پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۵۳۹۷
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۹
باران‌های سیل آسا، دسترسی به ۵۰۰ روستا درسیستان و بلوچستان را قطع کرد و به بیش‌ از ۲۰هزار واحد مسکونی و برق و شبکه آب شرب ۲۳۰ روستا خسارت زد .

شعارسال: بالاخره ۲ روز بی‌قراری آسمان در سیستان و بلوچستان پایان یافت و باران بند آمد. بارانی کم سابقه که موجب طغیان رودخانه‌های محلی شد و سر از روستاها و زمین‌های کشاورزی مردم درآورد. برآوردهای اولیه حاکی از خسارت سنگین سیل به زیرساخت‌های منطقه است اما برآورد حجم دقیق آن به زمان فروکش کردن سیلاب موکول شده است.

به گفته مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان وبلوچستان آسیب شدیدی نیز به بخش کشاورزی از جمله باغات موز و مزارع شهرستان‌های کنارک، چابهار ودلگان وارد شده است.

عباس ارجمندی همچنین بیان کرد که ارتباط تلفنی درشهرستان‌های نیکشهر، فنوج، بخش‌هایی از دلگان، سرباز و کنارک نیز هم‌اینک قطع است و تلاش‌ها برای برقراری زیرساخت‌های آب، برق، تلفن و محورهای مواصلاتی ادامه دارد.

به گفته شاهدان قدری از شدت سیلاب در جنوب سیستان و بلوچستان کاسته شده و اهالی چند روستا در کنارک که در محاصره سیلاب گرفتار شده بودند، نیز نجات یافته اند. اما جان باختن یک دختر بچه پنج ساله بر اثر ریزش آوار و غرق شدن یکی از هم استانی­‌ها از جمله اخبار تلخی بود که نگذاشت این سیل بدون خسارت­‌های جانی پایان یابد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان نیز گفت: ۲۷ روستا در ۱۳ شهرستان دچار سیلاب و آبگرفتگی شده‌اند که تاکنون ۴۸۰ خانوار آسیب دیده در چادرهای امدادی اسکان داده شدند.

رسول راشکی افزود: از روز شروع سامانه بارشی تا امروز این جمعیت حداقل به ۲ هزار و ۱۵۵ نفر امداد رسانی و ۲۱۰ تخته موکت، ۴۲۳ تخته پتو و هزار و ۸۲۷ کیلوگرم نایلون در بین آسیب دیدگان توزیع کرده است.

این مسئول ادامه داد: بارندگی‌های سیل آسا و طغیان رودخانه‌های محلی تا کنون موجب تخریب کامل ۹۳ واحد مسکونی شده که بیشترین تخریب منازل با ۵۸ مورد از فنوج گزارش شد.

وی اظهار داشت: قبل از بروز بارندگی سه کمپ اسکان اضطراری در شهرستان‌های قصرقند، فنوج و کنارک راه‌اندازی شده بود که با توجه به شدت بارندگی‌های قابل ملاحظه در استان و نیاز منطقه، یک کمپ دیگر نیز برای اسکان مردم سیلزده دلگان نیز احداث شده است.

باران‌های کم سابقه در سیستان و بلوچستان

به گفته مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۷ میلی‌متر باران در شهر راسک باریده که این مقدار بارندگی از زمان تأسیس ایستگاه هواشناسی در این شهر بی‌سابقه بوده است.

محسن حیدری همچنین به بارش بیش‌از ۱۰۰ میلی‌متری در شهر نیکشهر اشاره کرد و گفت: این میزان بارندگی در دی در نیکشهر نیز حداقل در ۱۰ سال اخیر بی سابقه بوده است. البته به صورت نقطه‌ای در ایستگاه‌های بارانسنجی این شهرستان ارتفاع بارش‌ها بیشتر از این مقدار نیز بوده برای نمونه در دو ایستگاه مسکوتان و دستگرد بیش‌از ۱۸۵ میلی‌متر باران ثبت شده است.

وی خاطرنشان کرد: از ظهر دیروز تا کنون ارتباط تلفنی هواشناسی استان با برخی از ایستگاه‌های بارانسنجی شهرستان‌های نیکشهر، قصرقند و فنوج نظیر توتان و دستگرد قطع شده است که احتمال می‌رود میزان بارندگی در برخی نقاط افزایش یابد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی از ایستگاه‌های بارانسنجی، تا کنون از حدود ۱۵۰ نقطه استان بارندگی گزارش شده که ارتفاع این بارش ها در ۱۵ ایستگاه معادل یک سال بارندگی منطقه بوده است.

وی با بیان اینکه همانطور که انتظار می‌رفت بیشتر بارندگی‌ها در نواحی مرکزی، غرب و جنوب غرب سیستان و بلوچستان باریده است، گفت: بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی، از ایستگاه‌های «دستگرد» و «مسکوتان» نیکشهر ۱۸۶، مومان بالا کنارک«۱۴۹.۵»، «کهیر» کنارک ۱۴۹، «رئیس آباد» سرباز «۱۲۹»، شهر بزمان ۱۲۷ شهر کنارک ۱۲۶.۵، دلگان ۱۱۷، «بنت» نیکشهر ۱۰۵، «سورکمب» چابهار ۱۱۳، «ساربوک» قصرقند ۱۰۹، شهر راسک ۱۰۷.۸ و شهر نیکشهر و «ترشاب» خاش ۱۰۵.۵ و «کهنوک دهپابید» خاش ۱۰۴ میلی‌متر باران باریده است.

این مسئول ادامه داد: به طور کلی در ۱۴۵ ایستگاه بارندگی ثبت شده که ارتفاع بارش های ۹۵ ایستگاه بیش‌از ۵۰ میلی‌متر بوده. همچنین در ۱۷ ایستگاه بین ۱۰۰ تا ۱۸۶ میلیمتر باران باریده است.

حیدری در ادامه به بارش برف در برخی نقاط سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: تا صبح امروز گزارش‌های مردمی از بارش برف در توابع زاهدان و ارتفاعات حومه شهر، ارتفاعات نصرت آباد، روستای تمندان خاش، ارتفاعات تفتان در خاش و رشته کوه بیرک در مهرستان دریافت شده است.

بر اساس آخرین الگوهای پیشیابی و مدل‌های جوی، سامانه بارشی امروز رفته رفته از مرزهای شرقی استان خارج شد اما با شمالی شدن جریانات روند کاهش دما در سیستان و بلوچستان آغاز شده که احتمال مه گرفتگی و کاهش شدید دید افقی در محورهای کوهستانی و لغزندگی برخی محورهای مناطق سردسیر استان وجود دارد.

سرریز شدن سدهای سیستان و بلوچستان

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان و آخرین اطلاعات دریافتی از ۱۵ ایستگاه باران سنجی استان بیش ‌از ۱۰۰ میلی‌متر باران گزارش شده که معادل بارش‌های یک سال زراعی منطقه در بلندمدت است. این میزان بارندگی در ۲ روز سبب شد تا ۱۱۰ میلیون متر مکعب آب در پی بارندگی‌های چند روز اخیر در سدهای این استان ذخیره شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بارندگی‌های اخیر در این استان باعث جاری شدن سیل و روان‌ آب شد که با برنامه‌ریزی و مدیریت بخشی از این آبها در سدهای منظقه ذخیره‌سازی شد.

اتابک جعفری افزود: بارندگی‌ها در سیستان و بلوچستان اغلب به صورت رگبارهای شدید و در مدت کم و سرعت زیاد اتفاق می‌افتد و باعث ایجاد خسارت شده و از دسترس خارج می‌شود ولی خوشبختانه با ساخت سدها این روان ‌آب‌ها مهار شده و از بروز هرگونه خساراتی جلوگیری می‌کند.

وی بیان کرد: میانگین بارش نسبت به سال آبی قبل افزایش قابل توجهی داشته که با توجه به گستردگی و کمبود منابع آبی در استان ذخیره‌سازی کامل برنامه‌ریزی و مدیریت شده تا در پایین دست برای کشاورزان مشکلی ایجاد نشود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان گفت: در جریان این بارندگی‌ها سد خیرآباد نیکشهر پس از هشت سال، سد زیردان چابهار برای نخستین بار پس از احداث و سدهای پیشین و شی کلک چابهار سرریز شده‌اند.

راه دسترسی بیش از ۳۰۰ روستای چابهار همچنان مسدود است

معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار گفت: راه دسترسی بیش از ۳۰۰ روستای حوزه بخش‌های دشتیاری، پلان و مرکزی این شهرستان همچنان قطع است و بارندگی‌های سیل آسا خسارت‌های زیادی به بخش‌های زیرساختی شامل راه، کشاورزی، آب، تلفن، واحدهای مسکونی و غیره وارد کرده است.

رحمدل بامری اظهار داشت: سرریز شدن آب سد زیردان در بالادست دشتیاری و پلان و حجم بالای سیلاب رودخانه کاجو به واحدهای مسکونی و اراضی کشاورزی پایین دست خسارت‌های سنگینی وارد کرده است.

وی با اشاره به اینکه آب سرریز شده از جاده در محدوده نوبندیان به راه ترانزیتی چابهار- سرباز در بیش از ۱۰ نقطه خسارت جدی وارد کرده و این راه فعلا بسته است، خاطرنشان کرد: برای امدادرسانی و رسیدن به روستاها از امروز ظهر بالگرد اعزام شده و در حال توزیع کمک به مردم است، اما این امدارسانی مورد قبول نیست و با توجه به حجم بالای خسارت ها به زیرساخت ها و مشکلات مردم برای عدم دسترسی به سایر نقاط درخواست پنج فروند بالگرد را داریم.

وی با بیان اینکه درخواست اعزام بالگرد و نیروهای امدادی و کمک های فوری از سایر شهرستانها و استانها را داریم، افزود: برای برخی نقاط با هماهنگی اداره کل شیلات سیستان وبلوچستان ۳۲ فروند قایق آماده شده و از صبح امروز در حال امدادرسانی و حضور در نقاط مختلف روستاهای گرفتار در سیلاب هستند.

وی ادامه داد: خسارت های وارد شده به راه، واحدهای مسکونی و زیرساخت ها و کشاورزی پس از جمع بندی اعلام خواهد لذا ضروری است پیش از هر چیز هموطنان و مسوولان برای امدادرسانی به مردم گرفتار در سیل همت کنند.

فرماندار چابهار تصریح کرد: در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۱۰۷ میلیمتر باران در حوزه دشتیاری و ۸۵ میلیمتر در چابهار باریده است و بیشتر مشکلات با سرریز شدن آب سدهای زیردان و پیشین بوده که براساس اعلام اداره امور آب بیش از ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب سرریز و به حوزه روستاهای دشتیاری و پلان رسیده و به واحدهای مسکونی مردم وارد شده و خسارت جدی به زمین های کشاورزی و زیرساخت ها وارد کرده است.

بامری گفت: این سلاب به بیش از سه هزار هکتار اراضی کشاورزی خسارت سنگین وارد و تخریب جاده های روستایی مشکلات زیادی را برای مردم و خدمات رسانی ایجاد کرده است.

۳۳ فروند قایق برای امدادرسانی به سیل‌زدگان دشتیاری چابهار ارسال شد

دیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: ۳۳ فروند قایق برای امدادرسانی به سیل‌زدگان دشتیاری و پلان چابهار ارسال شد تا امدادگران بتوانند سریعتر به مردم خدمات‌رسانی کنند.

محمد شهلی‌بر اظهار داشت: تنها راه دسترسی به مردم در نقاط مختلف روستایی استفاده از قایق است که به همین منظور اقدامات لازم برای اعزام انجام شده و هم اینک در حال خدمات رسانی به مردم هستند.

وی بیان کرد: کمک به سیل زدگان از وظایف تمام قشرهای مختلف مردم و مسوولان است و هم اینک با اکیپ کامل در منطقه و روستاهای دشتیاری مشغول به خدمت هستیم.

وی افزود: صیادان نیز به کمک مردم شتافته و در حال کمک رسانی و ارائه خدمات هستند.

بخشدار دشتیاری چابهار نیز گفت: در محاصره کامل سیلاب هستیم و هیچ راه دسترسی بجز قایق برای امدادرسانی نیست.

جمشید سارانی بیان کرد: رودخانه باهوکلات روستاهای منطقه دلگان‌ها شامل «نکوچ ، چیلسر باهو ، دور و کلرایی» را در معرض محاصره قرار داده است و راه ریمدان از پل سنگان بدلیل طغیان رودخانه بسته شده و سیل بطرف نوبندیان و دیزی و هلگداری ها سرازیر است.

وی ادامه داد: پل گرگروک دشتیاری به زیر آب رفته و راه اصلی چابهار به راسک و روستاهای دهستان باهوکلات کاملا بسته شده است.

وی تصریح کرد: هماهنگی لازم با مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان برای اعزام چند فروند بالگرد انجام شده و با توجه به اینکه اکثر مسیرهای ارتباطی این منطقه بر اثر سیل و سیلاب بسته است تنها راه امداد رسانی هوایی و یا استفاده از قایق است.

بخشدار دشتیاری چابهار گفت: همچنین هماهنگی لازم با جمعیت هلال احمر استان برای تامین اقلام مورد نیاز (وسایل گرمایشی ، پتو ،موکت، چادر ، مواد غذایی و سایر ملزومات) برای شهروندان و مردم سیل زده نیز انجام و در حال ارسال کمک هستند.

سارانی افزود: ساماندهی و بسیج کلیه ماشین آلات سنگین سازمان ها، ادارات کل و دستگاههای اجرایی برای ارائه خدمات به روستاهایی در محاصره سیل و خسارات از جمله اقدامات است.

وی ساماندهی و اعزام اکیپ های مختلف و حضور مدیران دستگاههای اجرایی با هدف بررسی مشکلات مردم سیل زده در سطح بخش دشتیاری را از دیگر اقدامات عنوان کرد و از تلاش های اعضای شورای اداری و شورای تامین برای خدمات رسانی بهتر به مردم این منطقه قدردانی کرد.

امداد رسانی همچنان ادامه دارد

مدیرکل دفتر مدیریت بحران سیستان و بلوچستان گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده اقداماتی به منظور کاهش میزان آسیب‌های احتمالی ۳۰ تیم راهداری در حوزه شمال با ۱۰۰ خودروی سبک و سنگین، ۱۵ تیم راهداری در حوزه جنوب با ۱۰۷ دستگاه خودرو، ۹۲ تیم امدادی هلال احمر، ۱۸۴ تیم عملیاتی برق، ۲۰ تیم رفع اتفاقات آب در مناطق روستایی و ۱۵ تیم عملیاتی رفع اتفاقات آب در مناطق شهری در آماده باش کامل بودند و بلافاصله به خدمت رسانی به هم استانی‌های گرامی پرداختند.

عباسعلی ارجمندی بیان کرد: همچنین ۲۷۴ نیروی اورژانس با ۷۳ دستگاه آمبولانس، ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس و یک فروند بالگرد نیز در حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان درحال خدمات رسانی به مردم سیل زده سیستان و بلوچستان هستند.

وی اظهار داشت: در حوزه دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر و زابل نیز به ترتیب ۷۷ پایگاه اورژانس و ۲۰ پایگاه اورژانس در آماده باش درآمدند و درحال خدمات‌رسانی در نقاط حادثه دیده هستند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران سیستان و بلوچستان از نجات هزار نفر از مردم گرفتار سیلاب سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: ۲۰۰ خودروی گرفتار سیلاب در این مدت توسط نیروهای امدادی از داخل سیلاب رها سازی شدند.

وی بسته شدن ۲۶ محور ارتباطی، قطع شدن برق ۱۳۰ روستا در مناطق مرکزی و جنوبی سیستان و بلوچستان، از مدار خارج شدن شبکه توزیع آب آشامیدنی ۱۰۰ روستا، آسیب شدید به بخش کشاورزی از جمله باغات موز و مزارع در شهرستان‌های کنارک، چابهار و دلگان و قطع شبکه ارتباط تلفن در شهرستان‌های نیکشهر، فنوج، بخش‌هایی از دلگان، سرباز، کنارک و قصرقند را از جمله خسارت‌های سیل ۲ روز اخیر در این استان عنوان کرد.

وی افزود: همچنین در جریان سیلاب اخیر بیش‌از ۲۰ هزار واحد مسکونی در سیستان و بلوچستان دچار خسارت ۲۰ تا ۱۰۰ درصد شدند.

بارش‌های ۱۰ ماهه دلگان ۲۶ برابر افزایش یافت

فرماندار دلگان در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: از ابتدای فروردین ۹۸ تا روز گذشته بیش‌از ۲۲۳ میلی‌متر حجم بارندگی‌های این شهرستان بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۶ برابر افزایش یافته است.

مجتبی شجاعی اظهار داشت: از ابتدای سال زراعی یعنی اول مهر تا کنون ۱۵۳/۲ میلی‌متر باران در شهر دلگان باریده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که حدود ۷/۵ میلی‌متر بوده ۱۹۴۳ درصد رشد داشته است.

وی بیان کرد: ستاد مدیریت بحران دلگان اولویت خود را بر پایه اطلاع رسانی وسیع قبل از وقوع سیل، حفظ جان و سلامتی مردم با همکاری دهیاران، بهورزان، شوراهای اسلامی و بسیجیان قرار داده بود بنابراین خسارت جانی و حتی زخمی شدن هم با وجود سیل وحشتناک گزارش نشده است.

فرماندار دلگان افزود: ۲۶ مورد عملیات نجات از جمله زن باردار، کامیون و خودروهای گیرافتاده در سیلاب توسط هلال احمر، عوامل مردمی و بسیجیان صورت گرفته است.

وی ادامه داد: حجم خسارت در دلگان باور نکردی، تاسف بار و نگران کننده‌ است، به گونه‌ای که بخش زیادی از زیرساخت راه، کشاورزی، منازل روستایی، دامداری‌ها و تاسیسات دیگر دولتی خسارت دیده که نیازمند حمایت ویژه در جبران خسارت‌ها هستیم.

شجاعی اظهار داشت: برآورد اولیه خسارت توسط تیم‌های ارزیاب در حال انجام است و همه دست به دست هم داده تا خسارات مردم که برخی از آنان تمام سرمایه‌ی خود را در این سیل از دست داده‌اند تا حدودی جبران شود.

۴۵۰تیم امدادی در مناطق سیلزده سیستان و بلوچستان حضور دارند

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: ۴۵۰ تیم امدادی از زمان وقوع بارش‌ها در نقاط مختلف این استان حضور دارندو مشغول امدادرسانی به سیل زدگان هستند.

منصور بیجار اظهار داشت: از زمان اعلام وقوع بارش باران و سیل در سیستان و بلوچستان تاکنون ۴۵ نشست مدیریت بحران برگزار شده است.

وی گفت: پس از هشدار هواشناسی مبنی بر وقوع بارش‌های سیل آسا در سیستان و بلوچستان اطلاع‌رسانی به خوبی انجام شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان افزود: این حجم از بارندگی در این استان بی‌سابقه بوده است.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت انتخاب ، تاریخ انتشار: 22دی1398  ، کدخبر: 523527: www.entekhab.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین