پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۰۸۹۱
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۴
فضاهای تفریحی زیادی برای گذراندن ساعات خوب در پایان هفته وجود دارد که این هفته موزه عروسک‌ها را معرفی می کنیم.

شعارسال: موزه عروسک و فرهنگ ایران، موزه‌ای خصوصی با مجوز رسمی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران در مرداد ماه سال ۱۳۹۶ در تهران خیابان فیات در خانه‌ای با قدمت ۸۰ سال تأسیس شده‌ است. این موزه یکی از بخش‌های موزه عروسک‌های ملل است. موزه عروسک‌های ملل برای ۲ سال پی در پی از سوی شورای بین‌المللی موزه‌ها، عنوان موزه برتر گروه خصوصی را در شاخص‌های آموزش، پژوهش، بازدید و کودک و نوجوان دریافت کرد متولیان این موزه بر معرفی فرهنگ اقوام ایران تأکید دارند.

این موزه انواع عروسک‌ها را در خود جای داده و همچون خانه‌ امن عروسک‌ها، مکانی زیبا و دنج برای تماشای آن‌هاست. موزه عروسک‌های با داشتن 540 عروسک از 53 کشور دنیا کلکسیونی کامل از عروسک‌های دلربا به شمار می‌آید. این موزه همچون سرزمینی رویایی صدها عروسک از کشورهای مختلف دنیا را در خود جای داده و با بازدید از آن گویی که به دنیای عجیب و جذاب آن‌ها سفر کرده‌اید و شگفت‌زده خواهید شد. موزه عروسک‌های ملل عروسک‌های عثمانی، ارمنی، هندی، مازنی، تاجیکی، افغان، روسی ماترویشکا (تو در تو)، اتریشی، کورن دال (عروسک‌های آمریکای جنوبی که از خوشه‌ گندم درست می‌شود) و غصه (عروسکی با ابعاد 3 الی 5 سانت که کودکان غم‌های خود را به آن می‌گویند و اعتقاد است که بعد از مدتی غم‌ها را به باد می‌دهد) را داراست که با تماشای آن‌ها به دل تاریخ و فرهنگ این سرزمین‌ها سفر می‌کنید.

عروسک‌ها فقط به‌عنوان اسباب‌بازی شناخته نمی‌شوند، بلکه آن‌ها امکان انتقال فرهنگ‌های ما از گذشته به آینده را دارند. عروسک‌ها وسیله‌ای قدرتمند‌ هستند که می‌توانند آداب‌ورسوم و فرهنگ هر کشوری را به نقاط دور جهان برده و جوامع مختلف را با آن آشنا کنند. آن‌ها همچنین با داستان‌ها، روایت‌ها، افسانه‌ها و قصه‌های شیرینی که همراه دارند، می‌توانند سفیران فرهنگی نیز به‌شمار آیند. موزه عروسک‌های ملل با بیش از ۲۰۰۰ عروسک از فرهنگ‌های مختلف جهان که متعلق به ۸۰ کشور هستند، فعالیت می‌کند.

این موزه عروسک‌ها را به تفکیک قاره، در این مجموعه کنار هم گرد آورده است. همچنین موزه عروسک های ملل قصد ترویج و اشاعه‌ فرهنگ ایران از دوره‌ عیلامی تا قاجار را با نمایش پوشاک مردان و زنان آن دوره‌ها و مجسمه‌هایی از زنان با پوشش‌هایی زیبا، سنتی و اصیل دارد. این مجسمه‌ها نماینده نواحی گوناگون کشورمان، آداب‌ورسوم آن‌ها و عروسک‌هایشان محسوب می‌شوند.

موزه عروسک‌های ملل، موزه‌ای خصوصی است که با تلاش‌های مسعود ناصری دریایی، علی گلشن و با حمایت فریده ناصری دریایی در سال ۱۳۹۳ همزمان با روز جهانی صلح در تهران تاسیس شد. این موزه که دارای مجوز رسمی از سازمان میراث فرهنگی است، از سال ۱۳۹۵ با پشتیبانی «گروه حامیان موزه عروسک‌های ملل»، «موسسه فرهنگی خانه دوستان آشنا» و «برنامه کمک‌های کوچک تسهیلات محیط زیست جهانی» به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

این موزه که در تهران- خیابان میرداماد- خیابان نفت جنوبی قرار دارد، پس از یک دوره تعطیلی از خیابان پاسداران به محل فعلی تغییر مکان داد. موزه عروسک‌های ملل در سال ۱۳۹۴ جایزه موزه‌داران برتر را از سازمان میراث فرهنگی و از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ جایزه موزه برتر را از ایکوم (شورای بین‌المللی موزه‌ها) در شاخص آموزش، پژوهش، کودک و نوجوان، خلاقیت و نوآوری، نگهداری و حفاظت و گردآوری دریافت کرد.

بخش دوم این موزه با نام موزه عروسک و فرهنگ ایران، در سال ۹۶ در تهران، مترو دروازه دولت، ابتدای خیابان سعدی تاسیس شد. این موزه دارای عروسک‌هایی با پوشش‌های محلی و تاریخی از دوره ایلامی تا قاجار است

این موزه در ابتدا کار خود را با ۷۰۰ عروسک شروع کرد و توانست پس از مدت کوتاهی ۱۵۰۰ عروسک را از ۶۴ کشور دنیا برای آرشیو خود جمع‌آوری کند.

بازدیدکنندگان از هر گروه سنی، به‌خصوص کودکان و نوجوانان، می‌توانند از این موزه دیدن کرده و از طریق این عروسک‌ها با فرهنگ، قصه‌ها، افسانه‌ها، پوشاک و آداب و رسوم کشورهای مختلف آشنا شوند. این موزه همچنین فعالیت‌های جنبی جهت آموزش کودکان و بزرگسالان برگزار می‌کند. از جمله این فعالیت‌ها: اجرای شب‌های فرهنگی به منظور آشنا کردن علاقه‌مندان با فرهنگ اقوام ایران،  برگزاری کارگاه‌های عروسک‌سازی به منظور ترویج ساخت عروسک‌های بومی و جهانی، برپایی موزه سیار جهت آشنایی مراکز آموزشی و فرهنگی در سطح تهران و شهرستان ها می شود.

آدرس: تهران، مترو دروازه دولت، ابتدای خیابان سعدی شمالی، کوچه فیات، پلاک ۲

زمان بازدید: بازدید گروهی با هماهنگی قبلی از شنبه تا چهارشنبه و بازدید غیرگروهی روزهای پنجشنبه و جمعه ۱۱ تا ۱۹

این موزه دوشنبه ها تعطیل است و بلیط ورودی 150000 ریال است.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: 28آذر1398 ، کدخبر: 938223: www.borna.news

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین