پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۵۸۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶
مدیر عامل ایمیدرو در یادداشتی به مناسبت دومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ،بومی‌سازی را نقطه اتکای صنعت فولاد عنوان کرد.

شعارسال: خداداد غریب‌پور در یادداشتی آورده است:

گزارش‌های داخلی و جهانی از جمله گزارش انجمن جهانی فولاد حکایت از رشد ۵.۳ درصدی تولید فولاد ایران ۱۱ ماه ۲۰۱۹ دارد، این در حالی است که رشد تولید فولاد جهان ۲.۷ درصد در این بازه ثبت شده است، این آمار نشان دهنده رشد دو برابری صنعت فولاد ایران نسبت به صنعت فولاد جهان است و البته نمادی از تلاش مضاعف، خودباوری ملی و ارزش مزیتی صنعت فولاد کشور است.

این آمارها در شرایطی که تحریم‌های ظالمانه، سعی در تضعیف اقتصاد کشورمان دارند، نشان از اهتمام مجموعه‌ای سیاستگذران، مجریان، مدیران، کارشناسان و کارگران به توسعه دارد به گونه‌ای که ضمن رشد و رونق تولید، عزم این خانواده بزرگ را برای تسلیم نشدن در برابر بحران‌ها و خلق موفقیت‌های جدید، به نمایش می‌گذارد است.

یکی از اقداماتی که اقتصاد کشورمان شاهد آن بوده، توسعه زنجیره فولاد در نقاطی چند از کشورمان بوده به گونه‌ای که امروزه علاوه بر استان‌های اصفهان، یزد و کرمان، سنگان در خراسان رضوی و منطقه ویژه خلیج فارس در هرمزگان نیز وارد این زنجیره شده اند و در سایه طرح جامع فولاد، به سمت تقویت و توازن آن حرکت می‌کنند.

خلق چنین موقعیتی از یک سو به رفع دغدغه خام‌فروشی می‌انجامد و از دیگر سو به رشد ارزش افزوده، توسعه اشتغال و درآمدزایی در داخل همین مرز و بوم کمک می‌کند.

*** افزایش سطح اکتشاف ایمیدرو

از دیگر سو این حوزه اکتشاف است که پشتیبانی زنجیره فولاد را برعهده دارد، ایمیدرو در سال جاری تحت سیاست‌های کلان وزارت صنعت معدن و تجارت و با همکاری سازمان زمین‌شناسی، سطح اکتشاف در کشور را از ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع به ۶۵۰هزار کیلومتر مربع افزایش داد.

این برنامه با هدف تامین خوراک مورد نیاز زنجیره فولاد و البته دیگر زنجیره‌های معدن، تعریف و اجرایی کرده است که در آینده‌ای نزدیک ثمرات آن نصیب بخش معدن و صنایع معدنی می‌شود.

به موازات این امر، بومی‌سازی در تمامی ابعاد این زنجیره در حال اجرا و پیگیری است در این میان انجمن تولیدکنندگان فولاد که بازویی میان صنعت و دولت است، با توجه به شناخت عمیقی که از وضعیت صنعت فولاد دارد همواره به ایفای نقش پرداخته است. اقدامات این تشکل صنعتی برای بومی‌سازی در قالب طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی تدوین و اجرا شده‌اند.

این انجمن در یک ساله اخیر توانسته است با همکاری ایمیدرو و وزارت صنعت معدن و تجارت از سامانه جامع بومی‌سازی آهن و فولاد و صندوق پژوهش و فناوری رونمایی کند از این رو باید اذعان کرد که نمایشگاه و جشنواره ملی فولاد یکی دیگر از پایه‌های تقویت بومی‌سازی است که سال گذشته نخستین تجربه خود را با موفقیت پشت سر گذاشت.

*** نقش برنامه‌های بومی‌سازی و تأثیر آن در حوزه فولاد

زمانی که تشکل ها و نهادهای صنفی به مسائل کنونی کشور نظیر بومی‌سازی، حمایت از تولیدکنندگان داخلی و کاهش ارزبری در صنعت وارد می‌شوند، تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی برای مسئولان دولتی هموارتر می‌شود، همچنین گردهمایی‌هایی نظیر نمایشگاه و جشنواره ملی فولاد می‌تواند تصویر کامل‌تری از وضعیت صنعت فولاد کشور ارائه می‌دهند.

از آنجا که این گردهمایی باعث می‌شود صاحبان تکنولوژی و متقاضیان تکنولوژی گردهم آیند که نقش ارزنده‌ای در خدمت به تولیدکنندگان و بازاریابی برای تأمین‌کنندگان داخلی دارد، امیدواریم در این رویداد شاهد شکل‌گیری فرصت‌هایی باشیم که بتوانیم در کنار شناخت ظرفیت‌هایی که در دل جامعه معدن و فولاد کشور وجود دارند از چالش‌ها و مشکلات صنعت نیز تصویری روشنی به دست بیاوریم، بنابراین می‌توان گفت این رویدادها فرصت‌هایی برای ترسیم چشم‌انداز آینده صنعت کشور به شمار می‌آیند.

با نگاهی دقیق به این گردهمایی‌ها می‌توان به شناختی همه جانبه و جامع از وضعیت صنعت فولاد کشور رسید و قدم‌های بعدی در سیاستگذاری برای این حوزه برداشت.

با توجه به نقش برنامه‌های بومی‌سازی و تأثیری که در این حوزه دارد، امیدواریم با همکاری ایمیدرو، وزارت صمت، انجمن تولیدکنندگان فولاد، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و مشورت با سایر تشکل‌های معدنی و صنعتی و ذینفعان حوزه‌های صنعت بتوان تلاش‌های این چنینی را به سایر حوزه‌های صنعتی بسط داد به گونه‌ای که جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد، سامانه جامع بومی سازی آهن و فولاد و صندوق پژوهش و فناوری تنها متعلق به حوزه فولاد نباشند بلکه سایر حوزه‌ها نیز از مزایای این الگوها و طرح‌های موفق بهره ببرند.

*** حمایت ایمیدرو از جشنواره ملی فولاد و نمایشگاه بومی‌سازی

مدیر عامل ایمیدرو در پایان این یادداشت آورده است:

سازمان ایمیدرو و وزارت صنعت معدن و تجارت از جشنواره ملی فولاد و نمایشگاه بومی‌سازی، حمایت خود را اعلام می‌کنند و انشالله که تلاش‌های فعالان و دلسوزان کشور در زمینه بومی‌سازی منجر به این شوند که ساخت داخل، موضوع محوری صنعت شود.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری صنایع، تاریخ انتشار: 25دی1398، کدخبر: 155701: sanayepress.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
0
0
اگر حمایت های خوبی باشه قطعا پیشرفت خوبی هم خواهد داشت
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین