پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۴۳۷۴
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۹
چرا سفر نمایندگان فیفا و جلسه با سران فدراسیون رسانه‌ای نشد؟ اراده‌ای برای اصلاح اساسنامه نیست، چون برخی در همین شرایط ذی‌نفع هستند

شعار سال: انتخابات فدراسیون فوتبال قرار بود 25 اسفندماه برگزار شود که با دستور فیفا گویا ممنوعیت برگزاری آن صادر شد و باید ابتدا اساسنامه را اصلاح کرد و سپس به فکر مراحل بعدی بود. این درحالی است که در کشور پهناور و گسترده ایران 2 انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری که دو انتخابات مهم و تاثیرگذار در نقشه سیاسی و اجتماعی و در مجموع بر جامعه به شمار می‌روند، در یک تاریخ مشخص و در همان موعد انتخابات‌شان در سطح گسترده در کل کشور با حضور میلیونی رای‌دهندگان برگزار می‌شوند و از تاریخی که مسئولان اعلام کرده‌اند، حتی یک روز هم جابه‌جا نمی‌شود، اما در همین کشور انتخابات یک فدراسیون که میزان اعضای مجمعش بعد از اصلاح اساسنامه به کمتر از 80 نفر رسیده است، همیشه دچار چالش و دغدغه رسانه‌ها و اهالی فوتبال است.سال 94 نیز انتخابات باید اسفندماه برگزار می‌شد، اما انتخابات فوق لغو و به اردیبهشت 95 موکول شد و دوره ریاست فدراسیون از سال 90 به جای 4 سال، حدود 4 سال و 3 ماه طول کشید.

نکته بعدی اینکه در انتخابات سال 90 نیز مشکلات و مسائلی وجود داشت که در آن بروز پیدا کرده و حتی در سال 86 که کمیته انتقالی اساسنامه را نوشت، در زمان ثبت‌نام کاندیداها، مشکلات ساختاری به وجود آمد که باعث شد زمان انتخابات در آن سال یکی دو بار دستخوش تغییراتی بشود و الان هم برای انتخابات فعلی همین مشکلات به وجود آمده است. در این رابطه و به‌خصوص ابهامات و سوالاتی که در جهت برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال وجود دارد، با علی دهقانی، معاون اسبق دبیرکل فدراسیون به صحبت پرداختیم که متن این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

درخصوص همه ابهاماتی که در راستای برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال وجود دارد، اگر بخواهیم دست به آسیب‌شناسی بزنیم و چرایی آن را بررسی کنیم، چه چیزی به ذهن شما می‌رسد؟

این موضوع دلایل متعددی دارد که می‌توانیم به برخی مشکلات داخلی و مشکلات دیگری که از درون به نهادهای بین‌المللی مخابره می‌شود، اشاره کنیم که به‌عنوان کد دادن از آن نام برده می‌شود. در کل سوالات بی‌شماری در این خصوص وجود دارد که باید آنها را مطرح کرد. اول اینکه هیات اجرایی و نظارتی‌ AFC و فیفا تابستان امسال به ایران سفر کرده و جلساتی را با اعضای هیات‌رئیسه و حقوقدان‌ها برگزار کردند. این جلسات چرا در آن زمان علنی نشده و گزارشی از آن به رسانه‌ها مخابره نشد یا چرا اصولا کسی از برگزاری آنها خبر نداشت؟ چرا هیچ‌کس نمی‌دانسته که فیفا و ‌ AFC به اساسنامه ما ایرادات زیادی گرفته‌اند و این ایرادات را تا جایی دنبال کردند که کارشان به سفر به ایران و برپایی جلسات متعدد با مسئولان فدراسیون کشیده شد و درنهایت چارچوب‌هایی را برای اصلاح اساسنامه بنا نهادند.

حالا این سوال پیش می‌آید که چرا بعد از اینکه این هیات رفت و این چارچوب‌ها را تعیین کرد، تا حدود دی‌ماه که آقای تاج استعفا داد، هیچ حرکت و تلاش و اراده‌ای برای اجرای منویات فیفا و AFC برای اصلاح اساسنامه انجام نشد؟

دقیقا این هم یکی از ابهامات است و باید پرسید علاوه‌بر اینکه هیچ اراده‌ای نبود، حتی یک نفر هم هیچ اقدامی برای اصلاحات انجام نداد تا پس از آن، اساسنامه شکل‌ گرفته، تصویب و سپس اجرایی شود. نکته بعدی اینکه وقتی تاریخ برگزاری انتخابات 25 اسفند تعیین می‌شود، چرا فیفا به صورت ناگهانی نامه می‌زند که باید انتخابات با اساسنامه جدید برگزار شود. این درحالی است که از اواخر بهمن ما فیفا را برای برگزاری انتخابات در جریان گذاشتیم و چرا فیفا دو سه هفته قبل از انتخابات در نامه‌ای به فدراسیون اعلام می‌کند که انتخابات را با اساسنامه‌ای که ما چارچوب‌های آن را مشخص کرده و بر سر آن به توافق رسیدیم، باید انجام بدهید. اینها همه نشان می‌دهد که ما با وجود اینکه توانایی برگزاری انتخابات‌ مهمی ازجمله انتخابات مجلس، شوراها، خبرگان رهبری و ریاست‌جمهوری را داریم، از اجرای انتخابات فدراسیون فوتبال در زمانی که موعد آن از قبل مقرر شده، عاجز هستیم و آن هم دلیلی ندارد جز اینکه افراد ذی‌نفع برای اینکه بتوانند استفاده لازم را از شرایط ببرند، تلاش می‌کنند این انتخابات دستخوش تغییراتی شود.

حالا اگر رایزنی‌ها و گمانه‌زنی‌ها برای فیفا مثمرثمر واقع نشد و تاکید داشتند که انتخابات بعد از اصلاح اساسنامه و در تاریخ دیگری برگزار شود، باید چه کرد؟

معتقدم باید مجمع فدراسیون فوتبال که در تاریخ 25 اسفند تشکیل می‌شود، یک کمیته انتقالی را برای اداره امور تعیین کند، چون هیات‌رئیسه درحال حاضر توان اجرای درست اصولی که باید اساسنامه را تشکیل بدهد، ندارد، چون رئیس فدراسیون به علت بیماری استعفا کرده، نایب‌رئیس، فدراسیون را ترک کرده و از سوی دیگر آقای شیعی عضو هیات‌رئیسه با استعفا از باشگاه پیکان عملا دیگر نمی‌تواند در هیات‌رئیسه باشد. الان این هیات‌رئیسه با 6 نفر اداره می‌شود  و ریاست فدراسیون با حکم سرپرستی به اداره امور می‌پردازد. دبیرکل نیز شامل بندهای مندرج در ماده 60 نمی‌شود که درنتیجه دبیرکل هم به صورت قانونی در جایگاه خود قرار ندارد. بنابراین به عقیده بنده اگر انتخابات در تاریخ 25 اسفند برگزار نشود، مجمع باید تشکیل و بعد از تشکیل شدن مجمع، اعضای آن باید افرادی را برای حضور در کمیته انتقالی تعیین کنند.

آخرین‌بار این کمیته در زمانی در فوتبال ایران تعیین شد که تعلیق بودیم. اما الان باید با هدف دیگری تشکیل شود؟ در این خصوص بیشتر توضیح می‌دهید؟

این کمیته می‌تواند مانند هیات‌رئیسه فدراسیون 9 نفره باشد و رئیس آن نیز در حکم سرپرست فدراسیون است و وظیفه این کمیته تهیه و تنظیم اساسنامه جدید فدراسیون-براساس آنچه فیفا چارچوب‌بندی کرده- با استناد و احترام به قوانین مدنی کشور است، بعد از گرفتن تاییدیه که بهتر است آن را برای تصویب به کمیسیون‌ها و سپس صحن علنی مجلس بفرستند؛ درنهایت آن را به فیفا ارسال و تاییدیه نهایی را اخذ می‌کنند. سپس با ساختار و قوانین جدید که در اساسنامه آمده، انتخابات برگزار شده و کمیته انتقالی نیز فدراسیون را به منتخبان اعضای مجمع برای هیات‌رئیسه و ریاست منتقل می‌کند.

گفته می‌شود فیفا برخی دخالت‌ها را برنمی‌تابد.

این موضوع به آن شکلی نیست که گفته می‌شود بلکه فیفا زمانی دخالت عوامل بیرونی را جریمه می‌کند که بعد از رای‌گیری اعضای مجمع، یک عامل بیرونی بیاید و منویات ذهنی خود را براساس منافعی که دارد، لحاظ کند. تایید صلاحیت‌ها به هیچ عنوان دخالت دولت در امور هیچ فدراسیونی تلقی نمی‌شود، برای اینکه هر کشوری قوانین خود را دارد و خود فیفا هم از قوانین تجارت کانتن زیرنظر قانون مدنی کشور سوئیس ماده 66 تبعیت می‌کند. بنابراین دخالت دولت زمانی لحاظ می‌شود که مجمع رایی را داده و افرادی را منسوب کرده باشد، اما یک عامل بیرونی بیاید و و این رای را نادیده بگیرد و تصمیم خود را لحاظ کند.

چرا اساسنامه در مجلس تصویب شود؟

چون خود دولت وقتی لایحه‌ای را تصویب می‌کند آن را برای قانونی شدن به مجلس می‌فرستد و بهتر است به یکباره این اساسنامه به مجلس ارسال شود.

صحبت پایانی...

به نظرم اگر انتخابات 25 اسفندماه برگزار نشود، اعضای مجمع باید کمیته انتقالی تشکیل بدهند و یک نفر در این کمیته ریاست را برعهده گرفته، اساسنامه را تهیه و تنظیم کند، امور فدراسیون و فوتبال را به صورت طبیعی و روالی که دارد، ادامه دهند و بعد از تایید اساسنامه و موافقت‌های اخذشده از مجلس و فیفا، انتخابات جدید با رویکرد جدید برگزار شود و درنهایت منتخبان مجمع وارد کارزار فوتبال کشور شوند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه فرهیختگان، تاریخ: 15 اسفند 98، کد خبر: 2999، www.farhikhtegandaily.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین