پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۷۳۶۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۳
اکنون که مدارس کشور در تعطیلی به سر می‌برند و دانش‌آموزان و معلمان ملزم به استفاده از نرم‌افزار «شاد» شده‌اند، تا زمانی‌که حتی یک دانش‌آموز به دلیل نبود زیرساخت‌ها از تحصیل باز بماند نمی‌توان به «شاد» نمره قبولی داد.
شعار سال: با تعطیلی مدارس به دلیل شیوع کرونا و به تبع آن عدم ارائه آموزش به دانش‌آموزان، مشکلات جدی در حوزه تعلیم و تربیت شکل گرفت و بسیاری از برنامه‌های آموزشی و تربیتی کشور ابتر و نیمه‌کاره ماند.
این اتفاق باعث شد تا کشور در زمینه برنامه‌ریزی و تدبیر در مواقع اضطراری آموزشی با خلأ مواجه شود و در شناخت مسیر درست در حوزه تحصیل و تدریس اشتباهات بسیاری را تکرار کند.
شاید اگر در طول سالیان گذشته که مدارس به دلیل حوادث غیرمترقبه، بارش برف و یا آلودگی هوا تعطیل می‌شد و نظام آموزشی کشور برنامه‌ریزی مناسبی در آن ایام برای ادامه آموزش مجازی داشت، ثمره آن در زمان شیوع کرونا که به تعطیلی مدارس منجر شد قابل مشاهده بود، اما این اتفاق نیفتاد و پس از نزدیک به دو ماه از تعطیلی مدارس، «شاد» در سپهر آموزشی کشور پدیدار شد که به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم نه تنها درصد قابل توجهی از دانش آموزان و معلمان به دلایل مختلف به آن نپیوستند بلکه هنوز اطمینانی نسبت به موفقیت آن در چشم‌انداز آموزشی کشور وجود ندارد و مرور زمان نسبت به آن قضاوت خواهد کرد.
در اینجا بحث استطاعت مالی به عنوان یک نقیصه مطرح می‌شود که می‌تواند ناتوانی دولت در ارائه یک برنامه‌ریزی مناسب برای همگانی کردن شرایط آموزشی را نشان دهد، زیرا عده‌ای با توانایی مالی از آموزش بهره می‌برند و عده‌ای به دلیل نداشتن استطاعت مالی از این فضای آموزش از راه دور بی‌بهره خواهند بود.
البته امیرحسین صفدری پژوهشگر و محقق حقوقی اعتقاد دیگری دارد و با استناد به اصل ۳۰ قانون اساسی دولت را در حوزه ضعف در آموزش به تمام دانش‌آموزان کشور مقصر می‌داند.
وی با بیان اینکه یکی از اثرات منفی کرونا تعطیلی مدارس است، آموزش مجازی را یک ایده مناسب در این برهه می‌داند و می‌گوید: اکنون سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا در حال حاضر آموزش مجازی برای همه دانش‌آموزان سراسر کشور به طور یکسان اجرا می‌شود و آیا تمام دانش‌آموزان از زیرساخت‌های لازم برای دریافت این آموزش مجازی رایگان برخورددار هستند؟
این حقوقدان با اشاره به این مطلب که یکی از لوازم برای استفاده از آموزش مجازی و بهره‌گیری از نرم‌افزار «شاد» داشتن گوشی هوشمند است، می‌افزاید: باید به این پاسخ داده شود که آیا تمام خانواده‌ها دارای گوشی هوشمند هستند تا بتوانند از آموزش مجازی یا همان نرم‌افزار شاد استفاده کنند؟
وی به اصل ۳۰ قانون اساسی اشاره می‌کند و می‌گوید: مطابق این اصل دولت موظف است وسائل آموزش و پرورش رایگان را برای همه مردم تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسائل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد.
صفدری ادامه می‌دهد: در حال حاضر عده زیادی از دانش‌آموزانی که در روستا‌های دورافتاده و مناطق محروم زندگی می‌کنند از آموزش رایگان به صورت مجازی محروم هستند، زیرا امکانات کافی برای استفاده از وسایل هوشمند را ندارند و این وظیفه دولت است که وسایل آموزش مجازی را برای این افراد به صورت رایگان فراهم کند تا آن‌ها هم مانند بقیه دانش‌آموزان سراسر کشور از آموزش مجازی استفاده کنند و از تحصیل و آموختن علم باز نمانند.
این پژوهشگر حقوقی با بیان اینکه دور از حق و عدالت است که عده‌ای از دانش‌آموزان در کشور از آموزش رایگان مجازی استفاده کنند و عده‌ای دیگر به دلیل نبود امکانات از آموزش و تحصیل رایگان باز بمانند، تأکید می‌کند: دولت باید بتواند با استفاده از ظرفیت مالی خود، گوشی‌های هوشمندی فراهم کند تا خانواده‌های نیازمند هم بتوانند مانند دیگر دانش‌آموزان از آموزش مجازی بهرمند بشوند.
وی با انتقاد از وزارت ارتباطات به دلیل فراهم نکردن زیرساخت اینترنت ملی که می‌توانست به صورت شبکه‌ای حتی روستا‌های دوردست و مناطق عشایرنشین را پوشش دهد، می‌افزاید: اکنون که این فضا به دلیل تعلل مسئولان حوزه ارتباطات فراهم نیست باید با ارائه اینترنت رایگان به دانش‌آموزان عشایری و مناطق محروم موقعیت تحصیل را برای آنان فراهم آورند.
به نظر می‌رسد اکنون که مدارس کشور در تعطیلی به سر می‌برند و سیستم آموزشی کشور، دانش‌آموزان و معلمان را ملزم به استفاده از نرم‌افزار «شاد» کرده است، تا زمانی‌که حتی یک دانش‌آموز به دلیل نبود زیرساخت‌ها از تحصیل باز بماند نمی‌توان به «شاد» نمره قبولی داد.

شعار سال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، کد خبر: 486132، تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ ، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
France
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
0
0
این سامانه بیشتر برای رفع و رجوع مشکل کرونا طراحی شده و پشتش فکر نیست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین