پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۵۷۳۳
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۴
خودسوزی یکی از خشن‌ترین و دردناک‌ترین روش‌های خودکشی است.یکی از مسائلی که در چند دهه اخیر در حوزه جامعه‌شناسی اجتماعی و اقتصاد سیاسی در ایران مورد توجه پژوهشگران و محافل علمی قرار گرفته بحث توسعه، توسعه نامتوازن و پیامدهای آن بر جامعه ایرانی بوده است. به نظر می‌آید یکی از مهم‌ترین آسیب‌هایی که توسعه نامتوازن ایجاد کرده، پدیده خودکشی، به‌ویژه در مناطق غرب کشور است.

شعار سال:در همه جای دنیا نرخ خودکشی در میان سالمندان و مردان خیلی زیاد است. در همه کشور‌های دنیا مردان بیشتر خودکشی می‌کنند. به لحاظ سنی هم سالمندان بیشتر دست به انتحار می‌زنند. اما این ویژگی در جامعه ما خاص است و جای کار دارد که چرا در جامعه ما جوانان خودکشی می‌کنند و به لحاظ جنسیتی خودکشی زنان بیشتر است.

بر اساس مطالعات من میانگین سنی بیش از 70 درصد از قربانیان خودکشی‌، 24 سال است. یعنی قربانیان عمدتا بین 15 تا 30 سال سن دارند. واقعا ساختار اجتماعی در غرب کشور چگونه است و تجربه تاریخی استان‌های غرب ایران به چه شکل بوده که چنین پدیده‌ای را با این ابعاد و در این گروه سنی شاهد هستیم؟
تیغ خودکشی دو لبه دارد، یکی فرهنگ سنتی است که به خاطر فقر خشونت تولید می‌کند و دیگری برنامه‌‌های توسعه‌ نامتوازن است که بی­‌عدالتی و نابرابری ایجاد کرده است. این دو عامل در کنار هم آسیب اجتماعی ایجاد می‌کند. یعنی از یک طرف فرهنگ سنتی به خاطر فقرِ آگاهی مدرن، جامعه را به سمت تقدیرگرایی می‌کشاند و جامعه در آن وضعیت می‌ماند و در مقابل تغییرات مقاومت می‌کند. از طرف دیگر فقری که نتیجه توسعه و برنامه‌های توسعه نامتوازن، شتابان و رها شده است، آسیب‌های چون مهاجرت ایجاد می‌کند.

خشونت در جامعه سنتی قطعاً بیشتر از جامعه مدرن امروزی است. اما گفتمان‌های توسعه، مدرنیته و نوسازی باعث می‌شود که زنان در غرب ایران از یک درک اجتماعی مبتنی بر حقوق فردی و اجتماعی برخوردار شوند. متاثر از آگاهی‌های مدرن، یک زن جوان به درک جدیدی از خود و زندگی می‌رسد و نسبت به ارزش‌ها و هنجارهای جامعه سنتی خودش واکنش نشان می‌دهد؛ این واکنش می‌تواند به صورت اعتراضی و هنجارشکنانه باشد و در زمانی که ارزش‌ها و فرهنگ سنتی چنین واکنشی را تحمل نمی‌کند و درصدد برمی‌آید که قواعد خودش را بر فرد تحمیل کند، احتمال وقوع خودکشی زیاد می‌شود. بنابراین خودکشی یک کنش اعتراضی نسبت به محرومیت فردی است و در واکنش به ناتوانی در تغییر شرایط پیش رو و نسبت به فرهنگ و شرایط نا ایمن اقتصادی و اجتماعی خود رخ می دهد.

خودسوزی زنان در غرب و جنوب غربی ایران از آثار و پیامدهای ازدواج در سنین پایین، خشونت علیه زنان، نگرش‌های مردسالارانه، فشارهای اجتماعی در ساخت سنتی، سطح آگاهی پایین زنان، فقر و بیکاریست.

در این ویدئو روایتی از خودسوزی زنان دیشموک در استان کهگیلویه و بویراحمد از زبان زنان روستا قابل مشاهده است.

تعداد بازدید : 56

برگرفته از فضای مجازی

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت دیدار نیوز،تاریخ انتشار:12آذر 1397،کد خبر:15502،didarnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین