پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۹۶۹۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰
معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی گفت: دولت و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هیچ مطالبه ای از دانشمندان اخلاق سیاسی نداشته است، این عدم مطالبه از سوی مردم نیز وجود دارد.

شعار سال: حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی پیش از ظهر امروز در نشست علمی«اخلاق سیاسی» که در مجمع عالی حکمت برگزار شد، اظهار داشت: در علم سیاست ما وضع مطالعات سیاسی اسلامی رشد خوبی داشته ایم، اما در زمینه اخلاق سیاسی به لحاظ دانشی رشد ضعیفی داشته ایم.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: در دانشگاه و حوزه گرایش اخلاق سیاسی هنوز تاسیس نشده و به لحاظ دانشی این وضع قابل مطالعه است.

او با بیان اینکه علم اخلاق و علم سیاست با هم ارتباط دارند، مطرح کرد: فلسلفه تشکیل دولت اسلامی این است که خیرات مشترک مانند عدالت، امنیت و فضائل در جامعه رواج پیدا کند.

لک زایی با اشاره به اهمیت حکمای به مساله شناخت انسان، این سئوال را مطرح کرد که امروز چقدر مربی اخلاق در کشور داریم؟ چقدر استاد اخلاقی در دانشگاه ها وجود دارد؟ ما در آموزش و پرورش معاون پرورشی داشتیم، بعدا گفتیم که همان تربیت بدنی کافی است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با ارادی خواندن محبت در سطح جامعه گفت: برخی از محبت ها طبیعی است، مانند محبت والدین و فرزندان اما محبت در سطح جامعه ارادی است، نه طبیعی، اینکه همه ایران، اسلام، ارزش های اخلاقی و هم نوعان را دوست داسته باشند یک امر ارادی بوده و ما باید افراد را آموزش دهیم.

او با اشاره به محبت های ارادی تاکید کرد: گاهی افراد بر مبنای اشتراک در لذت ها دور هم جمع می شوند، وقتی این لذت تمام شود افراد از هم فاصله می گیرند، این افراد «سریع العقد و الانحلال» هستند؛ برخی هم به دلیل اشتراک در نفع کنار هم هستند، مانند افرادی که با هم کار اقتصادی می کنند، تداوم و پایداری ارتباط گروه دوم بیشتر از گروه اول است؛ در این دو مورد اشتراک در لذت و اشتراک در نفع لزوما اخلاق ندارد.

لک زایی خاطرنشان کرد: از میان محبت های ارادی مدل سومی وجود دارد که افراد بر اساس خیر دور هم جمع می شوند؛ گاهی افراد بر اساس ایثار و خدمت به مردم، امر به معروف، احقاق حق و غیره دور هم جمع می شوند و این بهترین نوع محبت است.

معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی بیان کرد: اخلاق ذاتا سیاسی و اجتماعی است، چون باید در جامعه تحقق پیدا کند، امام خمینی(ره) موضوع اخلاق را تربیت انسان کامل می دانند و بیان می کنند که برای این امر باید با موانع کمال مبارزه کنیم.

او با بیان اینکه در این دیدگاه هر فعل اخلاقی با سیاست مرتبط می شود، گفت: همه نهادها و مراکز از پارلمان و قوه مجریه تا دیگر بخش ها باید اخلاقی باشند، به طور مثال باید بررسی شود که مصوبات فضائل را گسترش می دهند و یا رذائل را، اگر فردی به اداره برود دروغ بگوید کارش بهتر راه می افتد یا صداقت داشته باشد، در واقع باید اخلاقی بودن به صرفه افراد باشد.

لک زایی خاطرنشان کرد: نتیجه تابع اخص مقدمات بوده و هر کدام از مراکز حکومتی کشور که از این شاخص ها فاصله بگیرند، بیشتر به بیراهه خواهند رفت.

او ادامه داد: امروز در حوزه کارهای علمی دقیقی درباره اخلاق انجام شده و ما به دنبال مصرف کننده دستاوردها هستیم تا بعد از آن به ایجاد رشته های مربوطه بپردازیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت شفقنا، تاریخ 17 بهمن  98، کد مطلب: 884870: www.fa.shafaqna.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
0
0
این موضوع در بین مردم هم به طبع تاثیر پذیری از مسئولین بیشتر شده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
0
0
کمرنگ نشده کلا از بین رفته
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین