پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۱۲۳۵
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۷
تا برگزاری المپیک 2020 توکیو تنها چند ماه باقی مانده و رشته‌های ورزشی که امکان کسب سهمیه دارند محتاج حمایت همه‌جانبه مالی هستند. در چنین شرایطی متن لایحه بودجه سال 99 انتشار یافته و بودجه سه نهاد اصلی ورزش یعنی وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک و کمیته ملی پارالمپیک مشخص شده است.

شعار سال: ورزش ایران دچار بحران است و این موضوع را هیچ‌کس نمی‌تواند انکار کند. شرایط اقتصادی و تحریم‌ها بر تمام رشته‌های ورزشی اثر مخرب گذاشته و به نظر می‌رسد مسئولان و مدیران ورزش کشور فعلاً راهکاری برای کم کردن تاثیر وضعیت بد اقتصادی ندارند. این در حالی است که تا المپیک 2020 توکیو تنها چند ماه باقی مانده و رشته‌های ورزشی که امکان کسب سهمیه دارند محتاج حمایت همه‌جانبه مالی هستند.

 

در چنین شرایطی متن لایحه بودجه سال 99 انتشار یافته و بودجه سه نهاد اصلی ورزش یعنی وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک و کمیته ملی پارالمپیک مشخص شده است.

 

بودجه ورزش در سال 99

 در لایحه پیشنهادی بودجه وزارت ورزش 870 میلیارد و 383 میلیون و 200 هزار تومان پیش‌بینی شده است. بودجه مصوب این وزارتخانه برای سال 98، 609 میلیارد و 69 میلیون تومان بود. همچنین در لایحه بودجه پیشنهادی برای سال آینده و در بخش عمرانی مبلغ 581 میلیارد و 284 میلیون تومان برای وزارت ورزش پیش‌بینی شده است.

 

بودجه پیش‌بینی‌شده برای کمیته ملی المپیک مبلغ 127 میلیارد تومان است. سال 98 بودجه مصوب کمیته 103 میلیارد و 900 میلیون تومان بود. در بخش عمرانی هم بودجه کمیته ملی المپیک برای سال آینده 2 میلیارد و 200 میلیون تومان پیش‌بینی شده است.

 

بودجه پیش‌بینی‌شده دولت برای کمیته ملی پارالمپیک هم در سال 99، 34 میلیارد و 600 میلیون تومان است. برای این کمیته و در بخش عمرانی 100 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

 

ورزش ایران درگیر بحران اقتصادی

 مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان، در آبان‌ماه اعلام کرد: «تمام برنامه‌های کسب سهمیه و آمادگی برای المپیک در فدراسیون‌ها را شخصاً پیگیری می‌کنم و با تلاش بسیار و با وجود تحریم‌های ظالمانه آمریکا، مشکلی در تامین مالی برنامه‌های آماده‌سازی المپیکی‌ها و کسب سهمیه نداریم.»

 

با وجود اظهارات مسئولان اما به نظر می‌رسد مشکلات مالی در ورزش جدی است؛ برای مثال در رشته قایقرانی نبود قایق استاندارد در تمرین‌ها شرایط را برای قایقرانان سخت کرده است. در رشته تیراندازی الهام هاشمی در شهریورماه 98، پس از کسب 2 سهمیه المپیک، گفته بود: «حالا که فشنگ برای تمرینات در تفنگ سه‌ وضعیت تامین نمی‌شود بهتر است کسی انتظار کسب سهمیه را هم در این رشته نداشته باشد.»

 

در کنار مشکلات دیگر به نظر می‌رسد کمیته ملی پارالمپیک بر نحوه تخصیص بودجه سال 99 نقد دارد. هادی رضایی دبیرکل کمیته ملی پارالمپیک در این باره گفت: «دولت در لایحه پیشنهادی بودجه 99 به جز بودجه سالانه، هیچ مبلغ ویژه‌ای برای بازی‌های پارالمپیک 2020 توکیو پیش‌بینی نکرده و ما واقعاً در شوک اعزام کاروان به بازی‌های پارالمپیک توکیو هستیم. این در حالی است که برای کمیته ملی المپیک به جز بودجه سالانه، چیزی حدود 30 میلیارد برای بازی‌های المپیک توکیو در نظر گرفته شده است.»

 

وضعیت فوتبال به عنوان محبوب‌ترین رشته ورزشی کشور هم بحرانی است. در طول یک سال گذشته سه مربی خارجی به دلیل بدهی تیم‌ها و عدم امکان انتقال پول به بانک‌های خارجی قرارداد خود را فسخ کرده و تیم‌ها را دچار بحران کرده‌اند.

 

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد ورزش ایران بیش از هر چیز نیازمند مدیریت صحیح در یافتن راهکاری برای کم کردن اثر شرایط اقتصادی بر ورزش است. در غیر این صورت با وجود افزایش بودجه در سال 99 تمام رشته‌های ورزشی گرفتار مشکل خواهند شد و سرنوشت کاروان ورزش ایران در المپیک هم از این بحران تاثیر خواهد پذیرفت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه اعتمادآنلاین، تاریخ انتشار 25 آذر 98، شماره: 370195

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین