پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۵۰۳۷
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲
بحث تیپ‌های شخصیتی و سازگاری انواع شخصیت‌ها با هم یکی از مسائل کلیدی در روان شناسی محسوب می‌شود و همین امر در مشاوره‌های پیش از ازدواج بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد چراکه ویژگی‌های شخصیتی، خواسته‌های متفاوت افراد از ازدواج و زندگی‌مشترک گاهی آن چنان با هم تفاوت دارد که امکان به ثمر رسیدن یک رابطه موفق عملا وجود ندارد.

شعار سال:بحث تیپ‌های شخصیتی و سازگاری انواع شخصیت‌ها با هم یکی از مسائل کلیدی در روان شناسی محسوب می‌شود و همین امر در مشاوره‌های پیش از ازدواج بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد چراکه ویژگی‌های شخصیتی، خواسته‌های متفاوت افراد از ازدواج و زندگی‌مشترک گاهی آن چنان با هم تفاوت دارد که امکان به ثمر رسیدن یک رابطه موفق عملا وجود ندارد. به تازگی و به مناسبت ماه مبارک رمضان، سریالی از شبکه 3 صداوسیما پخش می‌شود که محوریت آن رابطه زوج جوانی است که تفاوت‌های رفتاری و شخصیتی در آن‌ها بسیار بارز بوده و حتی گاهی تو ذوق می‌زند تا حدی که مخاطب را به این نقطه می‌رساند که چرا این دو نفر با این حجم  از تفاوت همدیگر را انتخاب کردند.

 
   آسیب‌های منفعل بودن «یحیی»
شخصیت مرد این سریال یعنی «یحیی»، یک پزشک است که با چالش‌های زیادی در زندگی خود روبه‌روست. از یک سو در حال درس خواندن برای قبول شدن در آزمون تخصص بوده و از طرف دیگر برای بهبود بیماری ریوی مادر خود در تنگنا قرار دارد تا در روستا زندگی کند. نکته مشخص در این شخصیت، منفعل بودن و اجازه دادن به دیگران برای تصمیم‌گیری درباره زندگی اوست. او در مسائل زندگی خود نقش فعالی ایفا نمی‌کند و با دل سپردن به گذشت زمان برای حل مشکلات، به حل مسئله نمی‌پردازد. همین امر میدان را برای نامزدش باز می‌گذارد تا در زندگی او مانور بدهد و میزان رابطه با اقوام را برای همسرش مشخص کند.
 
   استقلال شخصیتی  نیازی گمشده برای «یحیی»
از طرف دیگر می‌بینیم که همین شخصیت ضعیف و تا حدی از خود گذشته برای دیگران، به خاطر پسردایی خود راهی سربازی می‌شود تا او تنها نباشد و همین باعث تخریب بیشتر رابطه او با یلدا، نامزدش می‌شود. داشتن استقلال شخصیتی امری لازم برای تشکیل زندگی‌مشترک است و راضی نگه داشتن تمام افراد اعم از والدین، همسر، دوست و فامیل در آن واحد غیرممکن است. خصیصه افراد مستقل و خوش فکر، اولویت‌بندی بر اساس شرایط است.  متاسفانه افرادی که اولویت بندی در زندگی خود بلد نیستند و ایثار نابه‌جا دارند به اطرافیان خود امتیاز زیادی می‌دهند در حالی که خود منفعتی نمی‌برند و در این راه به رابطه خود با همسر یا نامزد ضربه می‌زنند.
 
   یلدا بر خلاف یحیی، کنترل‌گر است
حال به شخصیت اصلی دیگر سریال یعنی یلدا می‌پردازیم. بر خلاف یحیی، یلدا دختری کنترل‌گر است. دختری که با برنامه‌ریزی و نقشه چینی سعی در کنترل زندگی دارد و می‌خواهد به اهداف خود به هر قیمتی برسد. معمولا این افراد از انسان‌های ضعیف و بی عمل فراری هستند و آن‌ها را به خاطر دست روی دست گذاشتن تحقیر می‌کنند. همان‌طور که در سریال هم دیده می شود، او برای خرید منزل و ساختمان‌سازی خود را به آب و آتش می‌زند و سعی در راضی کردن برادرشوهر خود برای زندگی با مادر دارد چراکه طبق برنامه‌ریزی او زندگی در روستا باعث می‌شود یحیی بر درس‌هایش تمرکز نکند و در آزمون تخصص قبول نشود. معمولا این شخصیت‌ها به امید تغییر دادن طرف مقابل وارد زندگی‌مشترک می‌شوند و امید به تغییر دادن همسر در آینده، آن‌ها را در یک چرخه معیوب قرار می‌دهند. در چنین شرایطی سعی می‌کنند همسر به هر قیمت استانداردهای مد نظر آن‌ها را تامین کند و همین زمینه‌ساز مشکلات و اختلافات آن‌ها می‌شود.
 
   جذب شدن یحیی و یلدا به یکدیگر طبیعی است اما ...
ایراد دیگر چنین شخصیت‌هایی در این است که نگرانی دایمی چنین افرادی باعث می‌شود مسئولیت زندگی به دوش آن‌ها بیفتد و نقش طرف مقابل کمتر و کمتر شود تا جایی‌که شریک این افراد یا دچار بی‌مسئولیتی می‌شود یا خود را بی‌اهمیت احساس می‌کند. بعدش هم این فکر به ذهنش می‌آید که نقش او در زندگی نادیده گرفته شده است. جالب این جاست که شخصیت‌های ضعیف و منفعل و شخصیت‌های کنترل کننده تاحد زیادی جذب یکدیگر می‌شوند چراکه شخصیت ضعیف دنبال کسی است که مسئولیت زندگی او را به دوش بکشد و شخصیت کنترل کننده عاشق چیدن حد و مرز برای بقیه است. 
 
   ضرورت هم‌کفو بودن در زندگی‌مشترک
نکته آخر هم این‌که اگر شخصی را برای شروع زندگی مشترک انتخاب کرده‌اید باید شرایط و خانواده او را هم مدنظر داشته باشد و درباره مسائلی که طرفین حساسیت دارند با شفافیت صحبت شود. برای مثال زندگی با والدین همسر، سفر به شهر دیگر، انجام خدمت سربازی و .... چراکه همین مسائل در ادامه مسیر، ممکن است زمینه‌ساز مشکلات آینده شود. هرچقدر میزان شباهت‌ها و طرز فکرها به یکدیگر نزدیک باشد و دو طرف در اهداف و علاقه‌مندی‌ها مشترک باشند و به بیان ساده‌تر کمتر احتیاج به تغییر رفتار طرف مقابل داشته باشند به همان میزان احتمال موفقیت ازدواج و رابطه آن‌ها بالاتر می‌رود. چیزی که یحیی و یلدا کمتر از حد انتظار به آن توجه دارند.
شعار سال، با اندکی تخلیص و اضافات برگرفته از روزنامه خراسان، تاریخ 20اردیبهشت 1399،کدخبر:72833،www.zendegisalam.khorasannews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین