پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۷۵۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۵
محمدتقی ‌آزاد ارمکی گفت: مردم منابع متکثر انتخابی را دنبال می‌کنند و مجبور به انتخاب‌ اجباری نیستند. چون تا دیروز یواکشی به فضای مجازی وارد می‌شدند، اما الان نظام تصمیم‌گیری برای آموزش دانش‌آموزان، مطرح کردن توصیه‌های بهداشتی و حتی خرید اینترنتی جامعه را به حضور در فضای مجازی تشویق و دعوت می‌کند.

شعار سال: فضای مجازی در دوران شیوع ویروس کرونا تبدیل به یکی از مهم‌ترین عرصه‌های کنشگری جامعه مدنی و نظام حاکمیتی در ایران شده است. تصور چنین نقش‌آفرینی همگانی برای فضای مجازی به خصوص از زاویه نگاه حاکمیت چندان تصور آسانی نبود، اما شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا، فضای مجازی را به عرصه‌ای بسیار مهم تبدیل کرد. مساله‌ای که محمدتقی آزاد ارمکی هم درباره نقش و کارکرد فضای مجازی به آن اشاره می‌کند.

محمدتقی آزاد ارمکی، جامعه‌شناس، در گفتگو با اعتمادآنلاین اظهار داشت: فضای مجازی در روز‌های کرونایی به طور پررنگی در حال خودنمایی است که این مساله می‌تواند تبعات مختلفی داشته باشد.

این استاد دانشگاه در ادامه سخنانش گفت: درباره بیشتر شدن مخاطب اینستاگرام، تلگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی باید گفت این اتفاق، اتفاقی خوب و شاید لازم است. به هر حال رجوع همگانی به فضای مجازی باعث شده است در تعارض بین فضای مجازی و فضای واقعی، فضای مجازی اختیار را در دست بگیرد. با این توضیح که عملکرد فضای مجازی هم عملکردی معقول است و این امر موجب شده در عرصه سایبری گامی به جلو برداریم. همچنین باید گفت، حالت تعارضی بین فضای مجازی با فضای واقعی به تعامل تغییر رویه پیدا کرده است.

او همچنین توضیح داد: الان مردم منابع متکثر انتخابی را دنبال می‌کنند و مجبور به انتخاب اجباری نیستند. چون تا دیروز یواکشی به فضای مجازی وارد می‌شدند، اما الان نظام تصمیم‌گیری برای آموزش دانش‌آموزان، مطرح کردن توصیه‌های بهداشتی و حتی خرید اینترنتی جامعه را به حضور در فضای مجازی تشویق و دعوت می‌کند. البته ضعف این قضیه اینجاست که نیرو‌هایی که تا امروز وظیفه تولید فرهنگ را روی دوش خودشان احساس می‌کردند به حاشیه رانده می‌شوند؛ یعنی سلبریتی‌ها پا جای پای نویسندگان و روشنفکران گذاشته‌اند.

او ادامه داد: در چنین شرایطی «تقویت فضای واقعی» باید به عنوان دغدغه‌ای جدی مد نظر قرار گیرد؛ مثلاً صداوسیما باید رفتارش را اصلاح کند و شبیه فضای مجازی هوچی‌گر و رادیکال نباشد. همچنین لازم است روزنامه‌ها و تریبون‌های دانشگاهی هم تقویت شوند و چنین نباشد که روزنامه‌نگاران تحت تاثیر فضای مجازی فعالیت کنند.

محمدتقی آزاد ارمکی در پایان صحبت‌هایش گفت‌: با این تفاصیل، اهالی دانشگاه و روشنفکران باید مطالب خود را به نحوی به اطلاع عموم برسانند؛ از آنجا که دانشگاهی‌ها قبل از کرونا برای خودشان حرف می‌زدند، اما الان با رقیب قلدری همچون فضای مجازی طرف‌اند، لازم است داشته‌هایشان را به سمع و نظر افکار عمومی برسانند تا از قافله تاثیرگذاری عقب نمانند.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت خبری اعتماد آنلاین، تاریخ انتشار 3    خرداد    99، کد خبر:    401866، www.etemadonline.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
0
0
نقش فضای مجازی در زندگی امروزه بشر واقعا غیر قابل انکار هست.از هر نظر که به قضیه نگاه کنیم فضای مجازی قسمت عمده زندگی ما رو پوشش می دهد.اخبار ،سرگرمی،علمی،یادگیری و تکنولوژی و...
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین