پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۳۶۶۸
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷
گروه تروریستی داعش هم‌زمان با اعلام موجودیت سرکرده جدید خود که هویت نامشخصی دارد، به دنبال احیای حکومت خود است و در این میان اروپایی‌ها از ترس انجام عملیات‌های انتقام‌جویانه داعشی‌ها «سند مشترک ضد تروریسم» امضا کرده‌اند.

شعار سال: روزنامه الاخبار چاپ لبنان در گزارشی نوشت برخی هواداران داعش با سرکرده جدید این گروه تروریستی  که هویت خود را فاش نکرده است، بیعت کرده‌اند. در این میان منابع آگاه از وجود ارتباط نزدیک میان این فرد با ابوبکر البغدادی، سرکرده کشته شده داعش (بنا بر ادعای آمریکا) خبر داده‌اند.

به‌نوشته این روزنامه، تاریخ خاصی برای انتشار نخستین پیام صوتی «ابو ابراهیم الهاشمی» در نظر گرفته شده است و به نظر می‌آید وی می‌خواهد درباره ساختار جدید داعش صحبت کند. در این میان نگرانی‌های اروپایی‌ها از اقدامات و «عملیات تلافی‌جویانه» این گروه تروریستی افزایش یافته است.

داعش و سرکرده‌ای با هویت ناشناخته

الاخبار می‌نویسد: هویت سرکرده داعش هم‌چنان نامشخص است و پیام وفاداری عناصر این گروه به سرکرده جدید بلافاصله بعد از انتشار خبر کشته شدن البغدادی باعث نشد تا برخی از شاخه‌های داعش در قاره آفریقا ازجمله ولایت سینا و ولایت سومالی بیعت خود را با وی اعلام نکنند. در هیچ‌یک از این پیام‌ها نام واقعی سرکرده جدید داعش مشخص نشده است. 

این روزنامه لبنانی تأکید کرد: این موضوعات باعث شده تا اخبار ضد و نقیضی درباره هویت «ابو ابراهیم الهاشمی القرشی» که در بیانیه‌های قبلی داعش «خلیفه جدید» خوانده شده است منتشر شود. منابع وابسته به این گروه اعلام کرده‌اند خلیفه جدید قصد دارد نخستین پیام صوتی خود را چند روز دیگر و هم‌زمان با میلاد پیامبر اسلام (ص) منتشر کند؛ اگر این اطلاعات صحت داشته باشد، انتظار می‌رود وی در این پیام شرح وظایف جدید داعش را به هوادارانش اعلام کند. نکته قابل ذکر این است که با توجه به ادعای منبع که در زمره عناصر داعش نیست، زمزمه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد شخصی که اینک منصب البغدادی را به ارث برده، از نزدیکان نسبی و قوم و خویشان وی است.

مجموع این جزئیات هویت و ارتباط سرکرده جدید را با ابوبکر البغدادی به یک ابهام بزرگ تبدیل کرده و معذور بودن برخی نامزدهای جانشینی البغدادی برای ذکر نسب خانوادگی‌شان بر ابهامات افزوده است؛ چه اینکه چند سال پیش شرط شده بود فردی که می‌خواهد جانشین البغدادی شود، باید فردی ناشناخته باشد. 

احتمال انجام عملیات تلافی‌جویانه در اروپا

این روزنامه لبنانی در ادامه می‌نویسد: احتمال انجام عملیات تلافی‌جویانه داعش در اروپا در حالی مطرح می‌شود که موج جدیدی از عملیات‌‌های تروریست‌هایی که به اروپای پیر بازگشته‌اند به راه افتاده و در چند روز گذشته مقامات اروپایی درباره این‌که ممکن است این افراد بخواهند نقش دوران جوانی گروه‌های تروریستی خود را بازی کنند، هشدار داده‌اند. در دور روز اخیر برخی منابع خبری از آمادگی داعش برای انجام عملیات خبر داده‌اند و به نظر می‌آید آن‌ها به دنبال ایجاد یک «رستاخیز جدید» هستند.

الاخبار افزود: اطلاعات منتشره در پایگاه‌های وابسته به داعش نشان می‌دهد که این گروه در حال تجدید قواست و این موضوع تنها به انتخاب خلیفه جدید و موقعیت‌یابی منحصر نمی‌شود، بلکه آن‌ها به دنبال این هستند که «گرگ‌های انفرادی» تربیت کنند. این نام‌گذاری به آن دلیل است که موج جدیدی از بیعت‌کنندگان در نقاط مختلف جهان با داعش بیعت کرده‌اند؛ افرادی که زندگی روزمره خود را می‌گذرانند و هیچ سیگنال خاصی که نشان‌دهنده وابستگی‌شان به داعش باشد وجود ندارد. آن‌ها در زمان مشخصی از خانه خارج می‌شوند، عملیات خرابکارانه می‌کنند و غالباً دستگیر یا همان لحظه کشته می‌شوند. در واقع آن‌ها تحت تفکر این گروه (تروریستی) رشد پیدا می‌کنند و نیاز ندارند که دستور را مستقیم از سرکرده‌شان دریافت کنند.

مکان حضور البغدادی

محل ادعایی هلاکت ابوبکر البغدادی-عراق

به‌نوشته این روزنامه لبنانی، تلاش برای نهادینه کردن این تفکر سال‌ها پیش به‌وسیله تشکیلاتی به نام القاعده آغاز شده است و داعش امروز از نهادینه شدن این تفکر سود می‌برد که سرکردگان داعش می‌توانند در ساختار خود «گرگ‌های انفرادی» را جای دهند. منابع وابسته به داعش خبر داده‌اند یکی از اقدامات مورد انتظار از سرکرده جدید ایجاد یک چارچوب نظارتی موسوم به «دفتر گرگ‌های انفرادی» با هدف فعال شدن مجدد عملیات‌ها در خارج از سوریه و عراق به‌ویژه در اروپاست. این خط مشی از پیش از حضور ابوبکر البغدادی دنبال می‌شد، ولی به دلایل مختلف اجرایی نشده بود.

امضای «سند مشترک ضد تروریسم» در اتحادیه اروپا

الاخبار نوشت: به موازات انتشار این اخبار که از تجهیز عناصر داعش برای عملیات در اروپا حکایت دارد، نگرانی‌های مقامات اروپایی افزایش یافت و درباره هشیاری نسبت به خطرات عملیات انتقام‌جویانه هشدار دادند. در این راستا ماه گذشته میلادی اعضای اتحادیه اروپا سندی موسوم به «سند مشترک مبارزه با تروریسم» امضا کردند تا بتواند در جلوگیری از حملات تروریستی جدید نقش تأثیرگذاری داشته باشد.

به نوشته الاخبار، هم‌زمان با افزایش هشدارهای مربوط به «حملات احتمالی» مسئولان اروپایی جولیان کینگ، کمیسر امنیت اتحادیه اروپا توضیح داد که تهدیدات عناصر جهادی (داعشی‌ها) همچنان به قوت خود باقی است و اتحادیه اروپا را تهدید می‌کند. وی هم‌چنین درباره جهادی‌هایی گفت که اینک در زندان‌های اروپا بازداشت هستند و موعد آزادی آن‌ها به‌زودی فرا می‌رسد. در این میان ۵۰۰ جهادی از اروپا بعد از شکست کامل داعش در سوریه در این کشور بازداشت شده‌اند. داعشی‌های شکست خورده در سوریه اکنون در بازداشتگاه‌های متعلق به نیروهای کُرد دموکراتیک سوریه نگهداری می‌شوند؛ نیروهایی که البته بارها از ناتوانی در دستگیری آن‌ها خبر داده بودند! 

سایت شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی آنا، تاریخ انتشار 17 آبان    98، کد خبر:   443882،  www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین