پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۳۳۸۲
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۷
سال ۲۰۱۹ پر از ثبت رکورد‌های جدید، نخستین قهرمانی، بازگشت‌ها و رسوایی‌ها بود.

شعار سال: در سال ۲۰۱۹ اتفاق‌های مهمی در جهان ورزش رخ داد و رکورد‌های بی نظیری به ثبت رسید. شور و هیجان به دلیل بازگشت‌ها و شگفتی‌ها به اوج خود رسید و قدرتنمایی ستاره‌ها ادامه یافت. البته در کنار این موفقیت‌ها رسوایی‌هایی هم دیده شد که جریمه‌ها و محرومیت‌های سنگینی را برای تیم‌ها و ورزشکاران به همراه آورد.

فوتبال

لیورپول

سال فوق العاده لیورپول از کامبک تاریخی هشتم می‌در آنفیلد آغاز شد. شاگردان یورگن کلوپ در حالی برابر بارسلونا به میدان رفتند که کمتر کسی تصور می‌کرد شکست ۳ بر صفر را بتوانند جبران کنند، اما سرمربی آلمانی بازگشت رم در سال گذشته برابر بارسلونا را فراموش نکرده بود و امیدوار بود این اتفاق برای تیمش هم رخ دهد. گل اوریگی در دقیقه هفت کابوس تیم کاتالانی را آغاز کرد. در ادامه گل‌های جورجینیو فاینالدوم و اوریگی، لیورپول را راهی فینال لیگ قهرمانان اروپا کرد. در دیدار نهایی هم با قاطعیت تاتنهام را شکست داد و جام قهرمانی را بالای سر برد.

روز‌های خوب کلوپ و شاگردانش ادامه داشت و این تیم با پیروزی در ضربات پنالتی برابر چلسی فاتح سوپرجام اروپا شد. لیورپول در آخرین ماه سال به قطر سفر کرد تا جام جهانی باشگاه را نیز به ویترین افتخاراتش بیفزاید. تیم انگلیسی پس از پیروزی برابر مونتری در فینال فلامنگو را شکست داد تا ۲۰۱۹ را به بهترین شکل ممکن به پایان برساند. این برتری در لیگ برتر انگلیس هم آشکار بود. لیورپول که نزدیک به سه دهه است رنگ قهرمانی را در این رقابت‌ها ندیده است سال را به عنوان صدرنشین به پایان رساند. اختلافش با تیم دوم یعنی لسترسیتی ۱۳ امتیاز است و بعید به نظر می‌رسد تیم دیگری به جز لیورپول فاتح لیگ برتر شود.

لیونل مسی

ستاره آرژانتینی بهار تلخی را پشت سر گذاشت و پس از این که لیگ قهرمانان و کوپا دل ری را از دست داد حذف از نیمه نهایی کوپا آمه‌ریکا را هم تجربه کرد. او دوباره در کسب جام با کشورش ناکام ماند. آرژانتین در این بازی‌ها سوم شد، اما ستاره‌اش به دلیل انتقاد شدید از Conmebol (کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی) سه ماه از حضور در میادین محروم شد (بازی‌های ملی). مسی این روز‌های تلخ را با کسب جایزه The Best فراموش کرد، اما بهترین روز برای مهاجم بارسلونا دوم دسامبر بود. ستاره آرژانتینی برای ششمین بار برنده توپ طلا شد تا در این زمینه منحصر به فرد باشد. هیچ بازیکنی به اندازه مسی توپ طلا ندارد. مهاجم بارسلونا علاوه بر ثبت این رکورد از کریستیانو رونالدو (برنده پنج توپ طلا) پیشی گرفت. او در سال ۲۰۱۹ تنها فاتح لالیگا شد.

لیگ ملت‌ها

نخستین دوره لیگ ملت‌ها با قهرمانی پرتغال به پایان رسید. رونالدو که از مرحله نیمه نهایی تیمش را همراهی کرد با هت‌تریک خود برابر سوییس، پرتغال را به فینال رساند. تیم سانتوس در فینال برابر هلند قرار گرفت و با تک گل گونسالو گدس پیروز شد. انگلیس هم با شکست سوییس در ضربات پنالتی در رتبه سوم جای گرفت.

جام جهانی فوتبال زنان

جام جهانی فوتبال زنان به میزبانی فرانسه یکی از بهترین دوره‌های خود را سپری کرد. ستاره این رقابت‌ها مگان رپینو بود که در نهایت جام قهرمانی را به همراه تیم ملی آمریکا بالای سر برد. حضور موفق سرمربیان زن از اتفاق‌های قابل توجه بود. هلند برای نخستین بار توانست فینال جام جهانی را تجربه کند، اما حریف تیم قدرتمند آمریکا نشد. رپینو گل نخست را در دقیقه ۶۱ از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند و تنها هشت دقیقه بعد لاول نتیجه را ۲ بر صفر کرد. آمریکا برای چهارمین بار فاتح جام جهانی شد. رتبه سوم هم به سوئد اختصاص یافت که با پیروزی ۲ بر یک برابر انگلیس به دست آمد. رپینو که بهترین بازیکن جام انتخاب شد در ماه‌های بعد توانست جایزه The Best و توپ طلا را کسب کند تا بهترین سال دوران ورزشی را سپری کند.

تنیس

رقابت سه تنیسور بزرگ یعنی رافائل نادال، نواک جوکوویچ و راجر فدرر در این سال هم ادامه داشت و گرند اسلم‌ها برای آن‌ها بود. با این حال درخشش کوکو گاف ۱۵ ساله، استفانوس سیتسیپاس و دنیل مدودف از اتفاق‌های برجسته جهان تنیس در این سال بود. حکمرانی نادال در رولان گاروس ادامه داشت و او برای دوازدهمین بار این جام را بالای سر برد. آخرین گرند اسلم سال هم برای تنیسور اسپانیایی بود. نادال در فینال اپن آمریکا مدودف جوان را با نتیجه ۳ بر ۲ شکست داد و نوزدهمین گرند اسلم خود را به ثبت رساند. سال خوب نادال با صعود به رنکینگ یک مردان به پایان رسید.

جوکوویچ با پیروزی برابر نادال فاتح نخستین گرند اسلم سال شد و دوباره جام قهرمانی را در اپن استرالیا بالای سر برد. تنیسور صربستانی در فینال ویمبلدون به پرافتخارترین ورزشکار این رقابت‌ها رسید و در یک بازی جذاب ۳ بر ۲ فدرر را شکست داد تا تنیسور سوییسی در فتح گرند اسلم در سال ۲۰۱۹ ناکام بماند.

آخرین جام مهم سال برای استفانوس سیتسیپاس بود. تنیسور جوان یونانی در دیدار نهایی تور ATP لندن دومینیک تیم را شکست داد و سال درخشانش را با فتح یک جام به پایان رساند. کوکو گاف دیگر ورزشکاری بود که جهان تنیس را با عملکردش به وجد آورد. تنیسور ۱۵ ساله آمریکایی با صعود به دور سوم ویمبلدون و قهرمانی در لینتس اتریش چند رکورد را به خود اختصاص داد. مدودف هم سال خوبی را سپری کرد، اما خستگی به دلیل حضور در اغلب مسابقات فصل اجازه نداد تا پایان سطح خوبش را حفظ کند.

بسکتبال

قهرمانی تورنتو

برای نخستین بار در تاریخ، جایزه لری اوبراین (جام قهرمانی NBA) به یک تیم آمریکایی نرسید و تنها می‌توان کووای لنارد، کیل لوری و دیگر بازیکنان تورنتو رپترز در این امر مقصر دانست که اجازه ندادند گلدن استیت وریرز قهرمان شود. لنارد میانگین ۲۸.۶ امتیاز و ۸.۸ ریباند را به ثبت رساند تا ارزشمندترین بازیکن فینال‌ها شود. آن‌ها با پیروزی ۱۱۴ بر ۱۱۰ در اوکلند توانستند نخستین تیم کانادایی لقب بگیرند که فاتح NBA می‌شوند. همچنین گلدن استیت قدرتمند که با آسیب دیدگی کوین دورانت و کلی تامپسون در دیدار‌های نهایی روبرو شد را کنار زدند.

جام جهانی

آمریکا قدرت بسکتبال جهان با تیم اصلی خود در جام جهانی بسکتبال چین شرکت نکرد تا یکی از بدترین عملکرد‌های تاریخ خود را به ثبت برساند. این تیم در یک چهارم نهایی با شکست برابر فرانسه از صعود به مراحل بالاتر بازماند و در نهایت در رتبه هفتم جای گرفت. اسپانیا که یکی از مدعیان محسوب می‌شد به فینال صعود کرد و در این دیدار برابر آرژانتین شگفتی‌ساز قرار گرفت. لاروخا با قاطعیت جام قهرمانی را بالای سر برد و با نتیجه ۹۵ بر ۷۵ حریفش را شکست داد. این بازی‌ها رقابت برای کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو هم بود. تیم‌های ایران، نیجریه، اسپانیا، استرالیا، آمریکا و فرانسه سال آینده در ژاپن حضور خواهند داشت.

ژیمناستیک

سیمون بایلز از شکستن رکورد‌ها خسته نمی‌شود. ژیمناست آمریکایی در سال ۲۰۱۹ نشان داد بهترین ورزشکار تاریخ این رشته است. بایلز ۲۲ ساله با کسب پنج مدال قهرمانی در اشتوتگارت به پرافتخارترین بانوی ژیمناست جهان تبدیل شد. او در مجموع ۲۵ عنوان به دست آورده است (۱۹ مدال طلا، سه مدال نقره و سه برنز). بایلز از رکورد ویتالی شربو پیشی گرفت و اکنون با دو مدال بیشتر پرافتخارترین محسوب می‌شود. بایلز در مسابقات قهرمانی آمریکا توانست تریپل دبل (ترکیب سه حرکت twist و دو حرکت flip) کند، حرکتی که پیش از این هرگز در رقابت‌های بانوان دیده نشده بود.

فرمول یک

لوییس همیلتون در این سال برای ششمین بار قهرمان فرمول یک جهان شد و بالاتر از خوان مانوئل فانخیو قرار گرفت. راننده بریتانیایی اکنون دومین ورزشکار پرافتخار جهان محسوب می‌شود و تنها میشاییل شوماخر بالاتر از او با هفت قهرمانی قرار دارد. همیلتون با وجود این که به عنوان بخت نخست قهرمانی به حساب می‌آمد برای کسب جام در طول فصل با راننده‌هایی همچون والتری بوتاس، مکس فراستپن و سباستین وتل رقابت کرد.

راگبی

ژاپن میزبان یکی از مهمترین مسابقات ورزشی سال بود که در نهایت با قهرمانی آفریقای جنوبی به پایان رسید. این تیم در یک بازی جذاب و به یادماندنی توانست ۳۲ بر ۱۲ انگلیس را شکست دهد و قهرمان نهمین دوره جام جهانی راگبی شود. آفریقای جنوبی برای سومین بار فاتح جهان شد و به رکورد نیوزلند رسید. یکی از نکات قابل توجه این بازی‌ها حضور چمشگیر تماشاگران بود. ۹۹ درصد ورزشگاه‌ها در مراحل مختلف پر شد.

گلف

فریاد تایگر وودز پس از قهرمانی در مسترز برای همیشه در تاریخ گلف ماندگار شد. او توانست برای پنجمین بار فاتح این رقابت‌ها شود. همچنین تعداد قهرمانی‌اش را در تمام رقابت‌ها به عدد ۱۵ رساند. بازگشت وودز به قله گلف پس از عبور از چهار عمل جراحی از کمر و رسوایی جنسی که چهره‌اش را خدشه‌دار کرد قابل توجه بود. او یک دهه منتظر ماند تا بتواند دوباره قهرمان شود. زمانی که این اتفاق افتاد چارلی، فرزند ۱۰ ساله‌اش را در آغوش گرفت.

دوومیدانی

اگر مسابقات قهرمانی جهان در دوحه به خاطر گرمای هوا پر از حاشیه و جنجال بود رکورد بی نظیر الیود کیپچوگه از مهمترین اتفاق‌های دوومیدانی محسوب می‌شد. دونده کنیایی در رقابت‌های وین اتریش زمان ۱:۵۹:۴۰.۰۲ را به ثبت رساند تا نخستین فرد در تاریخ باشد که ماراتن را کمتر از دو ساعت می‌دود. با این حال فدراسیون جهانی دوومیدانی این رکورد را به ثبت نرساند. به همین خاطر دونده کنیایی در سال ۲۰۲۰ تلاش خواهد کرد در رقابت‌های رسمی چنین زمانی را ثبت کند.

دوپینگ روسیه

نهم دسامبر خبر آژانس ضد دوپینگ تمام رسانه‌های جهان را تحت تاثیر قرار داد. روسیه چهارسال از رقابت در مسابقه‌های بین المللی محروم شد. این آژانس روسیه را متهم به تغییر اطلاعات نهاد خود کرد و به همین خاطر ورزشکاران این کشور چهار سال حق حضور در هیچ رقابتی را ندارند. بر این اساس روسیه در المپیک ۲۰۲۰ توکیو و جام جهانی ۲۰۲۲ قطر حضور نخواهد داشت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ 11 دی 98، کد مطلب: 7192927: www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین