پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۶۸۹۲
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳
والیبال ایران در سال ۹۸ شاهد اتفاقات زیادی بوده اتفاقاتی که برخی از آن‌ها بسیار شیرین و برخی از آن‌ها البته دور از انتظار بود تیم ملی والیبال کشورمان در سال ۹۸ موفق به کسب افتخارات بزرگی شد و توانست رکورد‌های خوبش در تاریخ اضافه کند.

شعار سال: والیبال ایران در سال ۹۸ شاهد فراز و نشیب‌های زیادی بود.

والیبال ایران در سال ۹۸ شاهد اتفاقات زیادی بوده اتفاقاتی که برخی از آن‌ها بسیار شیرین و برخی از آن‌ها البته دور از انتظار بود تیم ملی والیبال کشورمان در سال ۹۸ موفق به کسب افتخارات بزرگی شد و توانست رکورد‌های خوبش در تاریخ اضافه کند.

|ز درخشش ورامینی‌ها در لیگ تا قهرمانی در آسیا

شروع سال ۹۸ همزمان شد با پایان رقابت‌های لیگ برتر والیبال کشور‌هایی که تیم والیبال شهرداری ورامین موفق شد برای دومین سال پیاپی به عنوان قهرمانی این رقابت‌ها دست یابد، آن‌ها بلافاصله پس از کسب این عنوان قهرمانی به جام باشگاه‌های آسیا رفتند تا در آنجا به مصاف حریفان قدرتمند آسیایشان برود.

شهرداری ورامین در این رقابت‌ها نمایش بسیار عالی و مقتدرانه داشت و در پایان موفق شد به عنوان قهرمانی برسد و دومین جام آسیایی خود در تاریخ را به دست آورد آن‌ها در این مسابقات تنها در یک بازی نتوانستند برنده میدان باشند و آن هم مقابل تیم والیبال پاناسونیک بود که البته در فینال این تیم را مقتدرانه شکست دادند تا با این پیروزی ارزشمند به جام آسیا دست یابند.

از جمله دیگر افتخارات والیبالیست‌های ایرانی در سال ۹۸ می‌توان به درخشش تیم‌های ملی والیبال ایران در رده‌های پایه و بزرگسالان اشاره کرد، جایی که تیم ملی والیبال جوانان کشورمان در بحرین و در رقابت‌های قهرمانی جهان به مصاف حریفان رفت و در پایان موفق شد برای دومین مرتبه در تاریخ به عنوان قهرمانی جهان برسد، شاگردان بهروز عطایی با کسب این عنوان توانستند رکورد خوبی از خود در جهان به ثبت برسانند.

اما تیم ملی والیبال نوجوانان کشورمان نتوانست قهرمانی دوره قبلش را در رقابت‌های قهرمانی جهان را تکرار کند و حتی به مدالی هم دست نیافت، شاگردان وکیلی هم در سال ۹۸ در رقابت‌های قهرمانی جهان حاضر شدند، آن‌ها در پایان این رقابت‌ها به عنوان پنجمی رسیدند تا نتیجه نسبتاً دور از انتظار را در این مسابقات ثبت کند.

عنوان هشتمی بانوان در آسیا / ناکامی در انتخابی المپیک

تیم ملی والیبال بانوان کشورمان هم امسال دو تورنمنت را پشت سر گذاشتند، آن‌ها در رقابت‌های قهرمانی آسیا توانستند به عنوان هشتمی برسند و با قرار گرفتن در جمع ۸ تیم برتر جواز حضور در مسابقات انتخابی المپیک را به دست آورند. آن‌ها البته در این رقابت‌ها نتوانستند جواز حضور در رقابت‌های المپیک را به دست آورند و در نهایت بدون برد به کارشان در رقابت‌های انتخابی المپیک پایان دادند.

البته شاگردان میترا شعبانیان را در رقابت‌های انتخابی المپیک نفرات جوان و با انگیزه‌ای تشکیل می‌دادند که قطعا در آینده‌ای نه چندان دور می‌توانند کمک شایانی به تیم ملی بانوان داشته باشند.

قهرمانی در آسیا و درخشش در لیگ ملت‌ها

مهم‌ترین رویداد‌ها در سال ۹۷، اما برای تیم ملی والیبال بزرگسالان مردان کشورمان رقم خود یعنی جایی که شاگردان ایگور کولاکوویچ در نخستین رویداد سالشان در رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال به مصاف حریفان رفتند و توانستند شروع طوفانی در این رقابت‌ها داشته باشند و در دور مقدماتی آن به عنوان دومی برسند و برای دومین مرتبه در تاریخ هم جواز حضور در فینال این رقابت‌ها را کسب کنند، البته فینال برای آن‌ها خوب نبود و در نهایت به عنوانی بهتر از پنجمی در این رقابت‌ها دست نیافتند.

سال شلوغ والیبالی ها، اما با رقابت‌ها به پایان نرسیده آن‌ها بلافاصله پس از مسابقات لیگ ملت‌های والیبال به کشور بازگشتند و پس از مدت کوتاهی راهی روسیه شدند تا در دور اول رقابت‌های انتخابی المپیک به مصاف رقبا بروند، رقابت‌هایی که در نهایت تیم ملی کشورمان با کسب عنوان دومی آن نتوانست جواز حضور در المپیک را بگیرد تا شانس رسیدن به بزرگترین آوردگاه جهان را در دیگر رقابت انتخابی المپیک و در میان تیم‌های برتر آسیا بسنجد.

سروقامتان در تابستان ۹۸ به مسابقات قهرمانی آسیا قرار داشتند مسابقات که به میزبانی تهران برگزار شد و تیم ملی والیبال کشورمان مقتدرانه به قهرمانی آن رسید تا برای سومین مرتبه در تاریخ مدال طلای این رقابت‌ها را کسب کند، آن‌ها بلافاصله پس از مسابقات راهی ژاپن شدند تا در رقابت‌های جام جهانی به میدان بروند، رقابت‌هایی که برای تیم ملی کشورمان خوب نبود و در نهایت با کسب عنوان هشتمی به پایان رسید، آن‌ها که سال بسیار سخت و پر تورنمنتی را پشت سر گذاشته بودند بسیار خسته بودند و با مشکلات زیادی هم در این میان روبرو شدند مشکلاتی که شاید اگر کمی مدیریت بهتر از سمت کادر فنی و فدراسیون وجود داشت شاید اتفاق نمی‌افتاد و نتایج بهتری هم کسب می‌شد.

رسیدن به بزرگترین آوردگاه جهان و درخشش در چین

آخرین تورنمنت تیم ملی والیبال کشورمان در سال ۹۸ رقابت‌های انتخابی المپیک بود که به میزبانی چین برگزار شد و شاگردان کولاکویچ مقتدرانه به عنوان قهرمانی آن رسیدند تا برای دومین مرتبه در تاریخ به رقابت‌های المپیک برسند و افتخار بزرگی را کسب کند.

رسیدن به المپیک برای بسیاری دور از ذهم نبود، اما به دلیل مشکلات و مسائلی که بر سر خستگی بازیکنان وجود داشت بسیاری نگران آن بودند تا مصدومیت بازیکنان کار را برای صعود به المپیک سخت کند، اتفاقی که خوبشختانه رخ نداد و حضور بازیکنان جوان و با انگیزه و همچنین نفرات جایگزین مناسب در شرایطی که بازیکنانی، چون امیر غفور و قائمی حضور نداشتند باعث شد تا تیم ملی بدون دردسر به المپیک برسد.

لیگ بی سر و ته و نا تمام

لیگ برتر والیبال کشور از همان ابتدا با حواشی مختلفی آغاز شد، مشکل بدهی باشگاه‌ها به بازیکنان و فدراسیون باعث شد که تا آخرین لحظه قرعه کشی این رقابت‌ها وضعیت نامعلوم باشد، با این حال در نهایت کار ۱۳ تیم توانستند در این رقابت‌ها حاضر شوند که البته هر کدام شرایط متفاوتی داشتند.

متاسفانه تقویم مسابقات هم به دلیل در پیش بودن رقابت‌های انتخابی المپیک بسیار فشرده در نظر گرفته شد، اما در نهایت با انتخاب داورزنی به عنوان رئیس فدراسیون تصمیم بر آن شد تا این رقابت‌ها برای ۵۰ روز تعطیل شود و ملی پوشان مهیای رقابت‌های انتخابی المپیک شوند، این اتفاق رخ داد و خوشبختانه تیم ملی به آسانی المپیک شد و رقابت‌های لیگ هم دوباره از سر گرفته شد. اما در نهایت هم لیگ آقایان و هم لیگ بانوان به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا در تصمیمی عجولانه به طور کامل لغو شد تا به برنامه‌های تیم ملی در سال ۹۹ و در آستانه رقابت‌های المپیک آسیبی وارد نشود.

شیوع کرونا در جهان، اما مسئولان فدراسیون جهانی را بر آن داشت تا رقابت‌های لیگ ملت‌های ۲۰۲۰ را که قرار بود پیش از مسابقات المپیک برگزار شود را به تعویق بیاندازند تا کشور‌ها با توجه به شیوع کرونا بتوانند مسابقاتشان را از سر بگیرند، همچنین در ادامه هم رویداد‌های آسیایی، چون جام باشگاه‌های آسیا به تعویق افتاد.

این تصمیم عجولانه مسئولان والیبال برای لغو لیگ آن هم در حالی که ممکن است المپیک هم به تعویق بیافتد باعث می‌شود تا احتملا در سال ۹۹ شاهد روز‌های تعطیلی والیبالی زیادی باشیم، اتفاقی که شاید برای هواداران این رشته و همچنین حامیان مالی و باشگاه‌ها خیلی خوشایند نباشد.

بازگشت آقای رئیس به خانه

یکی از مهم‌ترین اتفاق‌های والیبالی سال ۹۸ هم بدون شک انتخاب مجدد محمدرضا داورزنی به عنوان رئیس فدراسیون بود، او که سال‌ها دروالیبال حضور داشت و بسیاری از افتخارات والیبال کشور هم بی شک حاصل مدیریت اوست پس از پایان کارش در این فدراسیون به وزارت ورزش و جوانان رفت تا سمت معاونت وزیر ورزش را بر عهده بگیرد، در این زمان هم والیبال با مشکلات عدیده‌ای رو به رو شد که از جمله آۀن می‌تواند به مشکلات در راس این فدراسیون اشاره کرد. مشکلاتی که باعث شد این رشته برای مدتی بردون رئیس باشد و با سرپرست اداره شود.

بازگشت داورزنی به والیبال، اما از همان ابتدا به شرایط سامان بخشد و قطعا با انجام تغییرات در کمیته‌ها و برنامه ریزی واحد و قوی‌تر می‌تواند در آینده نه چندان دور شاهد جهشی دیگر از والیبال بود.

انتظارات از والیبالی‌ها در سال ۹۹

کسب بهترین نتیجه ممکن در رقابت‌های المپیک، جوانگرایی در تیم ملی و موفقیت در لیگ ملت‌های والیبال شاید اصلی‌ترین خواسته هواداران باشد، اما نکات مهم تری هم وجود دارد که انتظار می‌رود مسئولان به آن توجه بیشتری داشته باشند، از جمله آن‌ها می‌توان به توجه بیشتر به بخش والیبال بانوان، والیبال ساحلی و برفی اشاره کرده، علاوه بر این‌ها هم انتظار می‌رود با اصلاح بسیاری از مشکلات والیبال ایرانبه ساختار بهتری برسد و گام محکم تری برای موفقیت در عرصه‌های جهانی بردارد.

والیبال ایران در مجموع عملکرد خود در سال ۹۸ توانست بسیار خوب عمل کند و نتایج قابل قبول و قابل احترام را به دست آورد. آن‌ها بسیار خوب بودند و در مجموع می‌توان از جمله آن‌ها را در سال ۹۸ نمره قبولی است. والیبالیست‌های کشورمان علاوه بر کسب عنوان‌های مختلف تیمی از لحاظ عنوان‌های فردی و عملکرد هم نمره خوبی گرفتند، که از جمله آن‌ها می‌توان به حضور سه لژیونر والیبال کشورمان در لیگ‌های لهستان، ترکیه و همچنین حضور امیر غفور در مطرح‌ترین تیم والیبال جهان یعنی ایتالیا اشاره داد، همچنین دیگر بازیکنان جوان کشورمان مرتضی شریفی همراه عملکرد خوبی داشتند مورد توجه تیم‌های خارجی قرار گرفته باید در این میان بازیکنان خوبی هم ترکیب تیم ملی اضافه شده که به طور قطع می‌توان در بخش بانوان و آقایان کمک شایانی به زنده والیبال کشورمان داشته باشد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 2 فروردین 1399، کدخبر: 7289500 ، www.yjc.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین