پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۲۵۶۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱
صنعت اسباب بازی که با قاچاق و جولان اجناس چینی دست به گریبان است با طراحی های جدید درمسیر صادرات گام نهاده است.

شعارسال:تهیه گزارش درباره موضوع اسباب بازی، احتمالا برای برخی چندان مهم به نظر نمی رسد و صحبت در این زمینه را در شمار موارد لوکس تلقی می کنند اما واقعیت ماجرای اسباب بازی و نقشی که در زندگی تمام ما بازی می کند، به طور قطع انکار نشدنی است. احتمالا همه ما در دوره کودکی اسباب بازی بخش بزرگی از دنیای کوچک مان بوده است و همین امروز نیز اسباب بازی ها چه بسا با توجه به توسعه آن ها نقش پررنگ تری در زندگی کودکان دارند. همواره بخشی از توجه جدی ما به اسباب بازی ها
حوزه های فرهنگی و اجتماعی آن ها بوده است و همیشه این نگرانی را داشته ایم که اسباب بازی ها نوعی فرهنگ را هم با خودشان به دنیای کودکان وارد می کنند، به ویژه در شرایطی که در خبرها می خوانیم، حدود ۸۰ درصد اسباب بازی ها در کشور وارداتی است و طبق اعلام گمرک، یک میلیون و۲۵۰هزار دلار ارز از کشور خارج می کند.درواقع دنیای اسباب بازی با وجود همه شیرینی ها و کودکانه هایی که دارد، امروز دو چالش اساسی را پیش روی ما نهاده است که این گزارش همزمان با افتتاح پنجمین جشنواره‌ ملی اسباب‌بازی به آن می پردازد:
۱- بخش فرهنگی و محتوای اسباب بازی ها که در جای خود، فرصت فراخی برای طرح موضوع می طلبد.
۲- اقتصاد معطوف به اسباب بازی که بررسی آن ما را به آمار و عددهای عجیبی می رساند. در این گزارش بیشتر به همین موضوع خواهیم پرداخت.
بازی چین با ما و اسباب بازی
به این چند جمله توجه کنید:
* نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس‌جمهور دیروز در آیین گشایش پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی: کشور چین رکورد سه میلیارد دلار صادرات اسباب‌بازی در ماه را در سال گذشته زده است. یعنی صادرات سالانه کشور چین از اسباب‌بازی بیش از صادرات نفت در کشور ماست. مگر تولید اسباب‌بازی چقدر فناوری می‌خواهد؟
* «محسن رجبی» تولیدکننده اسباب‌بازی و عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب‎‌بازی: بیش از ۸۵ درصد سهم بازار اسباب‌بازی ایران دست محصولات خارجی است. (مهر / دی ماه۹۷)
* آیدین مهدی‌زاده تهرانی دبیر دومین رویداد «ایده ‌آزاد» اسباب‌بازی: مطابق آمار غیررسمی،۱۰ درصد اسباب‌بازی‌های تولیدی دنیا در ایران استفاده می‌شود.
(ایرنا / فروردین ۹۸)
* بنا بر آمار منتشرشده از سوی گمرک، در سال ۹۷ حدود ۲۶۰ تن انواع عروسک وارد ایران شده است. آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی سال ۹۷ نشان می دهد که در این مدت بیش از ۲۶۰ تن انواع عروسک از دو کشور چین و امارات متحده عربی وارد ایران شده است. بر اساس واردات این حجم انواع عروسک به کشور یک میلیون و ۲۴۸ هزار و ۷۸۸ دلار ارز از کشور خارج شد که معادل ریالی آن حدود پنج میلیارد و ۲۴۷ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۸۷۰ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. (پایگاه اطلاع رسانی ستاداقتصاد دانش بنیان - معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری/ ۳۰آذر۹۸)
فعالان اسباب بازی: می توانیم، حمایت می خواهیم
چه غم انگیز است وقتی در بررسی موضوعات مختلف، به یک مشکل می رسیم و آن هم نبود حمایت های کافی است. آن چه صنعت و حوزه اسباب بازی هم گرفتار آن است.محمدحسین فرجو عضو کمیسیون ثبت و صدور مجوز اسباب‌بازی می‌گوید: در سال‌های اخیر گام‌هایی برای محدودیت واردات اسباب‌بازی برداشته و این موضوع باعث شده است تولیدکننده‌ داخلی ما به فکر تولید و طراحی و افزایش شمارگان خود بیفتد. البته در زمینه تولید ضعف‌هایی داریم. برای مثال ما تولیدکننده‌ای در ایران نداریم که اسباب‌بازی مجهز به سیستم رادیو کنترل تولید کرده باشد. ماشین کنترلی، هواپیما، بالگرد یا انواع و اقسام اسباب‌بازی‌هایی را که از راه دور کنترل شوند و پرواز کنند، به دلیل سازوکار پیچیده و هزینه‌بری که دارد در ایران تولید نمی‌کنند.یک تولید کننده در گروه فرهنگی این طور می گوید: اگر بخواهیم برای تولید عروسک هایمان از پلاستیک فشرده استفاده کنیم، هزینه تولیدمان افزایش پیدا می‌کند. در صورتی که عروسک‌های چینی با قیمت بسیار پایینی در کشور فروخته می‌شود. مردم هم به دلیل مشکلات اقتصادی، با توجه به قیمت پایین نمونه چینی این محصولات، سراغ عروسک‌های ایرانی نمی‌روند و عروسک چینی را برای فرزندانشان تهیه می‌کنند که لازم است بخش های دولتی در کاهش هزینه ها به ما کمک کنند.
نسیم امید در اسباب بازی
همه این آمار و اظهارنظرها در شرایطی است که با وجود درهای باز واردات و هزینه بالای تولیدات اسباب بازی، تولیدکنندگانی هم هستند که بیکار ننشسته و به ویژه در سال های اخیر کمر همت را محکم تر از قبل بسته اند و خبرهای خوبی را مخابره می کنند. حسین‌رضا سلطانی از همین تولیدکنندگان است که دو روز قبل به ایسنا گفته است: «به قدری تولیدکنندگان داخلی تقویت شده‎اند که امروز توجیه اقتصادی ندارد که بخواهیم از چین یا کشورهای دیگر اسباب‎بازی یا سرگرمی وارد کنیم. قبلا واردکننده‎ اسباب‏‌بازی و وسایل تفریحی بودم و الان برعکس، به صادرکننده اسباب‌بازی تبدیل شده‎ام. این اتفاق به صورت واقعی رقم خورده است و فقط یک شعار نیست. کشورهایی که ما به آن‌ها صادرات داریم مثل عراق، عمان، ترکیه، افغانستان و کشورهای همسایه ایران به‌ویژه اقلیم کردستان عراق بازارهای خوبی برای فروش محصولات ما هستند. قیمت دلار باعث شده است که محصولات داخلی تولید ما برای آن‏‌ها مناسب باشد و به همین دلیل ما بازار خوبی در این کشورها برای فروش داریم.» او البته تاکید کرده است که با وجود این برای تداوم و سرعت بیشتر در این مسیر نیازمند حمایت های بیشتر از بخش های دولتی هستیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از  روزنامه خراسان، تاریخ انتشار: 8 دی 1398، کد خبر:- ، www.khorasannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Canada
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
0
0
بادی کیفیت تولید رو بالا ببرین تا خانواده ها هم از وسایل تولید داخل استفاده کنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین