پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۳۰۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۳
در پی حمله جنگنده‌های آمریکایی به مواضع حشد‌الشعبی در منطقه مرزی «القائم»، که ۲۵ شهید برجای گذاشت، گروه‌های عراقی اعلام کردند که انگشت آن‌ها روی ماشه است و از آمریکا به سختی انتقام خواهند گرفت.
شعارسال: حمله به مراکز حشدالشعبی در غرب عراق، قمار خطرناکی است که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، مرتکب آن شده است. ترامپ که فردی بسیار مغرور است و هنوز هم فکر می‌کند آمریکا قدرت آن را دارد که بر همه چیز و همه کس در جهان مسلط شود، خوشبختانه‌اشتباهی را مرتکب شده است که دودش به چشم آمریکایی‌ها می‌رود.
رئیس‌جمهور آمریکا از زمانی که دستیارانش به او حالی کرده‌اند که عراق نباید سیاست مستقلی را در پیش بگیرد و باید جلوی شکل گیری محور مقاومت از ایران تا سواحل مدیترانه را گرفت، تا کنون راه‌های مختلفی را برای جلوگیری از چنین اتفاقی آزمایش کرده، اما نتیجه نگرفته است.
حمله یکشنبه شب جنگنده‌های ترامپ به مراکز حشدالشعبی نیز در همین راستا، صورت گرفته و البته، چیزی که رئیس‌جمهور آمریکا را برای چنین اقدامی جسور کرده، نا آرامی‌های خیابانی جاری عراق است. اما، همان طور که گفته شد، خوشبختانه این اتفاق باعث وحدت هرچه بیشتر عراقی‌ها شده و همین، آمریکا را مجبور کرده که شماری از دیپلمات‌ها و غیر نظامیان را از عراق خارج کند و نظامیانش را نیز به حال آماده‌باش در آورد.
همین نتیجه عکس گرفتن‌های ترامپ سبب شده است که محافل خبری و رسانه‌ای غرب به این باور برسند که اصولا چیزی که در کاخ سفید جریان دارد، «سیاست خارجی» نیست. روزنامه انگلیسی «گاردین» دیروز به همین نکته‌اشاره کرد.
چگونگی ماجرا
شامگاه یکشنبه هشتم دی، مواضع «گردان‌های حزب‌الله» عراق وابسته به حشد‌الشعبی در شهر مرزی القائم استان الانبار هدف حملات هوایی آمریکا قرار گرفت.
وزارت دفاع آمریکا بلافاصله پس از این حمله، بیانیه‌ای صادر و مسئولیت آن را به عهده گرفت.
در این زمینه، «جواد کاظم الربیعاوی» مدیر اداره کل عملیات حشد‌الشعبی، به خبرگزاری تسنیم گفت: مواضع حشد با هواپیما‌های «اف- ۱۶» و پهپاد هدف قرار گرفت؛ اولین حمله با سه موشک و دومین حمله با یک موشک صورت گرفته است. وی افزود: آمار نهایی شهدای این حملات، ۲۹ نفر و تعداد زخمی‌ها نیز ۵۱ تن است.
وی گفت: آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند که این حمله در پاسخ به حمله اخیر علیه مقر نیرو‌های آمریکایی در کرکوک صورت گرفته است. در جواب آن‌ها می‌گوییم که گردان‌های حزب‌الله و تیپ‌های ۴۵ و ۴۶ و ۴۷، هیچ نیرویی در استان کرکوک ندارند.
خبر‌ها از عراق همچنین حاکی است که «ابوعلی خزعلی» فرمانده هنگ یکم تیپ ۴۵ حشد‌الشعبی، در این حمله آمریکایی‌ها، به شهادت رسید.
وعده انتقام سخت
«ابومهدی المهندس» معاون حشد‌الشعبی، در واکنش به حمله آمریکایی‌ها تاکید کرد که خون شهدا و مجروحین هدر نخواهد رفت و نیرو‌های آمریکایی درعراق، پاسخ سختی را دریافت خواهند کرد.
«گردان‌های حزب‌الله عراق» نیز با صدور بیانیه‌ای، حمله آمریکا به مواضع حشد را تجاوزی خصمانه علیه عراق و بی‌اعتنایی به حاکمیت این کشور دانست.
به گزارش ایسنا، جنبش «نجبا»‌ی عراق هم طی بیانیه‌ای تصریح کرد، آمریکا با گستاخی کامل، مسئولیت این تجاوز را به عهده گرفت و بار دیگر به حمایت از دست پرورده خود، یعنی داعش، پرداخت.
جنبش نجباء خطاب به آمریکایی‌ها تاکید کرد: مردانی که دیروز طعم شکست را به شما و مزدورانتان چشانده‌اند، همچنان سلاح به دست هستند و انگشت‌شان بر روی ماشه است. آنان جانشان را به کف گرفته‌اند و‌اشتیاق مرگ در راه خدا را دارند.
شورای امنیت ملی عراق نیز عصر دیروز به ریاست «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور، جلسه فوق‌العاده تشکیل داد و اقدام آمریکا را حمله ددمنشانه توصیف و آن را محکوم کرد. شورای امنیت ملی عراق همچنین، یاد آورشد که این کشور در روابط خود با آمریکا، تجدید نظر خواهد کرد. عبدالمهدی این حمله آمریکایی‌ها را تجاوزی مجرمانه و خطرناک خواند.
واکنش مرجعیت
دفتر آیت‌الله «سید علی سیستانی» مرجع عالی شیعیان عراق، دیروز با صدور بیانیه‌ای، به حمله هوایی آمریکا واکنش نشان داد.
به گزارش خبرگزاری مهر، در این بیانیه آمده است: مرجعیت دینی عالی این حمله ددمنشانه، که منجر به شهادت و جراحت جمعی از رزمندگان تابع نیرو‌های رسمی عراق شده است، را محکوم کرده و بر ضرورت احترام به حاکمیت عراق و عدم نقض آن به بهانه واکنش به اقدامات غیرقانونی، که برخی طرف‌ها به آن روی می‌آورند، تاکید می‌کند.
مرجعیت عالی دینی عراق افزود: مقامات رسمی عراق تنها طرف در تعامل با این گونه اعمال و اقدام برای ممانعت از آن هستند.
واکنش‌ها در خارج
«محمد جواد ظریف» دیروز که در مسکو به سر می‌برد، در واکنش به اقدام آمریکا، اظهار داشت: آمریکا هزاران مایل دورتر از مرز‌های خودش، مردم را به اسم دفاع از خود، در عراق و سوریه به خاک و خون می‌کشد و اقدام غیرقابل قبول دیروز (یکشنبه) آمریکا در عراق، یکی از این موارد است.
به گزارش خبرگزاری فارس، «سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، نیز تجاوز نیرو‌های آمریکا به خاک عراق و حمله به مواضع نیرو‌های حشد‌الشعبی را مصداق بارز تروریسم خواند و آن را به شدت محکوم کرد.
«علی ربیعی» سخنگوی دولت، هم اظهار داشت، دولت آمریکا با دروغ‌های تکراری خود، در صدد توجیه این تجاوز و قتل عام برآمده است.
دولت سوریه و جنبش‌های امل و حزب الله لبنان، حماس فلسطین، و انصار‌الله یمن هم حمله آمریکا به پایگاه حشد‌الشعبی در عراق را به شدت محکوم کردند.
اما، دولت آلمان جانب آمریکا را گرفت، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، به کاخ سفید این حمله را تبریک گفت و دولت بحرین نیز از حمله آمریکا به حشدالشعبی عراق حمایت کرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از روزنامه ابتکار، تاریخ انتشار: 9 دی 1398 ، کدخبر: ۱۷۸۶۵۹  kayhan.ir  www.

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Denmark
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
0
0
شاید ایران هم در این انتقام حضور داشته باشد البته پشت پرده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین