شعار سال:ایمنی آسمان و خطهای هوایی در هر کشور از مهمترین ملاکهای امنیت شناخته میشود. با توجه به هزاران پروازی که هرروزه از آسمان کشورهای مختلف عبور میکند ایجاد تهدید برای هرکدام از این هواپیماها میتواند به حیثیت ملی یک کشور ضربه وارد کند و زمینههای خروج خطهای هوایی مختلف از آسمان آن کشور را فراهم سازد.
طبق قوانین بینالمللی همه هواپیماهای مسافربری پیش از پرواز و اوج گرفتن از روی باند فرودگاه تمامی هماهنگیهای لازم را با مأموران حاضر در برج مراقبت انجام میدهند. مسیر همه هواپیماها از قبل به اپراتورهای مستقر در مراکز کنترل هوایی اعلامشده است و خلبانان مجاز هستند تنها در شرایط اضطراری مسیر خود را تغییر داده و وارد مسیر هوایی دیگری شوند و یا بهطورکلی دوباره به فرودگاه مبدأ بازگردند.
وجود این قوانین موجب تأمین ایمنی میلیونهای مسافری است که روزانه با هواپیما از شهر و یا کشوری به کشور دیگر میروند. در حال حاضر پرکاربردترین سیستم ناوبری در دنیا که بهطور گسترده از سوی خلبانان مورداستفاده قرار میگیرد، سیستم موقعیتیاب جهانی یا همان GPS است. سرورهای متصل به ماهوارههای ارسالکننده اطلاعات ناوبری در کشور آمریکا قرار دارد و طیف وسیعی از شرکتهای هواپیمایی از سیستم موقعیتیابی استفاده میکنند که در انحصار آمریکا است.
این انحصار امکانات، اختیارات خاصی را به دولت و نیروهای نظامی آمریکا بخشیده است. بررسیها حاکی از آن است که دولت آمریکا و سازمان تحقیقات فضایی ایالاتمتحده آمریکا (NASA) هر زمان که بخواهد میتوانند در مجموعهها و ابزارهای موقعیتیابی هواپیماها، اختلال ایجاد کرده و سبب انحراف در مسیر پرواز آنها شوند یا حتی ماهواره ارسالکننده دادههای GPS را برای لحظاتی از دسترس دستگاههای دریافتکننده هواپیمایی خاص خارج کرده و برای آن هواپیما بهخصوص، خاموش کند.
بازی مرگبار آمریکاییها با جان هزاران مسافر هواپیماها
حال که اهمیت و تأثیر انحصاری بودن فناوری موقعیتیاب فضایی را درک کردهاید میتوان نقش ابزارها و مجموعههای ناوبری بومی را از زوایای جزئیتری موردبررسی قرارداد. سیاستهای استکباری آمریکا بارها ثابت کرده است این کشور کوچکترین اهمیتی برای جان شهروندان دیگر کشورهای جهان قائل نیست و اعتماد و استفاده از فناوریهای آمریکایی از سوی هر ملت میتواند در موقعیتهایی حساس منجر به وارد شدن آسیبهای مرگبار به آنها شود.
نمونههای این نوع از خیانتهای دولت آمریکا در طول تاریخ این کشور بسیار است. شاید در لحظه بروز حادثه خائنانه نقش آمریکاییها در آن اثبات نشده باشد ولی پس از مدت کوتاهی مشخصشده است که این کشور چگونه جان مردم کشوری خاص را به کام مرگ کشانده است.
کشورهایی نظیر ایران و روسیه که دولت مستکبر آمریکا با آنها دچار مشکل و دشمنی هستند بهخوبی در تلاشاند تا برای حفظ امنیت آسمان خود سامانههای ناوبری بومی را اختراع و بهکارگیری کنند. روسیه گامهای اساسی برای راهاندازی و استفاده از مجموعه موقعیتیاب ملی خود را برداشته است و هماکنون از این سیستم برای هدایت هواپیمای روسی و بینالمللی در آسمان این کشور استفاده میکند.
البته هدف اولیه راهاندازی چنین سامانهای در روسیه نظارت مطمئن بر موقعیتیابی تجهیزات نظامی و بهویژه موشکهای این کشور بود؛ زیرا هر موشکی که از GPS برای موقعیتیابی جغرافیایی استفاده کند، میتواند در هرلحظه توسط اپراتورهای آمریکایی منحرفشده و بهجای اصابت به هدف از پیش تعیینشده به هدف موردنظر آمریکا یا حتی موقعیت اولیه برخورد کند.
تخاصم آمریکا با ملت بزرگ ایران بر هیچ انسان آزادهای در جهان پوشیده نیست و این دشمنی دیرینه در موارد زیادی زمینههای پیشرفت صنایع مختلف در ایران را فراهم کرده است. جوانان و متخصصان برومند ایرانی بهمنظور جلوگیری دفع قدرت موشکی نیروهای مسلح کشور موفق شدند سیستم ناوبری ایرانی را برای موشکها و تجهیزات نظامی پرنده ایرانی طراحی کنند.
قدرت برتر سامانههای ناوبری ایران دشمن را به زانو درآورده است
این توانایی باعث شده پهپادها و موشکهای ایرانی بههیچوجه بهوسیله رادارهای دشمن قابلشناسایی نباشند و موشکهای نیروهای مسلح به کابوسی برای دشمن تبدیل شوند. متخصصان ایرانی به این حد راضی نبوده و میخواهند هواپیماهای مسافربری که از آسمان ایران عبور میکنند نیز از سیستم ناوبری ایرانی استفاده کنند.
بهتازگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای دستیابی هرچه سریعتر به ابزارهای ناوبری بومی فراخوانی را منتشر کرده و از جوانان با استعداد و خلاق ایرانی بخواند که ایدههای نوآورانه خود در این زمینه را ارسال کنند.
این نهاد حمایتکننده از اندیشههای علمی در فراخوان خود، دستگاه DME را بهعنوان مرجع و الگو برای ساخت موقعیتیاب ایرانی معرفی کرده است. دستگاه DME دارای سامانهای است که فاصله هواپیما را از یک ایستگاه زمینی اندازهگیری میکند. در این دستگاه، برخلاف سیستم رادار که از مکانیزم ارسال امواج و انعکاس آنها بعد از برخورد به مانع استفاده میشود، عمل انتقال امواج دوطرفه صورت میگیرد.
ابهام در بهکارگیری سامانه ناوبری بومی در کشور
طبق پیگیریهای انجامشده توسط ، صنایع هواپیمایی ایران بهعنوان سازمان پیگیریکننده بومیسازی سیستم ناوبری گامهایی را برداشته است ولی هنوز مشخص نیست که آیا شرکتهای مختلف هواپیمایی در هواپیماهای خود از این سیستم استفاده میکنند یا خیر؟
بدون شک بهکارگیری ابزارهای ناوبری بومی باعث افزایش ایمنی خطوط هوایی میشود و دشمنان نمیتوانند امواج اختلال آمیز را به رادار برجهای مراقبت و پدافندهای هوایی ایران ارسال کنند. در چنین وضعیتی نهتنها میتوان ایمنی خطوط هوایی را تا حد قابلتوجهی حفظ کرد بلکه با ایجاد یکپارچگی در سامانههای پدافند هوایی هرگونه حمله پهپادی و موشکی پیش از به وجود آوردن حوادث جانی، دفع میشود. البته این نکته برکسی پوشیده نیست که در حال حاضر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از هر حیث در اوج آمادگی به سر میبرند و هیچ قدرتی در جهان جرات نفوذ به حریم جغرافیایی ایران را ندارند.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبر آنا، تاریخ انتشار:2بهمن ماه 1398، کدخبر: www.ana.ir،466875