پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۷۳۲۲
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۹
لیلا تعلو از جمله بسیار زنان ایزدی است که پس از ربوده شدن توسط جنگجویان داعش به عنوان برده به دیگران فروخته شد. او حالا پس از سال‌ها به مکان متروکه‌ای در شمال غربی عراق بازگشته که روزگاری علی‌رغم میل باطنی‌اش مجبور بود در آنجا زندگی کند.

شعار سال: لیلا تعلو از جمله بسیار زنان ایزدی است که پس از ربوده شدن توسط جنگجویان داعش به عنوان برده به دیگران فروخته شد. او حالا پس از سال‌ها به مکان متروکه‌ای در شمال غربی عراق بازگشته که روزگاری علی‌رغم میل باطنی‌اش مجبور بود در آنجا زندگی کند.

لیلا سال ۲۰۱۴ ربوده و سرانجام به بردگی جنسی گرفته شد. او و همسرش به اجبار به اسلام گرویدند.

این تصمیم به خانواده لیلا اجازه داد تا مدتی به عنوان شهروندان طبقه دوم به زندگی‌شان ادامه دهند. آن‌ها در آن مدت برای گروه افراطی موسوم به «دولت اسلامی» مشغول کار و عمدتا گله‌داری بودند.

بسیاری از مردم تلاش کردند از آنجا فرار کنند. جنگجویان داعش در نهایت توانستند اغلب آن‌ها را گرفته و به قتل برسانند. آن‌ها اجساد این افراد را در گودالی انداختند به گونه‌ای که هنوز سفیدی استخوان‌ها زیر نور آفتاب به چشم می‌خورد.

پس از این بود که لیلا به عنوان برده جنسی فروخته شد.

بهره‌مندی از توجیه دینی برای برده‌داری جنسی

پژوهشگران ماجرای آدم‌ربایی‌های صورت گرفته توسط جنگجویان داعش، بردگی و تجاوز سیستماتیک به صد‌ها زن و دختر یزدی را کنار هم گذاشته‌اند و بر اساس تخقیقات آن‌ها این وضعیت نشان می‌دهد که این برنامه در بالاترین سطح رهبری در این گروه برنامه‌ریزی شده بود. همچنین پژوهش‌های صورت گرفته خاطر نشان کرده که این تصمیم در تمامی ساختار نهادی این گروه به اجرا درآمده و برای آن از توجیه‌های دینی استفاده شده است.

ایل ویلی از کمیسیون عدالت و پاسخگویی بین‌الملل می‌گوید: «نمونه داعش برخلاف نمونه‌های دیگر است و در آن مبنای دینی مطرح است.»

از اسارت تا آزادی

لیلا نخست به یک پزشک عراقی فروخته شد و این پزشک سه روز بعد لیلا را به دوستی هدیه داد. او هشت ماه نزد عبدالله، جراح عراقی به سر برد و بخشی از مایملک او به شمار می‌آمد.

او بعدتر به قیمت ۶ هزاردلار به یک مرد سعودی فروخته شد که به عنوان پلیس مذهبی دولت اسلامی فعالیت می‌کرد. این مرد در خانه‌اش نوعی تجارت خصوصی برده‌داری جنسی داشت و زنان را به صورت آنلاین خرید و فروش می‌کرد.

پس از اینکه بار‌ها توسط این مرد مورد تجاوز قرار گرفت او به یک مرد سعودی دیگر به نام ابوحمزه فروخته شد.

گفته شده که لیلا دوبار از او باردار شده و هر دو بار این مرد از او خواسته تا بچه را سقط کند. این در حالی است که طبق قوانین دولت اصلامی سقط جنین حتی برای بردگان نیز امکان‌پذیر نیست. در تمام این دوران دشوار دو فرزند خردسال لیلا با او به سر می‌بردند.

۱۹ هزار دلار بهای آزادی

فرد بعدی موافقت کرد که با ۷۵۰۰ دلار پرداخت زیرمیزی او را آزاد کند، اما این به معنای ازدواج با یک جنگده داعشی دیگر بود.

سرانجام لیلا و فرزندانش توانستند با کمک قاچاقچیان با هزینه ۱۹ هزار و ۵۰۰ دلار از قلمرو تحت تصرف نیرو‌های موسوم به دولت اسلامی داعش بگریزند. هزینه این فرار توسط خانواده لیلا به قاچاقچیان پرداخت شده بود.

به گفته مقام‌ها و پژوهشگران کرد، از ۶۴۱۷ ایزدی که در حمله به ماه اوت ۲۰۱۴ به سنجار توسط جنگجویان داعش ربوده شدند، حدود ۳۵۰۰ نفرشان توانستند در سال‌های اخیر با پرداخت مبالغی به قاچاقچیان بگریزند.
بی‌خبری از وضعیت ۲۹۰۰ شهروند ایزدی

یکی از آن‌ها خواهرزاده لیلا است. او به تازگی و در ماه فوریه توانست از دست جنگجویان داعش بگریزد.

از وضعیت بیش از ۲۹۰۰ ایزدی هنوز اطلاع دقیقی در دست نیست و مفقود شدند، از جمله ۱۳۴۴ زن و دختر.

پژوهشگرانی که در این زمینه تحقیق کرده‌اند بر این باورند که اکثر آن‌ها فوت کرده‌اند، اما این باور نیز وجود دارد که برخی از آن‌ها هنوز در مناطق تحت کنترل مخالفان سوریه زندگی می‌کنند.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت خبری یورونیوز ، تاریخ انتشار 1    خرداد    99، کد خبر:    ---، www.euronews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین