پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۰۴۲۷
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۳
تلاش شبانه روزی کادر درمانی کرمان برای مقابله با کرونا ادامه دارد اما فداکاری مدافعان سلامت و حضور نزدیک دو ماه مردم در خانه ها، این روزها قربانی حضور مجدد مردم در سطح شهر شده است.

شعار سال: نقش مؤثر پرستاران و پزشکان در دوران شیوع کرونا بیش از گذشته برای مردم مشخص شده است این در حالیست که به خصوص پرستاران همیشه با مشکلات مختلف از جمله مسائل مالی و اداری نیز مواجه بوده‌اند اما حالا می‌توان به اهمیت حضور و فداکاری این قشر از جامعه پی برد.

بیمارستان افضلی پور کرمان و نقاهتگاه این شهر مهمترین مرکز نگهداری و درمان بیماران کرونایی در بزرگترین استان کشور محسوب می‌شود ظرفیت بیمارستان افضلی پور ۳۰۰ تخت برای بیماران کرونایی و ظرفیت نقاهتگاه نیز ۳۷ تخت است که امکان افزایش تخت در نقاهتگاه نیز وجود دارد.

افزایش اجتماعات در سطح شهر و فرصتی برای شیوع کرونا

همچنین یک نقاهتگاه ۱۲۰ تختی نیز توسط ارتش در شهر کرمان ایجاد شده است. همچنین سه آزمایشگاه تشخیصی در استان کرمان راه اندازی شده است که موجب افزایش زمان تشخیص بیماری و افزایش امکان بررسی نمونه‌های مشکوک در طول روز را فراهم شده است.

بسیاری از مسئولان درمانی و پزشکان و پرستان با توجه به داده‌های علمی که در ژورنال‌های معتبر علمی جهان منتشر شده است در انتظار اوج گیری کرونا در کرمان هستند

در کنار پرستاران اقشار دیگری از جامعه در شهرداری کرمان، سپاه، بسیج و مردم عادی تلاش‌های شبانه روزی برای مقابله با کرونا انجام دادند و در استانداری کرمان نیز سیاستهای جدی و مقتدرانه ای انجام شد و در نهایت هم اکنون وضعیت استان از سایر استان‌های هم جوار بهتر است اما این وضعیت به دلیل افزایش حضور مردم در جامعه از روز شنبه هفته جاری با تهدیدی جدی مواجه شده و قطعاً در روزهای آتی تغییر خواهد کرد. بسیاری از مسئولان درمانی و پزشکان و پرستان با توجه به داده‌های علمی که در ژورنال‌های معتبر علمی جهان منتشر شده است در انتظار اوج گیری کرونا در کرمان هستند و عامل اصلی این افزایش آمار بیماری حضور گسترده جمعیت مردم در سطح شهر است.

۴۲ نفر از کادر درمانی کرمان به کرونا مبتلا شدند

طبق آخرین آماری که از سوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان منتشر شده از ۴۴۲ بیمار کرونایی در کرمان ۴۲ نفر از کادر درمانی شامل پرستاران، کادر اداری و حتی مدیریتی و پزشکان و سایر کادر درمانی بوده‌اند که البته به دلیل تماس طولانی مدت با بیماران حاد کرونایی بوده است. این فداکاری باید قدر دانسته شود و مردم و مسئولان تلاش کنند با در خانه نگه داشتن مردم زمینه اوج گیری کرونا را از بین ببرند.

بسیاری از کادر درمانی به خصوص پرستاران استان کرمان روزهاست به دلیل امکان ناقل بودن در خانه‌های خود حضور نیافته‌اند و تمام تلاش خود را برای خدمات رسانی به بیماران متمرکز کرده‌اند.

در مرکز نقاهتگاه کرمان نیز اعضای کادر بسیج جامعه پزشکی کرمان در حال خدمات دهی به مردم هستند.

مردم می‌خواهند نتیجه ۵۰ روز خانه نشینی و همکاری با مسئولان را ببینند

این در حالی ست که بسیاری از مردم نیز بعد از گذشته تقریباً ۵۰ روز خانه نشینی و قرنطینه خانگی انتظار دارند رفته رفته با افت تعداد بیماران روبرو شوند و نتیجه تلاششان را ببینید، همه اینها مانند فنری است که مدتهاست فشرده شده و حالا باید نتیجه عملش را ببینند. اما در عمل این روزها وقتی به آمار تعداد بیماران نگاه می‌کنیم ثبات نسبی را در تعداد افراد مبتلا و فوتی در استان مشاهده می‌کنیم از سوی دیگر همه گیری جغرافیایی اپیدمی در استان گسترش یافته است و تقریباً هیچ شهری در استان وجود ندارد که اثری از کرونا در آن دیده نشود.

همه گیری جغرافیایی اپیدمی در استان گسترش یافته است و تقریباً هیچ شهری در استان وجود ندارد که اثری از کرونا در آن دیده نشود

در حالی انتظار می‌رفت که با تلاش‌های مدیریتی در استان کرمان، همکاری مردم در تولید ماسک و دستکش، ضدعفونی شهر توسط گروه‌های جهادی و قرار گرفتن در کنار مسئولان، ضد عفونی گسترده شهرها توسط شهرداری‌ها، جلوگیری از تردد بین شهرها و جلوگیری از حضور در بوستانها؛ بعد از تعطیلات روند کاهشی بیماری آغاز شود و در خرداد ماه به حداقل موارد ابتلاء برسیم. اما سیاستهای اخیر ابهاماتی برای کنترل بیماری، بین مردم ایجاد کرده است.

تمام تلاش‌ها ی کادر درمانی مردم و سایر اقشار جامعه اما حالا به حضور گسترده مردم در معابر عمومی ختم شده است، بازارها باز شده، مردم به راحتی در سطح شهر در حال رفت و آمد هستند. ازدحام مردم در شهر به سادگی قابل مشاهده است و طرح فاصله گذاری اجتماعی در حالی قرار بود موجب کاهش حضور مردم و رعایت فاصله اجتماعی شود که عملاً تأثیر عکس گذاشته است.

رفتار بیماری کرونا دقیقاً به رفتار مردم و سیاست‌های مسئولان بستگی دارد

محمد اقبالی پزشک کرمانی و متخصص بیماری‌های عفونی در گفتگو با مهر می‌گوید: اینکه در اوج بیماری کرونا و در حالی که تمام کشورهای دنیا در حال توسعه طرح‌های قرنطینه هستند؛ چرا بعد از یک تلاش جمعی توسط مردم و مسئولان ناگهان واحدهای صنفی و بازار باز شده‌اند و مردم در معابر حضور دارند بسیار نگران کننده است و سوال اصلی مردم است.

وی افزود: برداشتن محدودیت‌های تردد بین شهرها یکی دیگر از ابهامات است مسلماً با آغاز سفرها از استان‌ها به یکدیگر بیماران می‌توانند از مناطق آلوده‌تر به دیگر شهرها منتقل شوند و زمینه شیوع افزایش می‌یابد.

۱۴ روز آینده نتیجه اجرای طرح‌های باز اجتماعی مشخص می‌شود

وی گفت: در خصوص کنترل کرونا همه چیز به رفتار مردم و مسئولان بستگی دارد و بعد از اجرای سیاست‌های غلط اجتماعی و جمعیتی بعد از یک هفته تا ۱۴ روز نتیجه شیوع کرونا در جامعه مشخص می‌شود و پس از آن با یک بحران مواجه می‌شویم که برای رفع آن به ناچار باید مجدد قرنطینه را شروع کنیم و هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی و درمانی بیشتری پرداخت کنیم.

وی از مردم خواست با وجود اینکه بسیاری از محدودیت‌ها برای حضور مردم در جامعه برداشته شده خودشان رفتارهای اجتماعی را مدیریت و از حضور در جامعه پرهیز کنند.

ایمنی گله‌ای فقط یک نظریه اثبات نشده و پر هزینه است

وی تاکید کرد: کرونا ویروسی ناشناخته است مانند قاتلی است که در تاریکی نشسته و به ما که در روشنایی هستیم نگاه می‌کند و رفتارش نیز غیر قابل پیش بینی است.

کرونا ویروسی ناشناخته است مانند قاتلی است که در تاریکی نشسته و به ما که در روشنایی هستیم نگاه می‌کند و رفتارش نیز غیر قابل پیش بینی است

احمد پور محمد، متخصص بیماری‌های تنفسی نیز می‌گوید: نظریه ایمنی گله‌ای فقط یک نظریه اثبات نشده و پر هزینه در بحث جلوگیری از بیماری کرونا است، این ویروس هیچ گونه رفتار شناخته شده‌ای ندارد و هر روز نشانه‌های بالینی بیماران در حال تغییر است، سویه های مختلف در کشورهای گوناگون دیده شده است.

وی بیان کرد: نمی‌توان انتظار داشت فردای ما در مقابل این بیماری مانند امروز باشد و هر لحظه با چهره‌ای جدید از کرونا ویروس مواجه می‌شویم.

وی نیز با انتقاد از حضور مردم در شهر گفت: سیاستهای باز دولت در خصوص مقابله با کرونا که در روزهای اخیر شکل گرفته به گونه‌ای یک اعتماد عمومی از سوی مردم به همراه دارد و مردم تصور می‌کنند دیگر خطری آنها را تهدید نمی‌کند.

کرونا با هر خطای ما قوی‌تر می‌شود

پور محمد افزود: مردم باید بدانند ویروس خطری بسیار جدی است که به راحتی می‌توان طی چند روز بهترین عزیزانشان را درگیر و زندگی آنها را با مخاطره جدی مواجه کند، این ویروس در استان کرمان سه کودک را درگیر کرده و در سایر استان‌ها هم دیده‌ایم که حتی نوزادان نیز درگیر شده‌اند و فقط مختص سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای نیست.

سیاستهای باز دولت در خصوص مقابله با کرونا که در روزهای اخیر شکل گرفته به گونه‌ای یک اعتماد عمومی از سوی مردم به همراه دارد و مردم تصور می‌کنند دیگر خطری آنها را تهدید نمی‌کند

وی ادامه داد: از مردم تقاضا دارم فریب ظاهر آرامش شهر را نخورند کرونا می‌تواند همان وضعیتی را که در شیراز، یزد و ساری و رشت و تهران و حتی ایتالیا و اسپانیا و چین روی داد در کرمان هم ایجاد کند.

وی گفت: این بیماری هیچ جنبه شناخته شده‌ای ندارد حتی با گرم شدن هوا نیز ما هیچ نظریه جدی در خصوص کاهش بیماری نداریم در خوزستان و به ویژه آبادان با وجود گرمی هوا اما کرونا غوغا می‌کند.

این متخصص بیماری‌های تنفسی گفت: همه کشورها در حال محدود کردن رفتارهای جمعیتی هستند و ما در حال عادی سازی اوضاع هستیم این در حالیست که حتی سازمان بهداشت جهانی نیز چند روز قبل به کشورهایی که در حال عادی سازی اوضاع هستند هشدار داد؛ مسئولان تصور می‌کنند کرونا را می‌توان با ایمنی گله‌ای کنترل کرد در حالی که این سناریو در خصوص کرونا ثابت نشده و تنها هزینه‌ها را زیاد می‌کند و از سوی دیگر عادی سازی حضور مردم در جامعه نیز زمینه شیوع بیماری را افزایش داده است و اعتقاد دارم طی یک هفته تا ۱۴ روز آینده شاهد یک موج جدی شیوع کرونا در استان‌ها خواهیم بود.

همه امیدوارند با اتخاذ تصمیم‌های صحیح کرونا هر چه زودتر در کشور و استان کرمان مهار شود اما آنچه که مشخص است تصمیم گیران باید پاسخگوی نتایج سیاست‌هایشان باشند.

 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر،تاریخ انتشار:24فروردین1399،کد خبر:4898712،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین