پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۹۳۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
مجتبی شهبازی، مدیر معاملات کارگزاری بانک پاسارگاد اظهار کرد: افزایش عرضه‌های اولیه و عرضه‌های خود دولت در بازار سرمایه، مهم‌ترین اقداماتی است که باید در سال ۹۹ صورت گیرد اگر دولت سهام‌هایی که در اختیار دارد را عرضه عمومی کند و عرضه اولیه زیاد شود، هم باعث جذب نقدینگی می‌شود و هم از هجوم نقدینگی به سمت شرکت‌های کوچک جلوگیری خواهد کرد.

شعار سال:مدیر معاملات کارگزاری بانک پاسارگاد اظهار کرد: افزایش عرضه‌های اولیه و عرضه‌های خود دولت در بازار سرمایه، مهم‌ترین اقداماتی است که باید در سال ۹۹ صورت گیرد اگر دولت سهام‌هایی که در اختیار دارد را عرضه عمومی کند و عرضه اولیه زیاد شود، هم باعث جذب نقدینگی می‌شود و هم از هجوم نقدینگی به سمت شرکت‌های کوچک جلوگیری خواهد کرد.

مجتبی شهبازی کارشناس بازار سرمایه

مجتبی شهبازی، کارشناس بازار سرمایه و مدیر معاملات کارگزاری بانک پاسارگاد، به بیان دیدگاه‌های خود درباره وضعیت بورس در سالی که گذشت و همچنین اولویت‌های سال جاری بازار سرمایه پرداخت و گفت: در سال گذشته، با توجه به جهش یکباره نرخ ارز در کشور با هدف پائین نگه داشتن این نرخ به صورت دستوری، شاهد افزایش قیمت‌ها و دارایی‌های مختلف اعم از سرمایه‌ای و مصرفی بودیم.

جهش زیاد بازار سرمایه در سال ۹۸

وی با اشاره به دلایل استقبال از بازار سرمایه در سالی که گذشت ادامه داد: این به روز شدن ارزشگذاری‌ها به بازار سرمایه هم رسید. در واقع پس از اینکه در بازارهای طلا، مسکن و سایر کالاها، شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم، این روند با تأخیر وارد بازار سرمایه شده و با کسادی در سایر بازارها اعم از مسکن، طلا و ارز همزمان شد.

در رابطه با سهام شرکت‌های کوچک به ویژه در بازار پایه فرابورس، به دلیل شناوری پائین سهام این دسته از شرکت‌ها، قیمت‌سازی و حرکت‌های جمعی و هماهنگ شده در آنها زیاد است و چنین سهم‌هایی ریسک‌های بالایی دارند و نسبت درآمد آنها هم واقعاً غیرمنطقی است بنابراین لازم است احتیاط بیشتری از جانب سهامداران صورت گیرد

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به هجوم نقدینگی‌های زیاد به سمت بورس در سال ۹۸ یادآور شد: در واقع هنگامی‌که آن بازارها آرام گرفت، سیل نقدینگی به بازار سرمایه به دلیل عقب ماندن ارزشگذاری سرازیر شد، لذا توانست در سال ۹۸ جهش زیادی داشته باشد؛ البته با این تفاوت که دارایی بازار سرمایه یا سهام اوراق بهادار، یک دارایی است که هر سال ارزش افزوده ایجاد می‌کند و سود در دل آن است و استهلاک هم ندارد.


ورود نقدینگی زیاد به بازار در سالی که گذشت

شهبازی با اشاره با ارزش‌آفرینی بازار سهام بیان کرد: این در حالی است که سایر بازارها همانند خودرو، مسکن و امثالهم که بازارهای رقیب بازار سرمایه هستند، دارایی‌های مصرفی و استهلاک‌پذیر هستند و ارزش افزوده ایجاد نمی‌‌کنند. بازارهای طلا و ارز هم فقط استهلاک ندارند و صرفاً حفظ ارزش پول می‌کنند.

مدیر معاملات کارگزاری بانک پاسارگاد وی با بیان اینکه بازار سرمایه همچنان رو به رشد خواهد بود، تأکید کرد: با این تفاسیر، نقدینگی زیادی در سال ۹۸ به سمت بازار سرمایه آمد و این بازار جهش خوبی داشت و کماکان نقدینگی‌های جدیدی به دلیل کسادی سایر بازارهای سرمایه‌گذاری، در حال ورود به بازار است.


توصیه‌هایی به مردم

وی با اشاره به اهمیت حرفه‌ای گری در بازار سهام افزود: نکته مهم این است که این نقدینگی معمولاً به صورت غیرحرفه‌ای وارد بازار سرمایه می‌شود و این در حالی است که بازار سرمایه، یک بازار حرفه‌ای است و مردم باید به میزان بیشتری حواس‌شان را جمع کنند و بورس را همانند بازار طلا و ارز ندانند که خیلی راحت سهمی را خریداری کرده و سود کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه توصیه‌هایی به مردم و سهامداران ارائه کرد و گفت: توصیه می‌شود که مردم از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا شرکت‌های سبدگردان وارد بازار سرمایه شوند تا دچار ریسک کمتری شوند. هنوز هم در رابطه با بسیاری از صنایع مختلف همانند صنعت بانکداری، صنایع فلزی و معدنی، قیمت‌ها پُر نیست بلکه معقول است چراکه با این روند تولید و سودآوری شرکت‌های بزرگ، قیمت سهام آنها هم منطقی به نظر می‌رسد.


اولویت‌های بازار سرمایه در سال جاری

مدیر معاملات کارگزاری بانک پاسارگاد ادامه داد: اما در رابطه با سهام شرکت‌های کوچک به ویژه در بازار پایه فرابورس، به دلیل شناوری پائین سهام این دسته از شرکت‌ها، قیمت‌سازی و حرکت‌های جمعی و هماهنگ شده در آنها زیاد است و چنین سهم‌هایی ریسک‌های بالایی دارند و نسبت درآمد آنها هم واقعاً غیرمنطقی است بنابراین لازم است احتیاط بیشتری از جانب سهامداران صورت گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان درباره اولویت‌های بازار در سال جاری بیان کرد: افزایش عرضه‌های اولیه و عرضه‌های خود دولت در بازار سرمایه، مهم‌ترین اقداماتی است که باید صورت گیرد اگر دولت سهام‌هایی که در اختیار دارد را عرضه عمومی کند و عرضه اولیه هم زیاد شود، هم باعث جذب نقدینگی می‌شود و هم از هجوم نقدینگی به سمت شرکت‌های کوچک جلوگیری خواهد کرد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایکنا،تاریخ انتشار:14فروردین1399،کد خبر:3884749،iqna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Korea (Republic of)
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
0
0
این تورم چه ارتباطی با این عرضه داره؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین