پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۴۴۶۲
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۳
هرچند مدیران و بازیکنان فوتبال پیشنهاد‌های مختلفی برای تعیین تکلیف لیگ نوزدهم می‌دهند، اما در نهایت این ستاد مقابله با ویروس کروناست که تصمیم نهایی را درباره برگزاری یا عدم برگزاری این رقابت‌ها می‌گیرد. باید منتظر ماند و دید در روز‌های آینده چه اتفاقی برای فوتبال ایران رخ می‌دهد.

شعار سال: لیگ برتر فوتبال برگزار می‌شود یا نه؟ این سوالی است که این روز‌ها ذهن همه اهالی فوتبال را درگیر کرده است. یک روز خبر آغاز تمرینات تیم‌های لیگ برتر از نیمه دوم اردیبهشت‌ماه می‌رسد و روز دیگر اعلام می‌شود مجوز آغاز رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران هنوز صادر نشده و تیم‌ها اجازه تمرین ندارند. از طرفی هم کنفدراسیون فوتبال آسیا علاقه‌ای به لغو کامل رقابت‌های فوتبال در این قاره ندارد و به دنبال راهی برای برگزاری لیگ‌های فوتبال مانند لیگ برتر ایران و همچنین لیگ قهرمانان آسیاست.
نامه ای‌اف‌سی به فدراسیون‌های فوتبال
با شیوع ویروس کرونا رقابت‌های ورزشی در سراسر جهان به حالت تعلیق درآمدند. اهالی ورزش با این کار کوشیدند تا از گسترش ویروس کرونا جلوگیری کنند. فوتبال هم یکی از همان رشته‌ها بود. لیگ‌های فوتبال در آسیا، اروپا، آمریکای جنوبی و آفریقا تعطیل شدند و رقابت‌های بین‌المللی این رشته از جمله رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و همچنین لیگ قهرمانان باشگاه‌های آسیا و اروپا هم برگزار نمی‌شوند. در این بین مدیران تیم‌های فوتبال تمایل زیادی به لغو کامل رقابت‌های فوتبال در فصل جاری داشتند، اما کنفدراسیون‌های فوتبال در صدد ازسرگیری بازی‌ها بعد از فروکش کردن موج اصلی کرونا بودند. این اتفاق گویا اکنون در حال وقوع است و کنفدراسیون فوتبال آسیا در نامه‌ای که به فدراسیون‌های عضو فرستاده از آن‌ها خواسته زمان ادامه فصل فوتبالی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ را اعلام کنند، همچنین رئیس فدراسیون فوتبال عربستان هم این خبر را تایید کرده است.‌ای اف سی
برگزاری لیگ نوزدهم در هاله‌ای از ابهام
هرچند کنفدراسیون فوتبال آسیا در تدارک آن است تا رقابت‌های فوتبال در این قاره را از سر بگیرد، اما طبق اعلام فدراسیون فوتبال، رقابت‌های فوتبال در ایران تنها با اجازه ستاد ملی مبارزه با کرونا برگزار خواهند شد. همین موضوع باعث سردرگمی تیم‌ها و بازیکنان شده است؛ آن‌ها هنوز نمی‌دانند باید خودشان را برای ادامه رقابت‌های لیگ برتر آماده کنند یا اینکه به فکر فصل بعد باشند. افشین پیروانی، سرپرست تیم پرسپولیس، در گفتگو با یکی از سایت‌های ورزشی کشور در پاسخ به این سوال که رقابت‌های لیگ نوزدهم ادامه پیدا می‌کند یا خیر گفته است: «باور کنید سرگیجه گرفتیم! هیچ‌کسی هم نمی‌تواند جواب صریح و روشنی به این سوال بدهد و در بلاتکلیفی محض به سر می‌بریم.»
تمرین مخفیانه برخی از تیم‌ها برای شروع لیگ!
چند روز پیش سهیل مهدی، سرپرست کمیته مسابقات سازمان لیگ، به صورت رسمی اعلام کرد ۱۳ باشگاه مخالفت خود را با تعطیلی لیگ برتر ابراز کرده‌اند. این در شرایطی است که شنیده می‌شود حدود هفت یا هشت باشگاه تمرینات گروهی‌شان را به شکل مخفیانه آغاز کرده‌اند و مشغول آماده‌سازی خود برای شروع بازی‌ها هستند.
از سوی دیگر شنیده شده بازیکنان برخی از تیم‌ها به صورت گروه‌های هفت یا هشت نفره با اجازه باشگاه چمن مصنوعی و سالن ورزشی اجاره کرده‌اند تا تمرین کنند. گویا مدیران این باشگاه‌ها به این بازیکنان گفته‌اند در ساعت‌های خاص تمرین کنند تا کسی متوجه این کار آن‌ها نشود.
تمرینات باشگاه پرسپولیس آغاز نشده است
افشین پیروانی سرپرست باشگاه پرسپولیس درباره روند تمرینی پرسپولیس در روز‌های کرونایی می‌گوید: «تمرینات باشگاه پرسپولیس آغاز نشده و کادر فنی و بازیکنان منتظر اعلام زمان آغاز تمرینات از سوی فدراسیون فوتبال و ستاد ملی مبارزه با کرونا هستند تا برنامه تمرینی تیم را دوباره از سر گیرند. بازیکنان پرسپولیس به تنهایی در خانه تمرین می‌کنند و کادر فنی پرسپولیس هم به صورت مجازی با بازیکنان در تماس است و شرایط بدنی آن‌ها را رصد می‌کند.»
پیروانی در مورد مطرح شدن این موضوع که برخی از تیم‌ها چند روزی می‌شود به صورت مخفیانه تمرینات‌شان را آغاز کرده‌اند تا برای ادامه بازی‌های لیگ برتر آمادگی داشته باشند نیز توضیح می‌دهد: «پرسپولیس تمام قوانین اعلام‌شده را رعایت می‌کند. حالا اگر تیم‌هایی به صورت مخفیانه مشغول تمرین هستند به خودشان مربوط است. ما درباره تیم‌های دیگر هیچ اظهارنظری نمی‌کنیم. من فقط درباره وضعیت تمرینی بازیکنان پرسپولیس صحبت می‌کنم؛ بازیکنان پرسپولیس، به صورت فردی و در خانه، برنامه‌های آماده‌سازی‌شان را در پیش گرفته‌اند و منتظر اعلام زمان آغاز تمرینات گروهی هستند.»
پیروانی با اشاره به درخواست برخی از تیم‌ها مبنی بر لغو رقابت‌های لیگ برتر بدون اعلام قهرمان می‌گوید: «این تیم‌ها حق دارند چنین موضوعاتی را عنوان کنند. وقتی فاصله ۱۰ امتیازی پرسپولیس با دیگر تیم‌ها را می‌بینند و می‌فهمند دست‌شان به رقیب و جام نمی‌رسد تلاش می‌کنند از خودشان دفاع کنند. مراکز اداری، اتوبوس‌ها و مترو‌ها باز شده و برای رسیدن به نزدیک‌ترین مقصد باید نیم ساعت در ترافیک باشیم. جام مهم است، اما باشگاه پرسپولیس راضی نیست جان هواداری به خاطر آن به خطر بیفتد. دوستان می‌گفتند ببینید لیگ فرانسه تعطیل شده، اما تا پاری‌سن‌ژرمن به عنوان قهرمان معرفی شد دیگر حرفی از فرانسه نمی‌زنند. پرسپولیس در مقابل زحمت بازیکنانش حقش را می‌خواهد تا قهرمان شود.»
هرچند سرپرست پرسپولیس می‌خواهد بازی‌های لیگ برتر ادامه پیدا کند، اما سرپرست باشگاه استقلال مخالف ادامه لیگ است. سعید رمضانی درباره برگزاری بازی‌های لیگ برتر در روز‌های آینده می‌گوید: «از همه چیز مهم‌تر سلامت جامعه است. به چه زبانی بگوییم سلامت از گرفتن جام و قهرمانی مهم‌تر است. اگر یکسری اتفاقات بیفتد و مشکلاتی برای جان انسان‌ها پیش بیاید، گرفتن جام هیچ ارزشی ندارد. ما تابع دستورات بالاتر از باشگاه استقلال هستیم. به همه تیم‌ها احترام می‌گذارم، اما خودم در لیگ هشتم در فولاد خوزستان بودم و در آخرین بازی لیگ، ذوب‌آهن با تساوی مقابل ما قهرمان می‌شد، منتها شکست خورد و استقلال قهرمان شد. فوتبال قابل پیش‌بینی نیست و معادلات زیادی به هم می‌خورد.»
لیگ‌های اروپایی، معیاری مناسب برای فدراسیون فوتبال
ویروس کرونا کشور‌های جهان را در شرایط سختی قرار داده است. در این میان کشور‌های اروپایی بیشترین ضربه را خورده‌اند و بسیاری از مردم کشور‌های اروپایی مانند انگلیس، اسپانیا و ایتالیا، به دلیل ابتلا به بیماری کویید-۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. گسترش ویروس کرونا باعث شد کشورهایی، چون بلژیک، فرانسه و هلند لیگ‌های فوتبال‌شان را تعطیل کنند. در بین این سه کشور فرانسه و بلژیک قهرمان لیگ در فصل ۲۰۱۹-۲۰۲۰ را معرفی کردند و فدراسیون فوتبال هلند هم ترجیح داده بدون اعلام قهرمان، این فصل را به پایان برساند.
هرچند لیگ‌های فوتبال این سه کشور تعطیل شدند و حتی رئیس‌جمهور فرانسه، امانوئل مکرون، تلاش کرد لیگ‌های فوتبال در کشور‌های ایتالیا، آلمان، اسپانیا و انگلیس را هم تعطیل کند، اما چنان‌که از شواهد پیداست، فوتبال در قاره اروپا به زودی از سر گرفته می‌شود. در این میان خبر‌هایی هم مبنی بر آغاز تمرینات گروهی تیم ساسولو ایتالیا و همچنین ریوآوه پرتغال که مهدی طارمی را هم در اختیار دارد منتشر شد.

برخی از کارشناسان فوتبال ایران بر این باورند که مدیران فدراسیون فوتبال و همچنین سازمان لیگ می‌توانند با الگوبرداری از لیگ‌های معتبر اروپایی برای فوتبال ایران نیز برنامه‌ریزی کنند.
کدام طرف ماجرا حق دارد: پرسپولیس یا دیگران؟
شاید پرسپولیس تنها تیمی باشد که با قاطعیت از ادامه لیگ نوزدهم صحبت می‌کند و تیم‌هایی، چون استقلال و تراکتور هم با قاطعیت از پایان لیگ برتر سخن می‌گویند. برخی تیم‌ها هم جانب احتیاط را رعایت کرده‌اند و منتظر دستور مسئولان هستند. اما کدام طرف این ماجرا حق دارد؟ پرسپولیس و دیگر تیم‌های حاضر در لیگ برتر، ۲۱ هفته تلاش کرده‌اند و امتیاز‌های لازم را جمع‌آوری کرده‌اند. مدیران باشگاه‌ها هم با سرمایه‌گذاری کلان روی تیم‌ها و بازیکنان به دنبال کسب موفقیت بودند. با لغو کامل لیگ برتر، تلاش بازیکنان و باشگاه‌ها ضایع می‌شود و به نوعی سرمایه‌گذاری باشگاه‌ها هم از بین می‌رود. سعید آذری، مدیرعامل باشگاه فولاد، درباره مشکلات پیش‌آمده در فوتبال و واکنش مدیران پرسپولیس و دیگر باشگاه‌های لیگ برتر می‌گوید: «هم پرسپولیس حق دارد هم مدافعان لغو لیگ. به هر حال تمام تیم‌ها دنبال منافع خود هستند و نمی‌شود به آن‌ها خرده گرفت، ولی در مجموع همه باید به قوانین احترام بگذاریم.»
راه‌حل جالب حسین ماهینی برای لیگ برتر
حالا که فدراسیون فوتبال و ستاد مقابله با ویروس کرونا درگیر رایزنی برای لغو یا ادامه لیگ برتر هستند برخی از بازیکنان فوتبال پیشنهاد‌های جالبی برای تعیین تکلیف لیگ نوزدهم می‌دهند. اولین پیشنهاد، برگزاری بازی‌های باقی‌مانده لیگ نوزدهم در لیگ بیستم بود. به صورتی که لیگ بیستم با بازی‌های باقی‌مانده در لیگ نوزدهم آغاز شود و در ادامه آن بازی‌های لیگ بیستم برگزار شود. پیشنهاددهندگان این طرح از سازمان لیگ خواسته بودند که به جای برگزاری ۳۰ هفته‌ای لیگ بیستم، آن را در ۲۰ هفته برگزار کنند تا از نظر زمانی هم دچار مشکل نشوند. قهرمان لیگ بیستم هم به عنوان قهرمان لیگ نوزدهم معرفی شود. پیشنهادی دور از از دسترس که مورد موافقت قرار نگرفت. حالا حسین ماهینی، بازیکن باشگاه نساجی مازندران، برای پایان لیگ نوزدهم و تعیین قهرمان پیشنهاد جالبی مطرح کرده است. او در صفحه توییترش نوشته: «سازمان لیگ و فدراسیون، لغو کامل لیگ نوزدهم را اعلام و بازی‌های باقی‌مانده را هم صفر-صفر کنند. لیگ بیستم را هم ۱۸ تیمی برگزار کنند.»
هرچند مدیران و بازیکنان فوتبال پیشنهاد‌های مختلفی برای تعیین تکلیف لیگ نوزدهم می‌دهند، اما در نهایت این ستاد مقابله با ویروس کروناست که تصمیم نهایی را درباره برگزاری یا عدم برگزاری این رقابت‌ها می‌گیرد. باید منتظر ماند و دید در روز‌های آینده چه اتفاقی برای فوتبال ایران رخ می‌دهد: آیا تیم‌ها تمرینات‌شان را آغاز می‌کنند یا فدراسیون فوتبال مجبور به لغو کامل لیگ نوزدهم می‌شود.

شعار سال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه اعتماد، کد خبر: 403368، تاریخ انتشار:  ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹، www.etemadonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین