پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۵۸۹۷
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۰
اظهار نظر مسوولین حاکی از آن است که هیچ افزایش قیمت شکر با تغییر نرخ ارز در بازار اتفاق نمی افتد و دلیل آن را ذخیره مناسب شکر اعلام نموده‌اند و با ذخیره موجود قرار نیست قیمت شکر افزایش یابد ". اما سوالاتی مطرح شد که امکان پذیری" ثبات قیمت" را زیر سوال برد.

شعار سال:در گزارش قبلی با عنوان " قیمت شکر در سال 1398 " قرار بر این شد که راست آزمایی وعده مسوولین پیگیری شود. چه راست آزمایی؟ در خبرها آمده بود " تغییر نرخ ارز واردات شکر از ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی قرار است عملیاتی شود . اظهار نظر مسوولین حاکی از آن است که هیچ افزایش قیمت شکر با تغییر نرخ ارز در بازار اتفاق نمی افتد و دلیل آن را ذخیره مناسب شکر اعلام نموده‌اند و با ذخیره موجود قرار نیست قیمت شکر افزایش یابد ". در آن گزارش سوالاتی مطرح شد که امکان پذیری" ثبات قیمت" را زیر سوال برد. حال بعد از گذشت یک ماه نگاهی به قیمت شکر در بازار می اندازیم تا صحت و سقم این ادعا بررسی شود.

بر اساس اطلاعات منتشر شده مرکز آمار ایران در بهمن ماه 1398 قیمت یک کیلو شکر در کشور6007 تومان بوده که نسبت به دی ماه در حدود 2.2 درصد افزایش قیمت داشته است. علیرغم وعده مسوولین قیمت شکر در بهمن ماه نسبت به ماه گذشته افزایش قیمت داشته و در حدود 128 تومان به قیمت یک کیلو گرم شکر دریک ماه اضافه شده است. در دی ماه نرخ افزایش قیمت شکر 0.6 درصد نسبت به ماه قبل بوده که در بهمن ماه شاهد افزیش نرخ رشد قیمت بیشتری بوده است . یعنی وعده مسوولین محقق نشده است .

قیمت شکر در بهمن ماه 1398 نسبت به بهمن ماه سال 97 در حدود 42 درصد و نسبت به بهمن ماه 96 در حدود 83 درصد افزایش قیمت داشته است. آمار حاکی از آن است که افزایش شدید قیمت شکر طی دو سال گذشته اتفاق افتاده است .

در ابتدای سال 1398 فروردین ماه قیمت هر کیلو شکر در حدود 6200 تومان برای هر کیلو بوده که با افت و خیزهایی به رقم 6007 تومان در بهمن ماه رسیده به طوری که ماه های خرداد، تیر، مرداد، شهریور، آبان و آذر با کاهش قیمت مواجه بوده و فروردین، اردیبهشت، مهر، دی و بهمن با افزایش قیمت مواجه بوده است . بیشترین قیمت شکر در اردیبهشت ماه با 7749 تومان برای هر کیلو و کمترین قیمت مربوط به آذرماه با 5846 تومان برای هر کیلو بوده است.

حال سوال این است که مسوولین پاسخ دهند چرا قیمت شکر علیرغم ادعای داشتن ذخیره مناسب در بازار افزایش یافته است؟ آیا در اقتصاد ما ثبات قیمتها با در نظر گرفتن یک عامل آن هم بالا بردن ذخایر انبار امکان پذیر است؟

روند متوسط قیمت شکر در بهمن ماه 1398

منبع ؛فضای مجازی

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین