پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۲۳۳۷
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۶
فرامرز توفیقی از توافق دولتی‌ها و کارگران بر سر رقم سبد معاش حداقلی خبر داد و گفت: امضای نهایی پای سبد، دوشنبه گذاشته می‌شود.

شعار سال: روز گذشته، کمیته دستمزدِ ذیل شورای عالی کار تشکیل جلسه داد؛ این جلسه که قرار بود تعیین‌کننده‌ی رقم نهایی سبد معیشت خانوار (موضوع بند دوم ماده ۴۱ قانون کار) باشد، تا دیروقت ادامه یافت، اما ظاهراً رقم نهایی سبد معیشت هنوز قرار نیست رسانه‌ای شود.

فرامرز توفیقی (رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور) در ارتباط با این جلسه و خروجی‌های آن می‌گوید: متاسفانه نماینده کارفرمایی به دلیل مشکلات و گرفتاری شخصی به جلسه نیامد اما نماینده وزارت صنعت، وزارت اقتصاد و  شخص وزیرِ تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه حاضر شدند.

او ادامه می‌دهد: در این جلسه، ابتدا گزارش جلسات کمیته دستمزد داده شد و پس از آن، راه‌های رسیدن دستمزد به سبد معاش مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت، سبد خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها مطابق آمارهای تورمی دی ماه  ۹۸  که به طور رسمی توسط مرکز آمار ایران اعلام شده، به‌روزرسانی شد. خوشبختانه در مورد رقم این سبد، بین ارقام کارگری‌ها و دولت فاصله و اختلاف زیادی نبود و در نتیجه گروه کارگری و دولت، مشترکاً سبد حداقلی خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها را پذیرفتند منتها چون نمایندگان کارفرمایی در جلسه نبودند که نظرشان را اعلام کنند، نمی‌توانیم فعلاً این رقم را رسانه‌ای کنیم.

توفیقی در ارتباط با اتخاذ اطلاعات و آمار برای استخراج رقم سبد معیشت می‌گوید: اطلاعات استخراجی همگی از مرکز آمار و مورد تایید وزارت صنعت و وزارت دارایی است؛  ما این داده‌ها را از جای دیگری نیاوردیم؛ وقتی مرکز آمار که یک نهاد معتبر و  رسمی است، اعلام می‌کند که تورم خوراکی ها و آشامیدنی‌ها در دی ماه سال جاری، ۵۲.۱ درصد است، ما نمی‌توانیم اعدادی پایین‌تر از این را مبنا قرار دهیم و قاعدتاً اعداد تورمی ما نیز باید حول و حوش همین رقم باشد پس کارفرمایان هم نمی‌توانند این رقم را قبول نکنند.

وی تاکید می‌کند: علیرغم نهایی شدن سبد، به دلیل عدم حضور کارفرمایان فعلا نمی‌توانیم رقم را رسانه‌ای کنیم اما قرار است دوباره  دوشنبه  جلسه کمیته دستمزد تشکیل شود؛ در آن جلسه، نماینده کارفرمایان حتما می‌آیند و سبد حتماً نهایی می‌شود. این اطلاعات در اختیار شورای عالی کار قرار خواهد گرفت تا در محاسبات مزدی مورد استفاده و استناد قرار گیرد.

مبنای محاسبات سبد معیشت خانوار، محاسبه‌ی سبد خوارکی‌ها و آشامیدنی‌های یک خانوار متوسط است که سپس با اِعمال یک ضریب، سبد معیشت خانوار شامل مولفه‌های مختلف از جمله خوراکی‌ها، مسکن، آموزش، درمان و حمل و نقل به دست می‌‌آید.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ: 02 اسفند 98، کد خبر: 874491، www.ilna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین