پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۱۴۸۶
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۸
تا به امروز و به‌خصوص در زمان شهرداری محمدباقر قالیباف، مدیران شهری ترجیح دادند به جا این‌که با کل مردم یک شهر مواجه باشند عملا با چندهزار بسازوبفروش عمده طرف باشند و از طریق فروش تراکم و ارائه خدمات به تعدادی خاص درآمد شهر را تامین کنند. اما حالا با تغییر رویکرد به صورت مدنی و دموکراتیک با کمک کل مردم شهر منابع درآمد پایدار تامین می‌شود .

شعار سال:تا به امروز و به‌خصوص در زمان شهرداری محمدباقر قالیباف، مدیران شهری ترجیح دادند به جا این‌که با کل مردم یک شهر مواجه باشند عملا با چندهزار بسازوبفروش عمده طرف باشند و از طریق فروش تراکم و ارائه خدمات به تعدادی خاص درآمد شهر را تامین کنند. اما حالا با تغییر رویکرد به صورت مدنی و دموکراتیک با کمک کل مردم شهر منابع درآمد پایدار تامین می‌شود و متقابلا شهرداری خودش را متعهد به کل اهالی یک شهر می‌داند و دموکراتیک‌تر و پایدارتر است.

 بابک شکوفی، دبیر گروه معماری جامعه مهندسان مشاور ایران مصوبه ممنوعیت و جرم‌انگاری تراکم‌فروشی در شهرها را حرکتی مثبت ارزیابی کرد و گفت: در مورد این قضیه دو جنبه وجود دارد، یکی جنبه اجرایی و شکلی آن که در حال انجام بوده و یکی هم تبعات و لوازم موضوع است که احتمالا جبنه دوم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.


شکوفی با بیان این‌که لایحه درآمدهای پایدار شهرداری در مجلس مطرح و ظاهرا دو ماده آن از صحن به کمیسیون برگشته تا دوباره بررسی شود، گفت: علی مطهری، نماینده مجلس پیشنهاد ممنوعیت و جرم‌‌انگاری فروش تراکم را ارائه داده و اگر این مورد مصوب شود قاعدتا تراکم‌فروشی مشمول قانون مجازات اسلامی می‌شود. در نتیجه کلیت این لایحه بسیار مثبت بوده و به عنوان یک متخصص شهری از لایحه درآمد پایدار شهرداری استقبال می‌کنم.

دبیر گروه معماری جامعه مهندسان مشاور ایران در گفت‌وگو با اسکان نيوز تاکید کرد: همزمان با طرح موضوع ممنوعیت تراکم‌فروشی در مجلس، لایحه کلیات شوراهای معماری مناطق شهرداری تهران هم در شورای شهر تصویب شد که این دو موضوع همزمان یک هدف‌گذاری واحد را در نظر گرفته است. طبیعتا کلیت این موضوع بسیار مثبت است و جامعه حرفه‌ای معماری و شهرسازی هم سال‌ها درخواست داشته. باید مانع تخلف از ضوابط طرح‌های تفصیلی و جامع شد. باید جلو این ترتیب از تراکم‌فروشی و فروش غیرقانونی فضا شهری گرفته شود و شهر به سمت درآمدهای پایدار حرکت کند.

شکوفی معتقد است که بحث جلوگیری از تراکم‌فروشی و تقویت درآمد پایدار شهرداری یک جنبه اجتماعی و مدنی دارد که باید به آن توجه و پرداخته شود. باید مردم را توجیه کرد که تراکم‌فروشی به سبک و سیاق سال‌های گذشته در حقیقت همانند فروش نفت است یعنی همانطور که کشور به فروش نفت معتاد شده، شهرهای ایران و به‌خصوص تهران به فروش تراکم اعتیاد پیدا کرده است.

در دوره شهرداری قالیباف کل ساختار اداره شهر به فروش تراکم به شدت وابسته شده بود

این کارشناس شهری با تاکید بر این‌که متاسفانه در دوره شهرداری محمدباقر قالیباف کل ساختار اداره شهر به فروش تراکم به شدت معتاد و وابسته شده بود، تصریح کرد: درآن دوره تخلف از طرح جامع به صورت گسترده انجام شد. به عنوان نمونه اکثر آن‌چه که در منطقه 22 در سال‌های گذشته ساخته شد تخلف از طرح جامع بوده و در حقیقت یک منطقه بزرگ تهران در زمان قالیباف براساس تخلف از طرح جامع ساخته شده است.

وی با انتقاد از این‌که شهر و اداره آن به درآمدهای ناصواب و مضر وابسته شده، گفت: طبیعتا تغییر رویه کاملا ضروری است اما باید جایگزینی برای این درآمدهاد وجود داشته باشد. برای دستیابی به درآمدهای پایدار نیاز به یک اقناع عمومی است و برای جلوگیری از تراکم‌فروشی باید به مقدار زیادی به سمت افزایش عوارض شهری همچون عوارش نوسازی و ... حرکت کرد.

افزایش عوارض در برخی حوزه‌ها را باید تحمل کرد

گرچه در شرایط فعلی اقتصادی و اجتماعی کشور افزایش عوارض کمی مشکل است. اما برای جلوگیری از تراکم‌فروشی، برج‌سازی در مناطق غیراصولی، حساس و حفظ باغات باید شهروندان داوطلبانه آمادگی پرداخت عوارض شهری بیشتر را داشته باشند. در حال حاض عوارض قانونی در رابطه با درآمد شهری در ایران خیلی کمتر از دیگر کشورهای دنیاست. مالیات شهری هم کم است، چرا که تا به امروز این کسری درآمد از طریق تراکم‌فروشی جبران شده.

به گفته دبیر گروه معماری جامعه مهندسان مشاور ایران، کمیسیون ماده 5 و 100 برای اهداف مشخص طراحی و عملیاتی شده که اگر اهداف مورد نظر تغییر و دقیق‌تر شوند می‌توان مانع مداخلات بی‌جا در کمیسیون ماده 5 و 100 شد. قطعا ایده اولیه شکل‌گیری کمیسیون ماده 5 چیزی نبوده که در طی 20 سال گذشته اتفاق افتاده. لذا باید در راستا کارگشایی از مشکلاتی که در طرح تفصیلی بوجود آمده حرکت کرد و تغییر کاربری و تراکم باید به صورت استثناهای کوچک باشد.

وی با انتقاد از این‌که متاسفانه تغییر کاربری غیرقانونی و تراکم‌فروشی در طی این سال‌ها به یک رویه تبدیل شده، اظهار کرد: دستگاه‌های ذی‌ربط اگر واقعا بخواهند می‌توانند با تعیین یک سری ضوابط قانونی و حتی با یک سری بخشنا‌مه‌ها مانع برخی از اتفاقات بشوند. در زمان قالیباف خود شهرداری می‌خواست که این اتفاق بیفتد و در نتیجه مسیر آن را هم تسهیل می‌کرد. اگر خود شهرداری و دولت نخواهند این رخ دهد، طبیعتا مشکلی پیش نمی‌آید، باید اراده وجود داشته باشد. طبیعتا کمیسیون ماده 5 هم وظیفه اصلی و قانونی خود را انجام می‌دهد.

شکوفی در پاسخ به این سئوال اسکان نيوز که با توجه به قطع کمک دولت به شهرداری‌ها در سال‌های گذشته حالا چگونه دولت می‌تواند به شهرداری‌ها کمک کند، گفت: در شرایط فعلی دولت امکان چندانی برای حمایت از شهرداری‌ها ندارد، این انتظار باید در یک شرایط ایده‌آل، بهبود وضعیت اقتصادی و خروج از تحریم‎‌ها مطرح شود. اما به صورت کلی با ایده خودگردانی شهرها موافق هستم، در تمام دنیا هم این اتفاق افتاده. خود شهروندان یک شهر باید شهر را اداره کنند و خودگردانی به شکل تراکم‌فروشی اشتباه بوده.

تا به امروز مدیران شهری ترجیح دادند به جا این‌که با کل مردم یک شهر مواجه باشند عملا با چندهزار بسازوبفروش عمده طرف باشند و درآمد شهر را از این طریق تامین کنند. حالا با تغییر رویکرد به صورت مدنی و دموکراتیک با کمک کل مردم شهر منابع درآمد پایدار تامین می‌شود و متقابلا شهرداری خودش را متعهد به کل اهالی یک شهر می‌داند و دموکراتیک‌تر و پایدارتر است.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم،تاریخ انتشار:1دی1398،کد خبر:24674،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین