پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۳۰۰۵
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۴
شیوع ویروس کرونا باعث ایجاد تغییرات زیادی در سبک زندگی و رفتار‌های همه افراد شده است. بی تحرکی و قرنطینه خانگی، بسیاری از عادت‌های غذایی را به چالش کشانده و تغییر داده است. یکی از مشکلات پیش آمده، تمایل بسیاری افراد به مصرف مواد شیرین در روز‌های قرنطینه بوده که با توجه به کاهش تحرک و فعالیت‌های اجتماعی، می‌تواند برای آن‌ها مشکل ساز شود.
شعارسال:تغییر سبک زندگی و برخی رفتار‌ها در روز‌های کرونایی، میل به خوردن مواد غذایی شیرین را در افراد افزایش داده است.
 
شیوع ویروس کرونا باعث ایجاد تغییرات زیادی در سبک زندگی و رفتار‌های همه افراد شده است. بی تحرکی و قرنطینه خانگی، بسیاری از عادت‌های غذایی را به چالش کشانده و تغییر داده است. یکی از مشکلات پیش آمده، تمایل بسیاری افراد به مصرف مواد شیرین در روز‌های قرنطینه بوده که با توجه به کاهش تحرک و فعالیت‌های اجتماعی، می‌تواند برای آن‌ها مشکل ساز شود.
 
بی تحرکی و کاهش فعالیت موجب می‌شود فرد خواب عمیقی نداشته و اصطلاحا «بد خواب» شود. خواب زدگی میل به مصرف کربوهیدرات‌ها و مواد غذایی شیرین را در فرد افزایش می‌دهد.
 
اندوکانابینوئید، سیستمی در بدن است با مسئولیت کنترل حالت‌های روحی و افسردگی، کنترل متابولیسم بدن و اشتها و پاسخ به استرس هنگام خواب است. هنگامی که دچار کم خوابی می‌شوید، اندوکانابینوئید به درستی عمل نکرده و باعث بهم خوردن متابولیسم و افزایش اشتها می‌شود. در نتیجه ناخواسته به مصرف مواد غذایی پر نشاسته، چرب و شیرین تمایل پیدا می‌کنید.

مضرات کم خوابی
 
هر فرد بالغ، نیاز به هفت ساعت خواب باکیفیت در طول شبانه روز دارد. خواب با کیفیت، خوابی است که به مرحله عمیق رسیده و مغز و بدن در آرامترین حالت ممکن قرار بگیرند. خواب عمیق سوخت و ساز بدن را افزایش داده و موجب تقویت حافظه می‌شود. همچنین هورمون‌های رشد هنگام خواب ترشح می‌شوند.
 
در صورتی که فرد دچار کم خوابی شود، انرژی لازم برای بدن او تامین نمی‌شود، سلول‌های بدن بازسازی نشده و سیستم ایمنی بدن او تضعیف می‌شود. همچنین احتمال ابتلا به آلزایمر، بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته مغزی و دیابت در این افراد افزایش می‌یابد.
 
بر اساس نتایجی که از یک تحقیق در شیکاگو به دست آمد، متخصصان عصب شناسی متوجه شدند هنگامی که فرد خواب با کیفیت و کافی ندارد، بدنش به مصرف غذا‌های شیرین، شور و انواع کربوهیدرات‌ها تمایل پیدا کرده و به مصرف مواد غذایی ناسالم می‌پردازد.
 
استرس کرونا، بی خوابی و خواب بی کیفیت را در افراد افزایش داده است. همچنین کم تحرکی باعث بهم خوردن نظم خواب افراد شده و خواب به مرحله عمیق نمی‌رسد؛ بنابراین با توجه به دلایل گفته شده، اشتهای فرد افزایش یافته و میل به مصرف مواد شیرین در روز‌های شیوع کرونا افزایش می‌یابد.

برای مقابله با این تمایل چه کنیم؟
 
سعی کنید از به هم خوردن ساعت خوابتان پیشگیری کرده و زمان منظمی را به خوابیدن اختصاص دهید. پس از مدتی این اقدام در مغز به صورت یک فرمان درآمده و ساعت خواب تنظیم می‌شود.
 
در صورت امکان، روزانه ساعاتی را در محیط خارج از خانه با رعایت نکات بهداشتی، پیاده روی کنید تا حداقل تحرک لازم برای خستگی و داشتن خواب باکیفیت را داشته باشید.
 
ساعاتی از روز را به ورزش کردن اختصاص دهید. ورزش به داشتن خواب باکیفیت کمک می‌کند.
 
تا دو ساعت قبل از خواب، نوشیدنی‌های کافئین دار مصرف نکرده و از دمنوش‌های گیاهی استفاده کنید.
 
مطالعه کردن و دوش آب گرم نیز به داشتن خواب عمیق کمک می‌کند.
 
هنگام خواب به صفحه گوشی، تبلت و تلویزیون نگاه نکنید.
 
مصرف بیش از اندازه کربوهیدرات ها، نشاسته و مواد شیرین سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و مقاومت در برابر ویروس کرونا را کاهش می‌دهد؛ بنابراین در صورتی که به مصرف این مواد تمایل زیادی دارید، سعی کنید در سریعترین زمان ممکن خود را درمان کنید. اگر هیچ کدام از راه‌های گفته شده موثر نبوده و استرس شما کاهش پیدا نکرد، با یک روانشناس در این زمینه مشورت کنید.

 
شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از   خبرگزاری  برنا  ،تاریخ انتشار:8  اردیبهشت   1399،کدخبر: 993664 ،www.borna.news
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین