پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۴۲۷۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸
تعداد زنان راه يافته به مجلس به همان تعداد زنان مجلس دهم شده است. گرچه نمي‌توان نتيجه گرفت كه اين تثبيت تعداد نتيجه مشاركت سياسي مناسب بوده يا نه ولي مي‌توان نشانه‌هايي از بهبود تثبيت موقعيت حضور زنان در عرصه سياست و نمايندگي مجلس را از آن برداشت كرد.


شعار سال:شيوع كرونا خيلي چيزها را تحت تاثير قرار داد. گرچه انتخابات يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي در نبود تنوع ديدگاه‌هاي سياسي برگزار شد و نرخ مشاركت هم حكايت از حس و حال ديگري در اين عرصه داشت اما از يك نظر دستاوردي به همراه داشت.

تعداد زنان راه يافته به مجلس به همان تعداد زنان مجلس دهم شده است. گرچه نمي‌توان نتيجه گرفت كه اين تثبيت تعداد نتيجه مشاركت سياسي مناسب بوده يا نه ولي مي‌توان نشانه‌هايي از بهبود تثبيت موقعيت حضور زنان در عرصه سياست و نمايندگي مجلس را از آن برداشت كرد.

بررسي نتايج انتخابات يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي براي 290 كرسي حكايت از آن دارد كه ورود 17 زن تاكنون به خانه ملت قطعي شده و اگر «فاطمه آجرلو» در كرج در دوره دوم راي بياورد، تعداد زنان در مجلس يازدهم به 18 زن خواهد رسيد. با اين وضع تعداد زنان مجلس يازدهم نسبت به دوره دهم با وجود كاهش مشاركت مردم در انتخابات كاهش نيافت. اين وضع به جز حوزه‌هاي انتخابيه تك ‌نماينده تابع مشاركت سياسي اصولگرايان بوده است زيرا از مجموع زناني كه به مجلس راه ‌يافته‌اند چنين برمي‌آيد كه به جز 5 نماينده كه تاكيد كرده‌اند مستقل هستند بقيه از طيف‌هاي مختلف اصولگرا هستند. تكليف حوزه انتخابيه كرج هم در صورت مشخص شدن و ورود فاطمه آجرلو يك زن اصولگراي ديگر را روانه خانه ملت مي‌كند. نگاهي به آنچه در اين انتخابات براي زنان رقم خورده است، نشان مي‌دهد گرچه در دوره دهم فهرست تهران و تخصيص سهميه 30درصدي توانستند 8 زن از اين حوزه انتخابيه را راهي مجلس كنند اما همچنان اين حوزه‌هاي انتخابيه غيرفهرستي هستند كه زنان در آن موفق مي‌شوند. بررسي زنان راه ‌يافته به مجلس يازدهم نشان مي‌دهد 10 زن از 17 زني كه به مجلس راه‌ يافته‌اند از حوزه‌هاي انتخابيه‌اي راي آورده‌اند كه فهرستي در آن ارايه نمي‌شود؛ يا تك ‌نماينده هستند يا نهايتا دو نماينده.

زن و مناطق كم‌ برخوردار

آنچه نتايج انتخابات در برخي از حوزه‌هاي انتخابيه را جالب توجه مي‌كند، ورود زنان براي نخستين ‌بار از برخي حوزه‌هاي انتخابيه است كه يا از جمله شهرهاي كم ‌برخوردار كشور محسوب مي‌شوند يا از مناطقي بوده‌اند كه جو فرهنگي حاكم بر آنجا مردسالارانه بوده است. ورود سارا فلاحي از شهر حوزه انتخابيه ايلام و چرداول را بايد به فال نيك گرفت زيرا يكي از مناطق كشور است كه آسيب‌هاي اجتماعي در آن بالاست و سال‌ها قبل آمار خودسوزي زنان در ايلام بسيار نگران‌كننده مي‌نمود.

ورود يك زن از استان كردستان و از شهر مريوان نيز مي‌تواند خبر خوشي براي توسعه اين منطقه و ايجاد اعتماد به نفس در آن خطه باشد. اين براي نخستين‌ بار است كه يك زن از استان كردستان به مجلس راه يافته است. اين در حالي است كه پيش‌تر «زهرا آوجيان» منتخب مردم سنندج در شوراي شهر توانسته بود براي 4 دوره متوالي رييس شوراي اسلامي استان كردستان بود.

به جز كردستان و ايلام كه موقعيت خاصي دارند از شهرها و استان‌هاي ديگري هم براي نخستين ‌بار زنان راهي خانه ملت شده‌اند. از جمله از استان لرستان و آذربايجان شرقي. در حوزه انتخابيه بروجرد نيز براي نخستين ‌بار يك زن راهي خانه ملت شده است. «فاطمه مقصودي» كه پيش‌تر در انتخابات دوره دهم مجلس شوراي اسلامي نيز در حوزه انتخابيه بروجرد در انتخابات شركت كرده بود ولي در دور دوم از ورود به بهارستان باز ماند در اين دوره راي لازم را كسب و راهي خانه ملت شده است.

ماجراي 250 رايي كه يك زن را حذف كرد

استان مازندران و حوزه انتخابيه ساري و ميانرود نيز در آستانه شكستن طلسم ورود زنان به مجلس رفت ولي اين طلسم براي يازدهمين بار بر اين خطه باقي ماند. اخبار ابتدايي حاصل از شمارش آرا در اين حوزه انتخابيه حكايت از آن داشت كه «عاليه زماني» دومين منتخب اين حوزه بوده است ولي حدود ظهر روز 3 اسفند اين بحث پيش آمد كه آمار بين وزارت كشور و شوراي نگهبان محل اختلاف است. آنچه بعدا به عنوان راي نهايي مردم ساري و ميانرود اعلام شد، حكايت از آن داشت كه دو مرد به مجلس راه‌ يافته‌اند. براساس آنچه فرمانداري ساري اعلام كرده است «على بابائي‌كارنامي» با 42 هزار و 26 راي، نفر دوم اين حوزه انتخابيه شده است و «عاليه زماني» 41هزار و 776 راي كسب كرده و نفر سوم شده و از ورود به مجلس بازمانده است. پرسش اين است كه اين 250 راي محل اختلاف چگونه و در پي چه وضعيتي موجب پيروزي علي بابايي شده است. البته وقتي در يزد خبر مي‌رسد كه تعداد آراي باطله از تعداد آراي نفر اول شهر بيشتر است اين پرسش پررنگ‌تر مي‌شود كه چگونه 250 راي توانست از ورود يك زن ديگر به مجلس جلوگيري كند.

بررسي نتايج انتخابات يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي براي 290 كرسي حكايت از آن دارد كه ورود 17 زن تاكنون به خانه ملت قطعي شده و اگر «فاطمه آجرلو» در كرج در دوره دوم راي بياورد، تعداد زنان در مجلس يازدهم به 18 زن خواهد رسيد. با اين وضع تعداد زنان مجلس يازدهم نسبت به دوره دهم با وجود كاهش مشاركت مردم در انتخابات كاهش نيافت.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه اعتماد،تاریخ انتشار:15اسفند1398،کد خبر:144259،www.etemadnewspaper.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Germany
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
0
0
این همه نماینده زن داشتیم کدومشون به معنای واقعی تا حالا تاثیر گذار بودن؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین