پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۳۹۹۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۵
دو سال از جشن نابودی گروه تروریستی داعش در عراق و بازپس‌گیری اراضی اشغال شده آن‌ها توسط ارتش و نیروهای الحشد الشعبی نمی‌گذرد که آمریکا در صدد است تا با احیای دوباره آن‌ها طرح‌ها و توطئه‌های خود را در این کشور جنگ‌زده دنبال کند. گویا تصویب قانونی مبنی بر اخراج نیروهای نظامی آمریکا از عراق پس از شهادت سردار سلیمانی برآن‌ها خوش نیامده است و می‌خواهند با احیای دوباره تروریست‌ها، بهانه‌ای برای حضور نظامی و ادامه اشغالگری خود در عراق و منطقه داشته باشند.

شعار سال: دو سال از جشن نابودی گروه تروریستی داعش در عراق و بازپس‌گیری اراضی اشغال شده آن‌ها توسط ارتش و نیروهای الحشد الشعبی نمی‌گذرد که آمریکا در صدد است تا با احیای دوباره آن‌ها طرح‌ها و توطئه‌های خود را در این کشور جنگ‌زده دنبال کند. گویا تصویب قانونی مبنی بر اخراج نیروهای نظامی آمریکا از عراق پس از شهادت سردار سلیمانی بر آن‌ها خوش نیامده است و می‌خواهند با احیای دوباره تروریست‌ها، بهانه‌ای برای حضور نظامی و ادامه اشغالگری خود در عراق و منطقه داشته باشند.

6ماه از برکناری دولت «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق می‌گذرد، استعفایی که به‌دلیل اعتراضات معیشتی و اقتصادی مردم این کشور صورت گرفت. هرچند انتخاب نخست‌وزیر درعراق توسط فراکسیون اکثریت پارلمان به رییس‌جمهوری معرفی می‌شود اما با معرفی سه گزینه هنوز جناح‌های سیاسی برای تعیین نخست‌وزیر به توافق نرسیدند و معلوم نیست «مصطفی الکاظمی» که گزینه جدید پارلمان برای تشکیل دولت است بتواند قدرت را به دست گیرد. این موضوع موجب شده است تا دولت و ارتش انسجام کامل برای احاطه به مسائل امنیتی خود را نداشته باشند و عناصر فرصت‌طلب بعثی و داعشی با حمایت مثلث شوم غربی،عبری و عربی، بار دیگر عراق را به سمت ناآرامی سوق دهند. وضعیتی که آمریکا یک سالی است آن را با جابه‌جایی نیروهای خود در عراق و سوریه دنبال می‌کند تا با ایجاد دوباره آن‌ها بتواند طرح‌ها وتوطئه‌های خود را دنبال کند. توطئه‌هایی که پس از تصویب قانونی مبنی بر اخراج نیروهای نظامی آمریکایی در پارلمان عراق بیشتر شد و کاخ سفید برآن شد تا با احیای مجدد و تجهیز نظامی آن‌ها همچنان به اشغالگری خود در عراق ادامه دهد.

ایستادگی الحشدالشعبی در برابر داعش
موضوعی که مسوول بخش اطلاع‌رسانی نیروهای الحشد‌الشعبی عراق بر آن صحه می‌گذارد و روز گذشته اعلام کرد که عناصر تروریستی مستقر در عراق با حمایت آمریکا از سوریه به این کشور منتقل شده‌اند. «مهند العقابی» تاکید کرد که اکثریت عناصر تروریستی در این کشور از سوریه وارد عراق شده‌اند و این اقدام با حمایت آمریکا صورت گرفته است و نیروهای امنیتی عراق به خوبی در برابر حملات داعش ایستاده‌اند. ایستادگی که در دو روز اخیر و در استان صلاح‌الدین موجب به شهادت رسیدن 10‌نیروی الحشد‌الشعبی در برابر تروریست‌های داعش شده است.
باقر الزبیدی، وزیر کشور اسبق عراق هم درباره تشدید تحرکات تکفیری‌ها و حملات آن‌ها به نیروهای الحشدالشعبی گفته است: از چند‌ماه قبل داعش به مناطقی از عراق نفوذ کرده و مضیف‌های جدید برای خود برپا می‌کند و از حمایت گسترده طرف‌های منطقه‌ای، بین‌المللی و داخلی که طرح‌های آن‌ها در جنگ نرم شکست خورده و به حمایت مجدد از تروریسم روی آورده‌اند، برخوردار است.
الزبیدی تاکید کرد: از زمان شیوع کرونا، داعش قریب به ۱۵۰‌یورش انجام داده است و این نشانگر رشد توان این تروریست‌ها و حمایت داخلی و خارجی است که از آن‌ها به عمل می‌آید. وزیر کشور اسبق اعلام کرد: فشار نظامی داعش که مورد حمایت بین‌المللی، منطقه‌ای و داخلی است با هدف فشار برای تسریع در تشکیل دولتی است که منافع بین‌المللی و منطقه‌ای را برآورده سازد.
او همچنین خواستار حمایت از نیروهای امنیتی و الحشد‌الشعبی و قطع دستی که به‌دنبال بازگردانیدن فاجعه سقوط مجدد موصل است، شد.

داعش، بهانه آمریکایی‌ها برای ادامه اشغالگری
هرچند گروه تکفیری- تروریستی داعش توانایی بازتولید خود درعراق را ندارد اما آمریکایی‌ها می‌خواهند به بهانه مبارزه با داعش به حضور نظامی خود درعراق همچنان ادامه دهند. «ماجد غماس» نماینده مجلس اعلای عراق با اشاره به احیای دوباره داعش در کشورش، معتقد است؛ آمریکا به تازگی بغداد را تحت فشار قرار داده است تا دولت جدید با تأثیرپذیری از این فشارها تشکیل شود. اکنون خبرهایی درباره از سرگیری فعالیت داعش در عراق در رسانه‌ها مطرح است البته داعش توانایی بازتولیدی خود را در عراق ندارد. با وجود این، می‌کوشد تا اعلام وجود کند. در اینجا باید گفت: یکی از مسائلی که درخصوص عملیات‌های اخیر داعش در عراق وجود دارد، آمریکایی‌ها می‌خواهند به بهانه مبارزه با داعش به حضور نظامی خود در عراق همچنان ادامه دهند و دولت بغداد را با استفاده از اهرم این گروه تروریستی تحت فشار قرار دهند. آمریکایی‌ها برای باج خواهی سیاسی و تداوم حضور نظامی در عراق داعش را دوباره احیا و حمایت می‌کنند تا مگر مصوبه پارلمان عراق در خصوص اخراج اشغالگران آمریکایی از عراق اجرایی نشود.

ناراحتی غرب از نخست‌وزیر جدید عراق
آمریکایی‌ها دریافتند که احتمال رأی آوردن کابینه مصطفی الکاظمی و شکل‌گیری دولت او، منجر به اخراج نیروهای آمریکایی است از این رو بر احیای مجدد گروهک تروریستی داعش تمرکز کردند تا نا‌امنی‌ها را در این کشور گسترش دهند تا در این ناآرامی و بی‌ثباتی دولت الکاظمی هم شکل نگیرد و بتوانند باج‌خواهی سیاسی و نظامی خود را در عراق دنبال کنند. الکاظمی قول داده است در درجه نخست و قبل از هر اقدامی، مصوبه پارلمان عراق را عملیاتی کند و به نظر می‌رسد در صورتی که نخست‌وزیر جدید عراق کابینه خود را معرفی کند، در گام نخست اقدام به اخراج نیروهای آمریکایی از عراق می‌کند.
هرچند آمریکایی‌ها با این اقدام تلاش می‌کنند تا مبادا از عراق اخراج شوند اما نباید فراموش کرد؛ آمریکایی‌ها دست به یک بازی خطرناک زده‌اند و آن، استفاده ابزاری از داعش برای ناامن کردن عراق در صورت عملیاتی شدن طرح پارلمان عراق برای اخراج نیروهای ایالات متحده است. این شرایط سبب تحرکات گسترده نیروهای آمریکایی در مرز عراق، اردن و سوریه شده است.

چگونگی شکل‌گیری داعش توسط آمریکا
سال‌2014 میلادی بود که گروه تروریستی « دولت اسلامی در عراق و شام» (داعش) با سیطره بر مساحتی از خاک عراق و سوریه به برپایی «خلافت اسلامی» در مناطق تحت سیطره خود که معادل با مساحت انگلیس بود، اقدام کرد و توانست نزدیک به پنج سال قوانین افراطی و خشن خود را در این منطقه اجرا کند و «ابوبکر البغدادی» را به‌عنوان «خلیفه» خود معرفی نمایند. درهمان سال، داعش، شهر رقه در شمال سوریه را از گروه‌های مخالف سوریه گرفت و بر بخش گسترده‌ای از استان دیرالزور در مرز با عراق و همچنین مناطقی از استان حلب سیطره یافتند. در عراق نیز این گروهک تروریستی با حمایت عناصر امنیتی دوره بعثی‌ها «صدام حسین» رییس‌جمهوری مخلوع عراق و گروه‌های سلفی با اجرای حملاتی در این کشور توانست تا 10‌ژوئن بر موصل؛ دومین شهر عراق و بخش گسترده‌ای از استان نینوا مسلط شود. داعش، عراق و موصل را به‌عنوان دومین پایتخت « دولت خلافت» اعلام کرد. در عراق، داعش بر پایگاه تاریخی ایزیدی‌ها در سنجار در شمال عراق مسلط شد. داعش کودکان را استخدام کرد و هزاران نفر از زنان و دختران را به بردگی گرفتند. در 31‌مارس‌2015 میلادی، نیروهای عراقی توانستند تکریت در شمال بغداد را بازپس گیرند و نیروهای الحشد‌الشعبی نقش اصلی را در این عملیات ایفا کردند. درسال‌2016، نیروهای عراق توانستند عناصر داعش را از الرمادی بزرگترین شهر الانبار و سپس الفلوجه بیرون کنند و پس از آن بود که نیروهای دموکرات سوریه به اخراج عناصر داعش از منبج اقدام کردند.

ردپای داعش از غرب آسیا تا شمال آفریقا
در 10‌جولای‌2017 میلادی، «حیدرالعبادی» نخست‌وزیر عراق، آزادسازی موصل را پس از 9‌ماه عملیات اعلام کرد. در آگوست همان سال نیروهای عراقی بر تلعفر و استان نینوا به‌طور کامل مسلط شدند و در 17‌اکتبر‌2017، عناصر گروهک تروریستی داعش خسارت سنگینی در رقه متحمل شدند که نیروهای دموکرات سوریه کنترل آن را به‌دست آورد. پس از آن بود که در نهم دسامبر همان سال، حیدرالعبادی پیروزی کامل بر داعش را در عراق اعلام کرد. پس از این پیروزی بود که نیروهای سوریه هم نابودی داعش را در دیرالزور و سپس الباغور اعلام کردند. هرچند سرنوشت «ابوبکر البغدادی» سرکرده داعش همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، اما برخی منابع غربی از هلاکت او بر اثر بمباران‌های موشکی در سوریه و بعضاً عراق اخباری را منتشر کردند. در همین حال، وضعیت شماری از سرکرده‌ها و عناصر این گروهک در سوریه و عراق نامشخص است. به‌طوری که برخی از عناصر داعش در مناطق صعب‌العبور عراق مخفی شده‌اند و به عملیات‌های چریکی اقدام می‌کنند. درحالی که برخی معتقدند که آخرین بخش از منطقه تحت سیطره داعش بازپس گرفته شده است، اما اطلاعات انگلیس (ام‌آی‌6) هشدار دادند که احتمال بازگشت حملات مختلف این گروهک در عراق پیش می‌رود. البته برخی رسانه‌های منطقه از فرار عناصر رانده شده داعش از عراق و سوریه در برخی از مناطق این کشورها خبر دادند و این احتمال را دادند که به کشورهای دیگر فرار کردند تا در فرصتی دیگر با چهره جدیدی ظهور کنند. اتفاقی که برخی مواقع شاهد درگیری‌هایی از این گروه در افغانستان، پاکستان، سودان، چاد، لیبی و یمن بودیم و اکنون و با گذشت 6‌سال بار دیگر در عراق اقدام به عملیات‌های تروریستی در غرب و مرکز این کشور می‌کنند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه صبح نو،تاریخ انتشار:15اردیبهشت1399،کد خبر:37661،sobhe-no.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
0
0
به این گروه ها دولت آمریکا قدرت و اسلحه میده تا علیه نیروهای ایرانی فعالیت داشته باشن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین