پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۵۵۹۲
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲
وقوع سیل در استان سیستان و بلوچستان براثر بارندگی‌های بسیار، به بسته شدن برخی از مسیرهای ارتباطی در جنوب این استان انجامید، منازل شماری از مردم منطقه دچار آبگرفتی شد. به طوریکه ۶۷۹ تن از هم وطنان سیل زده توسط نیروهای هلال احمر در چادر، اسکان اضطراری داده شدند.

شعار سال: سرزمین آفتاب ایران، در دو روز گذشته، در حالی که نگاه اغلب ایرانی‌ها به آسمان و شوک سرنگون شدن هواپیمای فرزندان این سرزمین توسط موشک پدافند بود، گرفتار سیلاب شد. در جنوب سیستان‌وبلوچستان ۱۳ شهرستان درگیر سیلاب شدند که امدادرسانی در این شهرها ادامه دارد. ارتفاع آب در مناطق سیل‌زده استان سیستان‌و بلوچستان تا یک‌ونیم متر هم رسیده و تردد فقط با قایق امکان‌پذیر است، راه‌های زمینی مسدود شده‌اند و بالگردها به دلیل شرایط جوی به‌سختی اجازه پرواز پیدا می‌کنند، مشکلات بسیاری برای مردم به‌وجود آمده و مدارس ۱۲ شهر تا اطلاع ثانوی تعطیل شده است؛ همچنین بر اثر بارش بی‌سابقه باران در سیستان‌وبلوچستان، آب سه سد سرریز شده است. حجم بارش باران در شهرستان دلگان حدود ۱۱۷ میلی‌متر بوده است، این در حالی است که حجم متوسط سالانه بارندگی در استان سیستان‌وبلوچستان ۱۱۳ میلی‌متر است و گزارش‌ها حکایت از این دارد که مردم این شهرستان بیشتر از سایر شهرستان‌ها نیازمند کمک‌رسانی هستند. تمام راه‌های اصلی و فرعی این شهرستان مسدود شده و خطوط تلفن از کار افتاده‌اند و این شرایط را دشوارتر کرده است. آنتن تلفن‌های همراه در برخی از مناطق از بین رفته و تنها می‌توان با تلفن‌های ماهواره‌ای تماس گرفت و تمام اینها دلایلی محکم برای شرایط بد این روزهای سیستان‌وبلوچستان است. این شرایط از چند روز گذشته در استان سیستان‌وبلوچستان حاکم شده و نیروهای امدادی از روز اول آب‌گرفتگی در جنوب این استان آماده‌باش هستند.

بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی علاوه بر پوشش خبری و توجه به ابعاد مختلف این واقعه به بررسی و ارائه راهکارهای عملی برای حل این بحران در اسرع وقت نیز پرداخته اند.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

سیل سیستان بعد از بلوچستان خسارت بارتر خواهد بود

روزنامه ایران در یادداشتی به قلم حجت میان آبادی پژوهشگر بین‌المللی آب نوشته است: روزنامه ایران: سیل اخیرسیستان و بلوچستان نشان داد که وقایع حدی(بارش‌های غیرنرمال) بیش از آن چیزی که ما فکر می‌کنیم می‌تواند به شهرها و زیرساخت‌های روستایی ما آسیب برساند. متأسفانه شواهد و قرائن نشان می‌دهد که زیرساخت‌های لازم (هم به لحاظ مدیریتی و هم سازه ای) برای مواجهه وقایع حدی، باوجود تجربه تلخ سیل‌های فروردین امسال و سال‌های گذشته، مهیا و آماده نیست! بر این اساس هر از گاهی شاهد بارش سیل آسا در مناطق خشک کشور نظیر استان سیستان و بلوچستان هستیم که خسارت و تبعات حاصل از آن تنها به مسائل نمادی خلاصه نمی‌شود و بحث مادی و انسانی بسیار پررنگی به‌دنبال دارد. متأسفانه ما عملاً یک سیاستگذاری مشخص و مناسبی برای سازگاری و مواجهه (و نه مقابله) با وقایع حدی در مناطق مختلف کشور نداریم. سیل حال حاضر هم که در استان‌های سیستان و بلوچستان و برخی مناطق کرمان و هرمزگان رخ داد، شاهد و نمونه دیگری از وقوع وقایع حدی در کشور بود که علی رغم برخی پیش‌بینی‌های اولیه، زیرساخت‌ها و اقدامات مناسب جهت مواجهه با آن آماده و مهیا نشد. در کنار این مسائل داخلی، باید به این نکته توجه کرد که اگر چنین سامانه بارشی نیز در افغانستان و بویژه شمال و شرق آن فعال شده باشد، احتمال بارش سنگین برف در مناطق و سرچشمه‌های رودخانه هیرمند بسیار بالا خواهد بود که به محض گرم شدن هوا می‌تواند با فاصله زمانی کوتاهی سبب ذوب شدن برف‌ها و وقوع جریان سیل آبی در حوضه آبریز هیرمند در بخش سیستان شود. از آنجا که فعلاً زیرساخت‌های مناسبی برای کنترل این سیلاب در افغانستان وجود ندارد، بی‌شک به محض گرم شدن هوا و با فعال شدن این سامانه بارشی در افغانستان شاهد رها شدن و سیلاب جدی در منطقه سیستان علاوه بر سیلی که هم اینک در بخش بلوچستان جریان دارد خواهیم بود. البته این سیل به لحاظ زمانی با سیل بلوچستان فرق دارد. انتظار می‌رود که از امروز اقدامات لازم برای مدیریت سیل و بهره‌برداری مناسب از این منابع آب خدادادی در منطقه صورت گیرد. یکی از اقدامات لازم در این زمینه، فعال شدن لایروبی رودخانه‌ها، کانال‌ها و انتقال مناسب آب به تالاب‌ بین‌المللی هامون است.

سیل زدگان سیستان و بلوچستان به حمایت ملی نیاز دارند

احمدعلی موهبتی شب گذشته در بازدید از مناطق سیل زده چابهار و نقاط جنوبی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه ظرفیت های استان برای کمک رسانی به مردم سیل زده بسیج شده و مسوولان در کنار مردم به خدمات رسانی مشغول هستند، بیان کرد: یاری رساندن به مردم آسیب دیده به نگاهی ملی و حضور مدیران برجسته کشور و مشارکت اقشار مختلف مردم ایران و خیران نیاز دارد. به بالگرد و قایق و مواد غذائی و آب و لوازم بهداشتی و کمک های امدادی نیاز است که بر حسب پیگیری ها استان های معین و ستاد مدیریت بحران کشور امروز پای کار می آیند. حجم خسارت وارده به منازل و اراضی کشاورزی و تاسیسات و زیرساخت ها و راه های ارتباطی بسیار بالا است. استاندار سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه در مناطق خاش، دلگان، چابهار، نیکشهر، کنارک، سراوان و غیره برف و باران سنگین سرازیر و مشکلات فراوانی را برای مردم استان به وجود آورده است، در تماس تلفنی با رییس سازمان مدیریت بحران کشور وضعیت مناطق سیل زده چابهار و مناطق مختلف استان را گزارش کرد و خواستار کمک و مساعدت بیشتر دولت برای خدمات رسانی به مردم سیل زده و ارسال بالگرد برای نجات جان مردم و ارسال کمک ها به روستاهای مختلف شد.

وضعیت بحرانی

مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات در یادداشت صفحه نخست روزنامه اعتماد نوشت: بارش باران در چند روز اخیر ۱۳ شهر استان سیستان‌وبلوچستان را درگیر سیل و آبگرفتگی کرده است و از این میان وضعیت مناطق کنارک، زرآباد و چابهار بحرانی است. متاسفانه مناطق دلگان و کنارک در پایین‌دست این سیلاب واقع شده‌اند و حجم انبوهی از سیلاب از ۱۲ شهر...به سمت این دو منطقه روان است، در نتیجه وضعیت این منطقه بسیار ناپایدار و نگران‌کننده است. باتوجه به بارش غیرمنتظره این دو روز، ارتباط با شهرستان‌های دلکان، قنوچ، نیک‌شهر، زرآباد، کنارک و چابهار قطع شده بود که تیم‌های ما تا حد امکان در حال بررسی وضعیت روستاها و شهرهای این مناطق و تلاش برای برقراری اتصال ارتباطی هستند. به منظور امدادرسانی به هموطنان در استان سیستان‌وبلوچستان دو روز شنبه و یکشنبه به ۴۰ شهر و روستا خدمات امدادرسانی ارایه شده است و تاکنون هزار و ۲۴۸ نفر خدمات امدادی گرفته‌اند، ۱۰۴ تیم امدادرسانی معادل ۵۲۱ نفر و یک فروند بالگرد در چابهار و کنارک هم در حال انجام عملیات امدادی هستند. در این دو روز تاکنون دو هزا رو ۵۰۰ دستگاه چادر،

۱۰ هزار و ۲۰۰ بسته غذایی ۷۲ ساعته، دو هزار تخته پتو، ۵ تن نایلون، حدود ۵ تن قند و لوبیا و تون، ۱۲ هزار بطری و سه هزار بسته غذایی یک ماهه در استان سیستان‌وبلوچستان توزیع شده است. اولویت امدادرسانی در این شرایط بیش از همه معطوف به نجات جان مردم است تا بتوانیم کمترین تلفات را در این استان داشته باشیم و پس از آن امدادرسانی، ایجاد سرپناه اضطراری، ارایه موکت، چادر، پتو و تغذیه اضطراری در اولویت‌های بعدی قرار دارند.

جنوب سیستان بی‌صدا غرق شد

روزنامه آرمان ملی در گزارشی به قلم  منیره چگینی آورد: در روزهایی که اخبار رسانه‌های کشور تحت تاثیر سقوط هواپیمای بوئینگ و جان باختن ۱۷۶ نفر سرنشین این پرواز هستند، بارندگی شدید از عصر جمعه در جنوب و جنوب شرقی کشور، باعث طغیان رودخانه‌ها و جاری شدن سیل ویرانگر در استان‌های هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان شد و هزاران نفر از مردم این استان‌های را آواره کرد. تا کنون سه نفر در این حوادث طبیعی جان خود را از دست داده‌اند و بسیاری از منازل روستایی و راه‌های موصلاتی نابود شده‌اند. همان‌طور که مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور می‌گوید: متاسفانه تاکنون سه نفر در استان‌های درگیر سیل جان باختند و چهار نفر نیز مصدوم شدند. یکی از این افراد در استان سیستان و بلوچستان غرق شده است، در استان هرمزگان نیز یک تن به علت غرق شدن در رودخانه و یک نفر به علت ریزش آوار در روستای حاجی آباد جان خود را از دست داده است، همچنین تیم های اورژانس ۲۴ خانم باردار را به مراکز درمانی انتقال داده‌اند. در استان هرمزگان هم شماری از شهرهای این استان از جمله بندرلنگه، بندرعباس، قشم، میناب دچار سیل و آبگرفتگی شده‌اند. شهرستان‌های خاش، دلگان و روستاهای حاشیه تفتان در استان سیستان و بلوچستان در محاصره سیل قرار دارند و ارتفاع آب در برخی مناطق تا کمر است.

طی روز گذشته با توجه به حجم خسارت‌ها به استان سیستان و بلوچستان، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان طی فراخوانی از تشکل‌ها خواسته که جوانان برای کمک به مناطق سیل زده عازم شوند. محمد مهدی تندگویان، معاون وزیر ورزش در این باره گفته است: این فراخوان در شبکه امداد و نجات تشکل های کل کشور با حضور مستمر اعضای تشکل ها در منطقه و تهیه کالای مورد نیاز و تامین منابع مالی در امدادرسانی به مردم سیل زده صورت خواهد گرفت. وی با اشاره به حضور تیم قایقرانی در این مناطق یادآور شد: این تیم از استان گلستان به منطقه سیستان و بلوچستان عازم شده‌اند و تصور می کنیم با توجه به دسترسی دشوار به این مناطق، حضور تیم های قایقرانی موثر باشد. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز از جبران خسارات وارده به سیل‌زدگان اخیر در استان سیستان و بلوچستان خبر داد. اسماعیل نجار اظهار کرد: ساکنان ۱۳ شهرستان ایرانشهر، چابهار، خاش، دلگان، زاهدان، سرباز، سراوان، سیب و سوران، فنوج، کنارک، میرجاوه، نیکشهر و هیرمند متاثر از سیل و آبگرفتگی بوده‌اند و براثر بارش‌های شدید شاهد سرریز شدن دو سد پیشین و زیردان در جنوب این استان بوده ایم که ساکنان پایین دست این سدها برای جلوگیری از خطرات احتمالی تخلیه و به محل های امن و کم خطر منتقل شده‌اند.

روزنامه تعادل نوشت: معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری سیستان و بلوچستان می‌گوید: به دنبال وقوع سیل در سیستان و بلوچستان آسیب‌هایی به کوه خواجه وارد شد، اما میزان آسیب به شهر سوخته به واسطه محوطه بودنش بسیار کمتر است. به دنبال بارش باران‌های شدید در استان سیستان و بلوچستان مدیریت شهری در این نقاط مختلف این استان تاکنون خبر داده‌اند که شهرستان‌های خاش، دلگان و روستاهای حاشیه تفتان در محاصره سیل قرار گرفته‌ و در پی آن مردم برخی شهرها و روستاهای سیستان و بلوچستان تا کمر در آب فرو رفته‌اند، از سوی دیگر مسوولان میراث فرهنگی استان همچنان در حال بررسی و پایش آثار تاریخی در معرض سیل هستند اما به دلیل پراکندگی آثار، هنوز امکان ارایه گزارش نهایی را پیدا نکرده‌اند.

مهدی ارباب‌نیا با اشاره به تعداد و پراکندگی آثار تاریخی در این استان پهناور بیان می‌کند: در این شرایط به حدود چهار روز زمان برای بررسی کامل همه آثار تاریخی در معرض تهدید سیل در استان نیاز داریم، تا بتوانیم گزارش کاملی از آسیب‌ها ارایه دهیم. او به ایسنا می‌گوید: چیزی حدود هزار و ۸۵۶ اثر تاریخی ثبت شده در کل استان قرار دارد که باید منتظر بررسی و ارایه گزارش توسط کارشناسان مناطق مختلف استان باشیم تا بتوانیم گزارش آسیب‌های وارد شده را به‌طور دقیق ارایه کنیم. وضعیت بارندگی به خصوص در جنوب استان بسیار شدید بوده است و تاکنون مشخص شده که بخش‌هایی از خانه تاریخی «شمسی» در زاهدان و بخش‌هایی از کوه خواجه دچار آسیب شده‌اند. میزان آسیب‌مان در این محوطه بسیار کمتر است. اما جایی مانند کوه خواجه که کلا بناست، آب‌شستگی به دنبال باران‌های شدید، بخش‌های فرسوده را آسیب بیشتری مواجه می‌کند.

ارباب‌نیا با اشاره به اینکه موزه منطقه‌ای سیستان و بلوچستان به عنوان نخستین موزه منطقه‌ای ساخته شده در کشور، سازه‌ای بسیار قوی دارد به گونه‌ای که در بزرگ‌ترین حملات نظامی نیز هیچ‌گونه آسیبی نمی‌بیند، ادامه می‌دهد: موزه‌های سطح استان نیز تاکنون با مشکلی مواجه نشده‌اند. هر چند مرمت در موزه چابهار که سال گذشته از سیل آسیب دید، هنوز درحال انجام است اما خوشبختانه دیگر موزه‌های کشور مشکلی ندارند. او اظهار می‌کند: سال گذشته به مدیریت بحران اعلام کرده‌ایم که خسارت بارندگی و سیل چه میزان بوده و تخصیص اعتبار نیز از سمت آنها هرچند هنوزابلاغ نشده اما اعلام کردند که تخصیص داده شده است تا بتوانیم بخش‌هایی آسیب‌دیده در سیل گذشته را برطرف کنیم.

واکنش کاربران فضای مجازی به سیل سیستان و بلوچستان

به گزارش ایران آنلاین، یک روز پس از خبری که مردم را غمزده و سوگوارتر کرد و در حالی که هنوز حرف و حدیث‌ها درباره سقوط هواپیما ادامه دارد وقوع سیل استان سیستان و بلوچستان را درگیر کرد. کاربران اهل این استان تلاش کردند با انتشار آخرین اخبار و عکس‌ها توجه مردم را به این استان و مشکلاتی که برایش ایجاد شده جلب کنند. بخصوص اینکه تلفن و اینترنت در بخش‌هایی از مناطق سیل‌زده قطع شده است. این مسائل و گلایه از بی‌توجهی مسئولان و مردم به این استان با هشتگ سیستان و بلوچستان نوشته می‌شود:  «عدم رسیدگی به مردم سیل‌زده سیستان و بلوچستان هم خطای انسانی است؟»، «براساس اخبار و تصاویر رسیده، بارش باران باعث بروز مشکلات فراوانی در سیستان و بلوچستان شده است، منطقه نیازمند کمک و اقدام فوری همه دستگاه‌های امدادی و نهادهای مدنی مردمی است»، «سیستان و بلوچستان را دریابیم»، «طغیان رودخانه‌های فصلی سیستان و بلوچستان منجر به سیل شدید شده است. جمعیت پراکنده، کمبود شدید امکانات و زیرساخت، خانه‌های غیرمهندسی، عدم پوشش‌دهی اینترنت می‌تواند فاجعه خاموش به همراه داشته باشد عدم توجه به این وضعیت فراتر از خطای‌انسانی است. همه در هر نقشی و توانی کمک کنیم»، «مردم زنده سیستان و بلوچستان رو دریابید سیل جون خیلیا رو به خطر انداخته اینکه دیگه کار امریکا نیست»، «سیستان و بلوچستان تو محاصره سیله، خونه و زندگی و دارایی مردم رو اونجا آب برده، چند تا روستا زیر آب رفتن، راه‌های ارتباطیشون قطع شده. حالا فاجعه تعداد تلفات جانیش که بعداً اعلام بشه بدتر... به داد هموطن‌هامون برسید.»، «محض اطلاع اینکه در همین هنگام سیستان و بلوچستان رو داره سیل می‌بره. یعنی می‌خوام بگم مصیبت از بین نمیره، فقط از شکلی به شکل دیگه در میاد.»، «این بندگان خدا مثل خیلی ازماها تو خونه‌های درست و آنچنانی زندگی نمیکنن خونشون کپر یا کاهگلی هست تروخدا اگر کسی نزدیکشونه یا کاری از دستش برمیاد کوتاهی نکنه!»، «باید ارتباط تلفنی و اینترنتی مناطق سیل زده رو برگردوند آقای وزیر»، «مردم سیستان‌وبلوچستان هنوز زنده‌اند؛ هنوز نفس می‌کشند، هنوز می‌توان به آنها کمک کرد و هنوز می‌شود قسمتی از زندگی‌ آنها را احیا کرد. زودتر کمک‌شان کنید تا این «هنوز» ها از بین نرفته.».

هلال‌احمر هیچ کمبودی برای امدادرسانی در سیستان‌وبلوچستان ندارد

روزنامه شهروند می‌نویسد: به گفته رئیس سازمان امدادونجات از چهارشنبه شب به جمعیت هلال‌احمر آماده‌باش اعلام شده است. چهاراستان ‌به شکل جدی درگیر بارندگی‌ها بودند اما روز یکشنبه تعداد استان‌های درگیر به ۲۶استان رسید و در این بین استان‌های هرمزگان ‌و سیستان‌وبلوچستان درگیری اصلی را دارند. او در رابطه با صحبت‌هایی که مطرح شده و در آنها از کمبود امکانات جمعیت ‌هلال‌احمر برای امدادرسانی گفته شده با تأکید بر اینکه جمعیت هلال‌احمر هیچ کمبودی برای امدادرسانی در سیستان‌وبلوچستان ‌ندارد می‌گوید: ۱۰‌هزار و ۲۰۰ بسته غذایی، ۲‌هزار و ۵۰۰ تخته چادر، ۵ تن نایلون، ۴‌هزار تخته پتو، ۸ تن قند، ۱۳ تن شکر ‌و ۱۲‌هزار کنسرو لوبیا تنها بخشی از چیزهایی هستند که به سیستان‌وبلوچستان فرستاده‌ایم. علاوه بر این موجودی انبارهای ‌جمعیت هلال‌احمر در این استان هم کم نبوده‌اند، ۶‌هزار چادر، ۲‌هزار و ۳۰ عدد موکت و ۲۹ تن برنج تنها بخشی از موجودی ‌انبارهای هلال‌احمر در سیستان‌وبلوچستان بوده‌اند. ‌

سلیمی تأکید می‌کند که ۱۱۴تیم امدادی در سیستان‌وبلوچستان مشغول خدمت‌رسانی هستند و در هرمزگان هم عملیات ‌امدادرسانی ادامه دارد. تا روز یکشنبه به ۱۳۱۳ نفر امدادرسانی شده است، ۱۱ شهر درگیر هستند و ۹۲ نفر اسکان اضطراری ‌داده شدند. ‌                               

اسحاق مالکی، دبیر باشگاه امدادگران جمعیت هلال‌احمر استان سیستان‌وبلوچستان، در گفت‌وگو با «شهروند» تأکید می‌کند که همه نیروهای امدادی هلال‌احمر در مناطق سیل‌زده حضور دارند و تلاش می‌کنند مردم را از شرایط خطر دور کنند. مانند تمام امدادگران هلال‌احمری سیستان در این روزها صدایش حسابی خسته است، می‌گوید: ‌سازمان هواشناسی هفته گذشته از طریق ستاد مدیریت بحران استان هشدار وقوع سیل و آب‌گرفتگی را در جنوب سیستان‌وبلوچستان داد و بارندگی‌ها از بامداد جمعه در این استان آغاز شد ودر مرکز استان بعدازظهر شنبه به پایان رسید؛ اما در جنوب سیستان‌وبلوچستان ۱۳ شهرستان درگیر سیلاب شدند که امدادرسانی در این شهرها ادامه دارد. وی توضیح می‌دهد که درگیری مردم با سیلاب‌ها در سه شهر بلوچستان، نیکشهر و کنارک از سایر شهرها بیشتر است: سیلاب در روستاها خسارت زیادی زده و روستاهایی نیز که در کنار رودخانه‌های فصلی قرار دارند شرایط سخت‌تری را سپری می‌کنند، برخی از خانه‌ها خراب شده‌اند و به همین دلیل اسکان این خانواده‌ها بسیار اهمیت دارد. در مناطق فنوج، نیکشهر و کنارک پناه‌گاه‌هایی برای اسکان موقت مردم در نظر گرفته شده است تا اسکان اضطراری برای خانواده‌هایی که در سیل دچار مشکل شده‌اند، فراهم شود. از سوی دیگر تأمین مواد غذایی مردم نیز وظیفه دیگری است که بر عهده نیروهای هلال‌احمر است؛ زیرا  شرایط به گونه‌ای است که مردم دسترسی به غذا و آب ندارند و نیروهای هلال‌احمر این اقلام را در بین مردم توزیع می‌کنند.

مالکی می‌گوید که ۲۷ روستا در ۱۳ شهرستان تخلیه شده و منازل مسکونی ۲۸۵ خانوار آسیب دیده‌اند اما با این حال ۱۰۰ خانوار اسکان پیدا کرده‌اند و در حال حاضر هلال‌احمر در حال اسکان‌دادن سایر خانواده‌های درگیر در سیل است و بیش از ۶۰۰ نیروی امدادی در منطقه حضور دارند و با اینکه بارندگی‌ها در شمال استان نیز آغاز شده است اما نیروهای پشتیبانی از این منطقه نیز به جنوب استان اعزام شده‌اند.

بلا از آسمان، سیل روی زمین

روزنامه ابتکار نوشت: گزارش‌های فردی از شهروندان سیستان و بلوچستان در شبکه‌های اجتماعی و نیز کسانی که به نقل از تماس با اهالی محلی می‌نویسند، حکایت از گرفتاری مردم در محاصره سیلاب، قطع اینترنت و حتی برق در برخی نقاط و نیاز مردم این دیار به کمک‌های اساسی دارد. در گزارش‌های رسمی نیز مدیرکل مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان از قطع برق ۱۲۰ روستا خبر داده است. عباسعلی ارجمندی با اشاره به وقوع سیلاب در این استان گفت: شروع باران در استان سیستان و بلوچستان از شب‌ جمعه هفته گذشته بوده است و براساس اعلام سازمان هواشناسی شدت بارش‌ها سنگین گزارش شده بود. وی با اشاره به وقوع سیل در این استان گفت: در طول سی‌سال اخیر این حجم از بارش در استان بی‌سابقه بوده است. با توجه به اعلام سازمان هواشناسی مجموعه مدیریت بحران قبل از آغاز بارش باران، اطلاع‌رسانی‌ در خصوص وقوع سیل انجام داده بود، به گونه‌ای که با بلندگو در بسیاری از روستاها اطلاع‌رسانی شده بود. مدیرکل مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه تا این لحظه تلفات جانی گزارش نشده است، تصریح کرد: حدود ۸۵۰ نفر جامانده و گرفتار در سیلاب توسط دستگاه‌های امدادی و نیروهای مردمی نجات یافته‌اند. همچنین ۲۰۰ دستگاه خودرو در سیلاب گرفتار شده بودند که رهاسازی و به اماکن امن منتقل شده‌اند. ارجمندی به خسارات ناشی از سیل در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: در بخش کشاورزی در باغات موز و در بخش کشت هندوانه و گلخانه‌ها متاسفانه با خساراتی مواجه بوده‌ایم و بیشترین خسارت‌ها در حوزه جنوب استان در کنارک و چابهار اتفاق افتاده است. همچنین در بخش زیرساخت‌های روستایی و ارتباطات رادیویی در فنوج، نیکشهر، قصرقند، بخش‌هایی از چابهار، دلگان و پیشین قطع ارتباط تلفن گزارش شده است. با توجه به قطع تلفن ما از طریق مرکز پیام نیروی انتظامی هم پیام ارسال می‌کنیم و هم در جریان وضعیت آنها قرار می‌گیریم. وی ادامه داد: دستگاه‌های نظامی و انتظامی تمام امکانات خود را از طریق زمینی و هوایی در اختیار سازمان مدیریت بحران قرار داده‌اند.

رسانه‌های اصولگرا

سیل در قلمرو فقر و محرومیت

روزنامه توسعه ایرانی در مطلبی آورده استروزنامه توسعه ایرانی: سیلاب در سیستان و بلوچستان با قطع ارتباط ۵۰۰ روستا و آسیب به پل‌ها و شبکه‌های آب و برق همراه شده، به‌طوری‌که برق ۱۳۰ روستا قطع شده است. همچنین شبکه آب آشامیدنی ۱۰۰ روستا در مناطق جنوبی و مرکزی استان از مدار خارج شده است. روستاییان و عشایر به غذا و سوخت و پتو نیاز دارند اما امکانات هلال احمر کافی نیست. خطر ریزش سقف خانه‌های گلی بالاست. تا زمان نگارش این گزارش ۸۵۰ نفر که در سیلاب گرفتار شده بودند نجات داده شده و ۲۰۰ خودرو هم از داخل سیلاب بیرون کشیده شده است. در حال حاضر سه اردوگاه اسکان اضطراری در سه شهرستان فنوج، کنارک و قصرقند با امکانات لازم تدارک دیده شده است.

هفته گذشته الگوهای هواشناسی نشان می‌داد در هفته پیش رو سامانه بارشی جدیدی وارد کشور می‌شود و باید منتظر کاهش دمای هوا، بارش‌های سنگین و در نتیجه سیل، آبگرفتگی و کولاک در اقصا نقاط کشور باشیم. مشابه همان اتفاقی که در سال‌های اخیر به ویژه نوروز ۹۸شاهد آن بوده‌ایم. هشدارها شروع شد. اما این بار هم سرعت و وسعیت آنچه پیش رو بود خارج از کنترل انسانی بود.

میزان بارندگی متوسط دراز مدت (نرمال) استان سیستان و بلوچستان ۳۱.۹ میلیمتر است. این میزان در سال گذشته که شاهد سیلی ویرانگر در این استان بودیم به ۳.۹ میلیمتر رسید. بود.   اما میزان بارندگی استان سیستان و بلوچستان از ابتدای سال آبی جاری (از اول مهرماه تا ۱۹ دی ماه ۹۸) ۶۹.۷ میلیمتر بوده است. این یعنی رشد هزار و ۶۸۷ درصدی بارندگی در این استان. در نتیجه این بارش ها میزان آب ورودی به سدهای استان سیستان و بلوچستان ۱۳۶ میلیون متر مکعب بوده است و تا کنون ۶۴ درصد سدهای این استان پر شده است.

احد وظیفه رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور درباره علت تغییر الگوی بارش‌ها در کشور می‌گوید: «در درجه اول می‌توان به این موضوع اشاره کرد که آب و هوا و اقلیم به‌صورت جهانی همواره تغییرپذیر است همچنین تغییرات اقلیمی الگوهای جوی را تا حدودی تحت تاثیر قرار داده است. از سوی دیگر سیستم‌های هواشناسی حرکت موجی دارند و فرآیندهای گسترده‌ای نیز در شکل‌گیری این امواج دخالت می‌کنند. برای مثال نوسانات جنوبی، نوسانات دو قطبی اقیانوس هند، نوسانات پرفشار سیبری و نوسانات اقیانوس اطلس شمالی امواج بزرگ مقیاسی هستند که که در شکل‌گیری امواجی که از غرب به شرق حرکت می‌کنند، تاثیرگذارند.»

روزنامه خراسان ذیل تیتر سیستان و بلوچستان غرق در آب نوشت: از مردم مظلوم سیستان و بلوچستان غافل نشویم!» این روزها بهت ناشی از حادثه تلخ سقوط هواپیما باعث شده تا توجه بسیاری از افکار عمومی به این اتفاق باشد. اما در گوشه‌ دیگری از کشورمان، مردم محروم سیستان و بلوچستان در محاصره سیلاب قرار گرفته‌اند و نیاز به رسیدگی جدی دارند. بارندگی سنگینی که در ۷۲ ساعت گذشته در این منطقه رخ داده باعث شده شهرها و روستاهای بسیاری در محاصره سیلاب قرار گیرند به‌طوری که در بعضی مناطق میزان بارندگی از میانگین سالانه این استان هم بیشتر بوده است. مثلا در نیکشهر ظرف سه روز گذشته ۱۸۶ میلی متر باران باریده است. به‌تازگی ویدئوها و تصاویری از مناطق سیل‌زده منتشر شده که مردم وسایل زندگی‌شان را سیل برده، تا کمر در آب‌اند و برای جابه جایی مجبورند از قایق استفاده کنند. البته تصاویر خوبی هم در فضای مجازی دیده می‌شود که خود مردم دست به کار شده‌اند تا هموطنان‌شان در این استان تنها نمانند. در یکی از تصاویری که پربازدید بوده مردم ترکمن صحرا مشغول جمع‌آوری کمک برای سیل‌زدگان سیستان هستند. آن‌ها این کار خداپسندانه‌شان را با شعار زیبای «تنهایمان نگذاشتید، تنهایتان نمی‌گذاریم» انجام می‌دهند. این شعار، به کمک کردن مردم سیستان و بلوچستان به مردم استان گلستان در سیل بهار امسال اشاره می کند. یکی از کاربران که خودش اهل این استان است درباره اقلام مورد نیاز سیل‌زدگان نوشت: «نان، طناب، پتو، کنسروجات، کیک، بیسکویت مادر و کرمدار، نوار بهداشتی، پوشک بچه و شیر خشک اقلام مهمی هستند که بسیار بهشان نیاز است.

۱۵۶۰جهادگر در حال خدمت رسانی به سیل زدگان

به گزارش بسیج نیوز، سرهنگ پاسدار علی اکبر جعفری، مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه سلمان استان سیستان و بلوچستان با اشاره به این مطلب که دغدغه بسیج سازندگی خدمت رسانی بی‌منت به مردم سراسر استان سیستان و بلوچستان است که سپاه به عنوان نهادی مردمی در ارائه خدمات به آسیب دیدگان پیشتاز بوده و هست و یاری رسان و حامی مردم است گفت: یکی از خدمت بسیج سازندگی حضور خودجوش جهادگران بسیجی در زمان ایجاد بحران به نیازمندان در سطح استان می‌باشد. یکی از عرصه‌های خدمت رسانی بی منت بسیج سازندگی به نیازمندان و حادثه دیدگان در زمان حوادث غیرمترقبه مانند سیل می‌باشد. با توجه به بارندگی‌های چند روز گذشته در جنوب استان و سیلابی شدن روستاها و برخی از شهرهای جنوب در منطقه بلوچستان تعداد ۴۹ گروه جهادی به منظور ارائه خدمات مردمی و امدادرسانی به مناطق سیل زده اعزام شده‌اند و فعالیت دارند. بالغ بر ۱۵۶۰ جهادگر بسیجی خواهر و برادر شیعه و سنی با اتحاد، وحدت، همدلی و انسجام با شعار خدمت بی منت در قالب ۴۹ گروه جهادی در مناطق سیل زده فعالیت دارند. علاوه بر جنوب استان در حاشیه شهرستان زاهدان و دیگر شهرهای استان نیز توزیع پلاستیک و سقف پوشی برای افرادی که توانایی نداشته اند نیز انجام شده است. علاوه بر حضور جهادگران در ساعات اولیه بروز سیل در بلوچستان سپاه سلمان استان نیز خودروهای سنگین و نیمه سنگین را جهت کمک رسانی به مناطق سیل زده اعزام کرده است.

بازگشایی پنج مسیر سیل‌زده در سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرگزاری تقریب، روح‌الله سرگزی معاون ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان اظهار داشت: براساس هشدارهای سازمان هواشناسی مبنی بر بارندگی شدید همراه با بارش برف در نقاط کوهستانی در سیستان و بلوچستان  شاهد نزول قابل توجه این رحمت الهی در استان بودیم که علاوه بر خوشحالی مردم سبب بسته شدن ۳۰ مسیر ارتباطی اصلی و فرعی شد. هم اینک ۲۱ مسیر در جنوب سیستان و بلوچستان بر اثر طغیان رودخانه‌های محلی مسدود است. دقایقی قبل مسیرهای سوران - کنت، سوران - هیدوچ، قصرقند - جکیگور، مهرستان - سرباز و ایرانشهر- مهرستان بازگشایی شد. تلاش راهداران برای بازگشایی این مسیرها به طور شبانه روزی ادامه دارد اما در بسیاری از نقاط باید با پایان یافتن بارندگی و فروکش کردن رودخانه‌های محلی شاهد بازگشایی مسیرها باشیم.

اعزام بالگردهای هلال احمر به مناطق سیلزده سیستان و بلوچستان

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محمودرضا پیروی دبیرکل جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران گفت: با توجه به بارندگی‌های سیل آسا در سیستان و بلوچستان که مشکلات فراوانی نظیر بسته شدن مسیرهای ارتباطی، آسیب به منازل مسکونی را به همراه داشت نخستین محموله چادر و موادغذایی این جمعیت امروز توسط هواپیما وارد این استان می‌شود تا در مناطق سیل زده مورد استفاده قرار گیرد.

او ارزیابی دقیق میزان خسارت و تسریع در امداد رسانی را از اهداف سفر خود به سیستان و بلوچستان عنوان کرد. وی بیشترین مشکلات سیلاب در سیستان و بلوچستان را در شهرستان‌های چابهار، کنارک، فنوج، نیکشهر و دلگان عنوان کرد و افزود: خدمات رسانی سریع و مطلوب به هموطنان سیلزده این استان در اولویت هلال احمر قرار دارد به طوریکه با بسیج امکانات منطقه و کشور درصد رفع مشکل مردم است. در صورت نیاز این آمادگی وجود دارد که سومین بالگرد نیز به مناطق سیلزده سیستان و بلوچستان اعزام شود.

عباسعلی ارجمندی مدیرکل دفتر مدیریت بحران سیستان و بلوچستان نیز اظهار داشت: بسته شدن ۲۶ محور ارتباطی، قطع شدن برق ۱۳۰ روستا در مناطق مرکزی و جنوبی سیستان و بلوچستان، از مدار خارج شدن شبکه توزیع آب آشامیدنی ۱۰۰ روستا، آسیب شدید به بخش کشاورزی از جمله باغات موز و مزارع در شهرستان‌های کنارک، چابهار و دلگان و قطع شبکه ارتباط تلفن در شهرستان‌های نیکشهر، فنوج، بخش‌هایی از دلگان، سرباز، کنارک و قصرقند از جمله خسارت‌های سیل ۲ روز اخیر در استان بوده است. همچنین در جریان سیلاب اخیر بیش‌از ۲۰ هزار واحد مسکونی در سیستان و بلوچستان دچار خسارت ۲۰ تا ۱۰۰ درصد شدند. به گفته مدیرکل دفتر مدیریت بحران سیستان و بلوچستان راه ارتباط ۵۰۰ روستای استان از روز گذشته تاکنون براثر سیلاب بسته شده است.

آخرین وضعیت مدارس در سیل سیستان و بلوچستان

باشگاه خبرنگاران جوان در مطلبی دیگر با بازتاب سخنان ۲ مسئول آموزش و پرورش درباره وضعیت مدارس این استان گزارش داد: داوود گلی مدیر اداره اطلاع‌رسانی روابط عمومی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: به واحدهای آموزشی و مدارس این استان خسارتی وارد نشده است. تا به این لحظه موردی مبنی بر خسارت وارد شده به واحدهای آموزشی و مدارس در این استان گزارش نشده است. ستاد مدیریت بحران بنا به ضرورت و با توجه به شرایط نامساعد هوا مدارس را در بیشتر مناطق استان سیستان و بلوچستان تعطیل کرده که البته در مناطق مختلف تعداد مدارس تعطیل شده متفاوت است. تاکنون در خصوص آسیب به مدارس و دانش‌آموزان آماری وجود نداشته است. در بعضی مناطق بالغ بر ۸ میلی‌متر بارش داشته‌ایم و این باعث شده خطر آب گرفتگی معابر به وجود بیاید و پیش‌بینی‌های لازم برای دانش‌آموزان انجام شود. امتحانات نهایی که به صورت کشوری بوده، کنسل نشده است. ولی امتحانات داخلی مدارس با توجه به تعطیلی‌ها لغو شد و به تاریخ بعد از آخرین امتحان موکول شده است.

نادر محمدی معاون آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان نیز در خصوص آخرین جلسه تشکیل شده در فرمانداری این استان، اظهار کرد: خسارت بارندگی در روستاهای سیستان و بلوچستان بسیار زیاد بوده و در حال کمک‌رسانی به خانواده‌ها از طریق هلال احمر و مسئولین آموزش و پرورش هستیم.

دریای سیستان و بلوچستان

روزنامه وطن امروز نوشت: سیل این‌بار مسؤولان استان سیستان‌وبلوچستان را غافلگیر کرد و مردم شهرستان‌های ایرانشهر، زاهدان، سرباز، سراوان، فنوج، نیکشهر، میرجاوه، چابهار، کنارک، قصرقند، خاش، دلگان، زابل و روستاهای حاشیه تفتان در ۲ روز گذشته در محاصره سیل قرار گرفتند. به گزارش «وطن امروز»، شدت سیل و آبگرفتگی در استان سیستان‌ وبلوچستان بیشتر از شدت سیل در استان هرمزگان بود و به بسیاری از زیرساخت‌های شهرستان‌های استان خسارت وارد کرد. جنوب استان سیستان‌وبلوچستان هر ساله دچار آبگرفتگی و سیل می‌شود اما این بار سیل به شهرهای مرکزی و شمالی استان هم ‌ رسید. سیل موجب تعطیلی مدارس ۱۲ شهر شد و گزارش شده امکانات هلال‌احمر برای امدادرسانی به مردم سیل‌زده کافی نبوده است. همچنین امکانات و ماشین‌آلات مناسب به اندازه کافی برای بازگشایی راه‌های مواصلاتی روستایی و نیز خدمات‌رسانی به سیل‌زده‌های محروم استان وجود ندارد. با وجود پیش‌بینی هواشناسی و هشدارهای متعدد، دولت نتوانست از به وجود آمدن این خسارات جلوگیری کند و نهادهای دولتی هم موفق نشده‌اند امدادرسانی مناسبی به مردم داشته باشند. عباسعلی ارجمندی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان‌وبلوچستان درباره آخرین وضعیت سیل این استان گفته وضعیت شهرهای درگان، کنارک و چابهار بحرانی است و نیاز به کمک و امدادرسانی فوری دارند و انتظار داریم استان‌های معین مثل هرمزگان و کرمان به ما کمک کنند. وی افزود: ۲۶ محور مواصلاتی مسدود شده و قطع ارتباط روستاها یکی از مهم‌ترین مشکلات ما است. مقرر شد مکان‌های پرخطر و روستاهای در معرض خطر تخلیه شوند، البته تاکنون ۶ روستای شهرستان کنارک در پی شدت بارندگی تخلیه شده است.

حسن مصفا معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر سیستان‌وبلوچستان هم اعلام کرد: در حال حاضر بارندگی این استان قطع شده اما روستاهای شهرهای دلگان، نیکشهر، فنوج، قصر قند، کنارک و چابهار در محاصره آب هستند و تمام راه‌های این مناطق مسدود است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ 23 دی 98، کد مطلب: 83631719: www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین