پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۷۱۱۸
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۱
برخورد تحقیرآمیز سید خلیل منبتی مدیرکل بنیاد مسکن استان سیستان و بلوچستان با محمد امین امیری رئیس شورای روستای مسکوتان بر سر مطالبه حقوق مردم در حوزه نیمه تمام ماندن کار ساخت مسکن در این روستا باعث شد که بار دیگر مساله موانع موجود بر سر راه مطالبه‌گران حقوق مردم پررنگ شود.

شعار سال: شادی مکی: چند روز پیش فیلمی درباره جدال لفظی میان «خلیل منبتی» مدیر کل بنیاد مسکن استان سیستان و بلوچستان و «محمد امین امیری» رئیس شورای روستای مسکوتان از توابع شهرستان فنوج منتشر شد.

 
در این فیلم امیری از بدون سقف ماندن خانه‌های ساخته شده توسط بنیاد مسکن طی ۱۰ سال گذشته گلایه می‌کند و از مدیر کل مسکن پاسخ می‌شنود: «درست حرف بزن، ساکت باش، حرف مفت نزن.»
 
ادبیات و برخورد مدیرکل بنیاد مسکن استان سیستان و بلوچستان با رئیس شورای روستای مسکوتان که نائب رئیس شورای شهرستان فنوج نیز هست واکنش‌های انتقادی را در فضای مجازی به دنبال داشت.

یکی از کاربران توئیتر نوشت: «رفتار پادگانی جناب آقای منبتی مدیرکل بنیاد مسکن استان سیستان و بلوچستان با مردم معترض و سیل زده بلوچستان. ایشان با لحنی بسیار تعجب برانگیز خطاب به شورا و مردم: ساکت شو... حرف نزن...»
 
کاربر دیگری می‌نویسد: «اینهم از مدیر کل بنیاد مسکن، آمدند مسکوتان بازدید، ولی مثل اینکه برای دعوا آمدند نه برای حل مشکلات سیل زدگان، لحن پرخاش و تند با رئیس شورای مسکوتان که نماینده روستای پرجمعیت هستند، چه توجیهی دارد؟ مدیر کل شما رفتید مرحمی بر زخم سیل زدگان باشی نه اینکه نمک بپاشی بر زخم دیدگان.»

فرد دیگری هم می‌گوید: «برخورد ناشایست سید خلیل منبتی مدیر کل بنیاد مسکن استان سیستان و بلوچستان با سیل‌زدگان و محمدامین امیری شورای شهرستان فنوج. گویی مسئولان فراموش کردەاند کە خدمتکار مردم هستند و وظیفە دارند کە بە سیل زدگان و مردم خدمت رسانی کنند.»
 
یکی دیگر از کاربران توئیتر هم در حساب خود می‌نویسد: «مدیر کل بنیاد مسکن استان سیستان و بلوچستان طوری با سیل زدگان و محمدامین امیری شورای شهرستان فنوج، برخورد می‌کند که گویی مردم برده آن‌ها هستند!»
 
انتشار و دست به دست شدن این برخورد نامناسب با نماینده مردمی که لحظه لحظه کابوس فقر و محرومیت را زندگی کرده‌اند و اکنون سیل نیز بر ویرانی زندگی‌شان گذر کرده است باعث شد که خلیل منبتی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان در گفتگو با رسانه‌ها با لحن ملایم‌تری درباره خدمت‌رسانی این بنیاد در استان سیستان و بلوچستان سخن بگوید.
 
او در بخشی از سخنان خود می‌گوید: «تمام تلاش ما این است که در مناطق محروم کاملاً خانه‌ها را نوسازی کنیم. در این منطقه نزدیک به ۴ هزار روستا داریم که بعد مسافت بسیار زیاد است و بحث حمل و نقل و کرایه‎های سنگین آن نیز مطرح است و نیروی کار و کارگری نیز مشکل دیگر این منطقه است. ولی به هر حال نسبت به گذشته روز به روز اوضاع به سمت بهتر شدن می‌رود.
 
وی ادامه می‌دهد: همین الان هم نزدیک به ۲۰۰ هزار واحد که نیاز به نوسازی دارد در منطقه وجود دارد که به مرور روی آن‌ها کار می‌کنیم. ۹۰ هزار واحد در گذشته نوسازی شده است. امسال هم تسهیلاتی برای مسکن محرومین داده شد که ۴۰ میلیون وام داشت و ۲۵ میلیون تومان بلاعوض بود که نوسازی حدود ۶ هزار واحد را از شهریور ماه آغاز کردیم که تا شب عید تمام می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد. این تسهیلات بازسازی هم کمکی می‌کند که واحد‌هایی که خسارت دیدند به مرور درست شوند. اما این را باید قبول بکنیم که واحد‌های بدون دوام، تعدادش زیاد است. به مرور دولت باید تسهیلاتی بدهد، البته هر سال استان سهمیه‌ای دارد، اما به مرور کار پیش می‌رود».

منبتی البته در از صحبت‌هایش درباره ۱۰ سال نیمه کاره ماندن ساخت واحد‌های ۴۰ متری در روستای مسکوتان، عدم کارگزاری سقف تعدادی از خانه‌های ساخته شده طی ۶ سال و البته عدم ساخت سرویس بهداشتی برای این خانه‌ها و همچنین علت برخورد توهین‌آمیزش با امیری سخن نمی‌گوید.
محمد امین امیری رئیس شورای روستای مسکوتان و نایب رئیس شورای شهرستان فنوج درباره این برخورد به رویداد۲۴ می‌گوید: آقای منبتی مدیرکل بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان همراه با بخشدار و معاون عمرانی فرماندار فنوج آقای رسولی به روستای ما آمدند و من به عنوان رئیس شورای روستا و نائب رئیس شورای شهرستان فنوج با منبتی صحبت کردم و از مشکلات مسکن مردم گفتم که ایشان آن برخورد بد را با من کرد.
 
تعداد بازدید : 221
 
از حقوق مردم دفاع کردم، گفت ساکت باش

او با بیان اینکه روستای مسکوتان ۱۳۵۰ خانواده معادل ۵ هزار نفر جمعیت دارد و یکی از بزرگ‌ترین روستا‌های کشور است، ادامه می‌دهد: به مدیر کل گفتم اینجا بخشی از مردم وضعشان بسیار خوب است، اما بخش دیگر بسیار فقیر هستند و در خانه‌های خشت و گلی زندگی می‌کنند که سقفش آب می‌دهد از نظر لوازم رفاهی چیزی ندارند، سرویس بهداشتی ندارند و اگر هم داشته باشند سرویس سقف ندارد.

بنیاد مسکن ۱۲۰ خانه ساخته که تنها ۲ اتاق بدون دستشویی تحویل مردم شده است!

امیری با یادآوری اینکه بنیاد مسکن در روستای ما ۱۲۰ خانه را ساخته و تکمیل کرده است که این تعداد هیچکدام سرویس بهداشتی ندارند و تنها ۲ اتاق ساخته و تحویل مردم شده است، خاطرنشان می‌کند: حدود ۷۰، ۸۰ خانه نیز از ۱۰ سال پیش تا کنون نیمه کاره مانده است بیشتر آن‌ها تا سقف ساخته شده‌اند یعنی سقف ندارند، حدود ۲۵ خانه از این تعداد هم تنها کرسی چینی شده و حتی دیوار هم ندارند درحالیکه این خانه‌ها تنها ۴۰ متر هستند، اما هنوز تکمیل نشد‌ه‌اند.
 
وی اظهار می‌کند: در روز‌های بعد از سیل و بارندگی ۱۵۰ خانوار تحت پوشش کمیته امداد نزد من آمدند و اعلام کردند که خانه ساخت کمیته امداد یا بنیاد مسکن ندارند و خانه‌های خشت و گلی آن‌ها نیز تخریب شده یا آسیب جدی دیده‌اند و آب وارد خانه‌ها شده است، ۲۰۰ خانوار بیکار نیز فاقد مسکن ساخت بنیاد هستند که آن‌ها نیز در خانه‌های خشت و گلی زندگی می‌کنند. خانه این خانواده‌ها نیز بعد از سیل و بارش تخریب شده‌اند. به عبارت دیگر تقریبا ۳۵۰ خانوار را در این یک هفته ثبت نام کرده‌ام که خانه‌های خشت و گلی داشتند.
 
رئیس شورای روستای مسکوتان با تاکید براینکه حدود ۶۰۰ - ۷۰۰ خانوار در روستای ما خانه‌های مناسب داشته و شرایط خوبی دارند، اما باقی خانه‌های‌شان خشت و گلی است، می‌افزاید: یعنی ۵۰ درصد مردم مسکوتان وضع مالی خیلی خوبی دارند و ۵۰ درصد بسیار فقیر هستند که بنیاد مسکن تنها برای ۱۰ تا ۱۵ درصد این جمعیت خانه ساخته است آنهم درحد ۲ اتاق است گه سرویس بهداشتی نیز ندارند. تعدادی هم که سقف و در ندارند و نیمه‌کاره مانده‌اند.
 
مدیرکل مسکن می‌گفت چرا مرا به خانه فقیران آوردی!

او می‌گوید: اولین خانه‌ای که با مدیر کل بنیاد مسکن استان بازدید کردیم متعلق به مادری با ۴ فرزندش بود که شوهرش معتاد است و برای کارگری به بندرعباس می‌رود، به همین دلیل هم مرد کنار خانواده نیست. این خانواده از نظر زندگی و شرایط خانه در وضعیت بسیاری بدی بودند. مدیر کل گفت که چرا مرا به اینجا آورده‌ای؟ گفتم همه در این منطقه چنین شرایطی دارند و شرایط خانه‌هایشان همین است او از من سوال کرد که چرا وام نمی‌گیرند که جواب دادم فاصله فنوج تا نیک‌شهر ۱۶۰ کیلومتر است و مردم باید برای گرفتن این وام بار‌ها این مسیر را طی کنند بعد پول بدهند به پیمانکار که در نهایت پیمانکار هم کار نمی‌کند.
امیری عنوان می‌کند: مدیرکل بنیاد مسکن در جواب صحبت‌های من گفت که حرف نزن ساکت باش. گفتم بیایید تحقیق کنید. خانه‌ها ۱۰ سال است که ساخته نشده و نیمه کاره مانده است. او گفت «تو داری حرف مفت می‌زنی.» او با من بسیار بد و دستوری صحبت می‌کرد. من نائب رئیس شورای شهرستان و زبان مردم هستم باید از حق مردم دفاع کنم. روستائیان زبان مطالبه‌گری ندارند، اما نمی‌گذاشت صحبت کنم و در مقابل خانواده‌ای که در خانه‌شان بودیم بسیار بد و تحقیرآمیز رفتار کرد.
 
معاون فرماندار و بخشدار در مقابل توهین مدیر کل بنیاد مسکن سکوت کرده بودند
 
وی می‌افزاید: معاون فرماندار و بخشدار هم که همراه مدیر کل بودند به جای اینکه به مدیر کل بگویند بگذارد من صحبت کنم و مشکلات مردم را بگویم سکوت کرده بودند.
 
امیری ادامه می‌دهد: بانک به من گفته قسط اول و دوم و سوم به حساب پیمانکار واریز شده است این درحالی است که هنوز حتی شناژبندی ساختمان‌ها را هم انجام نداده‌اند. اینجا برای مردم خانه نمی‌سازند اگر پول را به مردم می‌دادند هر خانواده‌ای برای خودش خانه می‌ساخت.
 
سرنوشت نامعلوم ۱۶۰ میلیون تومان برای آسفالت کردن روستا
 
نائب رئیس شورای شهرستان فنوج می‌گوید: ۲ سال پیش برای آسفالت کردن مسکوتان ۱۶۰ میلیون تومان به حساب بنیاد مسکن استان واریز کردیم. این پول را دهیاری در اختیار ما قرار داده بود. رئیس قبلی بنیاد مسکن استان به روستا آمد با هم صحبت کردیم و قرار شد ۲۰ هزار متر از زمین‌های روستا را آسفالت کند. آن زمان قیر ارزان‌تر بود، اما حالا با گران شدن ارز قیر هم گران‌تر شده است، اما در این ۲ سال با وجود پیگیری‌های ما هنوز هیچ کاری انجام نشده است.
 
وی اظهار می‌کند: من از مردم و موسسات برای حل مشکلات مردم کمک گرفته‌ام تا بتوانم بسته غذایی، روفرشی و موکت دراختیار آنها قرار دهم. از هلال احمر فنوج چادر گرفته‌ام تا ۱۵ خانواده‌ای که خانه‌هایشان در اثر سیل و بارش تخریب شده‌اند، جایی برای زندگی داشته باشند. با یک خیّر هم صحبت کرده‌ام تا در مسکوتان ۱۰ واحد خانه بسازد. تنها از بنیاد مسکن خواسته‌ام در ورودی روستا زمین در اختیار ما قرار دهد. این منطقه در جای بلندی قرار دارد از سیل هم دور است ۱۰ خانواده هم هستند که با هم خویشی دارند سرویس بهداشتی ندارند و خودشان سرویسی ساخته‌اند که به جای دیوار بلوک سیمانی گذاشته‌اند. سرویس بهداشتی سقف و در هم ندارد، حالا قرار است سرویس بهداشتی آن‌ها را درست کنم تا این ۱۰ خانوار بتوانند حداقل یک سرویس بهداشتی داشته باشند.
 
رئیس شورای شهر فنوج: هیچکس پاسخگو نیست، همه چیز رها شده است
 
محمد امین محمدی رئیس شورای شهر فنوج و عضو شورای شهرستان فنوج نیز به رویداد۲۴ می‌گوید: مدت‌ها قبل شهرستان فنوج، قصرقند و نیک‌شهر یک شهرستان بودند و یک اداره بنیاد مسکن هم داشتند. سال ۹۱ قصرقند و سال ۹۲ فنوج از نیک شهر جدا شدند. از این تاریخ به بعد اداره بنیاد مسکن در شهرستان فنوج وجود ندارد و بنیاد مسکن نیک‌شهر هم پاسخگوی ما نیست و همه چیز ر‌ها شده است. 
 
وی ادامه می‌دهد: در شهر فنوج که مرکز شهرستان است، زمین‌ها به بنیاد مسکن واگذار شد تا تفکیک کرده و به مردم واگذار کنند، اما یکسال است که زمین‌ها را رها کرده و رفته‌اند یعنی بنیاد مسکن نیک شهر پاسخگوی مردم شهرستان فنوج نبودند از این بابت برخی شورا‌های ما در روستا یا شهرستان ناراحت بودند.

رئیس شورای شهر فنوج با بیان اینکه حدود ۴۰۰ حانه باید از سوی بنیاد مسکن ساخته می‌شد رها شدند، شورا‌ها هم از سوی مردم تحت فشار بودند که این از ناتوانی شماست که خانه‌های ما چندین سال است که سقف زده نشده است. بعد از سیل هم خانه‌های خشت و گلی که دولت تشخیص داده بود باید برای صاحبان آن‌ها خانه‌سازی شود تخریب و مردم دچار خسارت شدند.
 
وی اظهار می‌کند: بنیاد مسکن ۶ سال است که نتوانسته یک سقف برای خانه‌ها بزند. این خانه‌ها تنها دو تا اتاق دارند و دیگر هیچ. آیا باید چند سال ساختنشان طول بکشد؟ انتظار دارید مردم روستا با مدیر کل سازمان چگونه صحبت کنند. ضروری بود مدیرکل با آرامش بیشتری با مردمی که مشکل دارند و سیل‌زده هستند صحبت کند نه اینکه به رئیس شورای روستا بگوید «ساکت شو» آیا این نوع صحبت در شأن مدیرکل است ؟
 
محمدی با بیان اینکه پول مورد نیاز برای ساخت خانه را دولت به بنیاد مسکن داده است، اظهار می‌کند: حالا به هر دلیلی پیمانکار کار انجام نداده است. بنیاد باید کاری می‌کرد تا پیمانکار کار می‌کرد، زیرا ناظر بنیاد مسکن است.
محرومیت و مغفول ماندن مردم در استان پهناور سیستان و بلوچستان بر کسی پوشیده نیست و قطعا مدیران استانی بیش از هر فرد و نهادی بر این امر واقفند. در این بین مدیرانی که سعی می‌کنند از حقوق مردم دفاع کرده و مطالبات آنها را طلب کنند به جای تشویق و احترام مورد توهین قرار می‌گیرند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی خبری رویداد24، تاریخ انتشار: 3 بهمن 1398، کدخبر: 201757، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین