پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۲۹۱۶
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۷
دکتر رحمانی فضلی: این انتخابات در شرایطی برگزار شد که با شرایط اقلیمی نامناسب، بیماری کرونا، شرایط سیاسی و حوادثی مانند مسئله سقوط هواپیما و حوادث آبان ماه و دی ماه مواجه بودیم و برهمین اساس میزان آرا و حضور و مشارکت مردم در انتخابات کاملا قابل قبول است و نشان دهنده این است که مردم ما در هر شرایطی آمادگی لازم برای حضور و مشارکت دارند.

شعار سال: دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور در نشست ارائه گزارش جمع بندی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی واولین میاندوره ای مجلس خبرگان رهبری در جمع خبرنگاران گفت: لطف خداوند متعال و همکاری و هماهنگی های بسیار بسیار خوب و تلاش همه دستگاههای مسئول در امر برگزاری انتخابات، مسئولان انتظامات و امنیت، پشتیبانی و تدارکات و خدمات، نظارت، اجرا، تبلیغات و اطلاع رسانی که به ما کمک کردند و موجب این حرکت بزرگ مردم شدند، جای تشکر و قدردانی دارد. امیدوارم خداوند متعال به همه عزیزانی که در این مدت طولانی، از اردیبهشت ۹۸ تا به امروز که آخرین نتایج انتخابات اعلام شد، به تناسب شرایط محبت داشتند و به ما کمک کردند، توفیق دهد.

وزیر کشور در ادامه با تشریح مجموعه اقدامات انجام شده در روند برگزاری انتخابات گفت: ستاد انتخابات کشور در ده اردیبهشت ۹۸ و ۱۱۲۳ هیات اجرایی در موعد قانونی در حوزه ها و شعبه های مختلف تشکیل شد.

وی با بیان اینکه تشکیل هیات های اجرایی کاری سخت و وقت بر و بسیارمهم است، افزود: این هیات های اجرایی هستند که باید در تمام مراحل و مسیر کار انتخابات حضور داشته باشند. باتوجه به روند انتخابات که حتماً باید از طرف فرماندار معرفی و از سوی هیات نظارت تایید شوند، این مسیر معرفی و تایید و توافق نهایی واقعا کار پرزحمت و طولانی است که بحمدا... با هماهنگی شورای نگهبان انجام شد.

وزیر کشور با اشاره  به اهمیت امر آموزش ادامه داد: حدود سه هزار نفر از دست اندرکاران مستقیم انتخابات و ۴۵۷هزار و ۵۰۶ نفر در هیات های اجرایی، بازرسی ها و افرادی که در سایر امور انتخابات فعال بودند، آموزش داده شدند.

وی با بیان اینکه حدود ۱۶هزار نفر در انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت نام کردند، اظهار کرد: در نهایت در انتخابات، ۵هزار و ۲۳۲ نفر در مجلس شورای اسلامی و ۲۵ نفر در میاندوره ای خبرگان رقابت کردند.

دکتر رحمانی فضلی درخصوص اقدامات صورت گرفته برای برگزاری انتخابات گفت: ۵۴هزار و۶۱۱ شعبه انتخاباتی تایید و سپس تامین، تجهیز و تدارکات لازم و آموزش مسئولان شعب که از عموم اقشار مردم عزیز هستند، انجام شد.

وزیر کشور با بیان اینکه در این دوره از انتخابات ۵۷ میلیون و ۹۱۸ و ۱۵۹ نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات بودند، گفت: این آمار با هماهنگی و توافق با ثبت احوال و مرکز آمار ایران ارائه شده است.

وی اضافه کرد: برخلاف انتخابات ریاست جمهوری که ایرانیان خارج از کشور هم می توانند رای دهند، در انتخابات مجلس شورای اسلامی تنها افرادی که در ایران زندگی می کنند، می توانند رای دهند بنابراین بهترین آمار مربوط به مرکز آمار ایران است که به تک تک خانه سر زده و سرشماری انجام داده است. البته برای همخوانی ارقام با ثبت احوال جلسات مشترکی گذاشته شده است و این آمار نهایی شد.

وزیرکشور همچنین گفت: ۲میلیون و ۹۳۱ هزار نفر رای اولی داشتیم که حضور پررنگی در این انتخابات داشتند.

وزیر کشور در ادامه درخصوص روند اعلام میزان مشارکت در انتخابات گفت: برای اعلام هرگونه میزان مشارکت بر طبق قانون باید فرایند قانونی آن طی شود، یعنی حتماً مبتنی بر تنظیم صورتجلسه هیاتهای اجرایی و نظارت و تایید شورای نگهبان و وزارت کشور باشد.

وی افزود: گاهی به خاطر تفاوت یک رای یا یک اختلاف جزئی، روند تنظیم صورتجلسه نهایی بسیار طولانی شده و این صورتجلسه ها، پس از ارسال به وزارت کشور و بررسی دقیق و چک نهایی در اینجا امضا می شود. بنابراین برای اعلام میزان مشارکت، پیش از طی روند کامل آن، محدودیت قانونی داشتیم.

وزیر کشور در ادامه افزود: سامانه برخط انتخابات به صورت کامل متصل بود و بیش از ۹۹درصد فعال بود، اما به خاطر شرایط اقلیمی و بارش برف سنگین و مشکلات فنی، که منجر به اختلالت می شد، باید منتظرمی بودیم تا این اعداد و ارقام به دست ما برسد. پس از رسیدن تمامی اعداد، جمع بندی و از سوی تمامی بخشها و شورای نگهبان تایید شد.

وزیر کشور در همین راستا میزان مشارکت مردم در کل کشور در این دوره از انتخابات را ۲۴میلیون و ۵۱۲ هزار و ۴۰۴نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۴۸درصد بانوان و ۵۲ درصد آقایان هستند. براین اساس ۴۲.۵۷ درصد میزان مشارکت مردم در انتخابات این دوره بوده است.

 وزیر کشور در ادامه درخصوص میزان مشارکت مردم استان تهران نیز گفت: ۲میلیون و ۵۳۹ هزار و ۷۶۳ یعنی۲۶.۲ درصد از مردم استان تهران در انتخابات شرکت کردند و در حوزه تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس، نیز ۱میلیون و ۸۴۱ هزار و ۸۹۱ یعنی ۲۵.۴ درصد از مردم در یازدهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی مشارکت داشتند.

دکتر رحمانی فضلی درهمین خصوص اشاره کرد: این انتخابات در شرایطی برگزار شد که با شرایط اقلیمی نامناسب، بیماری کرونا، شرایط سیاسی و حوادثی مانند مسئله سقوط هواپیما و حوادث آبان ماه و دی ماه مواجه بودیم و برهمین اساس میزان آرا و حضور و مشارکت مردم در انتخابات کاملا قابل قبول است و نشان دهنده این است که مردم ما در هرشرایطی آمادگی لازم برای حضور و مشارکت دارند.

وزیر کشور در ادامه ابراز امیدواری کرد: مجلس جدید بتواند در شرایطی که کشور نیاز به کار و تلاش، وحدت و انسجام، مقاومت و استقامت دربرابر تهدیدات بیگانگان دارد، با تعهد و میثاق و تجلی اراده مردم که در قالب رای و با اعتماد به آنها ایجاد شده است، ان شاءا... بتوانند به خوبی اقدام کند.

دکتر رحمانی فضلی یادآور شد: از امروز و فردا که نتایج به صورت رسمی در شهرستانها ابلاغ می شود، کاندیداها دو روز به صورت رسمی فرصت اعلام اعتراضات خود را دارند که پس از آن اعتراض طی ۷ روز در هیاتهای اجرایی رسیدگی و پس از آن ۷ روز شورای نگهبان رسیدگی کرده و صحت انتخابات از سوی شورای نگهبان تایید می شود.

وزیر کشور در ادامه ضمن قدردانی از تمام کسانی که در برگزاری انتخابات زحمات ویژه ای کشیدند، گفت: مقام معظم رهبری در مراتب و مواقع مختلف حمایت، دعوت، تشویق و ترغیب مردم داشتند و تحلیل دقیق و مقتضی با شرایط ارائه کردند که مردم عزیز و خوبمان با تکیه به توصیه ها و فرمایشات مقام معظم رهبری، این حضور را عینی و واقعی کردند. همچنین رئیس جمهور محترم در شرایط مختلف نیازهای مختلف ما را رفع و همه دستگاهها را موظف به همکاری با ما کردند و در سخنرانی های خود تاکید بر مشارکت مردم داشتند.

وزیر کشور همچنین از رئیس، اعضا و کارکنان ستاد انتخابات کشور که ده ماه بی وقفه کار کردند و همه نیروهای ستادی وزارت کشور، استانداران و معاونین آنها، فرمانداران و بخشداران و افرادی که در این مراکز فعال بودند، تشکر و قدردانی کردند.

دکتر رحمانی فضلی گفت: مجموعه نیروها اعم از اجرا، نظارت، پشتیبانی، اطلاع رسانی و... که روز انتخابات درگیر انتخابات بودند، حدود یک میلیون نفر بود که این تعداد نیازمند قدرت بالا، همکاری قوی و تشکیلات بسیار منسجم و آیین نامه های بسیار قوی است چراکه هرلحظه از انتخابات برای ما بسیار مهم است؛ بنابراین اگر هریک از افراد در جای خود کار خود را به خوبی انجام نمی‌دادند، شاهد انتخابات آرام، امن، قانونی و دقیق و سالم نبودیم.

وی با تاکید بر اینکه این دوره از انتخابات سالمترین انتخابات برگزار شد، گفت: قریب ۵۵ هزار دستگاه احراز هویت به کار گرفته شد که ظرف چندثانیه اطلاعات مشخص می شد و برهمین اساس سالم ترین انتخابات برگزار شود. این دوره قطعا رای تکراری یا رای با شناسنامه افراد متوفی یا شناسنامه جعلی نداشتیم.

وزیر کشور تصریح کرد: تقریبا برای هر دو شعبه، یک بازرس داشتیم یعنی حدود ۲۵ هزار بازرس کار بازرسی را انجام دادند.

وی همچنین از شورای نگهبان، هیاتهای نظارت، مراجع ۴گانه که در مراحل مختلف انتخابات یاری کردند، تشکر کرد و گفت: وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، ثبت احوال در استعلامات کمک زیادی کردند. با اینکه نیروی انتظامی مسئول بررسی امنیت و انتظامات انتخابات است، اما سپاه و بسیج و ارتش نیز کمک کردند که لازم است تشکر کنیم.

 وی افزود: وزارت دفاع ساخت دستگاههای احراز هویت را در ۴ ماه انجام داد که باید قدردانی کرد. همچنین سازمان برنامه و بودجه با توجه به شرایط مالی کشور با  دستور رئیس جمهور محترم هزینه ساخت دستگاهها و برگزاری انتخابات را تامین کرد.

وی افزود: وزارت آموزش و پرورش نقش ویژه ای در برگزاری انتخابات دارد، چه مدارس و مکانهایی که در اختیار ما قرار می دهند و چه معلمان و مدیران که به عنوان هیات اجرایی در برگزاری انتخابات کمک می‌کنند و برخی مواقع از لحاظ تدارک و خدمات به اعضای شعب، کاستی و کمبودهایی ایجاد می شود که پوزش می طلبیم.

وزیر کشور گفت: با تلاش وزارت نیرو علیرغم برف سنگین و قطعی برق، مشکل قطعی برق در هیچ جای کشور نداشتیم. وزارت، ارتباطات مانور عظیم مخابراتی داشت که با این تلاش ها، سه خط ارتباطی (یک خط اصلی و دو خط رزرو) داشتیم و خداروشکر هیچ مورد قطعی نداشتیم و قدرت بسیار بالایی است که در لحظه رای گیری انجام می شود و بیش از ۲۶ میلیون نفر در این محدوده استعلام لحظه ای گرفته می شود و سیستم ها حدود ۱۲ ساعت فعال هستند. همچنین وزارت راه و شهرسازی اقدام بسیار خوبی در بازگشایی راههای روستایی و راههایی که دچار برف گرفتگی بودند. همچنین ستاد نیروهای مسلح که امور نظامی و انتظامی مرتبط با برگزاری قانونی انتخابات را به خوبی انجام می دهند.

وی افزود: دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در تدوین دستورالعمل ها و مقررات و خود شورا عالی امنیت ملی و شخص رییس جمهور کارهای بسیار خوبی انجام دادند.

وزیر کشور از رسانه ها از جمله صداوسیما که رادیو انتخابات را فعال کرد و بخش سیما و شبکه های استانی که نقش بسیار فعالی در آموزش و تهییج و ترغیب مردم داشتند، همچنین روزنامه ها و سایت ها و فضای مجازی، ائمه جمعه و جماعات، احزاب و گروههای سیاسی تشکر کرد.

وی با احزاب، گروههای سیاسی و گروههای مرجع که در انتخابات نقش موثری داشتند، قدردانی کرد و گفت: هرچند برخی گروههای سیاسی به دلایل مختلف دلگیری و دلخوری از فرایند انتخابات در مقاطع مختلف داشتند اما در نهایت ترغیب وتشویق و حضور و مشارکتشان بسیار خوب بود و امیدواریم فعالتر و موثرتر هم باشند.

وی اشاره کرد: در لایحه جدیدی که سال قبل به مجلس ارائه کردیم، نقش احزاب را بسیار پررنگ دیدیم و حتی رای گیری لیستی را پیشنهاد دادیم. امیدواریم احزاب نیز نقش پررنگ تری را در انتخابات ایفا کنند.

وی همچنین از مساجد، هیات امنای آنها، شهرداران و دهیاران نیز قدردانی کرد.

وزیر کشور گفت: به لطف خداوند و همراهی و همدلی همه مردم عزیز و تمام دستگاهها توانستیم انتخاباتی امن، سالم، دقیق و مبتنی بر هرآنچه قانون خواسته بود، انجام دهیم.

رئس شورای امنیت کشور خاطرنشان کرد: در هفته های منتهی به انتخابات اتفاقات زیادی در کشور افتاد و تبلیغات بسیار زیادی از خارج از کشور و برنامه ریزی های زیادی از سوی نیروهای معاند و مخالف شده بود که وزارت اطلاعات، سپاه، بسیج و نیروی انتظامی در کنترل و مقابله با آنها موفق بودند و توانستند در شناسایی و برخورد با آنها به خوبی عمل کنند.

وزیر کشور ابراز امیدواری کرد خداوند خیر و برکت در آرای مردم بدهد و نتیجه و برکت آن در مجلس یازدهم باشد.

وزیر کشور در ارتباط با ویروس کرونا و شیوع آن در کشور گفت: این موضوع از روزی که به صورت دقیق مشخص شد به مردم اعلام شد، برخی توصیه های دلسوزانه از طریق منابع غیررسمی اعلام شد مانند اینکه اعلام کرونا را به تعویق بندازیم اما رئیس جمهور از ابتدا تاکید کردند به سرعت مردم را در جریان قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه برخی معتقد بودند که انتخابات را به تعویق بندازیم، گفت: بنده مخالف این کار بودم، چراکه از زمانبندی انتخابات عقب می افتادیم و در تشکیل مجلس بعدی دچار مشکل می شدیم، ۴۰ سال است که انتخابات در این کشور راس موعد مقرر برگزار شده است.

وزیر کشور افزود: علیرغم شیوع و نگرانی از ویروس کرونا در کشور و از جمله در شهر قم، بیش از ۴۲ درصد مردم قم در انتخابات مشارکت کردند.

وزیر کشور درخصوص نقش حضور پررنگ مردم در انتخابات گفت: انتخابات و مجلس همواره در هر مقطعی اثر خود را در اوضاع داخلی کشور و ابعاد اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور دارد و در سیاست خارجی هم این موضوع مشهود و عینی است. بنابراین وقتی در کشوری اراده بر اداره کشور با مشارکت مردم است و این مردم هستند که حامی نظام و مردم هستند و در فرایند انتقال قدرت با رای خود مشارکت می کنند، مردم حتما از دستاوردهای خود دفاع می کنند. کشور از سال ۵۷ تا کنون در تمامی حوزه های اقتصادی، اجتماعی،نظامی و امنیتی و سیاسی مفتخر به پشیبانی مردم از شرایط سیاسی است و اکنون هم باید مجلس جدید رسالت تاریخی خود را که با میثاق مردم در انقلاب است در ابعاد مختلف نشان دهد.

شعار سال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته ازسایت شورای عالی انقلاب فرهنگی ، تاریخ انتشار: 4اسفند1398 ، کدخبر: 10306 : sccr.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین