پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۲۵۴۶
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰
بودجه ۱۹۸۸ هزار میلیارد تومانی سال آینده در روز ۱۷ آذر ماه از سوی دولت به مجلس رفت. از رقم کل بودجه حدود ۵۶۴ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی و ۱۴۸۴ هزار میلیارد تومان بودجه شرکت‌ها و بانک‌های دولتی است.اما آنچه از آن به‌عنوان بودجه یاد می‌شود، 484 هزار میلیارد تومان است که مجموع درآمدهای نفت و مالیات است و با آن حقوق و دستمزد و اعتبارات عمرانی پرداخت می‌شود.

شعار سال:بودجه ۱۹۸۸ هزار میلیارد تومانی سال آینده در روز ۱۷ آذر ماه از سوی دولت به مجلس رفت. از رقم کل بودجه حدود ۵۶۴ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی و ۱۴۸۴ هزار میلیارد تومان بودجه شرکت‌ها و بانک‌های دولتی است.

اما آنچه از آن به‌عنوان بودجه یاد می‌شود، 484 هزار میلیارد تومان است که مجموع درآمدهای نفت و مالیات است و با آن حقوق و دستمزد و اعتبارات عمرانی پرداخت می‌شود.

سهم هر ایرانی از بودجه

 براساس اطلاعاتی که مرکز پژوهش‌های مجلس ارائه کرده است، سهم هر ایرانی از بودجه جاری کشور 4 میلیون و 371 هزار و 808 تومان است. از میان بخش‌های دهگانه شامل خدمات عمومی، دفاعی و امنیت، قضایی، اقتصادی، محیط زیست، مسکن، سلامت، فرهنگ و هنر، آموزش‌و‌پژوهش و رفاه اجتماعی بالاترین سرانه به‌بخش رفاه اجتماعی (بازنشستگان و حمایتی و رفاهی) تعلق دارد که سهم هر نفر دراین بخش به یک میلیون و 270 هزار و 549 تومان می‌رسد. این بخش درمجموع 34 درصد از کل اعتبارات هزینه‌ای بودجه سال آینده را تشکیل می‌دهد. پس از رفاه اجتماعی، آموزش و پژوهش شامل دانشگاه‌ها و مدارس با سهم 938 هزار و 707 تومانی برای هر نفر بیشترین سهم را دارد. این بخش نیز 25 درصد از کل بودجه جاری را دارد. در سومین رتبه بخش دفاعی و امنیتی با سهم 824 هزار و 852 تومانی برای هر نفر درجایگاه بعدی قرار دارد که 22 درصد از کل بودجه را به خود اختصاص داده است.

همچنین سهم هر ایرانی از بخش سلامت شامل بهداشت و درمان در سال آینده 261 هزار و 607 تومان است که 7 درصد از کل بودجه را در اختیار دارد. بخش قضایی نیز با سرانه 154 هزار و 829 تومانی برای هر نفر یکی از بخش‌های اصلی بودجه است که 4 درصد از کل بودجه را دراختیار دارد.

سهم هر ایرانی از خدمات عمومی که قانونگذاری و خدمات مالیاتی را در برمی گیرد در سال آینده 96 هزار و 532 تومان است. این بخش هم 3 درصد از کل بودجه را دراختیار دارد. در سال آینده 83 هزار و 35 تومان به ازای هر ایرانی برای بخش فرهنگ، هنر، تربیت بدنی و گردشگری هزینه خواهد شد که در رتبه‌بندی بخش‌ها جایگاه هفتم در بخش‌های دهگانه را دارد. سهم کلی این بخش از بودجه جاری نیز 3 درصد محاسبه شده است.

طبق این اطلاعات سرانه هر ایرانی برای بخش اقتصادی که به ستاد وزارتخانه‌های اقتصادی مربوط می‌شود به 82 هزار و 627 تومان می‌رسد که 2 درصد بودجه خرج این بخش می‌شود.

کم‌ترین سهم‌ها

از میان بخش‌های دهگانه بودجه هزینه‌ای، دو بخش محیط زیست و مسکن کمترین سهم را در بودجه دارند به طوری که سهم هر ایرانی دراین بخش‌ها زیر 10 هزار تومان است. طبق این گزارش سهم هر ایرانی از بخش محیط زیست 7 هزار و 654 تومان است که سهمی معادل صفر درصد از کل بودجه دارد. همچنین در سال آینده برای بخش مسکن و عمران شهری و روستایی به ازای هر ایرانی 2 هزار و 21 تومان هزینه می‌شود.

سهم هر نفر از اوراق بدهی

در بودجه سال 1399، حدود 90 هزار میلیارد تومان اجازه انتشار اوراق بدهی در جداول بودجه وخارج آن به دولت داده شده است. این مبلغ نسبت به سال گذشته بیش از 2 برابر شده است. این مبلغ نسبت به رقم درج شده در بودجه 6 سال گذشته، 30 برابر شده است و هر ایرانی درحال حاضر(یا هر کودکی که به دنیا می‌آید)، با حدود یک میلیون تومان بدهی سالانه بودجه‌ای برای سال‌جاری و حدود 8 تا 9 میلیون تومان بدهی انباشته عمومی دولت و شرکت‌های دولتی که از سال‌های گذشته ایجاد شده‌اند، چشم به جهان می‌گشاید.

همچنین براساس گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر کرده است، نزدیک به 1/0 درصد (یک از هزار) حساب‌های بانکی شخصی، بالای یک میلیارد تومان موجودی دارند. براساس تازه‌ترین آماری که از سوی مسئولان بانکی منتشر شده حدود 500 میلیون حساب بانکی در کشور وجود دارد که بدین ترتیب حدود 500 هزار حساب بانکی با موجودی بالای یک میلیارد تومان در کشور موجود است. شبکه بانکی، سالانه حداقل به طور متوسط، 2.5 میلیون تومان (کمی بیش از 200 هزار تومان در ماه) به ازای هر نفر ایرانی سود سپرده می‌دهد. از سوی دیگر، حدود 03/0 درصد خودروهای سواری داخل کشور (سه در ده هزار)، بنز با سال ساخت بالای 2010 هستند. این رقم برای بالای 2015، به هفت در صدهزار می‌رسد. با توجه به 21 میلیون خودروی شماره‌گذاری شده در کشور یعنی از هر 10 هزار خودروی سواری فعال در کشور، 3 خودروی بنز با مدل بالای 2010 وجود دارد. بنابراین حدود 6 هزار و 500 بنز با سال ساخت بالای 2010 در کشور تردد می‌کند.

از آمارهای دیگری که دراین گزارش به آن اشاره شده است سفرهای خارجی است. براساس این گزارش از هر 100 سفر خارجی، نزدیک به 85 سفر به کشورهای همسایه و منطقه و 6/1 سفر به تایلند صورت می‌گیرد.

ساکنان کدام استان بیشترین بودجه عمرانی را می‌گیرند

طبق آمارهای بازوی کارشناسی مجلس، بررسی سهم هر نفر در استان‌های مختلف از بودجه عمرانی استانی نشان می‌دهد که استان‌های کمتر برخوردار در صدر جدول و استان‌های برخوردار در انتهای جدول قرار دارند. براین اساس بالاترین سهم به ساکنان استان کهگیلویه و بویراحمد اختصاص دارد که سهم هر نفر 920 هزار و 172 تومان است. پس از آن ایلامی‌ها با سرانه 849 هزار و 74 تومانی، ساکنان خراسان جنوبی با سهم هر نفر 726 هزار و 597 تومانی، سیستان و بلوچستانی‌ها با 658 هزار و 600 تومانی و خراسان شمالی با سهم هر نفر 639 هزار و 914 تومان رتبه‌های اول تا پنجم را در بالاترین سرانه اعتبارات عمرانی استانی در اختیار دارند. در مقابل؛ کمترین سرانه بودجه عمرانی استانی به تهرانی‌ها تعلق دارد که سهم هر نفر به 59 هزار و 207 تومان می‌رسد. پس از آن البرزی‌ها با سهم 159 هزار و 726 تومانی در رتبه دوم است. همچنین هر اصفهانی نیز سهم 174 هزار و 880 تومانی از بودجه عمرانی می‌برند. خراسان رضوی و قم نیز به ترتیب با سرانه 186 هزار و 406 تومان و 226 هزار و 176 تومان از جمله استان‌هایی هستند که کم‌ترین سهم را از بودجه عمرانی استانی دارند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین،تاریخ انتشار:5دی1398،کد خبر: 404852،www.eghtesadonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین