به ثمر رسیدن و محقق بودن این طرح بسیار موثر باشد.
 
وی در رابطه با مصوبه یاد شده گفت: در این مصوبه پوشش تحصیلی دوره ابتدایی صد در صد، دوره متوسطه اول ۷۵ درصد و متوسط دوم ۶۵ درصد که الان حداکثر ۳۵ درصد است پیش بینی شده است.
 
احمدی میرقائد گفت : موجب تاسف است بعضا مدارس شبانه روزی با اینکه نسبت به ۳۰ سال گذشته گسترش پیدا کرده اند اما خدمات دهی آن ها نسبت به گذشته ضعیف تر شده و انتظار می رود که به این مساله پرداخته و آن را جزو برنامه های اولویت دار قرار دهیم و ما در سطوح ملی و شما مسئولان نیز در حوزه استانی و شهرستانی پیگیری کنید.
 
وی مقدمه هر گونه تغییر در جامعه عشایری را آموزش توانمندسازی دانست و گفت: جامعه عشایری به شدت نیازمند آموزش و توانمندسازی است و اگر نتوانیم این جامعه را توانمند کنیم یقینا در این چرخه ای که کشور دارد ایجاد می کند و تولیدات و میزان بهره وری که وجود دارد از چرخه خارج می شود.
 
مدیرکل ساماندهی و هماهنگی امور عشایر کشور افزود: با اجرای مصوبه یاد شده سال ۱۴۰۰ چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفر روز دوره آموزشی مشاغل را می توانیم داشته باشیم و این عدد کمی نیست.
 
وی ابراز داشت: قرار است تا سال آینده  ۲۵ هزار دستگاه پنل خورشیدی را  وزارت نیرو بین عشایر توزیع کند که مقدمات کار فراهم شده است و به زودی عملیات اجرایی آن شروع خواهد شد.
 
فقدان پوشش تلفن همراه در ۸۰درصد مناطق عشایری کشور
 
مدیرکل ساماندهی و هماهنگی امور عشایر کشور همچنین ۸۰ درصد مناطق عشایرنشین را فاقد پوشش تلفن همراه اعلام کرد و گفت: این یکی از معضلات جامعه ی عشایری است و از آنجا که نیازهای شهری تغییر می کند متعاقبا نیازهای جوامع دیگر از جمله عشایری نیز در حال تغییر و تحول است و بخشی از مناطق کشور فاقد این امکانات زیرساختی است که با این مصوبه از هیئت وزیران ۸۰ درصد این مناطق می توانند از این مزیت برخوردار شوند.
 
 دوره آموزشی آیین نامه ساماندهی عشایر، جایگاه، اثرات، اقدامات و ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی که امروز آغاز شده تا فردا دوشنبه  در کرمان ادامه دارد.
 


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  سایت خبربان   ،تاریخ انتشار:   17  آذر 1398،کدخبر:  26016124،www.khabarban.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین