پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۷۴۷۴
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۴
امروز سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر در سال ۱۳۶۱ است. به همین مناسبت مروری داریم بر تلاش‌های رزمندگان که منجر به آزادسازی خرمشهر شد.
شعار سال: بعدازظهر ۳۱ شهریور ماه سال ۵۹ خرمشهر زیر آتش سنگین ارتش عراق قرار گرفت. انبوهی از آتش خمپاره‌ها و توپ‌های دشمن که روی شهر می‌ریخت، همه را غافلگیر کرده بود. شهر در آتش می‌سوخت و صدای انفجار لحظه‌ای قطع نمی‌شد. طولی نکشید که بیمارستان پر شد از مجروحان و شهیدان. زنان و کودکان و سالخوردگان، آواره بیابان‌ها و جاده‌ها شده بودند. مردم به ویژه جوانان رو به مسجد جامع (نماد مقاومت) و دیگر پایگاه‌ها آوردند تا برای مقاومت سازماندهی شوند.

گروه‌های مقاومت به سرعت شکل گرفت و در محور‌های هجوم، جنگ و گریز شروع شد. ۳۴ روز مقاومت و تلاش در این وضعیت اگر چه بسیاری از مدافعان شهر را به کام شهادت کشاند ولی دشمن را در دستیابی سریع به اهدافش و اشغال سریع خوزستان ناکام گذاشت. لیکن خرمشهر، خونین شهر شد و به دست دشمن افتاد.
سرانجام در روز ۴ آبان ۱۳۵۹ شهرستان خرمشهر در استان خوزستان پس از یک ماه مقاومت رزمندگان ایرانی و نیرو‌های محلی، به اشغال کامل ارتش بعثی عراق درآمد.

هر چند خرمشهر در چهارم آبان ۵۹ سقوط کرد و دشمن بعثی، در ادامه تجاوزات خود، علاوه بر غارت کامل شهر، حتی به منازل خرمشهر رحم نکرد و برخی از آن‌ها را با ۳۰۰ تن تی. ان. تی به طور کلی تخریب کرد، اما مقاومت مردم و رزمندگان تا ۲۰ ماه بعد ادامه یافت.

به این ترتیب، خرمشهر که پس از ۳۵ روز مقاومت، و بعد از گذشت ۵۷۵ روز از اشغال توسط رژیم بعث در ساعت ۱۱ صبح روز سوم خرداد سال ۱۳۶۱ آزاد شد.‌

می‌توان گفت دستاورد بزرگ ایران در آزادسازی خرمشهر این بود که اثبات کرد از قدرتی بزرگ‌تر از معادلات نظامی و پشتوانه‌ای به مراتب عظیم‌تر از مولفه‌های قدرت استراتژیک در حوزه دفاعی برخوردار است.
همه چیز از اشغال تا آزادسازی خرمشهر

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار:۳ خرداد ۱۳۹۷، کد خبر:۸۲۹۲۴۷۵۴، www.irna.ir

برگرفته از فضای مجازی
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین