پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۲۱۴۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵
ساعت مانده به انتخابات، بالاخره جبهه پایداری و ائتلاف اصولگرایان برای چندمین‌بار فهرست خود را تغییر دادند و به فهرستی مشترک رسیدند؛ فهرستی که با جاماندن چهره‌هایی مانند حمید رسایی و وحید یامین‌پور از آن، همچنان محل تنازع و جدال است و اعتراض جامانده‌ها به آن ادامه دارد.‌

شعار سال:در جریان اصولگرایی عده‌ای بدل به باج‌گیر شده‌اند و عده‌ای باج‌ده»؛ این جمله‌ای است که امیر محبیان چهار سال پیش و بعد از شکست اصولگرایان تهران در انتخابات مجلس بر زبان رانده بود. آن‌زمان شورای ائتلاف اصولگرایان از ترس چند‌لیستی‌شدن باج زیادی به جبهه پایداری در فهرست داد؛ اگرچه در نتیجه ماجرا فرقی نکرد.

این اتفاق بعد از کشمکش‌های فراوان، امسال نیز تکرار شد و ۴۸ ساعت مانده به انتخابات، بالاخره جبهه پایداری و ائتلاف اصولگرایان برای چندمین‌بار فهرست خود را تغییر دادند و به فهرستی مشترک رسیدند؛ فهرستی که با جاماندن چهره‌هایی مانند حمید رسایی و وحید یامین‌پور از آن، همچنان محل تنازع و جدال است و اعتراض جامانده‌ها به آن ادامه دارد.‌ پایداری‌ها که حاضر نبودند ذیل لیستی نامشان منتشر شود که قالیباف سرلیست آن باشد و آقاتهرانی و محصولی حتی درخواست حذف قالیباف از لیست را داده بودند، از ترس مشارکت پایین و دومرحله‌ای‌شدن انتخابات و حتی زنگ خطر حضور اصلاح‌طلبان، بالاخره کوتاه آمدند. آقا‌تهرانی در نهایت گفت یکی از بحث‌های پیشین، درباره حضور آقای قالیباف در لیست واحد بود که این موضوع حل شده و آن را پذیرفته‌شده تلقی کرده‌ایم و وارد موضوعات بعدی شده‌ایم.

حدادعادل، رئیس شورای ائتلاف، قبلا گفته بود تن به خواسته پایداری‌ها، یعنی حذف قالیباف نمی‌دهد؛ حتی با پیشنهاد محمدباقر قالیباف که اعلام کرده بود حاضر است از لیست کناره‌گیری کند و به صورت مستقل و منفرد در انتخابات شرکت کند نیز در شورای ائتلاف مخالفت شد. ماجرای اختلاف شورای ائتلاف بر سر لیست ۳۰‌نفره، آنجا علنی شد که حدادعادل در نامه‌ای که رسانه‌ای نیز شد، به‌شدت از رویه جبهه پایداری در برخورد با شورای ائتلاف و سازوکار وحدت اصولگرایان انتقاد کرد و رویکرد آنها را وحدت‌شکن و سهم‌خواهانه دانست؛ گلایه‌هایی که به‌سرعت با پاسخ آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری، روبه‌رو شد تا اختلافات پشت درهای بسته در فاصله چند روزه باقی‌مانده تا انتخابات مجلس، علنی شود.
حالا جبهه پایداری کوتاه آمد و قالیباف حذف نشد؛ اما به چه قیمتی؟ به جایش هفت چهره جدید به فهرست اضافه شد که همه از لیست مستقل پایداری‌ها به این مجموعه جدید منتقل شده‌اند. آقاتهرانی، شاخص‌ترین چهره این لیست است که بعد از اضافه‌شدن او، آقامیری، چهره روحانی لیست ثانویه حذف شده است. دو کاندیدای زن لیست ثانویه، یعنی سوده نجفی و عاطفه خادمی نیز حذف شده‌اند و به ازای آن یک زن یعنی لاجوردی به مجموعه لیست ائتلاف اضافه شده است. با این احتساب، سهم زنان در لیست وحدت کاهش یافته است. رضا تقی‌پور، وزیر احمدی‌نژاد، نیز بالاخره توانست به لیست وحدت راه یابد.

بیژن نوباوه، علی خضریان، غلامحسین رضوانی و روح‌الله ایزدخواه هم با برند پایداری در لیست وحدت جای گرفته‌اند. با احتساب حضور سیدمحمود نبویان، از دیگر چهره‌های پایداری، در لیست شورای ائتلاف، می‌توان بالاترین سهم در لیست شورای ائتلاف را متعلق به پایداریچی‌ها دانست. همچنین در نتیجه تصمیم شورای ائتلاف و جبهه پایداری، کیومرث هاشمی، مجتبی ثابتی، مصطفی زمانیان و علی شمسی‌پور دیگر در لیست نهایی حضور ندارند.
جبهه پایداری و شورای ائتلاف بیانیه مشترکی نیز صادر کرده‌اند که در آن آمده است: «نظر به مصلحت مهمی که در انتخابات مجلس یازدهم در وحدت نیروهای انقلابی نهفته است، شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی و جبهه پایداری با وجود بعضی اختلاف‌نظرها، بر سر یک لیست واحد که در انتخابات روز جمعه دوم اسفندماه ۹۸ «لیست وحدت» نامیده خواهد شد، به توافق رسیدند. از همگان دعوت می‌کنیم با رأی‌دادن به همه ۳۰ نفر این لیست، نقش مؤثر خود را در تشکیل مجلسی کارآمد و قوی ایفا کنند».


حمله رسایی، افشاگری یامین‌پور
وحید یامین‌پور، فعال رسانه‌ای اصولگرا، در واکنش به وحدت شورای ائتلاف و جبهه پایداری و حذف خودش از فهرست، در توییتی خطاب به محصولی نوشت: «آنچه از مواضع پایداری در جلسه دیروز شنیدم، باورنکردنی بود. آقای محصولی! به خاطر یک جمله که در حمایت از وحدت و آقای قالیباف گفتم، اسم بنده را از لیست وحدت خط زدید! فقط برای مقابله با انحصار‌طلبی و باندبازی شما انصراف نمی‌دهم. رأی من: لیست وحدت منهای سه نفر از سهمیه پایداری». حمید رسایی هم که هیچ‌یک از نیروهای اصولگرا نامش را در لیست‌های خود نگذاشتند، به دنبال لیست واحد اصولگرایان در نامه‌ای سرگشاده به آنها حمله کرد. در بخش‌هایی از این نامه که خطاب به حداد‌عادل، قالیباف، آقاتهرانی و محصولی نوشته شده، آمده است: «حالا که بعد از پنج روز توزیع اقلام تبلیغی، یک شب مانده به برگزاری انتخابات با یکدیگر وحدت کردید، لطفا به این سؤالات پاسخ دهید: ۱. اساسا چرا حدود دو تا سه هفته به صورت هم پنجه کشیدید؟ چرا با یکدیگر تنش جدی داشتید و مردم را آشفته خاطر کردید؟ به عبارت دیگر چرا جدا شده بودید و چرا الان وحدت کردید؟ ۲. سوابق، کارنامه و ویژگی افرادی که به‌عنوان اصلح به مردم معرفی کرده‌اید، چیست؟ این افراد در بزنگاه‌های سیاسی و التهابات این چند سال که هر‌کدام به‌تنهایی شاخصی است برای اندازه‌گیری تعهد انقلابی یک رجل سیاسی، چه کارنامه‌ای دارند؟ ۳. داماد یکی از اعضای ائتلاف در لیست نهایی شماست؛ سابقه اجرائی، سیاسی و فرهنگی وی چیست؟ آقای اکبری تالار پشتی که دو دوره نماینده مجلس بوده، اما برای فعال‌ترین رجال سیاسی کشور گمنام است، بر اساس چه ملاکی در لیست است؟ این افراد چطور یکباره جای چهره‌های مقبول در بدنه رأی‌ساز جامعه را می‌گیرند؟ فکر نمی‌کنید که افکار عمومی منتظر است تا ائتلاف حامیان مالی خود را معرفی کند؟ ۴. به مردم توضیح دهید چرا برخی کاندیداهای مطرح، با سابقه روشن و قابل افتخار که از تمام ویژگی‌های مدنظر رهبری برخوردارند، در لیست پایداری و ائتلاف و حالا در لیست مشترک شما نیستند، اما داماد این فرد و لابی مالی آن فرد در لیست قرار دارند؟ مگر رهبر انقلاب معرفی‌کنندگان لیست را از باندبازی و رفیق‌بازی منع نکردند؟ ۵. افراد حاضر در لیست پیشنهادی شما به مردم، چه نسبت و کارنامه‌ای با این ویژگی‌های مد‌نظر رهبری دارند؟ چقدر جریان استکبار جهانی و نفاق داخلی، مدیران لیبرال و غرب‌زده اعتدال و اصلاحات از شنیدن نام آنها واهمه دارند؟ اگر به این سؤالات پاسخ دهید، بسیاری از ابهامات مردم برطرف و دلیل انتشار این لیست، مشخص خواهد شد».


چرا جامعه روحانیت جا ماند
مرتضی طلایی، فعال سیاسی اصولگرا، درباره نقش داوری جامعه روحانیت و تأکید شورای ائتلاف به این موضوع گفت: در این رابطه نتوانستند به توافق برسند. من از نوع رفتارها تحلیل می‌کنم که جامعه روحانیت خودش را از مجموعه شورای ائتلاف کنار کشیده است. من آنچه را که رصد می‌کنم، می‌گویم. وقتی به چند ماه گذشته نگاه می‌کنم، هیچ سخن و حرفی از جامعه روحانیت شنیده نمی‌شود. پیشنهاد این بود که جامعه روحانیت نقش داوری را ایفا کند، اما گویا بر سر این مسئله هم به جمع‌بندی نرسیدند و جامعه روحانیت مبارز در اعتراض به نحوه برخورد دوستان شورای ائتلاف کنار کشید.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 30 بهمن 98، شماره: www.sharghdaily.com،259426

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۱
1
0
این دو تا عزیر بد جا موندن از لیست ولی نباید وحدت رو برای مسائل شخصی خراب کرذ
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۱
0
1
فقط خدا به مردم رحم کنند چنین افرادی میخواهند نمایند مردم شوند هنوز نه بدار مخبری نیست اینجوری برای به قدرت رسیدن و صندلی همدیگر را میدرند1
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین