پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۱۵۷۲
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از همکار با تعاونی سلبیتک اسپانیا در تامین و تولید بذور کشاورزی برخی ارقام بذور سبزی و صیفی، دانه های روغنی و چغندرقند خبر داد.

شعار سال:به نقل از سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران (پات)، « حسین شیرزاد» به ارایه خدمات دانشی در امور ژنتیک گیاهی در ایران توسط گروه سلبیتک اشاره کرد و  افزود: تسریع فعالیت های آغاز شده در خدمات فنی ژنتیکی بذر و نهال شده و مساعدت و حمایت مالی و معنوی سازمان تعاونی روستایی را خواستار شد.

وی اظهارداشت: مقرر شد که در زمینه تولید نهال شناسنامه دار زرشک تحت پوشش سازمان مرکزی تعاونی روستایی همکاری مشترکی بین گروه سلبیتک اسپانیا و اتحادیه مرکزی صورت گیرد. 

وی با بیان اینکه ایران با صادرات زرشک به بیش از ۳۰ کشور، سهم تامین ۹۵ درصدی زرشک دنیا را در اختیار دارد تصریح کرد: استان خراسان جنوبی با تولید سالیانه ۲۰ هزارتن، تامین کننده ۹۷ درصد تولید زرشک کشور است.

ثبت ژنتیکی ۱۰۰ رقم زرشک در اروپا  و آمریکا

« استبان هرنداندرز » محقق برجسته بین المللی و متخصص ژنتیک گیاه با ارقام باغی به خصوص زرشک و انار  از سابقه ۳۰ ساله خود درباره شناسایی ارقام زرشک در دنیا و ثبت ژنتیکی آنها در اروپا و آمریکای جنوبی خبرداد و گفت: با توجه به خصوصیات دارویی و ارزش تغذیه‌ای این گیاه سعی بر شناساندن این گیاه به مردم سراسر جهان و گنجاندن آن در برنامه غذایی کرده است.

وی با اشاره به اینکه زرشک تنها در ایران اهلی شده و در قالب باغ های تجاری است افزود: این گیاه منحصر به فرد در نقاط جهان به صورت وحشی و جنگلی وجود دارد.

وی همچنین چهارمین کتاب خود درباره تاریخچه کشت زرشک و سابقه ورود آن در دوره اسلامی از طریق اسپانیا را طرح کرد و اظهارداشت: طی ۲۵ سال فعالیت خود در اروپا و آمریکای جنوبی ۱۰۰ رقم زرشک شناسایی و ثبت ژنتیکی کرده و جهت ارتقای کیفی محصول اصلاح این ارقام را برنامه ریزی و آماده گسترش این نوع فعالیت در قالب یک طرح بین المللی است.

به گفته  وی، با توجه به تلاش‌های انجام شده سنتی در ایران توسعه روش‌های مدرن در ایجاد ارقام تجاری و نهالستان‌های نوین می تواند همکاری جدیدی رقم زده شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت اگروفودنیوز، تاریخ انتشار:27 بهمن ماه 1398، کدخبر:www.agrofoodnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین