پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۵۲۸۶
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۱
در حال حاضر کیفی‌ترین و بیشترین زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود اما برای پرآوازه کردن این طلای سرخ گام‌های بلندی برداشته نشده است.

شعار سال:شکی نیست که صنعت کشت، برداشت و صادرات زعفران در ایران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است به طوریکه حجم قابل توجه تولید زعفران ایران به نسبت سایر کشورها و همچنین اشتغال ایجاد شده در صنعت زعفران تنها بخشی از اهمیت بالای این صنعت در کشور را نمایان می کند.

با بررسی کتب تاریخی به قدمت کاشت زعفران در کشور واقف می شویم به طوریکه به جرات می توان گفت این گیاه جادویی با قدمت ۲۵۰۰ ساله ریشه در تاریخ نیاکان ما دارد.

با نیم نگاهی به کتب تاریخ، می توان فهمید به رایج بودن کشت زعفران در زمان ساسانیان در استان های کویری اشاره شده است و حتی در این کتب ذکر شده است که در برهه از تاریخ ، از زعفران، به جای پول به عنوان یک گیاه ارزشمند، در مبادلات تجاری استفاده می شده است.

 

آنچه مسلم است ایرانی ها باید قدردان این میراث به جامانده باشند و با شناخت چالش های گسترش کشت زعفران به ویژه در صنایع جدید امروزی ابعاد مختلف این صنعت را بررسی کنند.

امروز زعفران در اکثر نقاط کشور به غیر از مناطق شمالی و مرطوب کشت می شود و سهم خود را در صادرات کشور مشخص کرده است اما نواقص، مشکلات و چالش های این صنعت باعث شده تا آنچنان که شایسته و بایسته است این محصول سودآوری و ارزش حقیقی خود را نداشته باشد و نه به نام ایران باشد و نه به کام ایران!

این محصول با سود آوری بالا که با شرایط اقلیمی و کم آب استان یزد هم کنار می آید این روزها بیشتر به دل یزدی ها نشسته و هر روز شاهد افزایش کشت این محصول در استان یزد هستیم.

طلای سرخ برای یزدی ها دلنشین تر شده است

اکبر شیخعلیشاهی ، در خصوص سطح زیر کشت زعفران در استان یزد گفت: امسال با افزایش ۱۰۰ هکتاری نسبت به سال گذشته، بیش از ۷۰۰ هکتار از اراضی استان یزد زیر کشت زعفران قرار دارد.

وی افزود: بیشترین سطح زیر کشت این محصول با ۴۰۰هکتار درشهرستان بهاباد است و بافق با ۸۸ هکتار و ابرکوه با ۷۰هکتار در رده های بعدی کاشت این محصول دراستان قرار دارند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد با بیان اینکه متوسط تولید این محصول طلائی در هر هکتار تقریبا پنج کیلوگرم عنوان کرد: پیش بینی می‌شود امسال بیش از دو تن زعفران از اراضی استان یزد برداشت شود.

افزایش هر ساله برداشت زعفران در استان یزد

شیخعلشاهی تصریح کرد: با توجه به افزایش ۱۰۰ هکتاری سطح زیر کشت زعفران در استان برای امسال، افزایش برداشت زعفران نیز در پی آن خواهیم داشت.

فله فروشی چالش اصلی طلای سرخ

وی با باین اینکه دو واحد بسته‌بندی زعفران در استان وجود دارد، افزود: معمولا زعفران تولیدی در استان به صورت فله‌ای از استان خارج می‌شود که از مشکلات کشوری نیز هست چرا که بیشترین زعفران تولیدی در کشور به صورت فله‌ای از کشور خارج می‌شوند. برنامه‌های نیز برای جلوگیری از این اقدام وجود دارد که باید به صورت جدی‌تر به آن پرداخته شود.

فله فروشی یا همان خام فروشی زعفران اصل ماجراست، این محصول با زحمات فراوان از بهترین مزارع کشور به ویژه استان یزد برداشت می شود اما دلالان و سودجویان که اکثرا هم غیر بومی و از اتباع خارجی هستند این طلای ارزشمند را از کف کشاورزان می ربایند!

فاطمه سلطانی یکی از بانوان پرتوان بهاباد در استان یزد است که در کنار انجام مسئولیت اصلی همسرداری و فرزند پروری با کشت زعفران سعی دارد در تحقق اقتصاد مقاومتی بکوشد.

وی با بیان اینکه از روی علاقه به حرفه کشاورزی کشت زعفران را انتخاب کرده است، تصریح کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب و همچنین خاک مناسب در شهرستان بهاباد ، کشت زعفران در این شهرستان درآمد خوبی داشته و کیفیت زعفران آن نیز بسیار خوب است.

سلطانی با اشاره به اینکه این روزها فصل برداشت گل زعفران در یزد و به‌ویژه شهرستان بهاباد است، اظهار کرد: مسئولان می‌توانند با حمایت از کشاورزان به آن‌ها انگیزه دهند تا به سمت کشت این گیاه و گسترش آن بپردازند.

دست دلالان، انگیزه کشاورز را گرفته است

کشاورز بهابادی گفت: کوتاه کردن دست دلالان از چرخه خریدوفروش محصول زعفران از کشاورزان بهابادی انگیزه‌ای می‌شود تا آن‌ها به سمت این نوع کشت بروند.

وی نبود قیمت ثابت برای فروش محصول و از طرفی هزینه‌های بالای کاشت محصول و آب مصرفی را ازجمله دغدغه‌های زعفران کاران عنوان کرد و ادامه داد: برای کاشت، داشت و برداشت زعفران در یک هکتار زمین حداقل 10 تا 12 میلیون تومان هزینه صرف می‌شود.

سلطانی خام فروشی را ازجمله چالش‌های پیش روی زعفران کاران برشمرد و خاطرنشان کرد: ایجاد واحدهای فرآوری و صنایع تکمیلی زعفران در بهاباد موجب  بهره بری بیشتر این محصول خواهد شد.

خوب با همه این تفاسیر شاید سوال شود که مسئولین برای رفع این مشکل  چه کرده اند و چه راهکارهایی برای مقابله با چالش های این صنعت ارزشمند کرده اند.

بازاریابی و برند سازی؛ بزرگترین نقطه ضعف زعفران

سید جمال سجادی پور، با بیان اینکه

علی رغم تولید ۹۰ درصدی زعفران جهان در کشورمان اما سهم قابل توجهی در زمینه فروش در بازارهای جهانی نداریم گفت: هر چند در زمینه بسته بندی زعفران مشکلی نداریم اما بزرگترین نقطه ضعف برای حضور در بازارهای جهانی،بازاریابی و برند سازی است.

رئیس جهاد کشاورزی استان یزد افزود: ظرفیت صنایع تبدیلی زعفران در استان یزد ۷۰۰ کیلوگرم بوده که البته ۳ واحد جدید نیز تا نیمه سال آینده راه اندازی خواهد شد و همچنین برای ۱۷ واحد نیز جواز تاسیس صادر شده است.

برندسازی زعفران وظیفه دولت نیست

وی با تاکید بر ضرورت برندسازی و بازاریابی محصول زعفران در بازارهای جهانی اظهار داشت: این موضوع جزو وظایف حاکمیتی نیست بلکه باید کشاورزان خود برای فروش محصولاتشان برند سازی کرده و بازارهای هدف را شناسایی کنند برای نمونه برخی از کشاورزان در استان های دیگر نسبت به راه اندازی سایت فروش اقدام کرده و بازار خوبی نیز دارند.

تشکل های مردمی؛ راهکار مناسب برای برندسازی زعفران

سجادی پور با تاکید بر ضرورت شکل گیری تشکل های مردمی در زمینه برندسازی زعفران گفت: کشاورزان باید بتوانند از طریق تشکیل چنین تشکل هایی محصولات خود را در بازارهای جهانی به قیمت های جهانی به فروش برسانند نه اینکه زعفران ایرانی به کشورهای دیگر صادر شود و با برند سازی و بازاریابی چندین برابر قیمت خرید به فروش برسانند.

رئیس جهاد کشاورزی استان در پایان برگزاری جشنواره سراسری زعفران،ایجاد دبیرخانه دائمی جشنواره،آموزش کشاورزان را از مهمترین اقدامات جهاد کشاورزی برای حمایت از زعفران کاران عنوان کرد و ابراز داشت: البته در این راستا تسهیلاتی  نیز در مناطق برخوردار با نرخ 15 درصد و در مناطق غیر برخوردار با نرخ 12 درصد به کشاورزان پرداخت می شود.

پس آنچه مسلم است در حال حاضر کیفی‌ترین و بیشترین زعفران دنیا را تولید می‌کنیم اما در جهت پرآوازه کردن این مزیت گام‌های بلندی برنداشته‌ایم.

علیرغم اینکه باید تسهیلات ارزان قیمت و بلند مدت در اختیار صنعت زعفران و صادرکنندگان قرار گیرد تا این صنعت تقویت شود، شورای ملی زعفران ایران نیز به عنوان متولی این امر پیشگام راه را برای تقویت همه جانبه این محصول صددرصد ایرانی هموار کند.

به امید روزی که مشکلات زعفران کاران کویر برطرف و سود واقعی نصیبشان شود تا دغدغه‌های جز برداشت محصول نداشته باشند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری دانا، تاریخ انتشار:23دی 1398، کئ خبر:www.dana.ir،1563477

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین