پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۳۱۰۱
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۹
سرانجام اتفاقی که باید سال گذشته یا دست کم ماه ها پیش می افتاد، با سهل انگاری و کوتاهی در نظارت مجمع فدراسیون فوتبال، الان و درست وسط گرداب مدیریتی در فدراسیون و اوضاع بد فوتبال ملی افتاد و مهدی تاج از ریاست فدراسیون استعفا داد.

شعار سال:سرانجام اتفاقی که باید سال گذشته یا دست کم ماه ها پیش می افتاد، با سهل انگاری و کوتاهی در نظارت مجمع فدراسیون فوتبال، الان و درست وسط گرداب مدیریتی در فدراسیون و اوضاع بد فوتبال ملی افتاد و مهدی تاج از ریاست فدراسیون استعفا داد.

تاج با توسل به اهرم تهدید فیفا، سرانجام در جبهه مقابل قانون منع فعالیت بازنشستگان، آن قدر پایداری کرد و ماند تا اکنون فدراسیون مخروبه، بدهکار و بی چاره ای تحویل مدیر بعدی شود!

گفته شد دلیل کناره گیری تاج، مشکلات و بیماری است اما عده ای سعی در ایجاد گمانه زنی "فشار وزارت ورزش" دارند تا شاید او در ابهام و بدون پاسخگویی نسبت به وضع موجود کنار رود!

سخت است باور این نیت محتمل که گروهِ مقصرِ ناامید شده به آینده تیم ملی در صعود به جام جهانی 2022 قطر، قصد دارد با چنین سناریویی، حتی نرفتن احتمالی تیم ملی به جام جهانی را متوجه دولت فعلی کند!

هرچند نگاه این نوشتار همسو با دفاع از عملکرد وزارت ورزش نیست اما رئیسی که در مواقع بحرانی به اسم "کمک به تیم ملی" از دولت استمداد می کرد و سپس شعار می داد "چرا دولت دست از سر فدراسیون فوتبال بر نمی دارد؟" و در ادامه هم به عناوین مختلف مقابل برخی مواد قانونی ایستاد، اکنون چطور حاضر است کنار بکشد؟!

در این میان تهدید برخی نهادهای نظارتی و قضایی بخاطر مسائل مالی هم شنیده می شود که اگر چنین هم باشد خود نیز گواه بر بی کفایتی مدیریتی بوده و البته نوش داروی نظارتی ها پس از مرگ سهراب!

در عین حال بیماری و آنچه به عنوان حمله قلبی مطرح شده، دلیل اصلی است یا ناامیدی از موفقیت فدراسیون در برون رفت از وضع موجود؟ کدام دلیل محتمل است؟

اما آنچه محتمل نیست اوضاع تاسف بار فدراسیون فوتبال ناشی از بی تدبیری و ضعف مدیریت است که قابل کتمان نیست!

تیم ملی در وسط بحران
- تیم ملی دقیقا وسط بحران است! میراث موفق کارلوس کی روش اکنون حتی در مرحله مقدماتیِ انتخابی جام جهانی 2022 امید زیادی به صعود ندارد.

شکایت ویلموتس و تاراج دلارهای بیت المال

- مارک ویلموتس، سرمربی که به اشتباه برای تیم ایران انتخاب شد با دریافت بیش از 10 میلیارد تومان در ازای کمتر از یک ماه فعالیت متمرکز، رکورد دار درآمد از ضعف مدیریتی فوتبال کشور است و اکنون بنابر قراردادی که به نفع ما نیست! برای دریافت باقی مطالباتش در قرارداد 3 میلیون یورویی (بر اساس شواهد موجود؛ هرچند رقم 8 میلیون یورویی برای او و دستیارانش هم برای این قرارداد گفته می شود) از فدراسیون شکایت کرده و احتمالا بار مالی سنگینی را تحمیل خواهد کرد.

هیچ مربی معتبری هدایت تیم ملی را نمی پذیرد!

- هیچ مربی معتبر و نیمه معتبر خارجی از جمله برانکو و مربیان مطرح داخلی، حاضر نیستند در چنین شرایطی هدایت تیم ملی را برای مدت 6 ماه یا یک سال قبول کنند و قرارداد حداقل 2 ساله تا پایان جام جهانی می خواهند و این یعنی تحمیل یک بار مالی مضاعف به فدراسیون فوتبال. اگر با مربیان ضعیف هم توافق شود هم احتمال عدم صعود به جام جهانی بیشتر و بیشتر می شود.

تکمیل اشتباه ها با تیم امید

- اشتباه در انتخاب کادر مدیریتی تیم امید و سپردن تمام مسئولیت ها به یک شخص (حمید استیلی) باعث حضور ناموفق و پرهزینه کرانچار روی نیمکت سرمربیگری این تیم و نهایتا نتایج فوق العاده ضعیف نسل خوبی از امیدها در راه المپیک 2020 توکیو شد. این اشتباه خلاف توافق با کمیته ملی المپیک با انتخاب اشتباه تر فرهاد مجیدی تکمیل شد و اوضاع تیم امید بدتر! اکنون نیز شرایط موفقیت تیم امید در راه المپیک که بخاطر عِرق ملی به صعودش امیدواریم، در ضعیف ترین حالت ممکن روی کاغذ قرار دارد!

وعده به اینفانتینو درباره بانوان

- بحث حضور بانوان در ورزشگاه ها و اولتیماتومی که فیفا به فدراسیون فوتبال داده جدی است تا جایی که اینفانتینو رئیس فیفا چندی پیش از سفر قریب الوقوع خود به ایران خبر داد تا اوضاع حضور زنان در ورزشگاه ها و قولی که فدراسیون تاج پیش از این به آن ها داده را بررسی کند. حال آنکه چنین اتفاقی در حد نمایشی و سپس کاملا محتاطانه صرفا برای بازی های ملی افتاد و فدراسیون در ادامه تلاش جدی برای تحقق این موضوع نکرد.

بدهکاری و ناتوانی میراث فدراسیون کنونی

- با وضع تحریم های بین المللی، مشکلات فدراسیون فوتبال بیشتر شده که تدبیری مطلوب می طلبید اما از مدیریتی که در اوضاع آرام خروجی خوبی نداشت، چطور می توان انتظار داشت؟ نهایتا اینکه یک فدراسیون بدهکار و ناتوان در جذب منابع مالی چه از سوی فیفا و چه اسپانسرهای مختلف، میراث مدیر فعلی خواهد بود.

قراردادهای عجیب و غریب

- وضعیت قرارداد البسه تیم ملی با شرکت های هم پیمان قبلی و باز شدن دوباره پای شرکتی که کارلوس کی روش و ملی پوشان بارها به کیفیت پایین لباس هایش معترض بودند هم از تعهدات خسارت بار فوتبال ملی در تشکیلات کنونی فدراسیون است.

تنها امید فدراسیون با اغماض!

- غیرمنصفانه است اگر نگوییم تنها نکته امیدوار کننده در فدراسیون نه کنونی که 8 سال گذشته، کمیته فوتبال ساحلی باشد که مدتی پیش در جام بین قاره ای هم قهرمان شد. البته به یاد داریم از اواسط دوره ریاست علی کفاشیان تاکنون، مدیریت و فعالیت این کمیته به صورت جزیره ای توسط پریا شهریاری بود و البته به لطف حضور بی چشم داشت ملی پوشان فوتبال ساحلی، وضعیت نسبتا موفقی را برای این تشکیلات کوچک به ارمغان آوردند؛ هرچند این تیم هم در اتفاقی عجیب در این دوره نتوانست راهی جام جهانی شود!

یک فدراسیون مخروبه

متاسفانه فدراسیون تاج آنقدر بحران زده است که او ترجیح می دهد هیچ چیز نگوید و در فضای غبارآلود کنونی، این منصب جذاب را ترک کند. فدراسیونی که چند ماه پیش نایب رئیس اولش یعنی علی کفاشیان هم استعفا داده و از قضا دبیرکل هم ندارد! تاج در واکنش به مخالفت قانون به ماندن محمدرضا ساکت (دوست همیشگی اش) در پست دبیرکلی، او را مشاور رسمی خود و مدیر تیم های ملی کرد تا این گونه جواب قانونگرایان را داده باشد! او حتی دبیرکل انتخاب نکرد و این مسئولیت طی یکسال گذشته در ظاهر با سرپرستی و توسط ابراهیم شکوری - بازیکن سابق سایپا و در عمل با هدایت دوباره محمدرضا ساکت اداره شد!

تاج خوب می داند، حتی در صورت عبور از مشکلات کنونی و موفقیت تیم ملی، باز هم کارنامه مثبتی از عملکردش بر جای نمی ماند و منتقدین حتی صعود پرچالش تیم ملی که محصول مدیریت او بود را دوباره بر سر فدراسیونش می کوبند! از طرفی فعلا امیدی به رفع تحریم ها و نقد شدن مطالبات هم نیست؛ توانایی هم در آوردن سرمربی جدید ندارد؛ اوضاع تیم امید هم روشن است و ده ها مساله مهم دیگر همچنان هست؛ پس شاید رفتن ارجح باشد؛ حال به عنوان نگرانی از اوضاع جسمانی. ما که احوالی نداریم؛ ان شاءالله حال ایشان خوب شود.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از جی پلاس،تاریخ انتشار:10دی1398،کد خبر: 1319725،www.jamaran.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین