پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۹۰۹۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۲
علیمراد اکبری با بیان این‌که موردی از قاچاق خاک کشاورزی اعلام نشده است اظهار کرد:جابه‌جا کردن خاک هزینه بالایی دارد و به این سادگی رخ نمی‌دهد و تاکنون نیز مدرکی بر قاچاق خاک کشاورزی ارائه نشده است و نیروهای امنیتی نیز این موضوع را تایید کردند.

شعارسال: معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: امکان صادرات خاک‌های صنعتی با نظر وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت وجود دارد و این موضوع در قانون نیز آمده است. خاک‌های صنعتی هم منظور خاک‌هایی است که برای مصارفی صنعتی به کار برده می شوند.

 

افتتاح ۱۹۵۰ پروژه در دهه فجر

 

اکبری در ادامه به پروژه‌هایی که قرار است در دهه فجر افتتاح شود، اشاره کرد و گفت: ۱۹۵۰ پروژه با اعتبار ۷۸۶ میلیارد تومان افتتاح خواهد شد که ۳۰ درصد پروژه‌ها مربوط به بخش آب و خاک است.

 

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان این‌که امسال جبهه‌های بارش بیش‌تر به سمت شرق متمایل شده است، گفت: در سال گذشته در بخش‌های غرب، جنوب غرب و شمال غرب میزان بارندگی بیش‌تر بود ولی امسال بیش‌ترین میزان بارندگی در مناطق شرقی‌، جنوب شرقی، و جنوب کشور اتفاق افتاد.همچنین در دو سال گذشته و امسال میزان بارندگی خوب و حدود ۱۲۶ میلیمتر از ابتدای سال آبی تاکنون بوده است.

 

اکبری در ادامه  به ارائه گزارش عملکرد معاونت آب و خاک در کشاورزی پرداخت و تاکید کرد: ۳۸ هزار هکتار قبل از انقلاب و بعد از انقلاب اسلامی تاکنون ۲.۴ میلیون هکتار اراضی مجهز به سیستم‌های آبیاری داریم که ۱.۱ میلیون هکتار از این اراضی در دولت تدبیر و امید اتفاق افتاده است. همچنین شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی قبل از انقلاب ۱۴۱ هزار هکتار و بعد از انقلاب اسلامی تاکنون ۱.۶میلیون هکتار بوده است که ۵۸۳ هزار هکتار آن در دولت روحانی تدبیر و امید انجام شده است. حدود ۱۲ هزار هکتار قبل از انقلاب اسلامی  شالیزار داشتیم که این مقدار در حال حاضر به ۹۸ هزار و ۵۰۰ هکتار رسیده است که حدود ۷۰ هزار هکتار آن در این دولت انجام شده است. همچنین در بخش زهکشی زیر زمینی قبل از انقلاب آمار و ارقامی وجود ندارد، اما در حال حاضر حدود ۴۱۸ هزار هکتاراز این میزان انجام شده که ۱۸۶ هزار هکتار آن در دولت تدبیر و امید بوده است.

 

وی اضافه کرد:‌ در بخش تامین آب برای توسعه باغات قبل از انقلاب اسلامی آمار و ارقامی نداشتیم اما از ابتدای انقلاب اسلامی تا سال ۹۲ ، ۱۶ هزار هکتار بوده است که  تاکنون به ۳۰ هزار هکتار رسیده است.

 

وجود ۱۸.۵ میلیون اراضی قابل کشت در کشور

 

به گفته‌ی وی از ۱۸.۵ میلیون هکتار اراضی قابل کشت، ۸.۷ میلیون هکتار اراضی آبی، ۳.۲ میلیون هکتار پایاب سدها، و ۵.۵ میلیون هکتار شبکه‌های سنتی هستند.

 

۶۰ درصد اراضی کشور کمتر از ۱ درصد مواد عالی دارند

 

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که ۶۰ درصد از اراضی ما کمتر از یک درصد و بخش قابل توجهی از خاک‌های کشور کمتر از نیم درصد مواد عالی دارند، گفت: این عدد باید حداقل ۲ باشد و اگر بتوانیم مواد عالی خاک را افزایش دهیم، در بخش کشاورزی با همین شرایط بیش از ۳۵ درصد به تولیدات  کشاورزی اضافه خواهد شد.

 

افزایش ۱۰ درصدی راندمان آبیاری با اجرای پروژه‌های آبیاری

 

وی تصریح کرد: در سال ۱۳۹۸ در شبکه‌های آبیاری تحت فشار صد در صد منابع را جذب کردیم و راندمان آبیاری با اجرای کل پروژه‌های این بخش از سال ۱۳۹۲ از ۳۵ درصد به ۴۵ درصد رسیده است.

 

اکبری در ادامه به پروژه ۵۵۰ هزار هکتاری اجرای اراضی کشاورزی خوزستان و ایلام نیز اشاره کرد و گفت: در  فاز اول  ۲۹۵ هزار از این پروژه به اتمام رسیده است و میزان تولید محصولات کشاورزی در این پروژه از ۱.۷۵ میلیون تن به ۴.۵۵ میلیون تن رسیده است و پیش بینی می‌شود که تا پایان سال، میزان تولید به ۶ و نیم میلیون تن برسد.

 

وی تصریح کرد: قرار است حداکثر ظرف یک ماه آینده فاز دوم پروژه در حدود ۲۲۰ هزار هکتار عملیاتی شود و مقرر شد که سازمان برنامه و بودجه منابع مالی لازم را تامین کند. همچنین برای فاز دوم این طرح ۵۰ میلیون یورو اعتبار پیش بینی شده که باید در صحن علنی مجلس مطرح شود و رای بیاورد.

 

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره به این که به دلیل بارندگی امسال در بخش ‌های جنوبی کشور  آب در مخازن بسیار پر بود گفت: حدود ۲۱۰ هزار هکتار برنج، کاشته شد که بیش از ۵  هزار میلیارد تومان ارزش آن بود در حالی که میزان اعتبار هزینه شده برای کاشت تنها ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود.

 

اکبری در بخش دیگری از صحبت‌هایش به شبکه‌های آبیاری غرب و شمال غرب کشور نیز اشاره کرد و گفت: این طرح ۲۲۷ هزار و ۳۰۰ هکتار است که حدود ۹۴ درصد از طرح پیشرفت فیزیکی داشته است. به عبارت دیگر ۲۰۳ هزار هکتار از این طرح آماده بهره برداری و ۵۲ هزار هکتار نیز سطح سبز دارد. ۱۵۰ هزار هکتار باقی مانده  نیز متاسفانه تامین آب نشده است. یعنی وزارت نیرو به دلیل کمبود  اعتبار نتوانسته تامین آب این سطح را انجام دهد. درحقیقت وزارت نیرو ۱۲ هزار میلیارد تومان  و وزارت جهاد کشاورزی هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان کسری اعتبار دارد.

 

وی  در ادامه به پروژه‌ی سیستان اشاره کرد و گفت: این پروژه در دو بخش تامین، انتقال، توزیع و داخل مزرعه انجام می‌شود. بخش تامین انتقال و توزیع به اتمام رسیده و در حال تست و آبگیری است. همچنین عرصه‌ی این طرح ۲۰۰ هزار هکتار است که تنها در ۴۶ هزار هکتار آن طرح عملیاتی شده است. ۲۰ هزار هکتار از اراضی آماده تحویل آب، حدود ۲۵ هزار هکتار تا پایان اسفند ماه تامین آب و مابقی نیز داخل مزرعه و بنابر تقاضای مردم انجام خواهد شد.

 

مدیریت منابع آب بدون توجه به خاک معنایی ندارد

 

وی با اشاره به این که مدیریت منابع آب بدون توجه به خاک مفهومی ندارد و اگر خاک مدیریت نشود به تولید پایدار نخواهیم رسید گفت: لایحه‌ی حفاظت از خاک در خرداد امسال در مجلس به تصویب رسید. آیین نامه اجرایی آن آماده شده و برای وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و محیط زیست نیز ارسال شده است. همچنین قرار است این آیین‌نامه برای تصویب به دولت نیز فرستاده شود.

 

او همچنین به پروژه‌های شمال کشور نیز اشاره و کرد و گفت:‌ پروژه زهکشی ۲۸۰ هزار هکتاری گلستان از سال گذشته شروع شده است. ۳۰ هزار هکتار آن به اتمام رسیده و ۵۰ هزار هکتار آن در دست اجراست که امسال ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل سیل برای آن پیش بینی شده است. همچنین پروژه‌های آب بندان‌های شمال کشور نیز آغاز شده است که ۷۸۰ میلیارد تومان اعتبار در مدت دو سال پیش بینی شده و این پروژه در حال اجراست.

 

اکبری در پایان گفت: از ۱۸ و نیم میلیون هکتار اراضی در چرخه کشت ۴.۲ میلیون هکتار  محدودیت  شوری، ۲.۵ میلیون هکتار محدودیت سنگ ریزه، زه آب دارد و حدود یک و نیم میلیون هکتار نیز بدون محدودیت است.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت اگروفودنیوز، تاریخ انتشار: 13بهمن1398، کدخبر: - : agrofoodnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
0
0
قاچاق شده استاد
شما در خواب بودید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
0
0
اجر و سپس صادر می شود
ازخواب بیدار نکنید
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین