پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۴۵۴۷
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲
پایگاه «عین الأسد» به عنوان بزرگ‌ترین پایگاه نظامی آمریکا در عراق دیشب هدف حملات موشکی تلافی‌جویانه نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران قرار گرفت.

شعارسال: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز چهارشنبه در بیانیه‌ای از حملات سنگین موشکی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پایگاه آمریکایی عین الاسد در انتقام از ترور ناجوانمردانه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و یارانش خبر داد.                          

یک مقام آگاه در سازمان اطلاعات سپاه از حجم تلفات گسترده آمریکایی‌ها در حمله موشکی ایران خبر داد و گفت: مطابق گزارشات دقیق منابع ما در منطقه تا این لحظه دست کم ۸۰ نظامی آمریکایی کشته و حدود ۲۰۰ نفر زخمی شده اند که زخمی ها بلافاصله با بالگرد از این پایگاه بیرون برده شده‌اند .

عین‌الأسد کجا قرار دارد و اهمیت آن چیست؟

پایگاه «عین الأسد» بزرگ‌ترین پایگاه نظامی آمریکا در عراق است که در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری غرب بغداد در نزدیکی رود فرات در شهرک البغدادی غرب استان الأنبار واقع شده است.

مساحت این پایگاه ۱۰ کیلومتر یعنی چیزی برابر با مساحت منطقه سبز بغداد، است.

این پایگاه که پیش از تهاجم آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ به پایگاه «القادسیه» معروف بود، پایگاه هواپیماهای جنگی و بالگردها بود و حدود ۵۰ هواپیمای متعلق به نیروی هوایی عراق که بیشتر از نوع میگ «اس ۲۵» بودند در این پایگاه قرار داشتند و علاوه بر آن شامل انبار مهمات و سلاح بود.

پس از تهاجم آمریکا به عراق، این پایگاه توسط آمریکایی‌ها اشغال شد. این پایگاه دارای اهمیت استراتژیک زیادی است و یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های هوایی غرب عراق و دومین پایگاه در این کشور است.

بیش از دو هزار نظامی ارتش آمریکا در پایگاه عین الاسد مستقر هستند و علاوه بر آن بالگردهای جنگی، یگان‌های شناسایی و تیم‌های ویژه در آن قرار دارند و مجهز به سیستم‌های رصد هوایی تا شعاع بیش از ۴۰۰ کیلومتر مجهز است که مأموریت جستجوی ابوبکر البغدادی سرکرده پیشین داعش را نیز بر عهده داشتند.

این پایگاه همچنین شامل یک مرکز آموزشی و تعدادی از هواپیماهای وابسته به ائتلاف آمریکایی است.

طبق گزارش وبگاه «العربی الجدید»، در این پایگاه علاوه بر نظامیان آمریکایی، تیپ هفتم ارتش عراق به فرماندهی «نومان الزوبعی» و دیگر فرماندهان نظامی عراق نیز حضور دارند.

عین الأسد در سال ۱۹۹۱ به عنوان پایگاهی برای شلیک موشک‌های دوربرد عراق به تل‌آویو و برخی مناطق فلسطین اشغالی از جمله حیفا مورد استفاده قرار گرفت.

این پایگاه در زمان تهاجم آمریکا به عراق هدف بمباران شدید قرار گرفت و از کار افتاد اما نیروهای آمریکایی آن را بازسازی کرده و یک باند فرود دیگری در کنار باندهای قدیمی به آن اضافه کردند تا برای فرود هواپیماهای جنگی و هواپیماهای باری نظامی مورد استفاده قرار گیرد.

از دهه هشتاد در این پایگاه پناهگاه‌هایی مخصوص هواپیماها و نظامیان بنا شده است که در برابر بمباران غیرکلاسیک مقاوم است.

در سال‌های ۲۰۱۴-۲۰۱۵ پایگاه مذکور با وجود اینکه داعش همه مناطق اطراف آن را اشغال کرده بود، اما این پایگاه در برابر داعشی‌ها مقاومت کرد و به گفته مسئولان عراق همانند جزیره‌ای در وسط باتلاق بزرگ بود.

از این پایگاه در جنگ علیه تروریسم به عنوان اتاق هماهنگی عملیاتی بین نظامیان آمریکایی و افراد مسلح عشایر مخالف داعش استفاده می‌شود.

طی ۱۵ سال گذشته پایگاه عین الاسد به مقصدی برای روسای جمهور آمریکا، وزرای دفاع و ژنرال‌های برجسته آن تبدیل شده بود که در سفر به عراق از نظامیان این پایگاه نیز بازدید می‌کردند. نخستین بار «جرج بوش» پسر در دسامبر ۲۰۰۸ از آن بازدید کرد.

آوریل ۲۰۰۹ نیز هواپیمای «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در این پایگاه فرود آمد و اخیرا «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به همراه همسرش از آن بازدید کردند.

طبق گزارش وبگاه «الرافدین»، ترامپ در سفری که ششم مارس ۲۰۱۹ (۱۳ اسفند) به عراق انجام داد در بازدید از پایگاه عین الأسد در جمع نظامیان خود وعده داده بود که «سه میلیارد دلار برای توسعه پایگاه عین الأسد برای مبارزه با تروریسم» اختصاص خواهد داد. 

در پی ترور سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، پارلمان عراق طرح اخراج نظامیان آمریکایی از این کشور را تصویب کرد.

آشنایی با دو پایگاه "عین‌الاسد" و "حریر" در عراق

نیرو‌های هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران ساعات اولیه امروز (چهارشنبه) دو پایگاه "عین الاسد" در استان "الانبار" واقع در غرب عراق و "حریر" در شمال اربیل را هدف قرار دادند در حالیکه این دو پایگاه شامل صد‌ها سرباز و افسر آمریکایی است.

در زیر خلاصه مهمترین واقعیت‌ها در خصوص دو پایگاه "عین الاسد" واقع در غرب عراق و "حریر" در شمال اربیل ذکر شده است:

* پایگاه عین الاسد
 
یکی از بزرگترین پایگاه‌های هوایی عراق پس از پایگاه هوایی "بلد". این پایگاه در حدود ۱۰۰ کیلومتری غرب "الرمادی" در بخش "البغدادی" در استان الانبار واقع شده است.. این پایگاه در سال ۱۹۸۰ توسط یک شرکت یوگسلاوی احداث شد و آن زمان نام آن به خاطر جنگ معروف "القادسیه" میان ارتش ایران و عراق، "القادسیه" بود و پس از جنگ آمریکا علیه عراق در سال ۲۰۰۳ نام آن "عین الاسد" شد.. این پایگاه از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار است به طوریکه در بالاترین نقطه از سطح دریا به لحاظ موقعیت اقلیمی قرار دارد و شامل مقر فرماندهی یگان هفتم ارتش عراق است.. طی جنگ میان ایران و عراق در این پایگاه سه اسکادران از هواپیما‌های میگ روسیه قرار داشت و این پایگاه در معرض تعدادی از حملات هوایی قرار گرفت.. پس از جنگ آمریکا علیه عراق نیرو‌های آمریکایی آن را اشغال کردند و از آن تا سال ۲۰۱۱ به عنوان مرکز اصلی برای انتقال سربازان و تجهیزات استفاده می‌شد تا اینکه نیرو‌های عراقی آن را تحویل گرفتند و به مرکزی برای یگان هفتم ارتش عراق تبدیل شد و شامل مدرسه پیاده‌نظام است.. در سال ۲۰۱۴ اهمیت این پایگاه به خاطر تعداد سربازان، افسران و مشاوران نظامی آمریکا بود که از نیرو‌های عراقی در جنگ علیه داعش حمایت می‌کردند.. پس از تسلط داعش بر منطقه "البغدادی"، اعضای این گروه تروریستی به این پایگاه حمله کردند و تلاش کردند که به آن یورش ببرند، اما آمریکا به رغم این خطر، سربازانش را از این پایگاه خالی نکرد و اعلام کرد که حق آنهاست که از خودشان دفاع کنند.. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در دسامبر ۲۰۱۸ به صورت ناگهانی برای کریسمس به آنجا رفت.

* پایگاه حریر

این پایگاه در شهرستان "شقلاوة" در فاصله ۷۵ کیلومتری مرکز شهر اربیل واقع شده و یکی از نزدیکترین پایگاه‌های آمریکا به مرز‌های ایران است و فاصله آن بیش از ۱۱۵ کیلومتر نیست.. ارتش آمریکا در سال ۲۰۱۵ در چارچوب جنگ علیه داعش از آن استفاده کرد.. این پایگاه دربرگیرنده موشک، جنگنده و رادار‌های پیشرفته است.. نیرو‌های آمریکایی از آن برای آموزش نیرو‌های پیشمرگ کرد استفاده می‌کنند.. منابع محلی اعلام کردند که ارتش آمریکا در اواخر ۲۰۱۸ آن را توسعه داد.. گمان می‌رود که آن مقصد سربازان آمریکایی پس از خروجشان از سوریه باشد.

 

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 18دی1398  ، کدخبر: 13981018000350: www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین